Gå til innhold

Irriterende transportselskaper


Anbefalte innlegg

Bestilte en sykkeldel fra Frankrike i går mandag. Den ble pakket og sendt meget raskt og i går kveld kom det beskjed fra Fedex at den ville bli levert i dag innen kl. 18. Dvs. det var beskjeden i går. I morges kom det ny beskjed om at den vil leveres i morgen, onsdag innen 18. Få timer etterpå, ny beskjed og leveranse i dag tirsdag innen kl. 18.
Kl.16 kom ny oppdatering:
image.png.3f0ac744c9d01ca2142a35a7a46e8ecb.png

 

I et forsøk på å nå Fedex Norge var eneste mulighet chat med Fedex sentralt. Jeg forklarte som det var, at Fedex-sjåfør hverken hadde forsøkt å levere på dør eller hadde kontaktet meg på telefon. (Hadde mandag kveld langt inn en note på forsendelsen om å ringe mitt tlf.nr. når sjåfør var ved dør.)
Her er svaret fra Fedex kundeservice:
Weronika (4.6.2024, 16:07:02) : I deeply apologize that the driver did not attempt to deliver your package and falsely marked it as attempted. Consequently, I will initiate a case that includes that information about the driver for the station to drag attention into this matter. Please accept my apologies for the inconvenience, but even if I create a request for todays delivery due to the station response time which is estimated for a few hours it might not be possible. I will advise them to arrange delivery to your location as fast as possible.

Og nå, til alt overmål,  beskjed fra Posten har fått forhåndsmelding om innlevert pakke fra Fedex. Levering er dermed ukjent.

Dette er langt fra mitt første tilfelle hvor transportselskaper/sjåfører både fra Fedex, UPS og Posten/Bring kommer med løgn om forsøk på utlevering. I alle tilfeller har jeg klaget inn de såkalte forsøkene. En gang med Posten/Bring kom det egen personbil fra dem med pakken timer etterpå. Og som erstatning for plunderet fikk jeg noen frimerker fra kundeservice i posten. Det eneste kundeservice kunne tilby, ifølge dem.

Jeg er neppe alene om slike falske leveranseforsøk fra sjåfører?

  • Like 2
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tråden for meg. Virkelig. Jeg har et meget tett og ytterst hatefult forhold til Posten. Over mange år har jeg utallige skjermbilder av slurv, pakker som blir borte eller sendt i retur til avsender. Mine nærmeste venner bare ler og "Jaja, Posten haaater virkelig deg!"

I går fikk jeg efaktura fra Svea Finans - inkassovarsel. På en regning jeg aldri har mottatt...

Etter litt graving fant jeg bilaget i nettbanken (takk DNB, for at dere har ødelagt Sbanken) og joda, 140kr skal de ha. Fordi de mener at en pakke jeg har sendt som Norgespakke via Finn, var utenfor målene på en av dimensjonene. Pakken kostet ca 70 kr, så mangler det 60 eller så til neste nivå. Så med tort og svie, så er vi vel oppe på 140 kr antagelig.

Vel, jeg pleier å være relativt nøye med sånt, så jeg ble litt i stuss over hvordan dette kunne ha seg. Kundeservice var som vanlig. Først måtte jeg komme meg forbi chatboten, via ørten klikk og legge inn mine kontaktdetaljer. Sporingsnr skulle de ha. Det hadde jeg ikke, så jeg la bare inn en strek. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte endre respons til "Nei". Greeeeeeit.

Så måtte jeg vente. 18 plasser i køen.... Heldigvis har jeg ny skjerm med mye plass, så vinduet med dialogen fikk bo øverst til høyre mens jeg gjorde noe annet.

Deretter var ikke kundeservice så interessert i å prate med meg, de sendte meg først et ufullstendig sendingsnummer, før jeg skjønte at de hadde utelatt "NO" på slutten, og da dukket den jo opp. Og så "ja, da betaler du bare faktura da?". Not so fast... Jeg ba om å få se dokumentasjon. "Det står i appen".

