Gå til innhold

Uno-X fremover


altitude

Anbefalte innlegg

altitude skrev (16 minutter siden):

TV2 med nyheter om Uno-X fremover. Men ikke noen tanker om mulig andre sponsorer. 

https://www.tv2.no/sport/reitan-tar-uno-x-grep-onsker-a-komme-tettere-pa/16616403/

 

"– Jeg tror vi har potensial til å bli mer effektive. Og kanskje får vi med oss noen andre som vil være med på leken i tillegg. Vi må ha ambisjoner om å både øke prestasjonsnivået, men også bli mer presise i driften, slik at vi ikke roter bort penger. Det er dyrt nok! svarer Reitan."

Årets sessong kan nok bli avgjørende for fremtiden til dette sykkellaget. Det skal nok spares på krona nå.

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å håpe at de har gjort unna mye av innsparingene med nedleggelse av UX Dev. 

De er altså i dialog med potensielle sponsorer. Det hadde jo vært litt spennende om noen av disse ikke var norske/danske...

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende. For meg virker det som om de lagene som får større budsjetter ofte er de som blir bedre. Når man skal spare og samtidig bli bedre er ikke det noe lett øvelse. 
Ut ifra hva som har kommer ut så virker det samtidig som om de har litt å gå på med høydetrening, reising og tilsvarende. Blir spennende å se forandringene mot neste sesong når Thor/Reitan ledelsen har satt seg litt. 
 

Nå er det ikke Uno X sitt ansvar å drive sykkelnorge, men at development laget forsvinner er litt trist. Satse landevei i Norge om dagen kan jaggu ikke være lett. Da jeg syklet landevei hadde vi flere klubber som satset, mange kontilag og en bra Norgescup kalender. Det vi manglet den gangen var pro laget. Nå som vi har fått det har vi mistet det meste annet. Slik det ser ut nå blir det viktigere og viktigere å være god i ung alder slik at man kan bli plukket opp et sted. 

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skremmende hvor avhengig forbundet er av Uno-X og andre utenforstående aktører. Samtidig veldig viktig med tanke på rekruttering. 

At selv Uno-X må kutte litt på pengebruker er jo naturlig. Spent på hvordan de løser det. 
 

Enig i at de vil prøve å påvirke rytterne til mindre reising. Hadde jeg vært proff hadde dette vært en nobrainer. Eneste unntaket er de med barn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

larsfn skrev (14 minutter siden):

Enig i at de vil prøve å påvirke rytterne til mindre reising. Hadde jeg vært proff hadde dette vært en nobrainer. Eneste unntaket er de med barn.

Ja, kan ikke skjønne annet enn at en av hovedmotivasjonene for å bli sykkelproff faktisk er å kunne bo i et sykkelland med barmark og plussgrader tilgjengelig året rundt. Har man inntekt som kommer inn på konto uansett hvor man bor i verden, ingen boliglånforpliktelser (ennå) ei heller kone eller barn som har interesser av å bli igjen i Norge, bør det være ganske opplagt at det å bo på sørpå er prestasjonsfremmende og stressreduserende. Kortere reisevei til ritt, færre dager med kjipt vær, lavere mat- og boligpriser++++++. 

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (50 minutter siden):

Nå er det ikke Uno X sitt ansvar å drive sykkelnorge, men at development laget forsvinner er litt trist.

Men skulle de ikke trappe opp juniorsatsingen?

Bør flere unge pakke bilen og reise til Belgia (og andre aktuelle land) å kjøre juniorritt? Da blir man god og det er større sjanse for å bli oppdaget. Skal du bli best må man vel ofre litt, ikke bare bo hos mamma og kjøre norgescup 4 ganger i året. Jeg kjenner ikke så godt til pyramiden i landevei, men i utforsykling så måtte man jo bare reise nedover i Europa i starten av sesongen og sykle masse ritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (55 minutter siden):

Men skulle de ikke trappe opp juniorsatsingen?

