Gå til innhold

Sykkeltyverier og sykkelstativer


Arve Er

Anbefalte innlegg

Dagens overskrift på NRK.
https://www.nrk.no/norge/hoysesong-for-sykkeltyverier_-tre-laser-stoppet-ikke-tyven-1.16830930

Her må jeg være litt slem med den som mistet sykkelen (selv om jeg synes veldig synd på personen).
Du kan ha så mange fete låser du vil, men hvis du setter låsen i hjulbøyestativ laget av tynt og mykt metall, så hjelper det nesten ingenting. Oppfordringen er som alltid, lås alltid fast i noe som krever litt mer enn en liten avbitertang for å kuttes opp. Det hjelper i alle fall litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må også offentlige etater, eiendomsforvaltere, utbygger osv. skjerpe seg, slik at det faktisk *finnes* gode alternativer å låse i.

Dessverre ser man ofte at bilparkering lages stor og funksjonell, mens syklistene enter er bortglemt eller man skal lage noe designy som ikke funker. Det er ikke så jækla vanskelig, drit i publicus, felgbøyere og annet tull og smell opp noen A-stativ. De er tjukke og sikre, gir god støtte og funker til alle typer sykler.

  • Like 5

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har disse to etasjer sykkelstativene blitt populære i sykkelparkeringsanlegg. De gir kun begrenset (og tungvint) mulighet til å låse fast sykkelen. Jeg vet om flere som har fått frastjålet sykkelen sin fra slike, også der det har vært begrenset adgang med nøkkelkort. Men, min holdning er at så lenge jeg ikke kan navnet på alle som bruker sykkelgarasjen og at det ikke er lett å snike seg inn gjennom en dør som lukker seg, så skal sykkelen låses fast i noe robust.

?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.8TsZb1B6rkhd7TCefxiXqwHaFj%26pid%3DApi&f=1&ipt=b9b833a2f7a4cbf222899100046bdba08000ebb4a62a739a67b174aae0a5d43b&ipo=images

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fungerer også dårlig for alt annet enn lette sykler i andre etasje, og også dårlig for bilerstattere i første etasje.

I borettslaget har vi slike (uten den mekanismen for å lettere vippe sykler opp som den på bildet har), og typisk nok er de nederste plassene okkupert av de som aldri bruker sykkelen sin, slik at mange av oss andre må løfte opp og ned hver dag. 😅 Ang. å låse går det greit gitt man kan ha samme plass hver dag, for da har jeg tredd igjennom en lås som jeg så lirker igjennom bakerste trekanen i ramma eller noe. Litt knot, men største knotet var jo å få låsen rundt noe bra i stativet så om jeg slipper det hver dag er det ok.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med sykkeltyverier er at Politiet i praksis har avkriminalisert det å stjele en sykkel, selv om anskaffelseskosten lett er 50-70K på selve doningen. 

Med en oppklaringsprosent på så nær null det er mulig å komme, hvor saker henlegges før du har fått de anmeldt, også når gjerningsperson er kjent - ref. at tjenesten "Anmeldelse på nett" i praksis kalles "Henleggelse på nett" så er det i praksis fritt fram. Uansett hvilken lås du setter på så er det egentlig bare et spørsmål om tid før den er brutt opp. Så er jeg veldig tilhenger av at man har så solid lås som praktisk mulig. 

Har stativer som bildet over viser både på jobb og hjemme, på jobb fungerer det helt topp og de har også den vippefunksjonen. Der er det kun autoriserte med kort om kommer inn i rommet og det ligger bak en skallsikring i tillegg. Der kan i praksis sykkelen stå ulåst. Hjemme derimot er det mer utrygt, så mine sykler står ikke der. 

Det jeg har litt troen på framover er nye elsykler som har integrerte startsperrer som ikke lar seg omgå. Når utbredelsen av dette blir stor nok håper jeg på at vi får samme utvikling som med biltyverier etter at startsperra kom. 

Jeg bor i et nyere bygg, og jeg oppfatter at de sykkelløsningen som er der kom som en følge av krav fra bygningsetaten, kan ikke tenke meg at utbygger hadde gjort dette på eget initiativ, i det minste ikke i det omfanget som ble krevet. Da blir det som alltid i slike prosesser, man søker de rimeligste løsningene som også beslaglegger minst mulig areal. 

Så tror jeg at utbyggerne nå har blitt bedre til å ta med seg kravet om sykkelparkering i nye bygg både for bolig og næring, men utfordringen er alt det gamle, det fordrer faktisk at de som bor der blir enige gjennom årsmøter etc. for å ta kostnaden det innebærer. Her er nok næringsbygg bedre fordi det er vesentlig ift. attraktivitet ift. å tiltrekke seg leietakere. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 11.4.2024 den 11.22):

Hovedproblemet med sykkeltyverier er at Politiet i praksis har avkriminalisert det å stjele en sykkel, selv om anskaffelseskosten lett er 50-70K på selve doningen. 

