Gå til innhold

Anbefalinger om speil?


Anbefalte innlegg

Nien tips til hva man bør se etter i et speil til sykkelen? Duger det på Jula, og er det noen som har erfaring med Zefal sitt? Bruksområdet er jobbsykling, men hadde kanskje vært greit med et speil til landeveissykkelen også.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til landevei ville jeg hatt et speil som monteres på hjelmen, siden man varierer mellom 3 sittestillingen. F.eks. https://www.sykkelkomponenter.no/tilbehor/praktisk-tilbehor/sykkelspeil/blackburn-helmet-mirror-speil-til-sykkelhjelm

 

Har hatt en styrepropp med speil på landeveissykkelen, men fant ut at det var for lite/for knotete mtp. varierte sitteposisjoner, så endte opp med å bare kikke bakover.

image.thumb.png.594723a2489fd3429d8f9844a4421431.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt sånne små som settes i barends og de er for små + at du må treffe riktig på innsynsvinkel. Har brukt en til hjelmfeste nesten som et lite tannlegespeil på tynn bøyelig wire. Virket ganske greit, men hektet seg opp i noe buskas jeg passerte og ble revet i filler.

Kjøpte etterhvert dette fra Zefal:

7E9D47AF-4E84-4747-8CD6-2BD031292EEB.thumb.jpeg.f4a765b3b11bf8f6e18d6f07258a4b10.jpeg

D21A7B9C-5D5E-4F15-A338-8A99C8197D34.thumb.jpeg.a11cfe80cdab6c08cb9d331ee3969d85.jpeg

Kjøpt til bruk for tursykling i urbane strøk og flyttes til grussykkelen når den skal brukes. Brukt samme speil i ca 3 år nå og overraskende hardfør. Overlevde siste trenings uten (nesten) en skramme.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Prøvde et lite Zefal Spy, men det ble sendt tilbake siden det etter min mening var ubrukelig. Vanskelig å plassere, og så vanskelig å se noe i det at jeg nesten syklet av veien et par ganger 🫣 Da er det bedre å snu seg

IMG_5968.jpeg.026cf7591807e34b94e8b32eae5d7648.jpeg

Lurer på å kjøpe et M-Wave Spy Space, men er usikker på om jeg får plassert det bra på bukkestyre, og skulle kanskje hatt større speil?

IMG_5969.jpeg.c7f2b2ff3b9f98ef3b650ce962b077b5.jpeg

Selle Italia Eye Link har en fin løsning, ligner på @saktetur sin

IMG_5970.jpeg.5312853c9c6b5ffa745069bcbb5ae9eb.jpeg

Plassering av speil på bukkestyre er vanskelig. Her er noen hjemmelagde løsninger fra nettet som ligner litt på Eyelink:

IMG_5971.jpeg.a932bc98ffcdc712d19510aac949d130.jpeg

IMG_5972.jpeg.0412ec096a33d2c876745647496b6665.jpeg

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde styremontert speil på jobbsykkelen. Noen ulemper:

  • Speilet ble lett slått ut av posisjon av andre som parkerte nær min sykkel. Det er vanskelig å justere de helt rett når du står i ro, det viser seg ofte at sittestillingen min i fart er litt annerledes enn jeg tror når jeg justerer.
  • Speilene knuste på vinteren når jeg skled ut og gikk i bakken

Jeg gikk over til hjelmmontert speil. Det er knøttlite, men om det ikke er plassert perfekt så kan jeg justere hodevinkelen litt så scanner jeg over det jeg skal se. Dessverre ble det litt slapt i fisken over tid, så nå ristes det litt ut av posisjon under bruk. Det kan være litt farlig å justere det i fart, men det var det jo med styremonterte også. Så ingen klar anbefaling fra meg, dine behov er kanskje annerledes.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selle speilet @York linker til er nok det samme som jeg har. Som tidligere nevnt har jeg prøvd diverse speil og dette er desidert det beste av dem. Den dagen det går i stykker skal jeg ha akkurat maken. Enkelt å justere og vist jeg ikke vrir på speilet felles det ut og inn, uten etterjustering. 

Sitter med veldig god passform og kjennes "nesten" ikke under hånden. Har brukt den på 2 forskjellige sykler og den passet like godt på begge.

På god asfalt er det ingen vibrasjon overhodet, men på grov asfalt kan det være litt vibrasjon når jeg ligger i tempobøyle/bukken. Veldig godt synsfelt bakover og siden dette speilet monteres langt framme på sykkelen trenger en ikke vri hodet, kun et blikk er nok.

Jeg har aldri prøvd GPS/radar så skal ikke si et vondt ord om de. Jeg vil likevel slå et slag for speil.

Det er billig, trenger ikke lading og det er ganske beroligende å faktisk kunne se hvordan bilene bak posisjonerer seg i veibanen i det de tar deg igjen. Liten bil, stor bil, bil m/henger, blinklys eller ikke, all info er synlig og gjør sykling i trafikken mye behageligere. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HellYeahIRockaMirror.png.7838d388b5d1c35ca59b743791caa96c.png

Bicycling: Former Pro Cyclist Says Riding With a Bike Helmet Mirror is a Game Changer

Jeg gikk til innkjøp at disse etter et par mil i smal tunnel på Vestlandet der det var umulig å fastslå om motorbrølene kom forfra eller bakfra.

Kan festes på brillene og ser bra ut på Tom Soladay.

Får ta denne tråden som et påskudd til å ta dem i bruk og rapportere!

***

Moderatorhatt: Med flere tips om speil for bukkestyre, skal jeg flytte tråden til elegante landevei eller barske blandevei, eller la den forbli her blant pendlende elsykler? 🙂 (Oppdatering: Forslag trukket!)

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Sepeda said:

 

Med flere tips om speil for bukkestyre, skal jeg flytte tråden til barske landevei eller blandevei, eller la den forbli her blant elsyklene?

Dette er jo elsykling, brukssykling og pendling. Ikke bare elsykkel.

Den hører vel mer hjemme her enn blant de barberte leggene 😉 

Jeg har f.eks. tenkt jeg skulle få meg et speil til pendlingen, så denne tråden er kjekk. Det står mellom speil til hjelm eller enden av et flatt styre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes pendling er minste felles multiplum 😀

Bruker sykkelen mest til pendling, og tipper jeg ser omtrent 25% hver av landevei og blandevei, siste 50% er elsykler

Dessuten vet jeg ikke om landeveissyklistene synes det er aero nok, gramjakt nok eller stilpoliti-3.0-nok med speil 😛 Men kanskje det endrer seg etter Tom Soladay sitt influenserfremstøt? 😉

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (33 minutter siden):

Jeg har f.eks. tenkt jeg skulle få meg et speil til pendlingen, så denne tråden er kjekk. Det står mellom speil til hjelm eller enden av et flatt styre.

Bruker samme gode kvalitet fra Selle også på gammelsykkelen, som vist her

381542B9-EDD9-4719-9FE0-8526F27A899A.jpeg.5d945acb336fb4a81bf95687b00570e7.jpeg

Vet de har litt forskjellige fester på speil fra Selle. Jeg bruker dette du ser på bildet som kan gå rett ut, eller vinklet litt opp. På konas sykkel passet det bedre med et feste med et 90 grader vinkelfeste slik at det kom litt høyere og ga bedre sikt uten å måtte flytte på venstre arm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Soeder said:

Kommer snart ut en artikkel om at det er MER aero med speil

«Med dette nye karbonspeilet kan du perturbere luftstrømningene dine» 😆

«Uavhengige tester kan ikke utelukke at speilet gir bedre aero» 🤑

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...