Bør flere unge pakke bilen og reise til Belgia (og andre aktuelle land) å kjøre juniorritt? Da blir man god og det er større sjanse for å bli oppdaget. Skal du bli best må man vel ofre litt, ikke bare bo hos mamma og kjøre norgescup 4 ganger i året. Jeg kjenner ikke så godt til pyramiden i landevei, men i utforsykling så måtte man jo bare reise nedover i Europa i starten av sesongen og sykle masse ritt.

Jo de har større samarbeid med NTG og noe Danmark etter hva jeg skjønte, men det gjør det egentlig bare enda mer synlig at man må være god som junior.

Slik det er nå så er nok det å reise nedover en god ide. I landevei har man tradisjonelt sett hatt en ok pyramide her hjemme og så har ofte klubbene tatt med syklistene nedover til Europa på samling nå og da.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sykkelnorge uten et Uno X development lag er skikkelig krise.

Da er vi nede på to continental teams (i praksis bare et, Coop). Lillehammer CT har jo nesten ikke noe program.

Junior teams finnes stort sett ikke heller. 
Personlig mener jeg de satser feil ved å legge ned devo teamet, men om de får et junior team da hjelper det litt, men egentlig ikke siden de som er gode nok til et slikt junior lag uansett ville ha fått kontrakt i utlandet.

Står dog ikke noe om dette junior lag i artikkelen på tv2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 19.4.2024 den 9.23):

Ja, kan ikke skjønne annet enn at en av hovedmotivasjonene for å bli sykkelproff faktisk er å kunne bo i et sykkelland med barmark og plussgrader tilgjengelig året rundt. Har man inntekt som kommer inn på konto uansett hvor man bor i verden, ingen boliglånforpliktelser (ennå) ei heller kone eller barn som har interesser av å bli igjen i Norge, bør det være ganske opplagt at det å bo på sørpå er prestasjonsfremmende og stressreduserende. Kortere reisevei til ritt, færre dager med kjipt vær, lavere mat- og boligpriser++++++. 

Da Westerlin besøkte Tobias Foss nedi Andorra, boende alene, så det ganske stusselig ut.

 Men mulig "doku-såpe-taren" ikke viste hele livet hans. På den annen side beviste han vel at det funker - han vant jo nettopp et ritt, etter mye trøblete Corona/helse-greier. Tipper det er viktig å velge riktig by i forhold til hvilken type syklist en vil være, og hvilke interesser en har.

Samtidig tror jeg det er mulig å bli god i sykling om en bor i Stavanger og. Er veldig mye bra veier og lite snø, og ikke så sinnsykt varme somre. Spørsmålet er om det er lettere å få til kvalitetstrening om vinteren i Norge enn det er å få kvalitetstrening om sommeren i f.eks. i Italia, hvor det fort kan bli 40 varmegrader...? I Stavanger har vi jo fått en full size 250 meter, 360 millioner kroners, velodrom. Noe som gjør at f.eks. Stavanger-mannen Felix Ørn-Kristoff som 17 åring har fått proffkontrakt og hevder seg i sykkelritt Felix Ørn-Kristoff med etappeseier i Italia - sykling.no    og     Felix med nok en etappeseier i Italia - sykling.no. I Velodromen har de fått masse action og kvalitetstrening og treningsritt gjennom vinteren, selvfølgelig i tillegg til all annen trening. Virker som Alexander Kristoff ikke er like glad i velodromen, som satt 7 timer på rulle ca 10km fra velodromen 🙂. Tipper en kan se slike resultater også i Asker fremover. En blir jo og veldig god på å navigere rundt andre.

 

 

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (54 minutter siden):

 

Samtidig tror jeg det er mulig å bli god i sykling om en bor i Stavanger og. Er veldig mye bra veier og lite snø, og ikke så sinnsykt varme somre. Spørsmålet er om det er lettere å få til kvalitetstrening om vinteren i Norge enn det er å få kvalitetstrening om sommeren i f.eks. i Italia, hvor det fort kan bli 40 varmegrader...?

