Gå til innhold

Grenserittet skal/skal ikke?


Raskall

Anbefalte innlegg

De siste årene har satt syklinga litt i bakleksa. Livet har vært turbulent og det har ikke vært tid og overskudd til strukturert trening og sykling. Det betyr ikke at fysisk form og helse har forfalt. Tvert i mot. Jeg har de siste 18 månedene gått ned 35 kilo og klokker nå inn på 102 kg blank på badevekta. Jeg har to hunder jeg går mye tur med i til tider bratt og ulent terreng. Jeg får også inn en sykkeltur i ny og ne og snittfarta på turene øker fra tur til tur. Spesielt bakkene går oppsiktsvekkende lett frem til hammeren slår. 

Her er årets lengste tur så langt. Til tross for at Strava har gitt en høy "Massive relative effort" så opplevdes denne 7-milsturen som rolig og lett. 

Sykla Grenserittet i 2019, ca 30 kg tyngre enn nå, og hadde en elendig opplevelse. Ga opp forsøk på personlig rekord (som er 4:28 i 2016, da ca. 10 kg tyngre enn p.t.) rett etter start og bannet og svertet meg gjennom løypa på rett over 5 timer.

Jeg innser at det nå, 20 dager før en eventuell start, er begrenset hva jeg kan få gjort med sykkelformen, og skal jeg melde meg på må det være med mål om å sette personlig rekord. Er det realistisk? Pers fra 2016 er satt med adskillig mer volum gjennom våren og sommeren i forkant. Men i år har jeg 10 kilo mindre og fordelen med at jeg kan sykle på gravel-sykkelen i stedet for halvdemperen. Det blir jo mer push-bike med gravel enn med 26" halvdemper (HR Cambrium SL fra 2012), men jeg tror jeg tar inn det på de lange blandeveispartiene.

Så hva tycks, har jeg sjanse på PR i år? Og hva kan jeg gjøre de snaue 3 ukene for å forbedre formen? Mengde? 4x4? Komme meg ned på tosifra vekt? 

Hilsen Jojoslankeren (som nå har satt personlig rekord i vektstabilitet på snart 10 måneder)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst gratulerer med vektstabilisering, det er imponerende.

Jeg har ikke syklet Grenserittet, men det høres jo ut som om en grusracer og 10 kg lavere kroppsmasse kan konkurrere med tiden på en 26" hardtail over 80 km, til tross for lavere treningsvolum i forkant.

Med 20 dager igjen til rittet vil jeg si at du har rundt to gode treningsuker igjen. Uken før rittet bør være helt rolig, kanskje med et par sone 1-turer (eller ikke). Jeg ville forsøkt å få to gjennomkjøringer på konkurransedistansen der minst én var på konkurransefart. Ellers er langintervaller (3-8 minutter x 3-8 ganger, for eksempel 4x4) effektivt for å øke kapasiteten over kortere perioder så det er ingen dum idé. En treukers syklus med hard førsteuke, moderat andreuke og rolig tredjeuke kunne vært en måte å periodisere på.

I tillegg ville jeg lagt ned en del planlegging i ritternæring slik at du sørger for velfylt motor underveis i hele løpet. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på gratulasjoner og gode innspill fra @baroudeur.

Høres ut som du har gode muligheter til pers, særlig med det forslaget til forberedelser, MEN jeg ville ikke tenkt for mye på akkurat det, har du lyst til å være med så vær med, og nyt turen/rittet uavhengig av om du perser 👍

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du deltar i Grenserittet med de beste intensjoner om en god opplevelse. Følg med på pulsklokka og hold deg langt unna sone fem, med din historikk fra tidligere forum vil jeg anbefale at du ligger midt i sone tre gjennom hele rittet.
Hvis du setter pers så er det bra, har du en fin opplevelse som du kan glede deg utover høsten så er det enda bedre.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uventet så er dette enstemmig på et slikt forum. 🙂 

Etter 5-6 uker uten å ha sittet på en sykkel så plukket jeg opp min (sommer-)pendlevane i dag med Park & Ride. Sarpsborg-Ås er litt langt, så jeg kjører til Kambo og sykler 26 km derfra til og fra jobb. Og fy søren så tungt det var. Det er jo jevn stigning hele veien også, men med null vind burde dette gå lettere. Har hatt adskillig bedre opplevelser den veien tidligere.

Så nå er min tanke "nei". Men jeg skal gjøre "Park & Ride" et par ganger til denne uka og se om formen kryar på sig. For i dag var det ikke morsomt å sykle i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (20 minutter siden):

Ikke uventet så er dette enstemmig på et slikt forum. 🙂 

Etter 5-6 uker uten å ha sittet på en sykkel så plukket jeg opp min (sommer-)pendlevane i dag med Park & Ride. Sarpsborg-Ås er litt langt, så jeg kjører til Kambo og sykler 26 km derfra til og fra jobb. Og fy søren så tungt det var. Det er jo jevn stigning hele veien også, men med null vind burde dette gå lettere. Har hatt adskillig bedre opplevelser den veien tidligere.

