Gå til innhold

Gåen eike på under to år gammel dyr elsykkel, service eller reklamasjon?


perbl

Anbefalte innlegg

Skulle bytte dekk, og oppdaget at bakhjulet på hverdagselsykkelen (Riese & Muller Multicharger) hadde en ødelagt eike der enden av J-en som festes i Enviolo-navet har gått av.

Nå er jo alle butikker som kan hjelpe meg i dag stengt, men hva tenker folk om hva man skal kreve i en sånn situasjon? Burde et bakhjul på en premiumsykkel holde lengre, eller må man regne med litt slitasje på en 95kg tung rytter på en 20-30kg tung sykkel som sykles hver dag? Den har trilla nesten 3400km gatelangs nå siden den ble kjøpt sommeren 2022.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for dårlig, og bør repareres på reklamasjon. 95 kg er jo normalt tung rytter, og 3400 km er jo ingenting for en sykkel? Burde vare minst 10 år med pen bruk spør du meg. Men alle er kanskje ikke enige i det? 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

125 kg er enda 50kg unna oppgitt maks totalvekten (175kg) på Riese & Müller Multicharger2 GT Vario Family*. Ser slike ofte med voksen mann + 2 kids bakpå.

Forbrukerrådet skriver Elsykler har en klagefrist på fem år. Drivverk, motor og slitasjedeler må vedlikeholdes i henhold til brukermanual.  Dersom kjøretøyet slutter å fungere, på tross av normalt vedlikehold, kan du klage til selger. Utfordringen er da om en eike er en slitasjedel eller ikke. En litt kritisert forhandler påpeker at det er det.

verkstedskalenderen til EVO sykler står det:

Serviceintervaller for elsykler fra Riese & Müller, Moustache, Kettler, Tern og Butchers & Bicycles er hver 2.000 km. ->Er du informert om dette, står det i bruksanvisningen?

Anbefalte serviceintervaller er hver 2.000 km., eller èn gang i året.

Eksempel på slitasjedeler er bremseklosser, bremseskiver, dekk, kjede, girkassetter, drev, belter. Slike deler dekkes ikke under garanti. Garantier knyttes til oppfølging av anbefalte service- og vedlikeholdsintervaller

Det er vanskelig å bedømme om eiken har løsnet over tid og da burde vært fanget opp på en service. Noen som er kompetente innen hjulbygging har kanskje en forklaring hvorfor den rykker ved J-en og ikke ved nipplen.

*ser dette er 2ern

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes jo strengt tatt dette burde holdt lengre. Får ta en tur innom og høre hva de sier over helga.

Mtp hvor mye juling jeg gir andre sykler og aldri har hatt lignende opplevelser med greit bygde og mye eldre hjul syntes jeg det var litt spesielt funn på akkurat denne sykkelen.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffande eikeval på desse syklane. I staden for Sapim Leader så burde dei ha bruka enten Strong, Force eller Race. Ser forresten at Force er borte frå Sapim si nettside. Har dei slutta å produsere den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme hjulbyggerkarrieren min så langt har begrensa seg til å stramme litt på hjul jeg har hatt, og har ikke helt kommet meg inn i materien rundt komponentvalg eller bygging fra scratch, så er egentlig ikke så klar over hva slags eiker og hva man burde brukt på såpass tunge sykler og hjul (solid kloss det der enviolonavet).

Kanskje verdt å ta en runde med eikespennmåler og se om det er ujevnheter i resten av eikene når jeg får ånden over meg igjen til å mekke, burde egentlig satt opp grushoien med ny guffe og i løpet av helga nå når jeg ikke har noe sykkel for å transportere meg med inntil videre.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo mistenke at tretthetsbrudd er utløsende årsak og da er det mulig å reklamere.

Skjedde det samme for meg på et Enve hjulsett, på samme sted. Det sagt er deres garanti så bra at det ikke var noe å diskutere, de tok ansvaret umiddelbart. Hjulet ble bygd opp på nytt med nye eiker.
 

 Det sagt så kan eiker ryke av andre årsaker også, f.eks en lås som er i veien når noen flytter sykkelen uten at en er til stede, men en skulle jo tro den gikk ved nippelen da. 
 

med bare en ødelagt tenker jeg at jeg hadde fått tak i en tilsvarende selv og skiftet, det går mye raskere. Ryker en til så er årsaksforhold klart. 

Endret av Lars-Erik
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til at en seriøs forhandler av high-end sykler starter å bråke om en eike. 
Det kan være skade, uflaks eller dårlig arbeid. La dem bytte eika og sjekke resten av hjulet. Mest sannsynlig gjør de de gratis og bed en sorry på kjøpet. 

LarsB

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, LarsB said:

Det skal mye til at en seriøs forhandler av high-end sykler starter å bråke om en eike. 
Det kan være skade, uflaks eller dårlig arbeid. La dem bytte eika og sjekke resten av hjulet. Mest sannsynlig gjør de de gratis og bed en sorry på kjøpet. 

LarsB

Satser på det, skal ta turen innom etter jobb i dag og se hva de sier. Fant ikke eikespennmåleren min i farta i dag tidlig, så fikk ikke gjort en kjapp sjekk av om det var store variasjoner utover pling-test.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2024 at 4:37 PM, Andreas said:

Eksempel på slitasjedeler er bremseklosser, bremseskiver, dekk, kjede, girkassetter, drev, belter.

