Gå til innhold

Beste sykkellås?


BRD

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg prøvd ut BikeFinder skikkelig for første gang ettte to år som bruker. Alarm på telefon om bevegelse på sykkel mens man er på jobb. Tyv rakk akkurat ikke skjære over låsen med vinkelsliper før jeg kom meg ut til sykkelparkering. Spørsmål om hvorfor han prøvde å stjele sykkelen hadde han ikke noe godt svar, men var overaskende høflig og unnskyldende når han ble tatt 🤣

Nå trenger jeg ny lås. Forslag? Har noen prøvd den på Claes til 199,- som kom best ut i Nafs test fra 2021?

 

IMG_8606.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er ikke noe problem. Den kan ligge på jobben. Sikkerhet nok til at jeg rekker å løpe ut å stoppe tyven før hen stikker sv med sykkelen.  
 

Ble bare overasket over at en billig lås fra Clas kom best ut i test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må dessverre forholde oss til at stadig flere tjuver har byttet ut boltkutter med batteriverktøy, primært vinkelsliper, slik du opplevde.

Du vil finne rimelig godt utvalg i låser som motstår boltkutter. Spørsmålet blir da hvilke låser en tyv må forventes å bruke lengst tid på å kutte med vinkelsliper. 

I NAFs test fra 2021 (utført av RISE ved Sveriges forskningsinstitutt) måtte man bruke 21 sekunder på å kutte Clas Ohlsons Asaklitt 31-2166, som du nevner. Det var beste resultat blant de testede låsene og er kanskje en brukbar kandidat, men testen omfattet ikke de mest solide låsene på markedet, som krever betydelig lengre tid å kutte.

Om du vil gå grundigere til verks, se gjerne på andre tester som Bikeradars Best bike locks in 2024 eller gå rett til kilden for de mest informative testene jeg har registrert, hos britiske Bennetts. På toppnivå er som kjent motorsykkel- og sykkellåser overlappende.

For en motstandsdyktig primærlås, er det ikke verdt å forholde seg til låser som har lavere gradering enn Diamond hos britiske Sold Secure - dersom de er testet der. Om forsikringen din dikterer det, bør du velge lås som er FG-godkjent, men godkjenningsordningen henger etter utviklingen og omfatter dessverre ikke de beste låsene. 

Merk at siden 2021 er det kommet en ny generasjon låser på markedet som er tilnærmet sikre mot vinkelsliper. De lar seg kutte, men det krever flere kappeskiver og gjerne innsats på 15-20 minutter eller mer. Bøyelåser, ikke kjetting.

Det gjelder bl.a. Hiplok D1000 (forhandles av Sykkelkomponenter), den større Hiplok DX1000, konkurrerende Litelok X3, den noe svakere Litelok X1 og nye Abus Granit Super Extreme 2500. Alle disse er kostbare, men det er bare å håpe at prisene vil falle ettersom modellene blir flere og etterspørselen større. Mange er ennå ikke klar over disse alternativene.

Den nye generasjonen låser er dog sårbare mot verktøy som plasmakutter/skjærebrenner. Men våpenkappløpet mellom tyver og låsprodusenter har ennå ikke gått så langt at plasmakutter inngår i standardverktøyet til tjuvene. Det er heller ikke så mobilt som batteridrevne vinkelslipere.

Jeg har syklene innendørs hjemme, men på arbeid er det fellesgarasje med en viss tyverifare som gjelder. Jeg handlet låser før den nevnte nye generasjonen ble lansert, og bruker Abus Granit X-Plus 540 som hovedlås i garasjen. Den er nå Diamond-gradert hos Sold Secure og har 15/15 hos Abus, men realiteten er at Bikeradar brukte kun to minutter på å kutte bøylen med vinkelsliper. Låsen er konstruert slik at bøylen må kuttes på begge sider for å bryte opp låsen, noe som gir en samlet anslått tid på rundt fire minutter. Langt under den nye generasjonen låser, men også langt bedre enn f.eks. nevnte Asaklitt. Som sekundærlås for forhjulet bruker jeg minste versjon av Abus Granit Plus 640 som har beskjeden Silver-gradering hos Sold Secure og 12/15 hos Abus.

Det er motstand mot rå makt som gjelder for sykkellåser. Som våre venner i Bennetts ofte understreker, er låsdirking en hobby for nerder og ikke noe som sykkeltjuvene praktiserer.

Og som vi har fått en påminnelse om i media, bør stativet du fester sykkelen din til også være solid og helst kunne motstå vinkelsliper.

Lykke til!

