Gå til innhold

Sykkelbukse eller tights over sykkelshorts for vintersykling?


olve

Anbefalte innlegg

Hei,

Vinteren nærmer seg, og for å strekke sesongen så langt som mulig blir det sykling i kulda. Snakker nok ned mot nullpunktet, men ikke på snø og is. Jeg har et par sykkelshortser med pad jeg er fornøyd med, og de var relativt dyre så mitt spørsmål er om noen har erfaringer med å benytte varme tights over sykkelshorts på vinteren, eller om det beste er å investere i vintertights med pad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med vinterbukse uten pute er at man kan ha den utenpå favorittsommerbuksen, og at den derfor kanskje ikke trenger å vaskes etter hver tur. Den trenger heller ikke ha like god passform som en vinterbukse med pute. 
 

En vinterbukse med like god passform som favorittsommerbuksen er deiligere enn overnevnte. 

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er best å bruke vanlig / foret bib (f. eks Assos RS S/F) og supplere med løse bein. Legg til lange ullsokker og shorts hvis det er ordentlig kaldt. 

Ned mot 0 funker dette bra. Under 0 er vel en bukse best, og da er en bukse uten pute med shorts under fasiten ifølge tidligere redacteurer i sykkelmagasinene tilknyttet forumet vi har forlatt. Mulig Valentino har rett i at en vinterbukse med tilsvarende passform er deiligere, men det har jeg til gode å oppleve, og gitt at man ikke trenger å vaske den etter hver tur holder jeg fortsatt en knapp på puteløs vinterbukse.

Bare synd at produsentene i liten grad virker å ha skjønt dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 0 grader er jeg happy med Pearl Izumi Amfib uten pute. Bruker enten vanlig bib under, eller type merinobokser med pute. Utfordringen for meg er som regel ikke å fryse på rumpe/skrukk, så det kan faktisk bli for klamt der bak om jeg bruker en vanlig bib under.
Amfib'en har jeg hatt i mange sesonger, og den er like fin. Bonus for fiks løsning om man må late vannet med en liten klaff, samt at den har innebygde gamasjer til å trekke over skoene.

Over null har jeg lange bukser med pute av ymse slag. Rapha core og Sportful funker helt greit. Mer tradisjonelle landeveisbukser med flosset innside og vind/vannbeskyttelse i front og på rumpa.

På sti og XC blir det ofte baggyshorts over alle kombinasjoner avhengig av temperatur. Igjen, det må til litt prøving og feiling før man finner hva som funker til hvilket vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Endura sykkelunderbukse med pute året rundt. Kan brukes med en hvilken som helst shorts/knickers/bukse over som passer for årstiden. Fordelen med sykkelunderbukse er at den er billigere enn en vanlig sykkelbukse av tilsvarende kvalitet, slik at man kan ha mange, samtidig så kan de vaskes mange ganger før de pensjoneres, siden ingen andre enn ambulansepersonalet trenger å se dem.

I tillegg slipper man den største frykten av alle: «Begynner sykkelbuksa mi å bli tynnslitt bak? Jeg klarer ikke å se det i speilet og før jeg har tatt den på så ser den grei ut.» Alle andre på veien: «Arrgghh! My eyes! Oh the humanity!»

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Gore C3 WS Bibtights med hell på landevei/gravel. Fra hukommelsen har jeg prøvd den ned til litt under minus, uten envneverdige problemer. Skal sies at jeg sjeldent fryser på beina under aktivitet. På overkroppen har jeg Gore C3 GTX Infinium Thermo Softshell, som er vel varm over 5+. Over skoene brukes Gore Shield Thermo Overshoes, som overraskende nok ikke er ødelagte enda.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke er i fare for sanksjoner fra stil&moralpolitiet så er en tynn turbukse oppå en fin greie du sikkert har i skapet allerede. Beina genererer så mye varme at litt stopp mot kjølig vind er nok.

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...