Gå til innhold

Regntøy til jakt på de våteste dagene


Anbefalte innlegg

Jeg leter etter regnjakke og -bukse av den solide typen til hjortejakta hjemme på vestlandet. Der er det til tider såpass vått at oljehyre er det eneste som duger. 
Selv den dyre Härkila jaktdressen med 30 000 mm vannsøyle må gi tapt når det pissregner konstant hele dagen, membranet blir så mettet at du blir våt, langt forbi klam. 
Terrenget vi jakter i er også såpass røft at dette regntøyet må være robust, de tynne og lette regnjakkene og -buksene jeg finner og kan fysisk ta på i butikker med vernetøy og sportsbutikker vil ikke holde særlig lenge i kampen mot stein og kvister. 
Det skader heller ikke om det har en godt synlig farge, så jeg ikke trenger synlighetsvest utenpå jakka, vi bedriver drivjakt og må være godt synlige for hverande. 

Noen som kan peke meg i retning av noe sånt? Helst en butikk ikke alt fra Nesodden/Oslo som jeg kan dra til og prøve regntøyet. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nede i Østfold var jeg innom en Stadium Outlet. Handlet regnjakke type oljehyre tii 350 spenn. Skikkelig vanntett, men ikke ubehagelig. Kvalitet virker bra, lang nok til å dekke rumpa. Husker ikke merkenavnet engang, men litt i samme situasjon som deg. Har en hund som vil til skogs uansett vær og er lei "regnjakker" som ikke virker. Fargemessig fantes de i obligatoriske sort og mørk blå, men også i en type rødoransje/terracotta som muligens duger til jakt. Mener de hadde matchende bukser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljehyre vil ikke overleve behandlingen han beskriver, selv ikke de av god kvalitet. Oljehyre er supert mot regn, men materialet er litt skjørt mot kvist/stein. Har ikke noe godt alternativ om en Gore-Tex jaktdress ikke holder.

Har du forsøkt på re-impregnere jaktdressen med NikWax TX.Direct Wash-In/Spray? Ser det er litt forskjellige typer membran på Härkila sine jaktdresser, kanskje verdt å spørre Härkila om du ikke er helt fornøyd. Gore-Tex holder ofte ganske godt om det er nylig impregnert, men selv sko mister vanntett-evnen(typisk i sømmen-svakt punkt) etter en dag i skikkelig pissvær om de ikke er helt nye.

Jeg er fan av Helsport Poncho på tur. Har i grønn. Veier mindre enn enn GoreTex-jakke, tar mindre plass og er luftigere. Brukte den senest forrige uke når regnet/haglet så stiene ble elver i Nordmarka. Har gått en mil med min uten problemer. Kanskje noe du kan tre over deg når du er på post eller i camp, slik at jaktdressen ikke må ta alt regnet. Jervduken Orginal er populære, men de er vel mest for å sitte stille om jeg ikke tar feil. Jervduken er best i test hos Jeger, om jeg ikke husker feil.

spacer.png

Endret av Andreas

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God erfaring med Swazi (Tahr xp) og Kuiu (Yukon-serien), samt Helsport poncho kombinert med Jerven sine lårings til våt vestlandsjakt. Benytter også alltid Jerven Hunter på post, vannet vil kunne trenge inn gjennom ymse åpninger, men den holder deg varm!

Under aktiv jakt har jeg på mange måter akseptert at man blir bløt på de våteste dagene, bruker man oljehyre blir man bløt fra innsiden, bruker man skallplagg trenger det gjennom fra utsiden til slutt.. Det viktigste er å holde seg varm..

Oljehyre fungerer om du klarer å komme deg på post uten å svette deg bløt fra innsiden, poncho m/ lårings er noe luftigere og ikke fullt så klamt.. Som nevnes over her, et tips kan være poncho og lårings og slenge over klærne du allerede har på de våteste dagene.

Endret av suverin
la til lenker m.m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrøna Recon, men litt usikker på om har prøvd den i like ekstremt vær. Kvister og stein vil vel slite på alt av materiale, uansett, til slutt. Er i alle fall veldig fornøyd med den dressen ellers. Den har 28.000 vannsøyle og et jo konstruert med utgangspunkt i militært bruk.

Det nevnes Jerven original over. Den er nok ganske klam å gå med, men kan kanskje fungere som poncho i sakte gange. Glidelåsene er ikke tette, men tror det nå finnes en modell med tapede glidelåser. I alle fall veldig digg å sitte i på pauser/post, men kan bli klamt.

Jerven har også noe bekledning, kan være verd å sjekke på nettsidene deres.

Beste løsningen er kanskje det noen nevner: Poncho når det står på som verst. Siden du allerede har en tilsynelatende god dress fra før.

Endret av Eirikur
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du trenger en poncho fra Helsport eller lignende, med skallbekledning som utgangspunkt. Ponchoen på når det står på som verst, ellers skallbekledning. Det ville vært min løsning.