  • Like 1
  • Thanks 7

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de nevnte, nye låsene som i høy grad motstår vinkelsliper, er dessverre kostbare. De markedsføres da også primært mot kostbare el-sykler og motorsykler. Hiplok D1000 hos Sykkelkomponenter er så vidt jeg kan se den rimeligste å anskaffe i/fra Norge. Den har også gjort det utmerket i test.

Det hender at jeg bestiller fra Tyskland komponenter og utstyr som ikke er å finne i Norge. Da har jeg samtidig plukket med meg de alminnelige Abus-låsene jeg nevnte.

Hos f.eks. Bike Discount får du opp priser inkludert norsk moms/mva om du spesifiserer Norge som kjøperland. Prisene på tyske Abus-låser er mindre avskrekkende der, og tilbud forekommer. Der finner du også den kompakte. mobile og kjekke San Francisco-versjonen av Granit X-Plus, opprinnelig designet som en minilås bred nok til å gå rundt stolpene på parkeringsautomatene i byen 😎 Jo kortere bøyle. jo mindre sjanse er det for at tjuven får inn en jekk.

***

Jeg har lenket til bøylelåser, som er min preferanse for sikkerhet kombinert med mobilitet, men du finner selvsagt også solide kjetting- og foldelåser. Wirelåser er kun gavebånd for tjuvene 😖

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker tips til lås:

Jeg sykler til jobb med sekk (med PC++) hver dag, og har da en Abus numero wirelås i ytterrommet for lås.

Låsen brukes i sykkelrommet på jobb (veldig trygt sted, men tar på lås uansett for ikke å ta noen sjanser) eller de gangene jeg må innom butikk e.l. på veien hjem. Dvs ikke ute etter en lås som tyver vil bruke 15 min på å bryte opp, men som fortsatt gir såpass motstand/avskrekking at kun få tyver går løs på den utenfor Rema (parkerer aldri ute i Oslo sentrum).

 

Kunne godt tenke meg å oppgradere til en bedre lås, men må være relativt liten og lett (dvs ikke to-kilos). Og helst da fleksible, slik at jeg får de i ytterrommet på sekken. Finnes det kjettinglåser som er lette, men fortsatt kan gjøre jobben bedre enn en wirelås? Eller må jeg da såpass opp i vekt+størrelse (og pris) at den ikke går i sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få et inntrykk av grad av beskyttelse ved å se på gradering gitt av produsent eller hos f.eks. Sold Secure. Numero har 3/15 hos Abus, som i henhold til deres gradering tilsier bruk ved lav risiko og for å sikre barnesykkel, hjelm eller annet utstyr. Klippes rett av med enkleste avbitertang.

Med unntak av de aller letteste versjonene, vil en kjettinglås være bedre enn enn wirelås, ettersom enhver wirelås er totalt verdiløs mot en tjuv. Spissformulert, men dessverre sant. 

Men kjettinglås vil alltid være betydelig tyngre enn en bøylelås med samme sikkerhetsnivå. Hvert ledd i kjettingen må være like solid som selve bøylen i en bøylelås, og da er det lett å tenke seg hvor tungt det blir.

Jeg sammenlignet i sin tid nettopp vekt mot grad av sikkerhet, og endte opp med de spesifikke Abus-låsene jeg har lenket til. Abus Granit Plus 640 med sine 860 gram og nivå 12/15 er så vidt jeg vet den letteste  låsen som har Silver-gradering hos Sold Secure, og markedsføres nettopp for sin lave vekt. Gå opp til 1200 gram, og du har bunnsolide Granit X-Plus 54 som den letteste med Diamant-gradering og nivå 15/15. Å bruke lås med kort bøyle er en teknikk man lærer seg.

Jeg vet ikke hvor din lokale Rema er 🙂 så du vurderer selv bedre hvilket nivå du trenger. Finnes åpenbart en mengde gode og rimeligere alternativer hos norske forhandlere. Men bøylelås er veien å gå for lettvektsbeskyttelse.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Sepeda said:

Du vil få et inntrykk av grad av beskyttelse ved å se på rangering gitt av produsent eller hos f.eks. Sold Secure. Numero har 3/15 hos Abus, som i henhold til deres gradering tilsier bruk ved lav risiko og for å sikre barnesykkel, hjelm eller annet utstyr.

Med unntak av de aller letteste, vil en kjettinglås som regel være bedre enn enn wirelås, ettersom enhver wirelås er totalt verdiløs mot en tjuv. Spissformulert, men dessverre sant. 

Men kjettinglås vil alltid være betydelig tyngre enn en bøylelås med samme sikkerhetsnivå. Hvert ledd i kjettingen må være like solid som selve bøylen i en bøylelås, og da er det lett å tenke seg hvor tungt det blir.

