Gå til innhold

Lære barn å sykle


baroudeur

Anbefalte innlegg

Mine barn startet med en liten balansesykkel, så gikk de over på en Islabikes Cnoc 14 hvor jeg hadde skrudd av krank og -lager slik at det ble en løpesykkel med bremser. Da de var ca 3,5 satte jeg på kranken igjen, og de knakk koden med pedaler på en uke eller to. Tror det hjalp at de var godt vant til sykkelen. Støttestang har vi brukt frem til de var ca 5 år (også på en større sykkel), det er veldig praktisk når man er på tur sammen og man trenger å ha litt kontroll på dem eller hjelpe dem opp en bakke. Støttehjul har de aldri brukt, ei heller pedalbrems.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann her knakk koden selv når hun var 5. Frem til da hadde hun hatt støttehjul. På henne bare tok vi de av og hun syklet. På minstemann har det ikke gått så bra. Med støttehjul lærer de ikke balanse og overgangen ser ut til å bli vanskeligere. Har prøvd balansesykkel men han vil ikke siden han er vant til støttehjul. Tror det blir veldig individuelt hva som virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansesykkel var litt mas i starten før de plutselig knakk koden. Anbefaler balansesykkel med brems btw, fatter ikke vitsen å ikke ha det til en liten knøtt som såvidt har koordinert kroppen sin. Ellers vil jeg sterkt anbefale et handtak som typ festes i setepinnen, har reddet mang en korsrygg og blir litt tryggere å jogge ved siden av og korrigere ved behov enn som når min far bare dytta meg avgårde og satsa på at det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Frog i alle størrelser og er svært fornøyd. Kjøpt noen brukt og noe bytt, holder seg ok i pris så du får noe igjen når ungene er blitt for store. 

lette sykler, krank og hendler er tilpasset barn, ellers god byggkvalitet og kvalitet på komponenter.

En god del av de på finn, var litt tregt når vi solgte siste så det er nok litt rom for pruting hvis du finner en i rett size og farge  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å kjøpe en skikkelig barnesykkel og ikke noe billig ræl fra XXL. Så mange rundt oss nå som har hatt problemer med å lære og sykle. Så låner de en skikkelig sykkel og så sykler de helt fint. Vet ikke om det er geometrien, balansen i sykkelen eller hva det er, men forskjell er det. Mange av de billige syklene har bremser som ikke passer hendene osv. Så mitt første tips er å kjøpe en god barnesykkel. Selv gikk vi for Woom 2 med 14" hjul. Tar man med hva man får solgt den for koster den mindre en White på XXL. Frog, islabikes og Woom er det jeg ville sett på når det gjelder de minste barnesyklene.

Støttehjul hadde jeg ikke rotet med. Balansesykkel til de klarer å trille med bena opp og har kontroll på den. Så over til en god vanlig barnesykkel med stang bak. Er kjekt med den stanga da de føler seg tryggere. Jeg monterte også en  Kid Reel snelle på toppen av stanga slik jeg hadde kontroll på han til han lærte å bremse. Han lærte seg å sykle ved ca 2,5 års alder. Kontroll på bremsing/start og stopp tok litt lengre tid.

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold unna støttehjul!

Har 2 unger som lært å sykle nesten akkurat når de fylte tre år. Balansesykkel  er tingen, samt gode barnesykler når de går over til pedaler. Min mellomste likte ikke balansesykkel med en gang, men kjøpte en motorsykkelleke han hadde inne hele vinteren og satt på og kjørte rundt. Når våren da kom elsket han balansesykkelen. 
 

Ulempen med støttehjul er at de ikke lærer det viktigste med sykling, balansen! Styrken til å tråkke pedalene kommer uansett, men styr for all del unna støttehjulene. 
 

Vi har hatt både Frog, Woom og Islabike, og favoritten er definitiv Woom. Kjøp de først som sist. Trygg og god sittestilling samt lette sykler.

Endret av Slit1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (1 minutt siden):

Har 2 unger som lært å sykle nesten akkurat når de fylte tre år. Balansesykkel  er tingen, samt gode barnesykler når de går over til pedaler. Min mellomste likte ikke balansesykkel med en gang, men kjøpte en motorsykkelleke han hadde inne hele vinteren og satt på og kjørte rundt. Når våren da kom elsket han balansesykkelen. 

Hvordan er prosessen her? Du flytter ungen over på pedaler uten støttehjul når de har funnet balansen på balansesykkel?

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (6 minutter siden):

Hvordan er prosessen her? Du flytter ungen over på pedaler uten støttehjul når de har funnet balansen på balansesykkel?

Jepp. Sett de på sykkelen med pedaler så slipper du stanga bak gradevis når de finner balansen. Når de først har lært seg å finne balansen på sykkelen tar det ikke mange forsøkene før de sykler.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. å ikke "kjøpe noe ræl", blir det jo fort dyrt med en sykkel man kanskje bare skal ha noen måneder før de "oppgraderer" til neste. Så finnes nå aktører som lar en leie barnesykler på månedsbasis, og så kan man bytte når det er behov for neste nivå. Ser https://sirqel.no/produktkategorier/barnesykkel/ har nevnte Frog og Woom, f. eks.

