Jump to content

Dekk til eldre fremhjulstrekker, pigg/piggfritt og budsjett/premium?


Recommended Posts

EU kontrollen sa at jeg må ha nye vinterdekk på Cadyen min. Fremhjulstrekker fra 2009.

Jeg har alltid kjørt piggfritt, men har denne vinteren kjørt en del med mor sin bil med piggdekk og blitt veldig glad i det. 

Vi bor i på Byåsen i Trondheim og kjører relativt lite. En vanlig tur er til Vassfjellet, for de som kjenner den ruta. Altså er det relativt mye bar asfalt gjennom vinteren, men is og snø er heller ikke sjeldent. 

Det som taler mot pigg, for min del, må vel bli miljø og høyere utgifter. Det koster vel omtrent 1400 kr i året i gebyr. Jeg antar også at pigg bruker mer drivstoff? 

Det som taler for er vel at jeg opplever pigg som sikrere og med bedre fremkommelighet. En 2009 Caddy med fremhjulstrekk har ingen super avansert elektronikk for veigrep. Dog har det gått bra med fremhjulstrekk og piggfritt i over 20 år... 

Til sist kommer spørsmål om man velger budsjett eller premium merke. Nokia og Continental er merker jeg tenker på som premium/dyrt. Det er vel enormt mange budsjett eller litt billigere dekk, men Hankook er et merke jeg har sett på. 

Så, kjære forum, noen innspill her? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper konsekvent premium. Tenker at jeg skal bremse like godt som bilen foran meg samt på sikkerheten til passasjerer og andre trafikanter.

For egen del kjører jeg piggfritt men jeg har jalla 4-hjulstrekk (Haldex).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Piggdekk gjør vel ikke isen ru, men skraper bort isen og lager ru asfalt og svevestøv. Veigrepet er dog overlegent når det virkelig teller. Jeg har kjørt piggfritt i mange år siden mye av kjøringen blir på bar vei, men det føles av og til som idealisme. Vi bor også på Byåsen og hadde vi ikke hatt firehjulstrekk så hadde det antagelig blitt piggdekk.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett litt mer på priser og premium pigg er ganske mye dyrere enn piggfritt. Jeg hadde blitt lurt av noen lokkepriser, men ikke i min dimensjon. Det ser jo ut til at Nokian Hakkapelita 10 er dekket man velger dersom sikkerhet er det viktigste. Det blir ca 4000 kr mer enn premium piggfritt + ca 1400 kr i året i gebyr.

 

Varer piggdekk like lenge som piggfritt? Når jeg må bytte vinterdekk nå (det står på hakkapelita piggfritt) så er det fordi at dekket har en bul. Sideveggen har gitt seg. Og ikke fordi at mønsteret er slitt ut. Jeg må sjekke nøyere, men jeg lurer på om at jeg har de dekken siden 2016... Så kr/år er ikke mye. 

Link to comment
Share on other sites

Syklist1 skrev (10 timer siden):

Jeg kjøper konsekvent premium. Tenker at jeg skal bremse like godt som bilen foran meg samt på sikkerheten til passasjerer og andre trafikanter.

For egen del kjører jeg piggfritt men jeg har jalla 4-hjulstrekk (Haldex).

Jeg kjøper konsekvent testvinnere og sparer ikke på kronene når det gjelder dekk.
Dekk er den viktigste enkeltkomponenten på ett kjøretøy

Link to comment
Share on other sites

Dekk blir harde over tid, jeg har hatt flere biler (4wd) med pigg og godt mønster, men dekka er steinharde, og det må kjøres deretter. 
Har kjørt piggfritt både med og uten seiping og sålenge de er nye er grepet suverent. 
Det kan være alderen, men jeg mener bestemt det er langt mer blankis nå enn før, underkjølt regn og slik fandenskap. Til tider såpass ille at man bør la alt stå, da ikke engang kjetting biter på underkjølt. 
Har nå én stk egolf på piggfritt, sesong 2, som jeg har inntrykk av er grei å kjøre. Når det gjelder stopplengde er det farten, og alltid farten som bestemmer, skal man sko seg for den ene siste bakken man nesten aldri trenger kjøre opp blir det fort dyrt, eller knipetak…

Ved neste korsvei blir det pigg

edit: har en teori om at tung bil bør skoes med pigg(fysikk), en caddy veier vel ca nada. 