Jeg sammenlignet i sin tid nettopp vekt mot grad av sikkerhet, og endte opp med de spesifikke Abus-låsene jeg har lenket til. Abus Granit Plus 640 med sine 860 gram og nivå 12/15 er så vidt jeg vet den letteste  låsen som har Silver-gradering hos Sold Secure, og markedsføres nettopp for sin lave vekt. Gå opp til 1200 gram, og du har bunnsolide Granit X-Plus 54 som den letteste med Diamant-gradering og nivå 15/15. Å bruke lås med kort bøyle er en teknikk man lærer seg.

Jeg vet ikke hvor din lokale Rema er 🙂 så du vurderer selv bedre hvilket nivå du trenger. Finnes åpenbart en mengde gode og rimeligere alternativer hos norske forhandlere. Men bøylelås er veien å gå for lettvektsbeskyttelse.

Har både X-plus 540 og den nevnte X-plus 54 (har de ulike navn i ulike marked? Ser den jeg har ser ut til å kalles 54/160 her), men må dessverre innrømme den kompakte og sikrere blir liggende ganske ubrukt i boden, det er rett og slett ikke så mange kompatible låsemuligheter der jeg ferdes med relativt fet ramme på Multichargeren min, som er den sykkelen som blir stående oftest uten oppsyn fra en olm oppdaling.

Så kan være verdt å tenke over hvor fet ramma på sykkelen du skal låse er før du bestemmer deg for bøylelås.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. En av utfordringene med at alt heter sykkel, er at man ikke vet om spørsmål gjelder en slender landeveissykkel eller en grovbygget el-sykkel 🙂 Min referanse er førstnevnte.

Verdt å merke seg at nevnte Sold Secure opererer med to kategorier - Pedal cycle (tråsykkel) og Powered cycle (el-sykkel og motorsykkel).

***

Forresten: Hver gang jeg ser denne klassikeren, får jeg lyst på en av de nye, dyre, vinkelslipermotstanding 😖 Kjappere enn Bikeradar, denne Darren.

Så må det sies at trådstarter BRD gjerne er vel så godt tjent med en tradisjonell solid kjettinglås. Kjetting er tungt, men visstnok vanskeligere å få grep på med vinkelsliper.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (10 timer siden):

Søker tips til lås:

Jeg sykler til jobb med sekk (med PC++) hver dag, og har da en Abus numero wirelås i ytterrommet for lås.

Låsen brukes i sykkelrommet på jobb (veldig trygt sted, men tar på lås uansett for ikke å ta noen sjanser) eller de gangene jeg må innom butikk e.l. på veien hjem. Dvs ikke ute etter en lås som tyver vil bruke 15 min på å bryte opp, men som fortsatt gir såpass motstand/avskrekking at kun få tyver går løs på den utenfor Rema (parkerer aldri ute i Oslo sentrum).

 

Kunne godt tenke meg å oppgradere til en bedre lås, men må være relativt liten og lett (dvs ikke to-kilos). Og helst da fleksible, slik at jeg får de i ytterrommet på sekken. Finnes det kjettinglåser som er lette, men fortsatt kan gjøre jobben bedre enn en wirelås? Eller må jeg da såpass opp i vekt+størrelse (og pris) at den ikke går i sekken?

Har det noe å si om du må ha de inni sekken eller i ytterrommet? Er det så mye start/stop inn/ut på dine turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 minutter siden):

Har det noe å si om du må ha de inni sekken eller i ytterrommet? Er det så mye start/stop inn/ut på dine turer?

Nei, ikke mye start/stop.

Men ytterrommet er enkel glidelås (og vendt oppover, så kan sykle med den åpen) - dvs tar meg 5 sekund å hente den ut. Låsen kan ligge der uforstyrret når jeg kommer hjem.

Hovedrommet: Rull-og-klippe fast på siden. PC, jobbskjorte, mat, etc som tas inn og ut hjemme hver dag. Dvs vil bruke ørlite lengre tid - og er også litt større sjanse for at den blir lagt ut av sekken når jeg daglig pakker inn og ut hjemme.

 

Dvs: Vet at ideelt for sikkerhet burde jeg hatt en større og tyngre lås i hovedrommet. Men av praktiske hensyn, vekt (og pris) - og at trygghetsbehovet ikke er "Setter den fra meg en times tid i Brugata" - ønsker jeg å vektlegge den praktiske siden som sikrer at jeg alltid har med meg en lås, og at vekten ikke ødelegger ryggen. (Bruker godsykkelen, så ønsker heller ikke rammefester)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (19 minutter siden):

Men ytterrommet er enkel glidelås (og vendt oppover, så kan sykle med den åpen) - dvs tar meg 5 sekund å hente den ut.

Men ikke dypt nok til at du får en bøylelås nedi?

