Gå til innhold

Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker


Anbefalte innlegg

På det tidligere forumet hadde Blandevei, grus, bikepacking og cross en Primus motor i brukeren Sepeda. Han startet inspirerende tråder og en av dem var tråden Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker (Link). Her kom han og andre med gode turforslag, som var nyttige for både erfarne markatravere, så vel som nybegynnere og eventyrere, som ville utvide horisonten fra Nordmarkas hovedvei: Hammeren/Sørkedalen-Kikut-Hjem. For at ruteforslagene ikke skal forsvinne ut i intet når det gamle forumet forsvinner, tenkte jeg det var nyttig å lage en oppsummeringspost, som eventuelt kan fortsette i en tråd om ønsket. Fordi det er mange ruter, brukere, bilder og ikke minst tekst, må jeg være forsiktig med å ikke kopiere for mye av andres tekst eller bilder. Det er leit at flotte beskrivelser og bilder forsvinner, men det hadde vært feil å kopiere andres verk. Derfor er det flott om brukere vil tilføre tekst og bilder til spesifikke ruter, hvis de føler for det. Hovedsakelig er det copy/paste-rutebeskrivelse i en Hyperlink. (Har ikke Strava selv, så ikke alle linker fungerer hos meg).

Originaltråden hadde følgende gode retningslinjer(som er verdt å følge hvis posten utvider seg til en tråd):

1. Turforslag og ruter bør være overkommelig på bukkestyresykkel, men grensene kan og bør tøyes.
2. Om mulig, legg ved lenke til rute i Strava, Komoot, Google Map eller annet utbredt format/app.
3. Hold deg til tema.

Før jeg starter kronologisk opplisting: Hvis noen ikke vil ha brukernavn, rute eller annet i tråden, send meg en melding, så redigerer jeg det bort eller etter ønske sporenstreks.

Originalpost:

De mest populære rutene i Nordmarka:

Ring 4: Maridalen-Kikut-Sørkedalen

 
Sepedas personlige favoritter med utgangspunkt i Sørkedalen
Kort løkke:
Medium løkke:
Lang løkke:
-----------------------------------------------------------------------------------
Sepeda: Frognerseteren-Ullevålseter (Utgangspunkt)
Sepeda: Voksen skog-Ullevålseter (Utgangsunkt)
Sepeda: Bogstad-Sørkedalen (Utgangspunkt) Alternativ: 1, 2
Emil: Kongedag i Nordmarka (Se kart)
olelovold: Mixed Terrain Pinse spesial (Se kart)
runermm: Lignende olevold (rute jeg ikke får sett pga strava.app-link)
ganskefort: Strava-rute (rute jeg ikke får sett)
tregil: Langtur, Storflåtan, Sandungen, Helgeren (Tema: Demninger)
tregil: Gjerdingen
tregil: Brunkollen
tregil: Holsåsen rundt
soeder: Vesleflåtan
soeder: Dal til Dal
Emil: Oslo-Haglebu
ohjelm: Vest til Øst
ekstraslange: Grustur i Lillomarka
altitude: Vestmarka
altitude: Liertoppen
runermm: Solbergfoss-Askim (rute jeg ikke får sett)
runermm: Askim-Mørk-Oslo(?) (rute jeg ikke får sett)
olek: Oslo-Nesbyen
jorlie: Åmål-Smestad
Bonus: Emil: Gjøvik-Oslo
 
Totalt 73 ruter/forslag. Kjeder du deg en dag og vil på tur: Random Number Generator 1-73.
 
 
  • Like 3
  • Thanks 12

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt relevant er kanskje at jeg i det siste har jobbet med å få inn Nordmarka i Google Street View. 96 km dekket så langt, planen er å få inn Ring4 og litt omliggende til helga.

image.png.949332d558dc0a2870dd4869340b1f53.png

Tanken er at det skal gjøre det lettere for folk som vurderer tur i marka. Jeg har selv ofte lurt på forholdene, og endt opp med å ikke legge en tur et nytt område fordi jeg ikke vet om jeg kommer frem der på sykkel, feks. Eller om jeg først drar, så blir det en lengre tur enn planlagt fordi jeg må sykle halvparten så fort på områder som det her, der jeg heller burde tatt en trailbike 😄

For gående også, kan se hvor det er barnevognvennlig eller en rolig tur, vs steinete terreng feks.

