msteiro Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Ser litt på brukt gruppesett til "ny" finværssykkel, bare for å kose meg på tørre veier og kanskje rulle på vinteren. Har grusracer som får julingen med saltede veier og sant etc. Eldre SRAM Red og DA (7900 etc) sånn fra rundt 2012ish, store forskjeller verd å merke seg? Må si jeg liker den kontante skiftingen fra SRAM, men hørt bremsene på DA er bedre? Liker og looken på SRAM, spes på sykkel med sort og hvitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mralfred Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Har ingen erfaring med SRAM, men har DA 7900 på den eldste sykkelen. Det fungerer utmerket, og noen ganger tenker jeg at det hadde vært deilig å gå tilbake til mekanisk på de andre syklene også. Så enkelt liksom. Crisp skifting som alltid med Shimano. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JoeT Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Sram Red 10 delt er en nydelig gruppe, men (som alltid på Sram) forgiret suger. Gruppa er lett også, for de som bryr seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 12. mars Forfatter Del Skrevet 12. mars Di2 er jo et alternativ, men ekstern kabelføring på rammen, og liker litt tanken på noe mekanisk som bare virker og man slipper lading etc. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars Har 10 delt SRAM på en Cervelo jeg kjøpte ny i 2013. Har fungert upåklagelig hele tiden (også fremskifter) Har ikke merket at bremsene står tilbake for Shimano, men der spiller hjul og klosser en stor rolle. Har hatt klosser som nesten ikke tar. Jeg syns double tap fungerer veldig bra i praksis. Sykler mye med Campagnolo og tommelskifter, men har ingen problem å veksle mellom. Syns det er mer uvant å begynne å fikle med bremsehendelen i fart som på Shimano. Men en vane det og. Som jeg skrev i en tidligere tråd her syns jeg 10 delt mekanisk er det "optimale". Passe sprang mellom girene slik at en slipper å gire 2 og 2 for å få den utvekslingen en ønsker og passe toleranser slik at alt fungerer optimalt i flest situasjoner. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 12. mars Forfatter Del Skrevet 12. mars JoeT skrev (9 timer siden): Sram Red 10 delt er en nydelig gruppe, men (som alltid på Sram) forgiret suger. Gruppa er lett også, for de som bryr seg. Lett bryr man seg om. Og pen bryr man seg om 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torbjornhb Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars Jeg husker jeg virkelig elsket DA7900 gruppen. Funket sømløst hvert gang, og deilig feeling her gang du giret. Double tap er nok vanesak som alt annet, men grunnen til at jeg automatisk valgte Shimano den gangen, var nok i større grad tilgangen til reservedeler. Tror nok begge gruppene gjør jobben mer enn godt nok. PS: Pedalene mine på spinningsykkelen som er brukt tilnærmet hver dag siden 2012 er DA7900 ☺️. Funker helt knall. Siter https://pulssonen.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars Dura Ace var et godt stykke foran på den tiden der. Selv synes jeg ikke SRAM gruppene ble skikkelig bra før de ble elektriske. Siter Ole Christian Fagerli Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge. Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars Jeg hadde en rød og svart Cervelo s2 med red 10s. Det er den eneste av syklene jeg har hatt som jeg angrer på at jeg solgte. Husker gruppen som brutalt mekanisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 12. mars Forfatter Del Skrevet 12. mars Lite tvil om at man girer der 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars Tror jeg har bygd rundt 30 sykler med 10 delt SRAM Red eller Dura Ace. Om målet var å få det lettest mulig valgte jeg SRAM, og ikke noe problem å få syklene ned på rundt 6.5-6.7 kg med pedaler. Giant Tcr Advanced var 6.5 kg med pedaler, SRAM . Kona sin Diamant Vulcain, SRAM måtte vi legge på ekstra vekt til start på Norgescup. Hun hadde også en Scott Addict med Dura Ace, da gikk vi opp til akkurat 6.8 kg med alt. Sram Red vil jeg sammenligne med en fullblods araberhest, ser rask ut, er rask, men stoler ikke helt på at den tåler en trøkk ( jeg var i brudd på Hammarrittet et år og satt plutselig med girskifter hendelen i hånda- artig å ta klasseseier med kun framgir). Dura Ace kan du stole på, svikter aldri, mye lettere å skru på og oser kvalitet. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars Du kan jo se på Campagnolo Record Titanium 10 Speed også, hvis du vil ha en kandidat til.. En snakker jo topp of the line her, så veldig galt kan det ikke bli uansett valg 😄 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Sykkel hentet, og litt slitne skiftere, fått seg en trøkk mest sannsynlig, men det er ikke Sram Force som selger sa, men Red..så det er jo noe 🙂 Finnes det erstatninger for selve bladene på skifterne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 16. mars Forfatter Del Skrevet 16. mars 10s DA og RED, hvordan stilles de mot nyere 11s Ultegra? Fordel for egen del er kasett på rulle etc..men noe mer fordel enn to ekstra gir? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars (endret) De tidelte SRAM-gruppene var ganske utsatt for slitasje i mekanismen i hendelen. Jeg har bare erfaring med Force, men der ble etterhvert DoubleTap-mekansimen for sløv til å klare og gire. Altså tannhjulene i mekanismen klarte ikke lenger å dra giret oppover kassetten. Sikkert noe å hente på vaiereffektivitet osv, men likevel. 10-delt Dura Ace er veldig bra og holdbart. Jeg har byttet fra SRAM Force 10-delt til 11-delt Ultegra på retrosykkelen og det er en stor oppgradering. Faktisk har jeg behold bremsene fra Force-gruppa da disse matcher bra med Ultegra-fargen, samt er lettere enn Ultegra. De fungerer også mer enn bra nok på alu-felger. 11-delt Ultegra er overlegen 10-delt Red på alt unntatt vekt. Noe mindre overlegen 10-delt DuraAce, men giringen er mindre sensitiv for vaier-drag. Siste generasjon 10-delt Dura Ace slet med friksjon i i vaierdraget langs styret. Endret 19. mars av SykkelØyvind 2 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 19. mars Forfatter Del Skrevet 19. mars SykkelØyvind skrev (3 timer siden): Jeg har bare erfaring med Force, men der ble etterhvert DoubleTap-mekansimen for sløv til å klare og gire. Altså tannhjulene i mekanismen klarte ikke lenger å dra giret oppover kassetten. Dette kan forklare at den er litt treig, men får prøve å smøre litt opp og evt skifte wire. Ultegra potensielt på vei gjennom annen prosjektsykkel, så blir litt triksing og fiksing mellom de. Hadde nok spart meg for frustrasjon og merarbeid med å kjøpe det fra start, men men.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 5. april Forfatter Del Skrevet 5. april Nå er "nye" sykkelen testet litt på rulle, og fyyyy så deilig lyden av SRAM er. Lite rom med betongvegger, så høres ut som giret blir skiftet av noen som druser en golfkølle i kassetten 🙂 1 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Blir det for slitt så kan kanskje Ratio Technology hjelpe? En 12 delt oppgradering ser mulig ut, om ikke optimal, det er det om man har 11 delt og vil ha en del til. https://ratiotechnology.com/ratio-upgrade-kits/2-x-12-road/ LarsB 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 8. april Forfatter Del Skrevet 8. april Nå røk jeg på en veldig god deal på en supersix med full sram red idag, så går potensielt litt deler på tvers av disse. Liker SRAM godt, selv om Ultegra 11s trolig er et safere valg. Men så er dette en ren kose/finværsykkel, og da trenger ikke fornuften være i førersetet 🙂 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ktodnem Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april msteiro skrev (På 8.4.2024 den 19.34): Nå røk jeg på en veldig god deal på en supersix med full sram red idag, så går potensielt litt deler på tvers av disse. Liker SRAM godt, selv om Ultegra 11s trolig er et safere valg. Men så er dette en ren kose/finværsykkel, og da trenger ikke fornuften være i førersetet 🙂 Argh, jeg så også de to røde på finn, men nølte som alltid. Gratulerer med godt kjøp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 10. april Forfatter Del Skrevet 10. april Ja, var helt tullete, 2010 EVO Himod til 5000, akkurat den prisen kona tror syklene faktisk koster.. 1 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 10. april Forfatter Del Skrevet 10. april Problemet nå er jeg kommer til å prøve dytte meg selv ned i en 56cm ramme...er 193 høy 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.