Med en oppklaringsprosent på så nær null det er mulig å komme, hvor saker henlegges før du har fått de anmeldt, også når gjerningsperson er kjent - ref. at tjenesten "Anmeldelse på nett" i praksis kalles "Henleggelse på nett" så er det i praksis fritt fram. Uansett hvilken lås du setter på så er det egentlig bare et spørsmål om tid før den er brutt opp. Så er jeg veldig tilhenger av at man har så solid lås som praktisk mulig. 

Har stativer som bildet over viser både på jobb og hjemme, på jobb fungerer det helt topp og de har også den vippefunksjonen. Der er det kun autoriserte med kort om kommer inn i rommet og det ligger bak en skallsikring i tillegg. Der kan i praksis sykkelen stå ulåst. Hjemme derimot er det mer utrygt, så mine sykler står ikke der. 

Det jeg har litt troen på framover er nye elsykler som har integrerte startsperrer som ikke lar seg omgå. Når utbredelsen av dette blir stor nok håper jeg på at vi får samme utvikling som med biltyverier etter at startsperra kom. 

Jeg bor i et nyere bygg, og jeg oppfatter at de sykkelløsningen som er der kom som en følge av krav fra bygningsetaten, kan ikke tenke meg at utbygger hadde gjort dette på eget initiativ, i det minste ikke i det omfanget som ble krevet. Da blir det som alltid i slike prosesser, man søker de rimeligste løsningene som også beslaglegger minst mulig areal. 

Så tror jeg at utbyggerne nå har blitt bedre til å ta med seg kravet om sykkelparkering i nye bygg både for bolig og næring, men utfordringen er alt det gamle, det fordrer faktisk at de som bor der blir enige gjennom årsmøter etc. for å ta kostnaden det innebærer. Her er nok næringsbygg bedre fordi det er vesentlig ift. attraktivitet ift. å tiltrekke seg leietakere. 

det der er en sannhet med modifikasjoner. den lokale lensmannen kjører innom ett av stedets kjeltringer på regelmessig basis for å se hva de kan finne, på en av turene fant de sykkelen til guttungen min.
lensmannen ringte oss og ventet til vi fikk hentet sykkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 timer siden):

det der er en sannhet med modifikasjoner. den lokale lensmannen kjører innom ett av stedets kjeltringer på regelmessig basis for å se hva de kan finne, på en av turene fant de sykkelen til guttungen min.
lensmannen ringte oss og ventet til vi fikk hentet sykkelen

Nei, det er det ikke. Den offentlige tilgjengelige statistikken på dette viser at mitt utsagn er helt korrekt. Jeg vil trekke det så langt å si at politiet viser seg som totalt impotente på dette området. Har selv levert inn anmeldelse med glitrende bilder og video høy kvalitet som viser selve gjerningen og som også inkluderer bilen med regnr. til gjerningsperson som laster sykler inn i denne og fått saken henlagt. Påklaging til statsadvokaten har gitt samme resultat og det er dessverre i samsvar med statistikken. Så kan de sikkert få inn et vådeskudd i ny og ne som du beskriver, men det er unntaket. 

I Oslo blir f.eks 99% av alle anmeldte saker henlagt og det er store mørketall fordi folk ikke gidder å anmelde til et politi man ikke har tillit til. Trenden på antallet går også feil vei. 

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikely.jpg

Anbefaler varmt Bikely, hvis du skulle være så heldig å ha dem der du handler, studerer, arbeider, pendler eller bor. God oversikt i appen, enkelt å bestille boks og kundeservice som svarer raskt ved behov.

Handlesentre og parkeringshus som investerer i disse, får meg som kunde. Enkelte togstasjoner/trafikk-knutepunkter, arbeidssteder og borettslag velger også å anskaffe.

Ser at det ofte er parkert kostbare sykler på gaten like ved disse, selv med god ledig kapasitet. Oppfordrer om å bruke dem, slik at vi får beholde dem vi har og kanskje får flere. Gjerne også de store for transportsykler.

***

La forresten nettopp ut noen beslektede tanker om låser i Beste sykkellås?

  • Like 5

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junior lånte sykkel av meg, han studerer i Trondheim. Han fikk låne en Birk karbonsykkel (jubileumsmodell).

Denne ble selvsagt stjålet (låsen kappet), anmeldt med bilder av sykkelen sm vedlegg og saken henlagt.

Så dukket en kjenning av politiet opp på sykkelen, sykkelen ble da konfiskert og vi fikk den tilbake 🙂
Saken ble gjenåpnet, for så senere å bli henlagt igjen. Fikk ingen begrunnelse på den siste henleggelsen, men det gir ikke mye respekt når dette skjer med en sak som i praksis er oppklart.