  • Like 6
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • baroudeur endret tittelen til Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker
Andreas skrev (På 15.8.2023 den 17.05):

For at ruteforslagene ikke skal forsvinne ut i intet når det gamle forumet forsvinner, tenkte jeg det var nyttig å lage en oppsummeringspost, som eventuelt kan fortsette i en tråd om ønsket.

Helt fantastisk at du tok på deg jobben med å samle denne gullgruva av inspirasjon, tusen takk! Har hatt stor glede av Sepedas turbeskrivelser, og her dukket det jo opp masse annet snacks også. Strålende!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig en samling til inspirasjon for oss som bor andre steder.

Og har et håp om at kanskje Sepeda skal finne turen innom dette forumet og etterhvert, selv om han innimellom ytret litt oppgitthet over utviklingen på det gamle forumet.

  • Like 2

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (18 minutter siden):

Og har et håp om at kanskje Sepeda skal finne turen innom dette forumet og etterhvert, selv om han innimellom ytret litt oppgitthet over utviklingen på det gamle forumet. 

Vi er sammen i håpet. Som når store utøvere legger opp og klubben freder trøyenummeret, fredes brukernavnet Sepeda til han velger å vende tilbake til fremtiden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føremelding*: Nordmarksveien er enda stengt ved Skillingsvegen. Stengt med skilt og gjerde. Mulig å sykle opp Karidalsvegen, fra Karidalskrysset, opp til Snøploghøgda, hvor en møter Katnosveien. Det har vært vedlikehold på Katnosveien, med ganske grov grus/pukk. Det går greit med 40mm graveldekk om en tar det rolig. Veldig rolig om man kjører GP 5000 32mm

 

*Ingen føremeldingstråd enda. 

Skilt – Kopi.jpg

Snøplog – Kopi.jpg

Endret av Andreas
Vedlikehold
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det før de satt opp gjerde?

Jeg vurderte det, men virket som de har gjort en innsats for å sperre. Var masse stor stein like ved, så håper veien blir reparert snart. Veien har vel vært stengt i et par år nå? Ser i Garmin at jeg sist syklet der 2021.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 17.8.2023 den 11.42):

Hadde et ørlite kommunikè fra vedkommende i sommer hvor de åpnet for en retur på sikt, så håpet lever!

Inspirert av denne tråden sendte jeg han en melding, hvorpå han bekrefter at han nok dukker opp på et tidspunkt, men har måttet konsentrere seg om andre ting en stund. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av hengebrobildene til Sepeda og tregil i originaltråden, og en litt veldig naiv tanke om at det kunne ikke være så vanskelig å sykle til Nordmarkas fire hengebroer på gravelsykkel, satt jeg sammen en rute for å sykle innom alle fire. Det var vanskelig. Spesielt når været gikk fra sol til heftig regn og torden, uten at YR sa fra til en optimistisk syklist. Bakken var mettet med vann, noen stier var blitt til små elver og små vannpytter fremsto som små tjern. Alt i alt krevde det 3 forsøk for å "sykle" innom de fire hengebroene. Kan oppsummere at det er en rute for de få spesielt hengebrointeresserte. Gøy 1 gang, ikke igjen, selv om tørre stier hadde gjort det enklere. For å ikke lage store sår i stiene endte jeg med å bære sykkelen mye utenfor grusveiene. Ruta bryter godt med regel 1.

Ruta starter i Sørkedalen, runder Sandungsvannene bort til Hakkloa, så til Fyllingselven, før en tar et bakkeløp til Bjørnsjøhelvete(og tilbake) og ned til Hammeren. Ruta ligger på Komoot. Anbefaler egentlig å skippe alle utenom den over Langlielva. Ironisk nok var det den jeg var mest interessert å se, siden den hadde jeg aldri sett før.

Hengebroen over Langlielva: Går fin skogsvei helt til broa. Enkel.

Hengebroen ved Hakkloa(Hakklokalven): Klassifiseringene til mtbmap.no stemmer godt med min erfaring. Kanskje 80% av det som markeres med blått er greit å sykle med gravel med 40mm knastedekk, når det er tørt. Skulle jeg tatt turen igjen hadde jeg bare gått ned den bratte bakken fra Måsjøveien, og samme vei tilbake. Likt ruta til tregil.