Jaja, men har dere noe bildedokumentasjon fra målingen? ...Etter litt ventetid fikk jeg tilgang til arkivet der de har bilder tatt av alle forsendelser. Og der lå pakka på en slags måleplate for dimensjoner.  Mange bilder, både i svarthvitt og i farger. Kjente igjen både pakke og mottakers navn. Hm. Var den virkelig utafor da? Jeg hadde gjenbrukt en skoeske og de er jo nokså firkant og lette å kontrollmåle...

Men tror du det eksisterer et bilde av at pakka avviker i Z-dimensjon kanskje...? Nei, gjorde ikke det gitt.

"Jeg oppretter en sak her, saksnr XXXXX"

Siste ord er vel garantert ikke sagt i denne såga....

 

Edit: ...og derrr rullet det inn melding fra kundeservice "Vi har slettet denne fakturaen..."

  • Like 2
  • Thanks 2
  • Haha 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ganske fornøyd med Posten, men de har ofte en tendens til å snuble på rare ting og så ikke løse noe.

En gang endte jeg med å politianmelde en forsvunnet pakke fordi Posten hardnakket mente at pakken var levert i postkassen. Postbudet hadde visstnok dratt og dobbeltsjekket i ettertid. Ironisk nok, 3-4 uker senere lå den i postkassen. Siden det var i sommerferien, vil jeg anta at en hyggelig nabo hadde fått den i postkassen og leverte den til meg når de kom hjem. Det var på en tid hvor postkassetyverier var litt aktuelt, så Politiet hadde faktisk tatt tak i saken, når jeg ringte og forklarte at pakken hadde dukket opp. Fikk et ganske likegyldig svar fra Posten. Fjellsport som var avsender ga meg en god pris på varene, siden jeg var ærlig og sa ifra om at pakken hadde dukket opp.

Forrige uke ventet jeg en pakke. Kikkerttilbehør, litt kostbare saker. Lynrask sending fra butikken, og til stor overraskelse på vei i postkassen dagen etter. Ingenting skjer, før jeg får beskjed om at pakken var for stor til å leveres i postkassen. Intet skjer på 3 dager (helg), før pakken ender opp på et postkontoret 5 kilometer unna, sent på kvelden. Pakken 17cmx17cmx7cm. Den sklei med god margin ned i postkassen når jeg kontrollerte. Igjen, et ganske likegyldig svar fra Posten.

Har fått levert computer fra Lenovo og Apple med raskt bud. Husker ikke hvilket selskap de har blitt levert med, men det virket som de hadde fått ganske klar beskjed om null tull. Ganske skånsom levering kontra hva jeg har mottatt av andre bud.

Takk @san, for at jeg fikk utløp for gårsdagens skattejakt etter leveringssted, sent på kvelden 😅 Ikke ille, bare litt irriterende.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett god erfaring med bud fra Posten/Bring og DHL, men Helthjem har vært et mareritt her vi bor. De går en fast runde i blokka vår hver natt, og vi har både leilighetsnr. og navneskilt på døra. Man skulle derfor tro de hadde gode forutsetninger for å finne frem, men nei da. En solid prosentandel av gangene vi har ventet på pakker de skal levere så våkner vi opp til en melding om at budet ikke fant frem. Så insisterer de på å prøve et par netter til før de til slutt gir opp og tilbyr levering på nærmeste PostNord-utleveringssted. Dette tar jo selvfølgelig enda et par dager ekstra. Pakkene som derfor skulle ankomme på to dager bruker derfor fort mer enn en uke i stedet.

Bor forøvrig i gangavstand fra pakkesentralen deres, men det er visstnok fullstendig umulig å skulle møte opp der for å hente pakken selv.