 

Edited by Ivar Elverum
Link to comment
Share on other sites

Ivar Elverum skrev (10 minutter siden):

Dekk blir harde over tid, jeg har hatt flere biler (4wd) med pigg og godt mønster, men dekka er steinharde, og det må kjøres deretter. 
Har kjørt piggfritt både med og uten seiping og sålenge de er nye er grepet suverent. 
Det kan være alderen, men jeg mener bestemt det er langt mer blankis nå enn før, underkjølt regn og slik fandenskap. Til tider såpass ille at man bør la alt stå, da ikke engang kjetting biter på underkjølt. 
Har nå én stk egolf på piggfritt, sesong 2, som jeg har inntrykk av er grei å kjøre. Når det gjelder stopplengde er det farten, og alltid farten som bestemmer, skal man sko seg for den ene siste bakken man nesten aldri trenger kjøre opp blir det fort dyrt, eller knipetak…

Ved neste korsvei blir det pigg

edit: har en teori om at tung bil bør skoes med pigg(fysikk), en caddy veier vel ca nada. 

 

Lastebiler og vogntog kjører stort sett uten pigg, hvilket slår beina innunder teorien din om tunge kjøretøy...

Dekk blir harde over tid og jeg bytter dekk på bilen hvert fjerde år og oftere på mc og sykkel

Link to comment
Share on other sites

Min take er at her i Trøndelag er det så mange holkete småbakker på Byåsen + andre småveier at dårlig grep fort kan bli jævla dyrt. Jeg tenker ikke primært på faren for å kjøre ut på E6, men hva om jeg ploger inn i bilen forran i 18kmh ned Overlege Bratts veg på veg heim fra trening. Da ryker feriebudsjett +++++

I tillegg er det _griseglatt_ på Henriksåsen nåfortida. Biler sklir sidelengs mens de står parkert. Var selv med på å panikkdytte en mazda som holdt på skli sidelengs inn i en BMWsuv nå på søndag. 

 

Hakapellita 10 på v60-en vår. 

Edited by Jomar Henriksen
Link to comment
Share on other sites

Jomar Henriksen skrev (53 minutter siden):

Min take er at her i Trøndelag er det så mange holkete småbakker på Byåsen + andre småveier at dårlig grep fort kan bli jævla dyrt. Jeg tenker ikke primært på faren for å kjøre ut på E6, men hva om jeg ploger inn i bilen forran i 18kmh ned Overlege Bratts veg på veg heim fra trening. Da ryker feriebudsjett +++++

I tillegg er det _griseglatt_ på Henriksåsen nåfortida. Biler sklir sidelengs mens de står parkert. Var selv med på å panikkdytte en mazda som holdt på skli sidelengs inn i en BMWsuv nå på søndag. 

 

Hakapellita 10 på v60-en vår. 

Ja her gir du jo en veldig god beskrivelse av områder jeg ferdes i. Jeg har ofte tenkt på kostanden av å skli inni noen. 

Link to comment
Share on other sites

Sjekket dekkene nå og de er fra 2016 ja. Så det var absolutt på tide å bytte...

Mht. slitasje er altså tid like viktig som kilometer for vår del. Er det rett å tenke at piggdekk vil være bedre over tid enn piggfritt? Tenker sånn at når piggfrie blir harde så er det lite feste igjen, men når piggdekk blir harde så er jo fortsatt piggene der. 

Er det eventuelt noen som har synspunkt på hvilke merker som lager mest holdbar gummi mht tid (og ikke kilometer). 

 

Link to comment
Share on other sites

Lucky skrev (1 time siden):

Lastebiler og vogntog kjører stort sett uten pigg, hvilket slår beina innunder teorien din om tunge kjøretøy...

Dekk blir harde over tid og jeg bytter dekk på bilen hvert fjerde år og oftere på mc og sykkel

Ikke helt beina under nei. 
ja, de kjører ofte piggfritt/seip, men de store aktørene leaser dekka også, og de byttes ganske ofte, kanskje en gang pr sesong om bilen ruller nok.  Så, ny gummi. 
Kjøpte en haug dekk pr sesong som bilansvarlig. De bilene gikk ikke så mye, kjørte selv 60 i året og hadde vel nye piggdekk årlig om jeg erindrer rett (en stund siden)

Link to comment
Share on other sites

Friksjonen er proporsjonal med vekt lærte vi i fysikken på videregående og så lenge ikke andre faktorer påvirker, så skal vekt i utgangspunktet ikke ha noe å si for hvor lett dekkene glipper. Siden egenskapene til dekk/gummi blir dårligere etter hvert som de/den blir gammel, så vil gjerne piggdekk holde seg bedre, forutsatt at man ikke kjører så piggene løsner eller slites mye.