 

Nå sykles det jo stort sett i Europa om sommeren. Så å tåle og sykle varmt ser jeg bare som en fordel. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (8 timer siden):

Et sykkelnorge uten et Uno X development lag er skikkelig krise.

Da er vi nede på to continental teams (i praksis bare et, Coop). Lillehammer CT har jo nesten ikke noe program.

Junior teams finnes stort sett ikke heller. 
Personlig mener jeg de satser feil ved å legge ned devo teamet, men om de får et junior team da hjelper det litt, men egentlig ikke siden de som er gode nok til et slikt junior lag uansett ville ha fått kontrakt i utlandet.

Står dog ikke noe om dette junior lag i artikkelen på tv2.no

Får nå håpe de satser på et juniorlag hvis ikke blir det som nå at de virkelig gode talentene vi har velger utenlanske klubber. I grunnen burde de kontakte ryttere før junioralder for å legge en plan om hva de har å tilby og muligheter om kontrakt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (8 timer siden):

Da Westerlin besøkte Tobias Foss nedi Andorra, boende alene, så det ganske stusselig ut.

NRK har besøkt ymse fotballproffer, virka ikke superspennende det heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (7 minutter siden):

NRK har besøkt ymse fotballproffer, virka ikke superspennende det heller.

Disse proffene/eliteutøverne er vel såpass dedikerte att di trives med det kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shellpropell skrev (1 time siden):

. I grunnen burde de kontakte ryttere før junioralder for å legge en plan om hva de har å tilby og muligheter om kontrakt.

 

Det gjør de også. 
Lag som Bora, Decathlon, Visma, FdJ, Wanty har følere ute på det norske «markedet» i aldersklassen M15-16. 

Er vel derfor Uno X etablerer junior lag for å holde på talentene. 
 

Men dette er ikke bra for bredden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (33 minutter siden):

Det gjør de også. 
Lag som Bora, Decathlon, Visma, FdJ, Wanty har følere ute på det norske «markedet» i aldersklassen M15-16. 

Er vel derfor Uno X etablerer junior lag for å holde på talentene. 
 

Men dette er ikke bra for bredden. 

Hvor er det dere har lest at det blir juniorlag. Har skjønt det slik at de skal ha samarbeid med NTG

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (36 minutter siden):

Det gjør de også. 
Lag som Bora, Decathlon, Visma, FdJ, Wanty har følere ute på det norske «markedet» i aldersklassen M15-16. 

Er vel derfor Uno X etablerer junior lag for å holde på talentene. 
 

Men dette er ikke bra for bredden. 

Da bør vel han som du har skrevet om her litt tidligere allerede ha vært kontaktet siden han nå er 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Felix ble kontakta av Wanty i 2022 om jeg ikke husker feil, da han var ca. 15. 

Det er egentlig ganske sykt, men slik er det jo i fotball også og har vært det i mange år med akademier fra de er 12 år. Det er en annen diskusjon. 

Endret av Panda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTG er et godt poeng. I fotball samarbeider NTG og andre idrettsgymnas ofte med toppklubbene. Feks har NTG i Bærum et samarbeid med Stabæk.

Det betyr tilgang til trenere og matching med elitelaget. Samtidig en rask vei for at det skrives kontrakter med 15-åringer. Kan det bli veien for Uno-X? Koble seg tett på NTG og tilby de mest lovende kontrakt allerede da? Er det noen minimumslønn i sykkel? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det nødvendigvis har så mye med UNO X å gjøre så kunne jeg ønsket at det ble brukt mer penger/resurser i klubb/regionsmiljøene. Jeg synes det er litt trist slik det nesten har blitt at man "må" gå på NTG eller tilsvarende for å satse. Gjelder vel i enda større grad terreng enn landevei. 

Håper at man kan bygge opp miljøer der folk bor i større grad og hvor flere får bruk for kompetansen. 

