Gå til innhold

Lære barn å sykle


baroudeur

Anbefalte innlegg

tron skrev (9 timer siden):

Her gikk det i balansesykkel, så tok det nøyaktig 15 meter med hjelp før pedalsykkelen var i gang på 4-årsdagen. Å finne balansen på løpesykkel er helt essensielt. Styr unna støttehjul, mener nå jeg.

Om du går for kvalitetsbarnesykler og vedlikeholder dem godt, holder de seg fint i pris. Jeg har gått i både null og pluss på barne- og juniorsykler, mens jeg har sett mang en nabo som har måtte kjøre ræl på gjenvinningsstasjonen.

Akkurat dette gjorde vi også, og jeg signerer "styr unna støttehjul".

Vi gikk for lettere varianter uten å gå for de dyreste så det ble Ultra-serien til Diamant her som vi har vært kjempefornøyd med. Har samkjørt det med bursdagsgave de årene vi bytter størrelse, behandlet de fint og fått bra gjensalgsverdi på samtlige. 

Til neste år går vi over til 24" og da går vi nok for woom off 5, ikke air, for å få enda lavere vekt på sykkelen. Jeg føler det gir mye igjen i fart, utholdenhet og dermed sykkelglede.

Han vil forøvrig fortsatt sykle på småsyklene (16") her i gata da de er lettere å "trikse med". Så til bursdagen i år blir det bmx. Syklet på 20" siden i fjor (ble 6) og bytter ikke størrelse før til neste år når han blir 8. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to starta på balansesykkel (Frog Tadpole), gikk over på sykkel (Frog 44) med pedaler når de var rundt 3 år. 
Jeg bor ved en slak nedoverbakke, hvor vi brukte en del tid med at de rant ned, jeg dytta de opp igjen. De fant kjapt ut av balansen. 
Da tiden var kommet for å få pedaler var vi en del på den lokale løpebanen. Mykt og godt underlag ved fall, og ingen bakker. 
Eldstemann knakk koden omtrent ved første forsøk. Yngstemann krevde mer lokking og luring(øvde ofte på lørdager, og brukte lørdagsgodt som belønning). Begge to var stolte første gang de sykla en runde på 400 meter. 
Rundt 4 års alderen gikk vi over på Frog 48 m/gir på eldstemann, yngstemann var 5 år når han overtok den. Det var egentlig utsatt for lenge, men passet med at eldstemann fikk ny til 7 årsdagen. Da ble det en White fra XXL. Jeg vil påstå at Frog ikke er vits på det nivået, tvert imot fremstår White som en god sykkel. 

Støttestang så jeg ikke behov for, det så jeg for meg skapte ubalanse i sykkelen. Jeg holdt dem i armen ved behov for assistanse. «Krok pappa», så kom vi oss opp over alt med litt balanseøving. 

Endret av KER
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at alle er veldig mot støttehjul. Jeg er ikke.

Jeg tenker at det å sykle rundt med tohjulssykkel med støttehjul kan være gøy i seg selv. Han følte seg og stor og stolt. I begynnelsen syklet poden med støttehjul som nesten var nedi hele tiden. Etter hvert stilte jeg de litt høyere, så de touchet nedi sjeldnere, og han lærte litt mer balanse. Så en dag, på en stor parkeringsplass med støttehjulene av, lærte han å sykle på 12 minutter, hvor jeg sprang bak som en tulling de første 3 minuttene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste jentungen nektet å bruke løpesykkel fordi den ikke hadde pedaler. Så hun brukte støttehjul og syklet alltid "sidelengs".

En dag sa hun at hun kunne sykle uten støttehjul. Så da tok jeg av støttehjulene og regnet med at det ikke kom til å fungere.

Til min store overraskelse satte hun seg på sykkelen og bare syklet avgårde nesten uten å vingle.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

Ser at alle er veldig mot støttehjul. Jeg er ikke.

Jeg tenker at det å sykle rundt med tohjulssykkel med støttehjul kan være gøy i seg selv. Han følte seg og stor og stolt. I begynnelsen syklet poden med støttehjul som nesten var nedi hele tiden. Etter hvert stilte jeg de litt høyere, så de touchet nedi sjeldnere, og han lærte litt mer balanse. Så en dag, på en stor parkeringsplass med støttehjulene av, lærte han å sykle på 12 minutter, hvor jeg sprang bak som en tulling de første 3 minuttene. 

Det kan nok funke for noen, og i ditt tilfelle fungerte det nok fordi du fulgte opp kidden. 

For de aller fleste vil støttehjul være "å lene seg på" det ene eller andre støttehjulet og ikke bidra til å lære seg å balansere sykkelen. Det kan og føles noe skummelt for et barn å vippe mot siden. 

De fleste lærer seg å sykle uansett, så det ordner seg til slutt, men jeg tror strategien balansesykkel -> pedalsykkel krankarm -> pedalsykkel gir flest gode opplevelser på veien til å sykle selv. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 barn her, begge startet på balansesykkel. Eller strengt tatt på den minste trehjuls vi kunne oppdrive. Minste i huset var over på tråsykkel (Minste til Frog) fra hun var 2,5 så vidt jeg husker. Største måtte ha ett år ekstra.

Vi har mange barn i samme gata som har startet med støttehjul, og flere av dem klarer så vidt å sykle selv nå i 2.klasse.. Det er jo i min bok så ille som det kan få blitt 😄

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (12 minutter siden):

Det kan nok funke for noen, og i ditt tilfelle fungerte det nok fordi du fulgte opp kidden. 