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes rart ut, vi har vel alle spunnet både foran og bak på sykkel fordi vi har hatt for lite marktrykk der? En bil med framhjulstrekk og masse vekt bak vil slite med å få friksjon på bakken, eller?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da snakker vi om fordeling av vekt, og det blir noe annet. F.eks. vil en forhjulstrukket bil bare ha vekten på fremhjulene til å besørge fremdrift, mens den må drive vekten av hele bilen. Altså er vektfordeling en del av regnestykket. Om du derimot øker vekten på samme bil men beholder samme relative vektfordeling så skal den i teorien klare seg likt. Med piggdekk så holder nok ikke den klassiske friksjonsteorien mål siden det er avgjørende hvor mye piggene trenger ned i bakken. Jeg er også litt skeptisk til om det gjelder så godt for gummidekk, siden både underlaget og dekkene er ujevnt, og deformasjon av gummien vil være en faktor. Klassisk friksjonsteori gjelder nok primært harde flater som ikke deformeres.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ndreas skrev (1 time siden):

Det hørtes rart ut, vi har vel alle spunnet både foran og bak på sykkel fordi vi har hatt for lite marktrykk der? En bil med framhjulstrekk og masse vekt bak vil slite med å få friksjon på bakken, eller?

Da kan du evt rygge opp

Link to comment
Share on other sites

rokkitan skrev (1 time siden):

Friksjonen er proporsjonal med vekt lærte vi i fysikken på videregående og så lenge ikke andre faktorer påvirker, så skal vekt i utgangspunktet ikke ha noe å si for hvor lett dekkene glipper. Siden egenskapene til dekk/gummi blir dårligere etter hvert som de/den blir gammel, så vil gjerne piggdekk holde seg bedre, forutsatt at man ikke kjører så piggene løsner eller slites mye.

Jeg hadde plass ved vindusrekka…

Mitt inntrykk er at få er klar over at en bil skal stoppe, og at farten ned er lik den firehjulstrekkeren klarer oppover. Det går ikke alltid bra…

Men riktig det med fysikk, har bestått lastsikringskurs 2-3 ganger til skryt av sensor faktisk, og det handler jo om friksjon. 
ei tom plastkasse vil starte skli samtidig som den som er fylt med betong. Gitt samme underlag og helning. Den med betong vil selvsagt utgjøre mer skade. 
 

Link to comment
Share on other sites

Vektfordeling var også grunnen til at den gamle Bobla kom seg godt fram, med motoren over drivhjulene. Det er mange eksempler på både god og dårlig vektfordeling. Rygging opp bratte bakker var standard framgangsmåte med forhjulstrekk. Ford Sierra var lett bak og hadde driften der, så der var noen sandsekker i bagasjerommet en god ide. På sommerføre med våt vei så kunne den slippe bak også, for ikke å snakke om på vinterføre.

Ellers så fungerer piggdekk bare hvis piggene får tak i isen. Det er årsaken til at man lettere kommer opp en snødekt bakke, men kan skli ned igjen på stive hjul med en flekk snø under hvert av de.

Firehjulstrekk er også interessant når det er skikkelig glatt. En gang flyttet bilen min seg sidelengs i en bakke i stedet for oppover eller nedover. Man kan også kjøre fortere uten å oppdage at det er glatt, men når det først går galt så kommer man mye lengre ut på jordet enn biler med drift på to hjul.

Sjåføren og kunnskapene der er ofte viktigere enn godt feste, men så lenge man ikke henter ut marginen i høyere fart så er jo bedre feste tryggere.

Edited by rokkitan
Link to comment
Share on other sites

Det ble piggdekk Hakkapeliitta 10 fra Klett dekk til 2095 per dekk. Kjøpte nye sommerdekk samtidig, da jeg oppdaget at de var fra 2018 og ganske pjuske. Der ble det Hakka Blue 3 til 1100 kr. 

Det ble mange mentale runder rundt pigg/piggfritt, men sikkerhet dro det lengste strået til slutt.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...