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport poncho, fjellreven caps og gamasjer jeg har impregnert med silikon er ekstrautstyret jeg tar med på ekstra våte turer. Har funket bra til møkkavær på nordvestlandet så langt.  ( Og gorillatape for å reparere rifter i ponchoen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i med flere her. 
Om ikke Norrøna Recon, eller tilsvarende fra Harkila, Swazi, holder mtp regn så tror jeg ikke du finner det perfekte plagget. Flere her er egentlig inne på kjernen av problemet. Membran tetter seg ved MYE nedbør, og det puster ikke like godt som mange påstår, og varmen innenfra i bevegelse blir fuktighet og svette det og. Våt blir man ofte. 
Vi er og forskjellige mtp varme vi produserer innenfra. 


Klær med membran er å foretrekke når det regner, men skulle jeg vært i mye bevegelse(som jeg forsåvidt er på reinsdyrjakt), ville jeg vurdert en solid mer pustende jakke, og poncho/fjellduk. 
Jeg er ganske imponert over kvaliteten i produktene som kommer fra norske Ravnø. Snakket og med de om anbefalinger til fremtidige kjøp, og de var klokkeklare på at det var 2 eller 3 lags ventile bomull som var tingen. De sa ikke noe om det(de snakker tross alt ikke om produkter fra andre), men jeg ville vurdert det sammen med poncho eller fjellduk. 

Personlig svetter jeg mye, så jeg kler meg så lett jeg kan når jeg er i bevegelse, og jeg har med minst 2 ullskift på overkroppen. Jeg har sverget til jervenduk hittil, men vurderer poncho til de jaktformene som er mer bevegelse enn feks elgjakta. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt den første lette goretex dressen Norrøna lagde (har ikke vært tett siden den forlot butikken), og har slitt ut Norrøna Dovre, som heller ikke holdt tett utenfor butikken. Begge ypperlige kondenssamlere. Er ikke helt oppdatert på siste versjon av Recon, men de mistet vel kontrakten med FSK/Jegerne på grunn av den i sin tid. Fjellduken er også en god kondenssamler, men den den et tilgitt ettersom jeg berget livet med den for en del år siden.

Etter å ha gitt opp gortex har jeg holdt meg til Ventile bomull sommer høst vinter og vår, og jeg har vært meget fornøyd. En lett og pustende som tåler mye, og en litt tyngre som puster mindre, men tåler enda mer.

Det jeg ser på som mest aktuelt når det gjelder Ventile i disse dager, er Tilak Odin for høy aktivitet og Ravnö for høyfjell vår-sommer-høst. Har avskrevet Klättermusen i nyere varianter. Mote, ikke "redskap" lengre. Ravnö brukes av Statens Naturoppsyn, og jeg har inntrykk av at de er fornøyd. Kjenner andre som er svært opptatt av plagg og utstyr, og det skrytes voldsomt av Ravnö. Når det blir på tide med bytte, vil det være det jeg bytter til.

Et alternativ kan også være jakker fra NSM, men de har det kanskje travelt med produksjon til Ukraina for tiden.

https://www.norsegear.no/garm-combat-jacket-2.0-n-woodland.html

https://www.norsegear.no/garm-2.0-hard-shell-jacket-raptor-green.html

https://nfm.no/catalogs

Endret av Tago
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten notis angående poncho. Helsport sin poncho har vannsøyle på kun 3000mm, Fjellreven sin 5000mm. Av egen erfaring kommer fukt gjennom etterhvert, men da skal det ha regnet godt en stund og noe kan være egenprodusert kondens. Tid nok til å komme seg under en tarp, eller finne ly under et grantre inntil det verste har gitt seg. Å impregnere ponchoen med f.eks. Nikwax TX.direct wash-in forbedrer kanskje plagget litt.

Helsport skriver at "800 mm vannsøyle regnes etter internasjonal standard EN 343 som vanntett". Andre hevder 3000mm-10000mm-15000mm-20000mm, men det kommer litt ann på hvordan stoffet brukes.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit; ser du skreiv Fjellreven.. Ikke Jerven.. 😂

 

Jerven har vel ikke en poncho, men en firkantet fjellduk i ymse varianter 🙂

Jerven er gull når man sitter i ro, til postering er Hunter med fòr helt genial, den kan også brukes til å sove i, da man ikke får så mye kondens som i de uten fòr. Men de har upraktisk form og fasong for bevegelse, selv om det går om man bruker belte til å stramme det opp. 

Helsport sin regnponcho er mer praktisk "i fart", slenge over kropp og sekk når man går, da den har hette, og delvis ermer. 

Endret av suverin
Hadde lest med feil briller..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Jervduken er genial til bruken som beskrives, spesielt om en skal sitte stille lenge og det er litt kjølig. Det skal ikke være veldig kaldt hvis været og kroppen er litt fuktig, for at en skal få frosten i seg. Der hjelper foret og varmereflekterende alu-belegget.

