Gå til innhold

Sportssendinger på TV2 og reklame


Anbefalte innlegg

At TV2 er reklamefinansiert vet jo alle. Men over en periode har både sykkel- og fotballsendinger vært overøst av ymse "helsekostprodukter".  TV-reklame koster en del og her må en eller flere store aktører bak disse produktene ha store reklamebudsjetter. Og basert på mengden av reklame må de jo også selge godt, noe som for meg fremstår som uforståelig.
Mengden får tankene inn på at TV2 selv har eierinteresser og anser det som egenreklame.
Hvem er det som står bak mengdene av disse ymse produkter, alt fra prostata-problemer, 70% økning av testosteron og til fuglene vet hva?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sjekket alle firmaene, men et par av de jeg har sjekket tidligere (bla. et som selger pille for økt testosteron) er en del av aksjeselskap som har 90-110 Mill. i Driftsinntekter og mellom  60-80 mill. i Andre kostnader(litt regnskapsanonymisering). Sistnevnte post inneholder vel markedsføringspostene, og en kan spekulere i hvor stor andel. Firmaet er vel fornøyd så lenge Årsresultatet er positivt og lønn til ledere/eiere er høye. Relativt lav varekostnad. Har ikke sett Tv2 på eiersiden, men et av Norges største foretak innenfor næringsmidler er på eiersiden til foretaket som bombarderte tvskjermen med kosttilskudd for 1-3år siden. Det er nok høy korrelasjon mellom inntekt og reklametid.

Så lenge mange heller vil ha en pille mot problemene(ekte eller følte), vil slikt lønne seg. Ikke alle er opptatt av om effekten er vitenskapelig dokumentert, eller at det eksisterer en annen effekt enn placebo. Mange tror naturprodukter kun har positive effekter, ingen negative. Hjelper ikke at apotekene har begynt å hoppe på bølgen med diffuse kosttilskudd. Ei heller at Helsetilsynet, Forbrukertilsynet og andre tilsyn hovedsakelig kommer med pekefinger som straff, og firmaene hovedsakelig bare trenger markedsføre produktene litt diffust for å slippe eventuell straff. "Kan gi" istedenfor "gir". Regulering er som vanlig 10-15 år på etterskudd. Slike produkter er litt billigere enn å gå på treningssenter, og krever minimal innsats. Det er nok for mange. 10-20år med dårlige valg løses ei heller ofte av en pille. Andre er faktisk desperate etter løsninger, og har dårlig/ingen dialog med legen eller at det ikke eksisterer en løsning.

Angående testosteron er vel det beste å kvitte seg med bilringen, god søvn, opprettholde/øke muskelmasse gjennom trening(gjerne tung styrke) og et godt kosthold. Gråsone kosttilskudd angående testosteron høres veldig risikabelt ut, og mer ustabilt enn nøye beregnet TRT-behandling gitt av en lege som har spesialisert seg på feltet. En stadig mer vanlig behandling, sånn i tilfelle en faktisk har lavt testosteronnivå, etter medisinske tester. Slik behandling er gjerne et livslangt valg, da kroppen tilpasser seg tilskudd og stopper en plutselig vil reaksjonen bli ubehagelig. TRT-behandling slik jeg har skjønt det er kun til normalnivåer, ikke hulkenmodus, slik mange innbiller seg. Testosteronnivåene faller med alderen, da er det viktigere med en livsstil som hjelper å opprettholde nivåene, uten at det vil gjøre en til en 20åring igjen.

 

Endret av Andreas

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (6 minutter siden):

Jeg lurte på det samme under VM. Var utrolig mye kost/helse/pille reklame under vm. Kanskje fordi de treffer et spesifikk marked av tv tittere som ser på sykling?

Bikeshop hadde jo også reklamer der.

De sitter vel på tall som tilsier at syklister er mer tilbøyelig til å kjøpe helsekostprodukter. For min del skulle jeg gjerne ha tatt Collagen+ hvis det hadde hatt noen dokumenterbar virkning på leddene mine. Dessverre tilsier all forskning at det ikke virker. Men det er vel andre som tror på det, og får en virkning. For min del legger jeg det på placebo-effekten og holder meg unna. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv2 Invest har eierandel i ulike selskaper, men har ikke funnet noe helsekost der.

Annonsemarkedet er dårlig og det er nok vanskelig å finne annonsører. Helsekostaktørene har muligens forhandlet seg fram til gode avtaler, som helt eller delvis er resultatavhengige. Slike aktører klarer også veldig raskt å se om de får return on investment, så stort annonsevolum indikerer at det fungerer.

I dyrtida er kanskje piller og «helsekost» folk noe tyr til? Enkelt og «billig» tiltak for å gjøre noe riktig når resten av verden er grimm?

Uansett, ufattelig irriterende og en viktig grunn til at jeg ikke ser stort på Tv2, men foretrekker NRK Radio under TdF og GCN ellers i sesongen.

Endret av runermm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en reklame for Vitea Pro der det er en kar som driver med triathlon og IKKE lever helt A4, og som velger å trene på rulla med Zwift på skjermen plassert parallellt med sykkelen?

Endret av Juffe

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel også en følelse av at tv-reklame kanskje ikke er så dyrt lengre, og at mange velger andre kanaler for å reklamere. Antar andel brukere og forbruk av lineær-tv går nedover. Selskapene som fortsatt reklamerer på tv sikter seg kanskje inn på de som fortsatt ser på lineær-tv, og der treffer disse reklamene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje inne på noe der, at de som reklamerer mener den eldre aldersgruppe med aldersrelaterte symptomber ser på lineær-tv og lar seg påvirke, slik en haug med influencere påvirker yngre i andre kanaler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har Tv2 (sumo eller hva det heter) som gjør at jeg iaf kan se eliterittet, og jeg blir da rimelig provosert over at man fortsatt får disse sinnsykt lange reklamene. Får man de når man abonnerer på Tv2 sport også? Isf. er jo det sinnsykt frekt. På Gcn får man jo selvfølgelig ikke reklame, da man er betalende gjest.

I tillegg har jo Tv2 kjøpt ekslusive rettigheter som gjør at jeg ikke får sett annet enn menn elite fellesstart uten å måtte kjøpe en eller annen pakke med drit....

Endret av JoeT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske lett å slippe unna reklamen på TV2 under sykkelsendinger. Under tdf sendte dansk TV2 alt uten en eneste reklamesnutt. Bare å hoppe dit under reklamen på norsk TV2. Samme under VM landevei, SVT2 sendte alt uten reklame.

Endret av Berget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berget skrev (15 minutter siden):

Ganske lett å slippe unna reklamen på TV2 under sykkelsendinger. Under tdf sendte dansk TV2 alt uten en eneste reklamesnutt. Bare å hoppe dit under reklamen på norsk TV2. Samme under VM landevei, SVT2 sendte alt uten reklame.

Takk, da er Dansk og Svensk TV2 valgt inn i Altibox med de siste ledige poengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berget skrev (25 minutter siden):

Ganske lett å slippe unna reklamen på TV2 under sykkelsendinger. Under tdf sendte dansk TV2 alt uten en eneste reklamesnutt. Bare å hoppe dit under reklamen på norsk TV2. Samme under VM landevei, SVT2 sendte alt uten reklame.

Ser jo alt annet sykkel på GCN, men vm er kun på Tv2. Har ikke tv-abo så kan ikke switche til dansk dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...