At man må skrive konktrakter med yngre og yngre er jeg ganske sikker på. Når de store lagene som feks Visma går på unge utøvere må lagene under anntageligvis gå enda yngre.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (2 minutter siden):

Gjelder vel i enda større grad terreng enn landevei. 

Sånn jeg ser det, fra utsiden, er at terreng er litt "lettere" da man kan trene beinhardt og stille opp i ritt alene. På landevei må man jo være med i et lag/eliteklubb for å kunne sykle ritt på høyt nivå i junior/u23 alder?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (2 minutter siden):

Sånn jeg ser det, fra utsiden, er at terreng er litt "lettere" da man kan trene beinhardt og stille opp i ritt alene. På landevei må man jo være med i et lag/eliteklubb for å kunne sykle ritt på høyt nivå i junior/u23 alder?

Ja det er mye enklere og vi er såpass heldig på terreng at vi har et veldig bra rittprogram her hjemme. Så på terreng kan man bare ved å sykle på hjemmebane faktisk opparbeide seg ganske bra med UCI poeng. 

På landevei om dagen er man omtrent avhengig av å dra til utlandet å sykle ritt. Det er også grunnen til at jeg håper det kommer på plass større region/klubblag slik at det blir enda flere miljøer. Inn i disse miljøene kunne man da hatt UNO X som en sparringspartner/hjelp. Samtidig så er det jo ikke UNO X sin jobb å drifte hele landeveisnorge. Vi skal prise oss lykkelig for at de er der, ellers hadde det sett fryktelig trist ut.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (20 timer siden):

Nå sykles det jo stort sett i Europa om sommeren. Så å tåle og sykle varmt ser jeg bare som en fordel. 

Og å trene i varme har også vist seg å være gunstig. 
Jeg bodde i Barcelona i fire år - varmen midt på sommeren plaget med aldri nevneverdig på landeveissykkelen. På terrengsykkelen koker det godt under hjelmen i 35 grader, men å sykle landevei i 30+ er for min kropp klart å foretrekke fremfor å sykle i 0-3 grader og sludd. Foretrekker egentlig forutsigbare 30 grader over norsk vår/sommer som veksler mellom 10 og 24 grader også. 

Med årets kalde vårklassikere har det sikkert vært en liten fordel å være vant til å sykle i kaldt vær, men resten av året er det viktigere å være vant til å sykle i varme enn i kulde. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Ja det er mye enklere og vi er såpass heldig på terreng at vi har et veldig bra rittprogram her hjemme. Så på terreng kan man bare ved å sykle på hjemmebane faktisk opparbeide seg ganske bra med UCI poeng. 

På landevei om dagen er man omtrent avhengig av å dra til utlandet å sykle ritt. Det er også grunnen til at jeg håper det kommer på plass større region/klubblag slik at det blir enda flere miljøer. Inn i disse miljøene kunne man da hatt UNO X som en sparringspartner/hjelp. Samtidig så er det jo ikke UNO X sin jobb å drifte hele landeveisnorge. Vi skal prise oss lykkelig for at de er der, ellers hadde det sett fryktelig trist ut.

Region Øst og Region Vest sender heldigvis lag til ritt i Europa. Bl. a. for M15-16 hvor vest stiller med et lag i Fredsrittet om 2 uker, dette er bra. Det er ganske low key da, med foreldre som tar fri fra jobben og blir med som hjelpere, samt biler fra klubbene.
Regionene samarbeider også med NTG, som igjen får noe støtte fra Uno X. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (3 minutter siden):

Region Øst og Region Vest sender heldigvis lag til ritt i Europa. Bl. a. for M15-16 hvor vest stiller med et lag i Fredsrittet om 2 uker, dette er bra. Det er ganske low key da, med foreldre som tar fri fra jobben og blir med som hjelpere, samt biler fra klubbene.
Regionene samarbeider også med NTG, som igjen får noe støtte fra Uno X. 

Vet at er litt, men håper det kan bli enda større satsning i årene fremover. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...