Helsport har noen litt kraftigere Fjellduker, men hva som passer best handler nok mest om bruken. Testet her. Det negative med Jervduken Primaloft er vel vekten, men alle som har sittet og hutret ute i skogen ignorer pakkvekten på slikt. Primaloft utgaven er sikkert knall å ha med på andre type turer når det blir kjøligere i været. Kanskje ikke alltid til seg selv, men til turfølget som begynner å snakke om at det er kaldt 1 minutt etter at de har satt seg ned.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles kanskje ikke som om Jerven's isolerte duker plages like mye med kondens, men om man ikke lufter jevnt - og derved slipper ut varme, så absorberer de bra med fuktighet, og den må man jo bære med seg sammen med f.eks reinskrotten, og så var det det der med tørkingen da.   Jeg har Thermo som vel heter Primaloft 170g nå, og ved "riktig anvendelse til riktig formål" så er den suveren. Med liggeunderlag så duger den til en klam ikke planlagt overnatting også. Den forblir et kompromiss som er utmerket i spesifikke situasjoner. 

Har stor sans for Helsport poncho med lårings som medbragt til Ventile om det ikke er mye vind.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere gode tips, skal sjekke bl.a Stormberg sitt regntøy, selv om jeg hadde avskrevet det jeg fant på nett som litt for veikt. 

Ja, klær med membran er alltid å foretrekke i regn når man beveger seg, men jeg var kanskje ikke tydelig nok på hvor mye det regner de dagene selv 30 000mm vannsøyle må gi tapt.
Det regner MYE. 
Som jeg skriver i første innlegg så blir du våt, skikkelig piss våt, har ennå til gode å finne jakke og bukse med f.eks Goretex som er tett nok til å motså det konstante regnet en hel dag.  
Har gått mye med regntøy type oljehyre før i sånt vær og det er det eneste som holder deg varm gjennom hele dagen, selv om du blir våt. 
Det gamle regntøyet mitt ble rett og slett for gammelt (fra tidlig 90-tall..) og begynte å gå i oppløsning, så jeg er ute etter nytt tilsvarende.  
Vi går drivjakt og posterer, og i sånt vær med sånne klær må man prøve å gå sakte og jevnt for å prøve å unngå å bli altfor klam, men i det bratte terrenget er det noen ganger uunngåelig å løse svetten når man skal gå oppover. 

Jeg har poncho og skal kjøpe meg fjellduk denne høsten, men de er ikke særlig praktiske å gå med siden man ofte må gjennom tett skog og klatre over hindringer i terrenget. 
Av meg blir disse brukt kun når man sitter på post i lange drev, for å holde varmen eller beskytte meg mot regnet. 
Härkila jaktdressen min er også veldig god, jeg vader elver og er mye ute i vått vær med den, men selv 27 000 mm vannsøyle er altså ikke nok når slusene åpnes på vestlandet i høstjakta. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (16 minutter siden):

Takker for flere gode tips, skal sjekke bl.a Stormberg sitt regntøy, selv om jeg hadde avskrevet det jeg fant på nett som litt for veikt. 

Ja, klær med membran er alltid å foretrekke i regn når man beveger seg, men jeg var kanskje ikke tydelig nok på hvor mye det regner de dagene selv 30 000mm vannsøyle må gi tapt.
Det regner MYE. 
Som jeg skriver i første innlegg så blir du våt, skikkelig piss våt, har ennå til gode å finne jakke og bukse med f.eks Goretex som er tett nok til å motså det konstante regnet en hel dag.  

Hehe! Ivrig jeger oppvokst med hjort- og reinsdyrjakt i et av de våteste områdene på vestlandet, så dette skjønner jeg godt, vestlandsvått er VÅTT og du kommer nok aldri til å finne noe som holder den type nedbør ute en hel dag! Så, som du nevner, det gjelder å holde seg varm!

De siste seks årene har jeg bodd og jaktet øst for værskille, i et av de tørrere områdene her i landet, og det kan ikke sammenlignes, føler ikke det har regnet på de årene jeg har bodd her...

Et hett tips er egentlig å bo så nær jakta at man ikke på død og liv må ut på de verste dagene 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at de diskuterer tilsvarende på fjellforum.

Isfjorden fra Ålesund Oljeklede ser bra ut og er på salg nå:

https://fjordsupply.no/products/regnjakke-1010290-400-pvc-isfjord

Isfjord Jakke kommer i en modernisert og smalere passform. Jakken er svært slitesterk, samtidig som kvaliteten er lett og myk. Utsatte områder har strukturert materiale for ekstra slitestyrke og ermene har en innvendig mansjett med borrelås for å hindre vannet i å trenge inn.

Og tilhørende bukse:

https://fjordsupply.no/products/regnbukse-1010292-400-pvc-isfjord

Isfjord Selebukse er utformet med utgangspunkt i våre tradisjonelle oljehyrer, med oppdatert design og funksjonalitet. Den har en smalere og modernisert passform, med innsnitt på kne som gir bedre bevegelighet. Buksen er svært slitesterk med strukturert materiale på utsatte områder for ekstra slitestyrke.

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der har jeg bomma greit @suverin siden jeg bor 55 mil unna hjortejakta. Uansett jakter vi kun i helger, og de helgene jakter vi uansett vær siden alternativet ikke kan brukes om man skal prøve å fylle kvota. 😄

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...