Gå til innhold

SRAM Red eller Dura-Ace 10sp


Anbefalte innlegg

Ser litt på brukt gruppesett til "ny" finværssykkel, bare for å kose meg på tørre veier og kanskje rulle på vinteren. 

Har grusracer som får julingen med saltede veier og sant etc.

Eldre SRAM Red og DA (7900 etc) sånn fra rundt 2012ish, store forskjeller verd å merke seg? 

Må si jeg liker den kontante skiftingen fra SRAM, men hørt bremsene på DA er bedre? 

Liker og looken på SRAM, spes på sykkel med sort og hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med SRAM, men har DA 7900 på den eldste sykkelen. Det fungerer utmerket, og noen ganger tenker jeg at det hadde vært deilig å gå tilbake til mekanisk på de andre syklene også. Så enkelt liksom. Crisp skifting som alltid med Shimano. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 10 delt SRAM på en Cervelo jeg kjøpte ny i 2013. Har fungert upåklagelig hele tiden (også fremskifter) Har ikke merket at bremsene står tilbake for Shimano, men der spiller hjul og klosser en stor rolle. Har hatt klosser som nesten ikke tar. Jeg syns double tap fungerer veldig bra i praksis. Sykler mye med Campagnolo og tommelskifter, men har ingen problem å veksle mellom. Syns det er mer uvant å begynne å fikle med bremsehendelen i fart som på Shimano. Men en vane det og.

Som jeg skrev i en tidligere tråd her syns jeg 10 delt mekanisk er det "optimale". Passe sprang mellom girene slik at en slipper å gire 2 og 2 for å få den utvekslingen en ønsker og passe toleranser slik at alt fungerer optimalt i flest situasjoner.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (9 timer siden):

Sram Red 10 delt er en nydelig gruppe, men (som alltid på Sram) forgiret suger.

Gruppa er lett også, for de som bryr seg.

Lett bryr man seg om.

Og pen bryr man seg om 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg virkelig elsket DA7900 gruppen. Funket sømløst hvert gang, og deilig feeling her gang du giret.

Double tap er nok vanesak som alt annet, men grunnen til at jeg automatisk valgte Shimano den gangen, var nok i større grad tilgangen til reservedeler. Tror nok begge gruppene gjør jobben mer enn godt nok.

PS: Pedalene mine på spinningsykkelen som er brukt tilnærmet hver dag siden 2012 er DA7900 ☺️. Funker helt knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dura Ace var et godt stykke foran på den tiden der. Selv synes jeg ikke SRAM gruppene ble skikkelig bra før de ble elektriske.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har bygd rundt 30 sykler med 10 delt SRAM Red eller Dura Ace. Om målet var å få det lettest mulig valgte jeg SRAM, og ikke noe problem å få syklene ned på rundt 6.5-6.7 kg med pedaler. Giant Tcr Advanced var 6.5 kg med pedaler, SRAM . Kona sin Diamant Vulcain, SRAM måtte vi legge på ekstra vekt til start på Norgescup. Hun hadde også en Scott Addict med Dura Ace, da gikk vi opp til akkurat 6.8 kg med alt. 
Sram Red vil jeg sammenligne med en fullblods araberhest, ser rask ut, er rask, men stoler ikke helt på at den tåler en trøkk ( jeg var i brudd på Hammarrittet et år og satt plutselig med girskifter hendelen i hånda- artig å ta klasseseier med kun framgir). 
Dura Ace kan du stole på, svikter aldri, mye lettere å skru på og oser kvalitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel hentet, og litt slitne skiftere, fått seg en trøkk mest sannsynlig, men det er ikke Sram Force som selger sa, men Red..så det er jo noe 🙂

Finnes det erstatninger for selve bladene på skifterne? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tidelte SRAM-gruppene var ganske utsatt for slitasje i mekanismen i hendelen. Jeg har bare erfaring med Force, men der ble etterhvert DoubleTap-mekansimen for sløv til å klare og gire. Altså tannhjulene i mekanismen klarte ikke lenger å dra giret oppover kassetten. Sikkert noe å hente på vaiereffektivitet osv, men likevel. 10-delt Dura Ace er veldig bra og holdbart. 

Jeg har byttet fra SRAM Force 10-delt til 11-delt Ultegra på retrosykkelen og det er en stor oppgradering. Faktisk har jeg behold bremsene fra Force-gruppa da disse matcher bra med Ultegra-fargen, samt er lettere enn Ultegra. De fungerer også mer enn bra nok på alu-felger. 

11-delt Ultegra er overlegen 10-delt Red på alt unntatt vekt. Noe mindre overlegen 10-delt DuraAce, men giringen er mindre sensitiv for vaier-drag. Siste generasjon 10-delt Dura Ace slet med friksjon i i vaierdraget langs styret. 

Endret av SykkelØyvind
  • Thanks 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (3 timer siden):

Jeg har bare erfaring med Force, men der ble etterhvert DoubleTap-mekansimen for sløv til å klare og gire. Altså tannhjulene i mekanismen klarte ikke lenger å dra giret oppover kassetten.

Dette kan forklare at den er litt treig, men får prøve å smøre litt opp og evt skifte wire. Ultegra potensielt på vei gjennom annen prosjektsykkel, så blir litt triksing og fiksing mellom de. Hadde nok spart meg for frustrasjon og merarbeid med å kjøpe det fra start, men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er "nye" sykkelen testet litt på rulle, og fyyyy så deilig lyden av SRAM er.

Lite rom med betongvegger, så høres ut som giret blir skiftet av noen som druser en golfkølle i kassetten 🙂 

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå røk jeg på en veldig god deal på en supersix med full sram red idag, så går potensielt litt deler på tvers av disse. Liker SRAM godt, selv om Ultegra 11s trolig er et safere valg. Men så er dette en ren kose/finværsykkel, og da trenger ikke fornuften være i førersetet 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (På 8.4.2024 den 19.34):

Nå røk jeg på en veldig god deal på en supersix med full sram red idag, så går potensielt litt deler på tvers av disse. Liker SRAM godt, selv om Ultegra 11s trolig er et safere valg. Men så er dette en ren kose/finværsykkel, og da trenger ikke fornuften være i førersetet 🙂

Argh, jeg så også de to røde på finn, men nølte som alltid. Gratulerer med godt kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...