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, janbanan said:

Junior lånte sykkel av meg, han studerer i Trondheim. Han fikk låne en Birk karbonsykkel (jubileumsmodell).

Denne ble selvsagt stjålet (låsen kappet), anmeldt med bilder av sykkelen sm vedlegg og saken henlagt.

Så dukket en kjenning av politiet opp på sykkelen, sykkelen ble da konfiskert og vi fikk den tilbake 🙂
Saken ble gjenåpnet, for så senere å bli henlagt igjen. Fikk ingen begrunnelse på den siste henleggelsen, men det gir ikke mye respekt når dette skjer med en sak som i praksis er oppklart.

Hvordan var tilstanden på sykkelen/rammen da dere fikk den tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serienr var klint igjen med noe som virket som svart plast, smeltet på. Sykkelen ble identifisert ut fra bilder. 

Utover det så bar sykkelen litt preg av uvøren behandling, litt løse hendler som nok var håndtert for hardt og kommet ut av stilling.

Jeg har fått tilbake annen sykkel som er stjålet tidligere også, da var sete og holker byttet, ellers var sykkelen grei.

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anekdotisk og til underholdning for nye lesere - gamle får tilgi gjentagelser:

Min paranoide besettelse av låser og parkeringsbokser skyldes at jeg ble frastjålet min kjære BMC Roadmachine med Campa-gruppe for noen år siden.

Den synkende følelsen man får når det kun ligger en kuttet lås igjen på bakken der man forlot sykkelen for et helt kjapt ærend innom butikk, kjenner jeg fortsatt.

Jeg var så heldig å gjenfinne sykkelen, varslet politiet, fikk med meg en kompis og hentet den fra en blokk i Oslo sentrum. I løpet av 24 timer var den altså blitt stjålet, solgt til en heler, solgt videre på Facebook til en av de mange flipperne som lager butikk i butikk, og som smart nok la den ut på Finn 😀 Selgeren/flipperen/heleren på Finn hadde selvsagt en mengde begeistrede vurderinger fra kjøpere med tommel opp for hvor bra sykler og utstyr han solgte til en veldig god pris. 

Etter litt undersøkelser, kunne jeg levere inn til politiet full dokumentasjon med navn og personopplysninger om både heler og flipper (som burde forstått at han i realiteten også var heler) og kopier av annonsene for den stjålne sykkelen. Saken ble rutinemessig henlagt.

Men: En forumkollega som hadde tålmodighet nok til å få med politiet da han på samme vis skulle hente sin stjålne sykkel, sørget for at samme heler (nr. 1) i min historie ble anholdt. Viste seg å være en vanekriminell som politiet sakte, men sikkert bygger opp en sak mot. Det er i det minste noe. 

Som min egen historie bekrefter, omsettes det utvilsomt tyvegods på de mest populære arenaene for bruktsalg her i landet. Er selv ved flere anledninger blitt tilbudt sykler på Finn som åpenbart er tyvegods, men som det er vanskelig å anmelde eller forfølge. Det var dog særlig étt tilfelle som pekte seg ut, der en splitter ny Giant TCR Disc ble lagt ut på Finn til lav pris og med en historie som ikke heng på greip. En kvinne solgte en ny sykkel som opprinnelig var en gave til ekskjæresten, men nå hadde de slått opp og han fikk ikke beholde sykkelen. Fantasifullt, men hva tror man ikke på for å få en splitter ny TCR. Da jeg etterlyste kvittering, fikk jeg kopi av delvis sladdet faktura som så vidt jeg kunne se ikke viste at varen var betalt. Jeg tok kontakt med politiet, og etter en lang historie ble jeg fulgt av et kobbel sivilkledde politimenn til Oslo S da jeg skulle hente sykkelen. Den kvinnelige selgeren viste seg å være to tatoverte muskelbunter som ble lagt i bakken i en mølje ved perrongen utenfor Thon hotel 😀

Det hele dreide seg om svindel, der en gjeng via et stråselskap hadde kjøpt opp en beholdning dyre sykler som de solgte videre uten noen planer om å betale forhandleren.

Og bare for å komplisere det hele: Forhandleren som var utsatt for svindelen, takket meg iherdig og forsikret om at jeg bare måtte ta kontakt, så skulle jeg få hyggelig avslag på det jeg måtte trenge som takk for hjelpen. Men da jeg tok ham på ordet, ble det helt stille. Og det var slutten på den historien.

Hva er moralen i disse historiene? Jeg vet ikke. For å sitere Simpsons:

Lisa: Perhaps there is no moral to this story.

Homer: Exactly! It's just a bunch of stuff that happened.

Marge: But it certainly was a memorable few days.

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...