Gå til innhold

Bekledning for vintersykkling


kjemp1

Anbefalte innlegg

Hei, denne vinteren var første jeg prøvd meg på høst/vintersykling her i Oslo. Ga meg i slutten av november da det ble snø i marka. Ble raskt obs på at bekledning for sykkel var litt vanskeligere enn langrenn. Spesielt nedover kjøring merker jeg blir kaldt, oppover/flatt er ikke et så stort problem. Interessert i å høre hvordan andre klær seg for vinter føret, hvor dere legger opp lagene og hva som blir brukt av utstyr. Spesielt fra 0 til -5, og fra -5 til -10.

Hendene og sko var et spesielt problem, men har kjøpt skotrekk/styrehansker til neste sesong, så tror det vil bli bedre. Klær jeg har brukt til nå er typisk langrenn bukse og overdel, kombinert med ull innerlag. Har prøvd med vindjakke og skalljakke over der igjen, men virker som jeg alltid blir litt kaldt lange i nedover partier uansett. Mulig jeg ikke er god nok på å tette rundt hals, hender og andre steder som luft kan slippe inn? Kanskje det er her tettsittende sykkelklær kommer inn? Har egentlig ikke kjøpt noe sykkelklær til nå, men gjenbruker for det meste langrennsklær.

Også interessert i om dere merker stor forskjell på hvor vindtett forskjellige materialer er, og om det er noe man spesielt må se etter for sykling? Får man mye igjen for å gå opp på de litt dyrere plaggene?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du nå snakker om terrengsykling på vinterstid, og ikke commuting?

Tipper du kan bruke mye av samme klærne. Jeg bruker generelt mye av samme klærne jeg gjør til andre vinteraktiviteter. Ett eller flere lag ull (går mye i tynne Ulvang innerst og så ymse Aclima utenpå), og noe vindtett utenpå. Har vært på rimelig kalde turer her i byen i under minus 20 uten å fryse særlig der jeg har brukt ulike ulltrøyer under hverandre og så en tynn Goretex-jakke utenpå for å stoppe vind og trekk.

Gode hansker som funker for din terskel for å fryse er dog viktig, samme med sko. Fryser du på hender eller føtter hjelper det lite om du er supervarm ellers, folk kan bli fascinerende ubrukelige om man har kalde fingre. Så jeg ville starta med å fikse det problemet. Selv har jeg god erfaring med relativt rimelige hummerhansker fra Craft, eller et par litt fjongere toppturhansker med primaloftisolasjon fra Dynafit. En buff rundt hals er også gull.

På underdelen har jeg ofte brukt bib av sommervariant innerst, og så en tynn ullongs utenpå, før jeg avslutter med en bukse ytterst (har ofte brukt samme Norrøna-buksene jeg bruker til sykling ellers i året, tipper langrennsbukse funker fint og). Jeg fryser ikke så lett, så jeg klarer meg store deler av sesongen kun med høst-sykkelsko med Goretexmembran. Har et par skikkelige verstingsko fra 45Nrth (Wolvhammer) som er omtrent ubrukt for de aller kaldeste dagene.

Her er mitt typiske antrekk for en middels kald vinterdag (rett nok tatt for noen år siden, men kjører ca samme antrekk fortsatt)  (Foto: Morten Karlsen).IMG_3305.jpeg.809b6ca860b5816f636c834fddf29121.jpeg

  • Like 3

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyrest jo ut som at du har kontroll til neste sesong 👍

Det er gjerne hender og føtter som er vanskelegast, ja. Løysinga er naturleg nok tjukkare hanskar, styremuffer, kanskje til og med innerhanskar, ordentlege vintersko, og plass til to par ullsokkar.

Jakker blir fort svindyre, men eg har ei Vaude Minaki som fungerer i -25 (naturlegvis i kombinasjon med gode lag innanfor), som kan fåast til ein tusenlapp. Andre jakker med PrimaLoft er sikkert like bra.