Hengebroen over Fyllingselven: Hans og alt regnet i ettertid gjorde det jeg egentlig tror er en ganske fin sti når sommeren er på sitt tørreste, til en bløt sumpete erfaring. Fra det som er markert med blått på mtbmap, ned til hengebroa, er det bushwhacking med sykkelen på skulderen.

Bjørnsjøhelvete: Her forsøkte jeg meg først langs vestsiden ned Bjørnsjøelva siden mtpmap hadde markert den som blå. Etter noen hundre meter ga jeg opp siden det var altfor bløtt. Snudde og tok heller den bratte kneika rett opp fra Nordmarksveien. På veien tilbake syklet jeg hovedstien, blåmarkert på mtbmap, men det var for bløtt til at jeg syklet mye.

Hengebro Langlielva – Kopi.jpg

Hengebro Langlielva Ekstra – Kopi.jpg

 

Hengebro Fyllingselven – Kopi.jpg

Hengebro Hakkloa – Kopi.jpg

Bjørnsjøhelvete – Kopi.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (8 timer siden):

Hengebroen ved Hakkloa(Hakklokalven): Klassifiseringene til mtbmap.no stemmer godt med min erfaring. Kanskje 80% av det som markeres med blått er greit å sykle med gravel med 40mm knastedekk, når det er tørt. Skulle jeg tatt turen igjen hadde jeg bare gått ned den bratte bakken fra Måsjøveien, og samme vei tilbake. Likt ruta til tregil.

Om en tar den bratte bakken ned fra Måssjøveien møter en dette, en steinforebygging som krever litt balanse samt en bru og som med  740-styre var det bare mm om å gjøre før det ville ha vært stopp. Åborvika heter det vel her. Som en ser er ikke bildene tatt i år når en ser på vannstanden.

image.png.ce08ac4d688e2e3acedde8c423f24e14.pngimage.png.eef13acbc49e938d7026643721ad6237.pngimage.png.99f3719b3f46da21a215263faf79f61b.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (10 timer siden):

NB: Strekket Movatn-Snippen har noen steinete partier som har punktert mang et graveldekk, greit å ta det litt rolig.

Det er vel dette du mener. Bildet er rett før en kommer opp til Søndre Movatn på vei nordover. Etter dette er det noe mer steinete men bare et kort stykke.


image.png.7fb8e867a8682acd87a93a8a2686698a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (1 time siden):

Det er vel dette du mener. Bildet er rett før en kommer opp til Søndre Movatn på vei nordover. Etter dette er det noe mer steinete men bare et kort stykke.

Kan se hele partiet i Street View her 😄 (blir riktignok ikke like åpenbart som på bildet ditt)

image.png.1a605d249ea2370e0e3f112513dadc47.png

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilleggsinfo- og bilder san. En hengebro det var krevende å komme seg til, så all respekt til de som har gjort det. Det er en teltplass like ved broa(den som ikke henger) om noen vil kombinere det med en bikepackingtur. Flere teltplasser i området. Det føles ganske vilt til å være i Oslo, siden det er kronglete å komme seg dit.  Åborvika er litt lengre sørvest. Det området inn fra hengebroa kalles Hakklokalven på de fleste kart jeg har sett. Den delen som gikk i Bygata var det mest lettsyklede ved Hakklobroa. Mtpmap viser at den går fra blå(Intermediate) til dårlig synlig sti opp mot Måsjøveien, så usikker på om det gir mer sykkeltid om en startet i Måsjøveien/Bygata. Det pøste og tordnet når jeg var der, så fristet ikke å bruke tid på å sjekke ut.

Det er den strekningen dere viser bilder av som er Puncture Road for meg, spesielt når en kommer fra nord i god fart og helningen øker. Tror det er der elva dukker opp på høyre side, som har vært stedet som har kostet meg flest slanger i min sykkelkarriere. Lærer aldri. Skal sies at det er et sted man merker at syklister viser omsorg for hverandre, så og si alle som sykler forbi de gangene jeg har punktert, spør om jeg har det jeg trenger. Kudos. Mange som tar av til Olaf Lørenskogens vei når de kommer ned Liggerenveien, for å heller sykle asfalten hjem.