Alt det der er jo deler som faktisk blir slitt og vil måtte skiftast før eller seinare. Ei eike blir ikkje "slitt" og du skal kunne bruke det same hjulsettet til evig tid (med unntak av felg for felgbremser, som er slitedel).

At eiker kan ryke, spesielt på elsykkel, det er klart, men det bør vere ei kurant reklamasjonssak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt inntrykk av at de mente dette er noe jeg skulle ha hatt inn sykkel på årlig service for å sjekke. Personlig mener jeg nå greit bygde hjul skal holde seg godt ved relativt snill bruk uten passasjertransport på vei, og ikke kreve årlig service for å hindre at eiker løsner.

Hjulene jeg fikk bygget og kjørte med på ca like tung Big Dummy ble nå kjørt mye i både terreng og trapper, og var fortsatt rimelig rette da jeg solgte den sykkelen videre etter ti års bruk.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør vel sjekke eikene engang i året, men holder vel ofte å kjenne på dem, sånn for de av oss som ikke har eikespennmåler etc. En kan jo spinne hjulet lett for å se om det faktisk er skjevheter som bør rettes. Det er vel slikt de skal sjekke ved førstegangservice, for det er vel da en gjerne oppdager småslark. Skal sies at jeg aldri har opplevd ødelagte eiker, etter 25 år som syklist med dalende vedlikeholdsinteresse.

En kan jo tenke at hvis skaden skjer i j-en, så er kanskje problemet på andre siden av hjulet?

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, uansett ikke verdens verste krangel, og jeg er jo kanskje åpen for at såpass tunge hjul bør ha en liten førstegangsservice som jeg jo tross alt ville fått gratis, men ikke benyttet meg av. Men usikker på om de ville gått over dette der.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. mulig jeg bør ta en runde å plinge eikene på sykkelen min. Har fått litt kast i bakhjulet de siste ukene 😐

Generelt: På alle sykler jeg har hatt har eikene vart levetiden til sykkelen. Jeg ville ikke kalt det en slitedel på samme måte som bremseklosser og kjede.

Ble forresten litt nysgjerrig. Jeg utfører service selv, men kan selger kreve at service må utføres på «merkeverksted» for at reklamasjonsrett skal gjelde? Synes det virker urimelig.

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (29 minutter siden):

Hmm.. mulig jeg bør ta en runde å plinge eikene på sykkelen min. Har fått litt kast i bakhjulet de siste ukene 😐

Generelt: På alle sykler jeg har hatt har eikene vart levetiden til sykkelen. Jeg ville ikke kalt det en slitedel på samme måte som bremseklosser og kjede.

Ble forresten litt nysgjerrig. Jeg utfører service selv, men kan selger kreve at service må utføres på «merkeverksted» for at reklamasjonsrett skal gjelde? Synes det virker urimelig.

Kjenner ikke til om lovene våre spesifikt omtaler sykkel eller bil. Men det er beskrevet rundt service og garanti på bil ihvertfall (mener det ble en presisering av dette for noen år siden) at det ikke kan kreves bruk av merkeverksted i garantitiden på bilen din. Vil tro det gjelder andre kjøretøy og også sykler da i tillegg. Er vel en klausul i loven også om at service må utføres riktig/i henhold til manual eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom trådstarter har betlat full pris for en premium sykkel regner jeg det som en selvfølge at slike ting kalles garanti, såfremt det ikke er snakk om regelmessig bytte av eiker...så spørs det hvordan kapasiteten på verkstedet er akkurat nå og hvor kjapt de klarer å få tatt jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (16 timer siden):

Kjenner ikke til om lovene våre spesifikt omtaler sykkel eller bil. Men det er beskrevet rundt service og garanti på bil ihvertfall (mener det ble en presisering av dette for noen år siden) at det ikke kan kreves bruk av merkeverksted i garantitiden på bilen din. Vil tro det gjelder andre kjøretøy og også sykler da i tillegg. Er vel en klausul i loven også om at service må utføres riktig/i henhold til manual eller noe slikt.

Det er fritt verkstedvalg, men det må være et autorisert bilverksted, ref NAF: Hvilket bilverksted bør jeg velge?

Uansett, en fin påminnelse for meg at jeg må knirke litt på elsykkelen min før jeg leverer den på førstegangsservice.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne aktuelle saken ordna seg hvertfall etter en liten prat, der jeg forsikra om at det ikke hadde vært brutal bruk av rammelås inne i bildet eller lignende faktorer som kunne røska i eikene.

Kan virke som det ikke er helt premium-bygg på disse hjulene til R&M, og forhandler skriver jo at de sjekker eikespenn på en årsservice. Men jeg synes likevel det ikke er rimelig å forvente at hjul skal gå opp i bygginga på kort tid, og at det de i såfall ville oppdaga om jeg hadde hatt den på en årsservice er dårlig bygde hjul, ikke ordinær slitasje man må påregne på en sykkel i prisklasse dyr.

Hjulene Vanilla Ninja og Pete (husker ikke helt hvem av dem det var) bygde til den gamle Dummyen min holdt seg nå hvertfall fine og rette i ti år selv om jeg kjørte både trapper og deler av NC-cupløypa for terrengsykling med den, samt hadde endel røffe turer i marka  🙂

  • Thanks 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...