UPS har også vært et herk. Bodde et sted uten navn på ringeklokka. Satt hjemme og ventet hele dagen en gang, da jeg plutselig fikk beskjed om at budet ikke fant frem. Ringte dem og sa at budet bare kunne ringt, men da fikk jeg beskjed om at budene ikke fikk lov til å ringe kunden!? Kunne dog vente til kvelden og hente pakka på sentralen deres på Økern, hvilket den gang var 30 min med T-bane unna … Heldigvis har de fått ordna mer lokale hentesteder siden den gang, men unngår dem likevel så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd vi kan trives i! Har ikke hatt voldsomme problemer med speditører som privatperson (noe annet i tidligere jobb...), men i det siste er det et par ting som har provosert meg med Posten. Det første gjelder hjemlevering; hvorfor i all verden får jeg ikke velge dato lengre frem enn TRE DAGER?! Kundeservice kunne heller ikke hjelpe meg, de fikk ikke lov til å sette dato lengre frem i tid de heller. Skal få levert tre skyvedørsgarderober til en leilighet vi ikke bor i enda, som er 5 timer unna, så jeg må få levert det når jeg faktisk er i riktig by. Dårlig system. I tillegg sender de purremelding HVER DAG på at jeg ikke har booket dato.

Det andre er noe jeg har opplevd kun nylig, og det er at Posten fraskriver seg ansvar for sendinger som ikke er levert. Jeg kontaktet kundeservice for å høre hvorfor pakken min ble "sortert" ørten ganger på utleveringsterminal og status ikke var oppdatert på fire dager. Fikk da svar om at jeg måtte kontakte avsender da de var juridisk ansvarlig for sendingen. Kona fikk samme svar da en sending med en bursdagsgave til meg ikke fikk oppdatert status på over en uke. Tidligere har jeg fått hjelp til å finne pakker av Posten, det gidder de ikke ta på chat/telefon lengre? Jeg antok at Posten var ansvarlig for sendingen fra det øyeblikket de overtar den fra avsender, men det ser jaggu ikke sånn ut. Morsomt å måtte ta en samme runden med butikk/avsender for å finne forsvunnen ordre.

Helt Hjem er et eget kapittel, iallefall for oss som bor litt øde. Har måttet ringe og få de til å hente sendingen jeg har lagt i postkassen selv om de registrerer at de har hentet den tre ganger. Lå alltid igjen i postkassen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leveranse med hjemlevering opplever jeg at en del aktører jukser på, det være seg Fedex og DHL som eksempel. For meg har det betydd at det har gått rett til hentested som for min del har vært helt greit. Med juks så mener jeg jeg beviselig har vært til stede, ingen har forsøkt å ringe på døra. 

Bring synes jeg fungerer stort sett bra, noen irriterende med at ting tar litt vel lang tid av og til, også at man kan velge pakkeboks uten at det faktisk blir levert dit. Skjønner at sistnevnte kan være fulle som følge av uavhentede pakker, men det er litt for ofte. 

DSV er ett selskap jeg har lite sans for, de har foreløpig gebyrrekorden hos meg, deres kreativitet til å finne på meningsløse kostnadsposter har jeg ingen sans for, og jeg lister i fleng på samme leveranse:

- Tollgebyr 680 kr

- Admingebyr 632 kr

- Spedisisjons/tollansvar 550 kr

- Fakturagebyr: 80 kr

- og så selvsagt MVA på toppen av alt dette. 

Dette var en komplett sykkel som det skulle betales mva på, og det var "fri transport" - summen av ovenstående blir 2.427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPS hadde jeg bestilt ekspresslevering på en greie, da det *måtte* komme før neste helg. Typ betalt 500kr eller noe for levering ila 48 timer. Uka gikk uten at noe skjedde, og fredag morgen fikk jeg melding om at det skulle komme den dagen. Fordi man ikke vet når de kommer, var jeg hjemme hele dagen. Plutselig tikket det inn en sms om at de hadde forsøkt levere, og siden jeg ikke var hjemme måtte jeg hente på utlevering neste uke... Prøvde umiddelbart å løpe ut og se om det var noen der, ringte så kundeservice (kom bare til et call-senter i India..), men ingen hjelp å få. Tok da sykkelen fatt og syklet til hovedlageret på Økern. Der mente de igjen at det ikke var noe de kunne gjøre, sjåføren var ute på ruta si, og ville ikke komme tilbake dit før etter utleveringen der stengte så kunne heller ikke få plukket opp tidligere. Da stod jeg faktisk slik på mitt at det endte opp med at han ringte sjåfør og ba han kjøre tilbake til meg, så syklet jeg fort hjem og fikk tatt ham i mot der, så endte godt. Men sykt stress.

