Gå til innhold

Bytte fra Unaas Wide til Zipp 303s?


Anbefalte innlegg

Jeg har et Unaas Wide 40-hjulsett som er gått et par sesonger. Byttet til Enduro Fork Seals lager.

Har fått lyst på Zipp 303s, men tror dere jeg vil merke noe særlig til forskjell?

Skal brukes med 28 mm dekk på asfalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er jeg ganske sikker på at du kan klare å tenke deg til en signifikant forskjell. Benytt denne fremgangsmåten:

Les tester, se på kurver om aereodynamic drag og yaw angle og cda. 
Finn ut at Zipp 303 er i alle oversiktene med helt fine verdier. 
Finn ut at Unaashjulene ikke finnes et eneste sted.
Tenk en stund på hvorfor. 
Tenk litt på hvilket hjulsett som har den unike ABLC dimple technology og hviket som ikke
Tenk litt på hvor mange proffer som kjører på hhv. Zipp og Unaas.
Dra kortet
Kjenn etter om Zipp ikke både er raskere, mer stabile og mer komfortable.
Bekreft for deg selv at dette var sannelig et godt kjøp.

Lykke til
LarsB


 

 

  • Like 2
  • Haha 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (19 minutter siden):


Tenk litt på hvilket hjulsett som har den unike ABLC dimple technology og hviket som ikke...

Ingen dimples på 303S. Resten er vel ganske gjeldende. 😉 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (21 minutter siden):

I dette tilfellet er jeg ganske sikker på at du kan klare å tenke deg til en signifikant forskjell. Benytt denne fremgangsmåten:

Les tester, se på kurver om aereodynamic drag og yaw angle og cda. 
Finn ut at Zipp 303 er i alle oversiktene med helt fine verdier. 
Finn ut at Unaashjulene ikke finnes et eneste sted.
Tenk en stund på hvorfor. 
Tenk litt på hvilket hjulsett som har den unike ABLC dimple technology og hviket som ikke
Tenk litt på hvor mange proffer som kjører på hhv. Zipp og Unaas.
Dra kortet
Kjenn etter om Zipp ikke både er raskere, mer stabile og mer komfortable.
Bekreft for deg selv at dette var sannelig et godt kjøp.

Lykke til
LarsB


 

 

LOL, spot on. Alt er tomhet og jag etter vind, men Zipp er kulere enn Unaas - iallfall de med smilehullsteknologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (33 minutter siden):

Ingen dimples på 303S. Resten er vel ganske gjeldende. 😉 
 

Desto bedre grunn til å vurdere 303 Firecrest i stedet. Hvem sier vel nei til ABLC og TSE og Hex Fin teknologi?

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjekt å kunne snakke med hjulbygger, få forklart eller diskutere egenskaper i felgen, valg av komponenter og eikespenning osv. Og noen ganger attpåtil kunne være vitne til byggearbeidet. Og få personlig oppfølging av hjulbygger.

Det er ikke ment som et forsvar spesifikt for Wide - Unaas vokser raskt og jeg vet ikke hvor de nå bygger hjulene - men å slå et slag for verdien av lokal hjulbygging, selv om de internasjonale merkene selvsagt er mer synlige i sykkelpressen og proffeltet, og i hovedsak har æren for å videreutvikle teknologien.

Små forhold i Norge, med blant annet sponsing av ryttere som brukes av sykkelpressen, har lagt hindringer i veien for tester av hjul under lokale merker. Men eksempelvis Unaas 50 Supreme fikk ros, også i sammenlikning med Enve, i @Alpers sin test av Wilier Filante SLR i Landevei.

Man blir aldri profet i eget land, men på mine turer på tre kontinenter er hjul med norsk flagg definitivt et større samtaleemne enn standardhjul fra de store produsentene. Særlig i USA. Så kulhet varierer etter geografi 🙂

Jeg vet ikke om @MOB har opprinnelig Wide med 30 mm ytre felgbredde eller den nye versjonen med 35 mm ytre felgbredde. Sistnevnte er optimalisert for bredere dekk, og skiller seg i så måte fra 303s.