Så nå er min tanke "nei". Men jeg skal gjøre "Park & Ride" et par ganger til denne uka og se om formen kryar på sig. For i dag var det ikke morsomt å sykle i det hele tatt. 

Gratulerer med bra prestasjon Raskall! 

Jeg syns det er en god tilnærming å se om formen og lysten kommer før avgjørelsen tas. Når det gjelder muligheten til pers så er det mange år siden jeg syklet Grenserittet, men min beste tid og beste opplevelse er satt på fulldemper. Jeg mener å huske at Grenserittet består av mer dårlige veier enn for eksempel Birken? Jeg tror det derfor kan være krevende å sykle fortere på gravel enn terrengsykkel for mange, men det finner du jo kanskje ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (47 minutter siden):

Gratulerer med bra prestasjon Raskall! 

Jeg syns det er en god tilnærming å se om formen og lysten kommer før avgjørelsen tas. Når det gjelder muligheten til pers så er det mange år siden jeg syklet Grenserittet, men min beste tid og beste opplevelse er satt på fulldemper. Jeg mener å huske at Grenserittet består av mer dårlige veier enn for eksempel Birken? Jeg tror det derfor kan være krevende å sykle fortere på gravel enn terrengsykkel for mange, men det finner du jo kanskje ut...

Jeg har lett og fin 26" halvdemper stående. Den brukes som pub- og butikk-sykkel siden gravelen dekker alle mine behov for de lengre turene. Kan nok hende den velges om det er vått og klissete. Men er det tørt en uke i forkant så tror jeg gravel med riktige dekk skal funke fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo gjort en solid jobb, og har vært flink. Forslag; Jeg tenker at du sykler rittet, men ikke tenk på tid eller pers. Sykle jevnt fra start, og underveis vurderer du utifra form og dagsform hvor mye du kan spa på med. 
Etter Grenserittet setter du deg noen nye mål? Noen ritt eller evt en tur med sykkelen (typ Tour de Dovre) kan være noe å se frem til som motiverer til hyppigere trening på sykkelen.   Kanskje pers i  GR-2024 er en bedre idè? 
Uansett, er jeg imponert over jobben du har gjort og gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 31.7.2023 den 22.26):

Anbefaler at du deltar i Grenserittet med de beste intensjoner om en god opplevelse. Følg med på pulsklokka og hold deg langt unna sone fem, med din historikk fra tidligere forum vil jeg anbefale at du ligger midt i sone tre gjennom hele rittet.
Hvis du setter pers så er det bra, har du en fin opplevelse som du kan glede deg utover høsten så er det enda bedre.

 

Hehe... Kom plutselig til å tenke på sykkellaget jeg startet tilbake i 2011 (Team Gravity). Da var jeg nyslanka og hadde gått fra over 200 kilo til 115 og mange ville være med på den reisa. I 2011 var vi en håndfull tjukkaser som syklet Grenserittet. Nesten alle fullførte og hun som kom sist av oss hadde storkost seg på lang sykkeltur. Hun kom i mål med begge liters-flaskene sine fulle av sopp, hadde blåbær-lepper og hadde virkelig kost seg underveis. Mange opplevde mestring den dagen. Dessverre gikk laget i oppløsning etter Grenserittet og vi ble spredd for alle vinder. 

Tipset om jevn belastning gjennom hele rittet er nok godt, men jeg kommer nok ikke til å klare det hvis jeg velger å kjøre rittet. Det er alt for fristende å legge seg på hjul på forbipasserende grupper og bli der til jeg trenger å få ned pulsen igjen. 

Sist jeg sykla fikk jeg dog ikke denne muligheten fordi jeg surret med logistikken og kom for sent til start. Jeg var absolutt sistemann ut fra start i Strømstad. 🙂

Beslutningen om deltagelse tas nok 10. august kl. 23:58. 🙂 Jeg var egentlig ferdig med startnummer-sykling sist jeg sykla GR, men et eller annet har våknet igjen. 🙂

Endret av Raskall
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid er avhengig av mange faktorer som man ikke kan påvirke, så jeg er enig med @stislask her. Til sammenligning, så er det stor forskjell på å sette pers på Birken og å klare merketkravet.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykle for å oppleve tubamusikk og jubel langs løypa. Nyte masse fine svabergspartier på svensk side, seige motbakker på asfalt opp til Prestebakke, lange grusstrekk langs Ørsjøen, nyasfaltert deler av Ørsveien, fine nedkjøringer fra Holvannet og noen fæle motbakker fra Klepperkroken og inn. GO GO GO!

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ble det en ekstern beslutning å at jeg ikke sykler Grenserittet i år. Jeg har 24/7-vakt på jobb den uka og vanligvis går det greit å få noen andre til å vikariere. Men denne gangen er alle de andre vaktene enten bortreist eller på ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (23 timer siden):

Og der ble det en ekstern beslutning å at jeg ikke sykler Grenserittet i år. Jeg har 24/7-vakt på jobb den uka og vanligvis går det greit å få noen andre til å vikariere. Men denne gangen er alle de andre vaktene enten bortreist eller på ferie. 

Ny muligheter neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...