Superundertøy av merinoull er topp.

Nettingtrøye frå Brynje er også veldig bra.

På beina brukar eg berre shorts, superundertøy og tights, uansett kor kaldt det er. Men det går an å supplere med shorts i dun eller PrimaLoft også (det finst Vaude Minaki der også).

Eg brukar som regel ein buff rundt halsen og ein på hovudet. Er det veldig kaldt brukar eg Brynje lue.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjemp1 skrev (46 minutter siden):

Spesielt nedover kjøring merker jeg blir kaldt, oppover/flatt er ikke et så stort problem.

Nedover er det vel gjerne at man har svettet oppover, og når man ikke generer like mye energi/varme, så gjør svetten/fukten at en blir kald. Vind på jakken kjøler både jakke og kropp ned, og hvis en ikke er helt hermetisk lukket, kommer det alltid litt kald vind inn et eller annet sted. Selv om en kanskje ikke kjenner det så godt. Da kan det kanskje hjelpe ved å få svetten litt lengre unna, ved hjelp av en nettingtrøye, gjerne i ull, ala Brynje og Devold.

Jeg har en Gore jakke i en form for thermofleece, som kun er vind-og vannavstøtende. Det gir nok pusting til at det ikke blir superklamt, somt jeg ofte føler med vindtette klær. Tror det enten er C3 GTX Infinium thermo Softshell jacket eller C5 GTX Infinium thermo Softshell jacket. Mest sannsynlig den første, bare i en annen farge. Fungerer fint i 0 til minus 5. Over det kan det bli litt varmt med en merinosykkeltrøye innenfor. I samme temp.område fungerer C3 WS Bibtights+ w/pad ok, men jeg kan merke at jeg blir litt kald på lårene. Det kan ha sikkert litt med at jeg har kjøpt den for veldig trang. Hadde jeg kjøpt en størrelse opp hadde det vært mer luft, samt mulighet for stilongs. Selve puta er ikke helt på Assosnivå, som jeg bruker om sommeren.

Har bestilt en 7mesh Cypress Hybrid Jacket jakke jeg håper kan dekke fuktige forhold når temp. er over 0, da i kombo med Sweet Hunter Merino Wind Full Zip, Sweet Crossfire Merino SS Jersey eller Sweet Hunter Merino Hybrid LS Jersey. Hovedsakelig ble valget en hybrid jakke fordi jeg har planer om noen fjellturer, og vil ha en en som fungerer og puster litt i duskregn. Så lenge det er plus 5 og jeg er i aktivitet, pleier det å gå greit. Jeg snuste litt på 7mesh Freeflow Jacket også, men har generelt klart meg fint i 5+ med Hunter Merino Wind, med et lag merino under.

Har litt div. merinosokker, som gjør at mine føtter overlever i S-Works sko, sammen med Gore Shield Thermo Overshoes. Hadde jeg vært veldig ivrig på vintersykling hadde jeg sikkert kjøpt meg skikkelig sko, men med elsykkel er det litt for lett å velge den over en gravel bike.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min erfaring er pendling det verste, på terreng er nedkjøringene (i mitt område iaf) såpass korte at der blir jeg stort sett bare kald på bremsefingrene. Første ti min er alltid kaldt (kler meg lett), men har mye oppover så tynn ulltrøye og windstopperjakke holder ned til -10 minst. Noen ganger kjører jeg et ekstra par hansker.

For pendling er av/på/åpne/lukke gode venner. For meg som har nedkjøringen først er det kaldest fram til ca skøyen, derfra er jeg oppe i driftstemp og kan bytte til sommerhansker, ta av lua/hodebuff og åpne jakka.

Mine problemområder når det er kaldt er overkropp/skrittet (som blir vindfang av dimensjoner heh), uavhengig av svette/varme så blir det sterk nedkjøling der. Overkroppen løses med å tøffe seg, skrittet løses med en buff i buksa.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye smart over her, men for min del så er det viktigst med netting innerst. Blir så fort varm og svett, men om alle lag ligger klistra til huden så blir det iskaldt. Det løser netting for meg.