Posten har umulig kundeservice, og misbruker sine sjåfører voldsomt. Lugubre avtaler og mye slikt. Kjenner ikke til hva de andre leverandørene gjør, men kanskje like dårlig over alt. Kommer aldri igjennom på telefon, og chat er jo bare en robot. Har heldigvis pleid å få svar på kundeservice@posten.no selv om Posten prøver å gjemme den mailadressen.

Helthjem må jeg nesten alltid hente på hentested, ren lotto. Og hentested er flere kilometer unna vs pakkeboks på nærmeste matbutikk, så hater opplegget.

Synes det er for dårlig at ingen av disse transportselskapene faktisk klarer å levere til en avtalt tid. Eneste er Porterbuddy. Og Oda, som ikke leverer pakker men selv de er jo mer presise enn dedikerte transportselskaper..

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tar fram noen "best of" fra min samling (Det er mange bilder...)

Jeg bor ikke i nærheten av Extra Vestby. Har aldri gjort det heller. Men jeg HAR bodd relativt nært Rolvsøy da, om man skal gi noe som helst kreditt.

23316748_10159756551045571_147921298842806349_n.jpg.66cddad26efc314c26957c8f694615a5.jpg

 

 

Tidsmaskin / evt raskere enn lyset?

120953098_10164810003720571_5020123851677301946_n.jpg.20b64fe8889758d56f04ce004a84a18a.jpg

 

Denne ble sendt fra en butikk i UK. Tok en liten ekstra svipptur kan du si. Antagelig har de fått inn en ekstra "0" i postnummeret mitt ved maskinell lesing og feiltolka det som et amerikansk postnummer.

94649693_10163959596725571_1540398404486561792_n.jpg.ddcab454fd69bba93ee67cf6620db3b9.jpg

  • Like 1
  • Sad 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke mange historier, men når jeg fikk Sniperen levert av UPS hadde de to kasser til meg. En sykklerammefomet og en i A4*40 cm eller deromkring. Den siste veide innpå 30 kilo. Den hadde en klistrelapp med mitt navn på, og en med adressen til et trykkeri i Sandnes. Jeg prøvde å si at den siste ikke var min, men kom ingen vei. Sjåføren sto på sitt og vi var begge enige i at det var mitt navn på den ene lappen på eska. Så han bare dro. Jeg slepte inn den blytunge og så den var merket printerfolie-vinyl. Noe jeg ikke har brukt for. 

Jeg gikk til UPS Chat og prøvde å få kontakt, men problemet ble ikke forstått. Så ringte jeg et hemmelig nummer til kundeservice og fikk snakke med en generisk Patrick. Han slo opp og fant ut at de hadde levert to pakker til meg, og det var det jeg skulle ha. Så la han på. Når jeg ringte opp igjen tok de ikke telefonen. 

Det løste seg ved at jeg ringte trykkeriet. Eieren hadde en kompis som var i Oslo, og han stakk innom og fikk esken. Så den tok siste etappe til Sandnes sammen med en brun fyr med gullkjede, gul genser rundt halsen og åpen Mercedes. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stortsett alltid fornøyd med posten forutenom at de ikke kan DDP. Som jo forsåvidt er ganske hårreisende det også. 

Postnord derimot har jeg ymse erfaring med. De har blant annet sendt en pakke 7 ganger frem og tilbake mellom lagrene sine på Berger og Alnabru. Postnord skjøte ikke selv hvorfor dette skjedde og gjentatte lovnader om at den kommer i dag. Kom jeg til slutt til en kundebehandler som sa; nå er jeg lei hele greia og gir opp. Jeg bestiller utkjøring med DHL og du får pakken i dag. Pakken ble levert med DHL bestilt av postnord, lol. 
En annen pakke var innom ca. alle utleveringssteder i hele Drammen forutenom dit den faktisk skulle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...