For de aller fleste vil støttehjul være "å lene seg på" det ene eller andre støttehjulet og ikke bidra til å lære seg å balansere sykkelen. Det kan og føles noe skummelt for et barn å vippe mot siden. 

De fleste lærer seg å sykle uansett, så det ordner seg til slutt, men jeg tror strategien balansesykkel -> pedalsykkel krankarm -> pedalsykkel gir flest gode opplevelser på veien til å sykle selv. 

Ja, det er nok mye avhengig av person. Han har jo endt opp som aktiv terrengsyklist, så sikkert blant de mest interesserte. Ville nok prøvd det med balansesykkel selv, om jeg skulle gjort alt om igjen. Men de sitter ikke oppå ballene sine når de sparker seg bortover? En vil jo ha barnebarn en gang 🙂

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på med resten her med balensesykkel til det sitter,så rett på pedalsykkel 

Jentungen var ikke superivrig på balensesykkelen i starten men i barnehagen hadde de tilgang til pumptrack og sykkeldag 1 gang i uka så fikk mye gratis der.

Ble 15m på tråsykkel  som 3åring så syklet hun for egen maskin.   Fettern hennes har også gått samme vei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her droppet vi balansesykkel og gikk rett på sykkel med pedaler og støttehjul. 5 åringen lærte best å sykkle selv på en stor åpen plass uten alt for mye veiledning. Jo mindre vi blandet oss inn jo bedre gikk det. Men la di gjerne se på jevngamle som har knekt koden. Greit å ha litt plaster liggende uansett 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med balansesykkel uten bremser først før vi gikk over til vanlig pedalsykkel med støttehjul. De forsvant da gutten begynte å sykle ute med nabogutten. Tror det var motivasjonen han behøvde. Ikke vær så redd for å gjøre feil. Noen får det til med støttehjul og noen gjør det best uten. Det er flere veier til målet. Sønnen vår kjører nå dirt jumper på pump track, tar bunny jumps, raser ned Aron og Hafjell samt tekniske stier i marka på fulldemper. Drar manuals og tråkker flere kilometer på bakhjulet. Til tross for at han var innom støttehjul. Vi glemte å bruke støttestang.

Endret av Juffe
  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 barn her. Eldstemann hadde null interesse for balansesykkel. Generelt liten interesse for sykkel i sin helhet, som han også har påført yngstemann.

Solgte den råflotte balansesykkelen nesten ubrukt.

Legg til noen år med frustrasjon, nå er han 8,5 år og kan fortsatt ikke sykle. Ikke har han interesse av å lære det heller, selv om alle vennene kan det. Men nå har han faktisk prøvd en håndfull ganger de siste ukene. Vi har tatt av pedalene på 20" han har og prøver den som balansesykkel. Det går litt bedre. Han er stor nok for neste størrelse, men er ikke vits å kjøpe ny sykkel før han faktisk kan komme seg litt avgårde. 

5-åringen er litt motivert på 16", men ingen av barna viser initiativ eller interesse for sykkel uten å bli pushet på. Begge har fått valgt ut hvert sitt dyre legosett som de skal få åpne når de kan sykle et visst flatt strekke. Pakkene står til utstilling på rommene deres...

Nei, jeg har ingen gode tios

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (På 20.8.2023 den 20.09):

2 barn her. Eldstemann hadde null interesse for balansesykkel. Generelt liten interesse for sykkel i sin helhet, som han også har påført yngstemann.

Solgte den råflotte balansesykkelen nesten ubrukt.

Legg til noen år med frustrasjon, nå er han 8,5 år og kan fortsatt ikke sykle. Ikke har han interesse av å lære det heller, selv om alle vennene kan det. Men nå har han faktisk prøvd en håndfull ganger de siste ukene. Vi har tatt av pedalene på 20" han har og prøver den som balansesykkel. Det går litt bedre. Han er stor nok for neste størrelse, men er ikke vits å kjøpe ny sykkel før han faktisk kan komme seg litt avgårde. 

5-åringen er litt motivert på 16", men ingen av barna viser initiativ eller interesse for sykkel uten å bli pushet på. Begge har fått valgt ut hvert sitt dyre legosett som de skal få åpne når de kan sykle et visst flatt strekke. Pakkene står til utstilling på rommene deres...

Nei, jeg har ingen gode tios

Føler med deg. Har en som elsker å sykle og en som hater å sykle, så ferier blir litt delt. Det viktigste er at de ikke tryner så de ender opp med å hate sykling. Dersom du får lokket de til å lære å sykle så tror jeg det kan være en idè å ta de med til løypen i Trysil (Magic Moose)...går ikke an å ikke like sykling etter noen turer i trekket der.....forresten....det går det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er nevnt, men kan jo dele erfaring fra mine to smårollinger. 

Begge mine gutter brukte balansesykkel av forskjellig type. Vi hadde en sånn motorsykkel-lignende med breie hjul hjemme som er veldig stødig til å begynne med. I barnehagen hadde de også noen forskjellige typer balansesykler. Samtidig "sykla" de på trehjulssykkel og traktor, slik at tråkkebevegelsene også satt.

Med disse to basiskunnskapene på plass, var det bare å sette dem på vanlig sykkel og så ble det suksess ved første forsøk ca når de runda 3 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 22.8.2023 den 13.16):

@andersar Vi kjører faktisk allerede dobbel terskel hver mandag og onsdag på balansesykkelen.

Du får følge papabikegarage på Instagram så får du litt inspirasjon. 😉

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...