Gå til innhold

Pulsmåler og kald trekk


Anbefalte innlegg

Har hatt et par turer nå med litt tynnere bekledning, og merker at pulsmåleren min ikke reagerer veldig godt på endringer og målingene føles ut som om de er feil, dvs. litt lav, helt til det begynner å smelle. 

Måleren er en Wahoo TickR, og har tre belter som går på rundgang og vaskes "regelmessig". Må jeg isolere mer på kassa, eller er det min måler som er røten? Finnes det noe bedre enn vann for å få god kontakt med huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem med forskjellige Garminbelter, registerer lav puls i starten av økta når det er kaldt. Er vel kontakten med huden som blir for dårlig frem til man blir svett. Typisk sånn som dette, 5x1000m på bane i november. rundt 0 grader:

image.png.d72ed6c96941ae5a5dbe0be08c070c29.png

Løste seg stort sett for meg ved å stramme beltet enda mer, men ikke 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har konkludert med at pulsmålarar er forbruksvare og må byttast ut både titt og ofte. Garmin, Wahoo, Polar, 4iiii, det spelar ingen rolle, alle er sånn.

Det skal ikkje vere nødvendig med noko meir avansert enn vatn på beltet. Sjekk om den treng nytt batteri. Om det likevel er problem, kjøp ny målar.

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har samme problem med Garmin belter. Fukter og vasker og bytter batteri uten at det hjelper. 

Jeg trenger 12-15 minutter før pulsen telles i nærheten av noe som er sannsynlig, ofte bare halv puls. Har jeg ikke vindtett jakke og det er litt kaldt, virker ikke beltet i det hele tatt. Jeg har derfor sluttet helt med pulsbelte til stisykling og er i ferd med å gi det opp til all annen aktivitet også. Målingene er for upålitelig.
Min begrensede erfaring med 2-3 Garmin belter er at de har svært kort levetid og bare skaper frustrasjon. Kan ikke huske at jeg hadde samme problem med Suunto.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg legge til at min erfaring er at pulsbeltene er pålitelege i fleire månader før dei blir tullete, også om vinteren, når det er kaldt og vindfullt. Så det skal ikkje vere nødvendig å akseptere at dei treng eit kvarter på å kome ordentleg i gang. Prøv med eit nytt pulsbelte, og kanskje ikkje Garmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun Garmin sitt HRM-belte, det har jeg gjort så lenge jeg kan huske og det er dønn pålitelig inntil det etter en del års bruk ikke virker lenger. Da er det oftere den avtagbare elektronikk-dingsen som feiler enn selve beltet.  

Om det er varmt eller kaldt, vindfullt eller regn spiller overhodet ingen rolle for funksjon for min del. Beltet er koblet til en Garmin Edge, nå 1040, men før der har det vært 1030 og 1000, men også Montana og Oregon. 

Har to belter, ett hjemme og ett på hytta. Vasker de langt sjeldnere enn det Garmin anbefaler, det blir når jeg "føler" for det, og det er ikke ofte da de ikke lukter og heller ikke ser ille ut. 

Temperatur-spennet jeg er ute i er fra minus 20 til pluss 30

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (29 minutter siden):

Har to belter, ett hjemme og ett på hytta. Vasker de langt sjeldnere enn det Garmin anbefaler, det blir når jeg "føler" for det, og det er ikke ofte da de ikke lukter og heller ikke ser ille ut.

Min (anekdotiske) erfaring er at hyppig vask fører til dårligere levetid på garminbeltene. Spesielt maskinvask.

Har begynt å kun vaske beltet når det lukter vondt eller har synlige saltflekker. Og da ved å legge det i bløt i lunkent vann et par timer etterfulgt av vask med mild såpe. Har 1.5 år uten problemer med nåværende belte. Har aldri vart så lenge når jeg vasket dem hyppig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme erfaring som @Lars-Erik skisserer over. 
 

Kan ha litt med hvor man har pulsbeltet plassert óg. Har sett alt fra de som har det nedpå ølmagen til de som bruker det til å dekke til nipples'a, mulig de har en fetisj på hjemmebane som de viderfører når de er ute å sykler...

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg et kjempegammelt Garmin-belte uten avtagbar elektronikk. Har sikkert brukt det i 15 år eller noe sånt, kanskje byttet batteri 2-3 ganger.
Fungerer fremdeles like fint. Selve reima kan tas av fra begge sider så når man vasker den er det kun reim + gummiklips som vaskes, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemer med Wahoo belte når det er litt kjølig ute.  Litt sporadisk om beltet fungerer eller ikke.

Når jeg skal ut på ski, så kjører jeg ca 30min, for å komme til snøen. Selv om beltet fungerte feilfritt når jeg kledde på meg så var det lite målinger når jeg startet skituren. Denne sesongen har jeg brukt Strava på Apple Watch, og latt klokken lese puls på håndleddet, dette har fungert bra.

Men på sykkel bruker jeg ikke klokke på håndleddet, men Garmin sykkelcomputer og Wahoo beltet. Gleder meg til varmere dager 🙂

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet mye før med de samme tingene som flere beskriver her, med eldre Garmin, Polar og til dels Wahoo-belter. Sistnevnte (Tickr X) gav jeg opp fordi det også levde sitt eget liv av andre mer tekniske årsaker - særlig offline-modusen fungerte ikke som jeg håpte. For meg forsvant alle slike problemer når jeg byttet til Garmin HRM Pro-belte - det er det mest pålitelige pulsbeltet jeg har vært borti, det bare fungerer uten noe mikkmakk. Den optiske måleren på klokkene til Garmin derimot, er bare tull..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...