Min abus bøylelås kom med en monteringsgreie (abus holder eazy kf) jeg har festet på bagasjebrettet på min pendlersykkel. Så den klikker jeg bare ut på et øyeblikk ved behov. Synes det fungerer smud. Brukt samme opplegget i snart ti år på ulike sykler.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Låser er for ærlige folk" - som min far sier.

To låser, derimot, er bedre enn en. Avskrekkingseffekten er i alle fall større. Det blir plutselig litt usikkert for en tyv hvor mye jobb og tid det tar, og om det da er verdt innsatsen, spesielt om det er to forskjellige typer låser. Har fungert glimrende på min elsykkel på Drammen stasjon så langt (jinxed!). Jeg har en med på sykkelen (platelås) og en på stasjonen (kjetting).

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (Akkurat nå):

"Låser er for ærlige folk" - som mine far sier.

To låser, derimot, er bedre enn en. Avskrekkingseffekten er i alle fall større. Det blir plutselig litt usikkert for en tyv hvor mye jobb og tid det tar, og om det da er verdt innsatsen, spesielt om det er to forskjellige typer låser. Har fungert glimrende på min elsykkel på Drammen stasjon så langt (jinxed!). Jeg har en med på sykkelen (platelås) og en på stasjonen (kjetting).

Og så går de gjerne på den ved siden av med bare en lås.

 

Var på ei boligmesse i helga og der var det noen som pusha elsykler til 25-45 000. De solgte også låser type rosa plastslange til 45 kr pr par. Ser altfor ofte at folk låser dyre elsykler med låser tilsvarende tjukk strips og fatter ikke hva de tenker på.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (På 16.4.2024 den 12.40):

To låser, derimot, er bedre enn en. Avskrekkingseffekten er i alle fall større. Det blir plutselig litt usikkert for en tyv hvor mye jobb og tid det tar, og om det da er verdt innsatsen, spesielt om det er to forskjellige typer låser.

Helt enig. Både for å demotivere fra å stjele sykkelen, og hindre at et av hjulene enkelt kan plukkes av. Og godt tips at det med fordel kan være forskjellige låser som gjerne krever forskjellige verktøy for å kappes. Men jeg tenker at minst én av låsene bør være avskrekkende i seg selv. Ditt oppsett lyder godt!

image.png.58657767cab00fae55db983d589a8b51.png

Jeg bruker forresten også Pitlock PIT-stopper for å sikre hjul, setepinne og sete. Da kan de ikke kjapt tas av med standardverktøy. I det minste forvirrer og forsinker det tyven.

Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bikeradar og en grående Warren Rossiter gjentar øvelsen fra 2017 og låner enda en gang Abus' anlegg for å teste et utvalg av markedets tøffeste låser

Nå også med den nevnte nyeste generasjon av låser som i høy grad motstår vinkelsliper, som i mange land er blitt standardutstyr for sykkeltjuver.

Av den grunn er det også færre merker med i denne testen, nærmere bestemt Abus, Hiplok, Litelok og Squire. Disse finner vi igjen i britiske Sold Secures høyest rangerte gruppe Powered Cycle Diamond, med Abus Granit Super Extreme 2500, Hiplok D1000 og DX1000, Litelok X1 og X3, og Squire Stronghold D16 Max. Den siste høres ut som et høysikkerhetsfengsel.

Foruten disse, er nye SkunkLock Carbon den eneste vinkelsliper-motstandsdyktige låsen jeg har sett, men den er ennå ikke rangert av Sold Secure og inngår ikke i testen. Den sprayer forresten ikke tjuven med illeluktende, oppkastfremkallende kjemikalier som forgjengerne, men kanskje kan merkenavnet fortsatt virke avskrekkende 😀

Det testes i tre klasser - budsjettlås, lås for et kort stopp, og mest solid lås. I alle klasser finner vi mer solide og til dels tyngre og mer kostbare låser enn før.

Testen er sponset av britiske The Insurance Emporium. Som nevnt over, er forsikringsselskapet Bennetts også en ypperlige kilde til grundige tester.

Videoen er dagsfersk og de fullstendige testresultatene er i skrivende stund ikke publisert, men de skal komme.

***

Siden tråden ikke handler om Bikefinder, men gode låser, tillater jeg meg å endre navn på tråd 🙂

  • Like 3
  • Thanks 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sepeda endret tittelen til Beste sykkellås?
  • Sepeda klistret denne emne

Er låsen for vanskelig så kutter de sykkelstativet. 
Det beste er å ikke parkere sykkel ute, men lukket rom inne, der sykkeltyver ikke kommer til og/eller vet om.

Ellers er det Abus Granit Super Extreme 2500 som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...