Etter det så er det egentlig å passe på korsrygg, skinker og lår som til slutt ender med å bli skummelt kalde store områder. Ikke funnet så gode løsninger på det, annet enn noen isolerte Endura-bukser (som dessverre er litt for tette og blir da ganske våte).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (4 timer siden):

Antar du nå snakker om terrengsykling på vinterstid, og ikke commuting?

 

 

Dette er et ganske vesentlig spørsmål, mere spesifikt landevei versus sti. Min erfaring er at man blir mye kaldere på landevei enn sti, pga. fartsvind og mye mer statisk sittestilling. Antrekk som gjør meg kokvarm på sti kan være såvidt nok på landeveien, i samme temperatur.

Mine triks, utover det som er nevnt allerede, er en balaklava på hodet, framfor lue pluss buff. Har en relativt tynn en fra Mavic som varmer overraskende bra. Den dekker bare haka (ikke full bankraner-style) men at det er ett stykke gjør det varmere enn lue pluss buff. Tar en halv buff (ett lag) utenpå på hodet om jeg trenger enda mere isolasjon. 

Ellers, understreking av andres innspill

  • lufting når man svetter, tett igjen når det går fort/nedover
  • Ull-linere under vindtette/tjukke hansker. To lag er bedre enn et. Tar de gjerne av når fingrene har kommet over det kalde oppstartsstadiet.
  • Styremuffer er gull, synes jeg
  • Romslige sko med plass til et eller to par ullsokker (anbefaler 45nrth, dyre men holder lenge og er veldig bra). 
  • Ulltrøye med netting (aclima eller brynje). Varmer og lufter veldig mye bedre enn vanlig trøye. Personlig bruker jeg ikke stilongs, men sykler stort sett ikke mye under -15. Legger og lår er sjelden problemområder for meg. Netting-ull innerst, pluss en tynn nylon treningstrøye under jakka gir også _mye_ mere varme enn bare ull + jakke. Men også mere svette. 
  • Varmesåler! Blir man fort kald på tærne, som jeg blir, er ytre varme enten i sokker eller såler utrolig digg. Bare husk å komme deg hjem før batteriet tar kvelden. 
Endret av knuthaug
  • Like 3

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd som minner meg om at det er på tide å kjøpe seg Brynje-netting. Må bare finne ut om jeg er en Small eller Medium, siden jeg antar jeg vil se ut som en surret skinkestek om den blir for trang.

Surret-skinkestek-MP-07283_500--Foto_Ves

  • Haha 6

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre er innpå så kommer det veldig an på hva/hvor du sykler.

 

Føtter:

Kjøp deg skikkelige vinterstøvler. Koster litt, men er verdt alle pengene hvis man sykler litt.

Hender:

BarMItts med hansker som funker etter hvor kald du er på hendene. Selv bruker jeg BarMItts med Swix Triac skihansker. Det funker fint for meg (på sti).

 

Klær:

Her kommer det veldig an på. Langrenns klær vil i mange tilfeller funke fint, men langrenns klær varierer også enormt i funksjon. Alt fra ganske tykke klær med Gore membran til microfiber plagg.

Selv har jeg en relativt stor garderobe, men det som går igjen er stort sett alltid ull netting eller ull nærmest kroppen. Så bygges det utover fra det. Er det fatbike sykling i skogen så liker jeg best jakker som er tykke/varme, men ikke så vindtette da farten er lav og intensiteten høy. Sykler jeg på vei er kravene til skall/vindtett mye høyere.

 

Typisk for meg i -10 i skogen:

På underkropp: Bib Shorts.    -       tynn ull longs /evnt ull knickers med høye sokker      -     sykkelbukse med membran

Overkropp: Ull netting.       -      tynn super kortermet trøye          -           ganske tykk sykkeljakke med bra lufting       -      evnt vest ytterst.

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...