Den dag jeg selv bytter fra opprinnelig Wide, tror jeg ikke det blir til 303s. Om det ikke blir lokalt bygg, vil en mer avansert modell fra Zipp, Enve, 3T, Hunt, Campagnolo eller annen innovativ produsent lettere å la seg forsvare rasjonalt som en oppgradering. Selv om jeg er i tvil om det i mitt tilfelle vil gi merkbart utslag på fart eller komfort versus mine Wide med 40 mm profil, 22 mm innvendig bredde og vekt på rundt 1400 gram.

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sepeda Har du veid dem. Mener mine Wide fra 2020(?) veide godt over 1500g..?

Ser forøvrig at Unaas har frisket opp hjemmesiden, det var på tide!

Sist jeg spurte Unaas om deres terrenghjul klarte de ikke å svare på hverken vekt eller felgbredde..

Når det er sagt, de Unaas-hjulene jeg har hatt har vært preget av god byggekvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veide Wide fra 2019 - men da i letteste oppsett for gjennomgående akslinger og uten felgtape. La det ut på gamleforumet, men er dessverre ikke i stand til å gjenfinne nå. Mener at det var under 1450 gram. Hjulsettet ble i sin tid tilbudt med alternative nav, noe som kan påvirke vekt.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke om @MOB har opprinnelig Wide med 30 mm ytre felgbredde eller den nye versjonen med 35 mm ytre felgbredde. Sistnevnte er optimalisert for bredere dekk, og skiller seg i så måte fra 303s.

Den dag jeg selv bytter fra opprinnelig Wide, tror jeg ikke det blir til 303s. Om det ikke blir lokalt bygg, vil en mer avansert modell fra Zipp, Enve, 3T, Hunt, Campagnolo eller annen innovativ produsent lettere å la seg forsvare rasjonalt som en oppgradering. 

❤️ 

Mine er 2020-modell. Usikker på vitale mål. 

Anbefal gjerne noe fra Campa som ikke koster en nyre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke studert hele utvalget av hjul fra Campagnolo, men lagt merke til at blandevei/endurance Shamal Carbon Disc går for god pris hos tyske Bike Discount. Norsk mva inkludert om du spesifiserer Norge. Tilkommer ikke gebyrer utover frakt. Ikke VOEC, men Delivered Duty Paid (DDP).

Særegne og allsidige hjul, om enn både litt tyngre og smalere enn Wide eller 303s. Men god omtale i tester bl.a. hos Road.cc. For mer avanserte alternativer fra Campa, må du opp i pris.

Og så synes jeg at Campa-hjul går best med Campa-gruppe 😀

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Sepeda said:

Og så synes jeg at Campa-hjul går best med Campa-gruppe 😀

Ikke si sånn da! Jeg vurderer jo halvveis å slenge ivei ei bestilling på dette settet: https://www.bike-discount.de/en/campagnolo-levante-700c-db-2wf-wheelset (hvis det er lov å nevne et grussett her på underforumet)

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (3 minutter siden):

Og så synes jeg at Campa-hjul går best med Campa-gruppe 

Faderrullan, der sier du noe! Jeg putrer jo rundt i ei folkevogngruppe fra Japan. Nei, da blir det feil med italienske lekkerbiskener. Men takk for shemaletipset! (🤭)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 5.6.2024 den 10.45):

Desto bedre grunn til å vurdere 303 Firecrest i stedet. Hvem sier vel nei til ABLC og TSE og Hex Fin teknologi?

LarsB

303 Firecrest har 25 mm innvendig bredde med krokløs sidevegg. Det kan by på problemer for dem som vil bruke 25/28 mm dekk med gammeldags trykk. De kan heller ikke brukes med ikke-slangeløse-dekk, dog med slanger. 
Firecrest er også ca 200 gram lettere for paret enn S. Men koster også omtrent det dobbelte. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...