Sykkelmafiaen, kult at du har lagt rutene på street view. Var lett å se hvor jeg pleier å punktere 😅 Et par ruter(deler av ruter egentlig) til så har du dekket noen veldig populære rutene. Tenker da den siste ruten jeg har delt, den TordD har delt og så er det mange som sykler Trehjørningen-Helgeren-Fortjern-Bjørnsjøen. Ring 5 hadde også vært knall. Faktisk har et par bekjente allerede nevnt at de har sjekket veier i Nordmarka i street view 👍

  • Like 2
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (58 minutter siden):

Det området inn fra hengebroa kalles Hakklokalven på de fleste kart jeg har sett.

Du har helt rett. Her er stedet på Norgeskart bildene er fra. Gikk som nevnt ned den bratte skråningen fra Måsjøveien. Rett etter denne brua kommer en til et område med fine campingmuligheter. Jeg dro videre og passerte hengebrua på min høyre side. Tanken var å nå bygningsmassen som heter Øst-Hakloa for å komme opp på vei igjen. Men det ble et pes, over myrer og senere med steinblokker mm. Ikke en eneste meter med sykling.
Anbefales ikke å ta den veien med sykkel.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 15.8.2023 den 17.05):

Fantastisk jobb med å legge inn dette 👏👏

Har en variant av denne som benytter grus og noe singletrack høyere i terrenget ved Solli og deretter gammel togtraseen bla til Sylling: https://connect.garmin.com/modern/course/93206377

Ville syklet på oversiden av Bergmarkssetra, men Garmin ruteplanlegger er ikke så glad i frihånd på mobil. Tydelig sti som jeg opplever som innafor, men gjennom beitaområdet så fint å vise hensyn. Artig variant som funket fint på 35mm

DSC_0824~2.JPG

DSC_0000_BURST20220625170001551_COVER.JPG

DSC_0825.JPG

DSC_0003_BURST20220625165733548.JPG

DSC_0005_BURST20220625180639017.JPG

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 6.9.2023 den 21.56):

Har en variant av denne som benytter grus og noe singletrack høyere i terrenget ved Solli og deretter gammel togtraseen bla til Sylling: https://connect.garmin.com/modern/course/93206377

 

Jeg tok denne med en kompis på lørdag. Var tåkete og fuktig på bakken, men ble ikke nevneverdig våt av det. Kjempefin tur, høydare å komme inn å få se fjorden (å klatre opp over fjellet etterpå). Gøye seksjoner med single track med buskas som fungerte som benvaskere og flotte morenerygger å sykle langs/over. Fin blanding av alt, dog det var en 100m-seksjon med søkkvåt leire som fort kunne gått mye verre. Sykla litt i gresset etterpå for å vaske dekka som hadde blitt til slicks. Verste var egentlig en 200m mellom to sauegjerder der det var helt SJUKT mye sauedritt! Men sakte nok gikk det greit.

Takk for turtips, det var gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at dere tok denne 🙌

Litt mer eventyr/prosjekt enn effektiv sykling kanskje. Også er det kjekt med litt snill utveksling opp til Vestmarka igjen 😅

Hvor var parti med Leire? Jordsmonnet var nok betydelig tørrere når jeg sykla ifjor. Slapp også unna sauedrit, men husker jeg måtte rusle gjennom dem over Bergmarksetra.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å si nøyaktig. Det var mens vi sykla på sti/kjerrevei på toppen av en relativt smal morenerygg som hadde en elv med litt vannføring i bunnen på midten av ryggen. Hele ryggen var kurvet ganske mye. 
Tror det må ha vært mellom bøveien og solliveien når jeg ser på kartet. 

her ser jeg tilbake på partiet:

image.jpeg.4f7a3354db4c6b60a776eb2a3d9f608f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt andre forhold dette året ja, men det blir jo to motpoler. Her husker jeg bare fast og fint underlag! Har trolig flommet over fra elva som kommer ned fra Solli. Vet det går mye vann der til tider.

Hvis det virket uklar hvor jeg ville syklet er det den lilla stiplede linjen over Bergmarksetra. Får ikke fiksa det i Garmin uten å lage hele på nytt virker det som:

Screenshot_20230911-115350.png.88a6ce3e889cbc2432373a4f08780986.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...