Gå til innhold

Vaskemidler


Anbefalte innlegg

Hva bruker dere til å vaske sykkel med?

Selv bruker jeg degreaser fra Biltema og Zalo. Er jeg helt på jordet og burde velge en fancy økologisk avfetter laget på tunet til Gretha Thunberg og en mild såpe fra Muc Off som dufter av jordbær og lavendel?

Jeg har hørt at Zalo kan være drøy ved lagre etc. 

Miljøet driter jeg i og har ingen betenkeligheter ved å skylle bort degreaseren min direkte på gårdsplassen. De par desilitre på et år dreper ikke moder jord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (21 minutter siden):

Hva bruker dere til å vaske sykkel med?

Selv bruker jeg degreaser fra Biltema og Zalo. Er jeg helt på jordet og burde velge en fancy økologisk avfetter laget på tunet til Gretha Thunberg og en mild såpe fra Muc Off som dufter av jordbær og lavendel?

Jeg har hørt at Zalo kan være drøy ved lagre etc. 

Miljøet driter jeg i og har ingen betenkeligheter ved å skylle bort degreaseren min direkte på gårdsplassen. De par desilitre på et år dreper ikke moder jord. 

Tror absolutt ikke du er helt på jordet! Bruker selv en degreaser jeg kjøpte på min lokale sykkelbutikk og zalo. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dette behovet for avfetting? Bruker dere det på hele sykkelen..? 
 

Jeg bruker en liten dæsj avfetting på kjede og drivverk før dette selvsagt smøres opp igjen. Resten av sykkelen blir vasket med en god bilshampo. 

Endret av RoyE
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muc-off på trykksprøyte over hele sykkelen for å løse opp først.

Peatys drivetrain-degreaser på kjede. Bruker to stive børster. Drar av med litt Zalo på en svamp hvis veldig møkkete.

Muc-off snow foam i en bøtte for rammevask med svamp til slutt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syklene mine som har matt lakk bruker jeg zalo eller tilsvarende, hvis det er sykler med blank lakk bruker jeg bilshampoo.
På gjengriset kjede, trinsehjul, kassett og tannhjul bruker jeg kraftvask eller parafin.

Hvis det er noe som jeg får vasket bort bruker jeg biltemas felgvask som løsner "alt" av møkk.
Høytrykksspyleren brukes på kjede ved ujamne mellomrom

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (21 minutter siden):

Hvorfor dette behovet for avfetting? Bruker dere det på hele sykkelen..? 
 

Jeg bruker en liten dæsj avfetting på kjede og drivverk før dette selvsagt smøres opp igjen. Resten av sykkelen blir vasket med en god bilshampo. 

Bruker bare avfetting på kjede og drivverk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jif Kjøkken om vanskelige ting skal avfettes/vaskes utendørs, og Biltema bremserens, på mekkehemsen.

Ajax Universal (golvvask) eller tilsvarende billigvariant fra Coop/Rema for gjengs vask, med fille.

Jeg har tre sykler med Hope-bremser, så jeg synes det er litt skøy å drite i meningene til raringer som mener at sykkelspesifikke vaskemidler er eneste farbare såpeprodukter, så jeg har prøvd noen ganger å sprøyte ned kaliperene med Jif Kjøkken, bare for å se hvor galt avsted det kan bære.  Null problem. Klossene har bremset finfint etterpå, også.

Bremskaliperene mine pelles helt fra hverandre annethvert år eller så, og det er ingen synlige tegn til at Jif har gjort noe med elokseringen.  Bremseeffekten har heller ikke vært dårligere. 

Endret av ØysteinS
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelolje og klut for å vaske/rense/smøre kjedet (voks/squirt på landeveissykkelen).

Hageslange og gammel oppvaskkost for å spyle/vaske sykkelen. Muc-off hvis det er noe som sitter hardt.

Våtserviett for å fjerne oljerester på ramme, fingre o.l.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (På 8.4.2024 den 19.21):

Hva bruker dere til å vaske sykkel med?

Selv bruker jeg degreaser fra Biltema og Zalo. Er jeg helt på jordet og burde velge en fancy økologisk avfetter laget på tunet til Gretha Thunberg og en mild såpe fra Muc Off som dufter av jordbær og lavendel?

Jeg har hørt at Zalo kan være drøy ved lagre etc. 

Miljøet driter jeg i og har ingen betenkeligheter ved å skylle bort degreaseren min direkte på gårdsplassen. De par desilitre på et år dreper ikke moder jord. 

Kult at du driter i miljøet, og gjør narr av en miljøforkjemper i samme slengen. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprayer ned sykkelen med utblandet Turtle bilshampo fra 2,5 liter kanne kjøpt på tilbud og spyler ren. Hender seg at syklene blir skummet og spylt med høytrykkspyler samtidig som bilen får seg en vask en sjelden gang. Rengjør kjede og resten av drivverket med tennvæske og oppvaskkost i ny og ned.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting; når en ikke bruker olje på kjedet lenger, så er det jo kun støv&skit fra underlaget som havner på sykkelen.  Dette krever veldig lite å få av. Jeg spyler sykkelen, så tre dråper zalo på en svamp, og drar over på få minutter,  spyle ; ferdig.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...