Jeg har også sett tips om å gradvis gå over fra stang til å bruke et håndkle, en jakke eller lignende. Altså at man ikke lenger styrer så "hardt", men i hovedsak bare tar i mot når de kommer for langt på siden, men at alle mikrobevegelser står de selv for.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (7 minutter siden):

Hvordan er prosessen her? Du flytter ungen over på pedaler uten støttehjul når de har funnet balansen på balansesykkel?

Det er korrekt. 
Jeg har jenter på 5 og 7 år. Vi kjøpte en dbs til eldste, relativt lett sykkel men hu fikk ikke teken på det. Hele året hun var 4, og mye styr, lite sykkel(Hun brukte balansesykkelen helt fint, og slapp beina i nedoverbakke).
Våren hun fylte 5 kjøpte vi istedet en woom3, og jeg så frem til å prøve å lære henne å sykle. Hun satt seg på sykkelen og innen 2 minutt syklet hun selv. Jeg blei helt paff av hvor stor forskjell det var, men hun satt helt klart mer oppreist enn dbs var og som jeg ser enkelte andre barnesykler. 
Yngstejenta lærte seg med samme woom3 å sykle våren hun akkurat hadde fylt 4, så det var noe helt annet. 

Balansesykkel, og om du syns han/hun er for stor for den, men ikke mestrer å sykle, ta av krankarmene på den vanlige sykkelen og bruk den som balansesykkel. Når beina slippes og de balanserer i slak nedoverbakke, så må de få øve med pedaler. Med det sagt, jeg føler jeg var tålmodig og brukte mye tid i veien her jeg bor for at de skulle mestre det aleine(er forøvrig grusvei og slak oppover/nedover så ikke enkleste stedet å lære seg for kids).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For våre tre funket det glitrende med balanse-/løpesykkel. Gjerne med dytting i rygging på vei til barnehagen, så får de litt fartsglede og balanse kombinert.

Når de hadde funnet balansen her, fikk de prøve seg på sykkel med pedaler - med meg holdende i støttestang. Da gikk det to-tre forsøk, så syklet de selv, som 4-åringer. Men beholdt støttestanga på litt lengre, for å kunne ha litt kontroll og støtte på vei til barnehagen.

Og jeg ville ikke gått for dyre merkesykler til barna i denne alderen. 

Vi har gått for ganske rimelige Nakamura-sykler, men lagt vekt på lavest mulig kiloer. De har holdt fint gjennom årene, og gått videre i arv mellom barna og til søskenbarn.

 

 

Endret av simson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det i balansesykkel, så tok det nøyaktig 15 meter med hjelp før pedalsykkelen var i gang på 4-årsdagen. Å finne balansen på løpesykkel er helt essensielt. Styr unna støttehjul, mener nå jeg.

Om du går for kvalitetsbarnesykler og vedlikeholder dem godt, holder de seg fint i pris. Jeg har gått i både null og pluss på barne- og juniorsykler, mens jeg har sett mang en nabo som har måtte kjøre ræl på gjenvinningsstasjonen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (13 minutter siden):

Da høres det ut som om det smarteste er at vi fortsetter med balansesykkelen litt til og går for en Frog eller Woom med støttestang om ikke så lenge.

Jeg ville sett på hvor ungen var i strls, hvis ungen er greit innafor en størrelse så kan det være like greit å kjøpe en Frog/Woom og ta av pedalene. men hvis barnet ikke er greit innafor så er balansesykkel til da veldig bra, også vurderer man om pedaler skal være av/på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte aldri støttestang, men holdt de bare litt i ryggen. Men som sagt gjør balansesykkelen 95% av jobben, slik at de kan bare sette føttene på pedalene når de blir store nok. Mitt beste råd mtp sykkel: kjøp Woom 1 balansesykkel, og kjøp en Woom 2 sykkel som du skrur av pedalene/krankarmene på i starten, så kan han bruke den som balansesykkel frem til han er klar for pedalene.

Endret av Slit1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungen rast rundt med tråtraktor og tråbil inne i huset for å lære tråkket, så har de lekt med balansesykkel (Kokua Like a bike) ute.. Når de har blitt store nok til cnoc 14" har de tråkket avgårde etter noen minutter med litt bistand til igang-setting.

Balansen og sykkelfølelsen de får med balansesykkel er helt knall når de skal igang med pedaler.

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiller individ voldsomt inn, hvor de er motivasjonsmessig og motorikkmessig. Min yngste var 2.5 når hun tok pedalene, største hadde akkurat fyllt 3.

Mine "tok" balansesykkel tidlig, jeg pusha aldri, de LEKTE med de, vi dro sjelden på "sykkeltur" eller gikk ut for å trene på det, de bare lekte rundt med dem... Mine brukte bakbremsa/håndbremsen tidlig på balansesykkel også ("se så sakte jeg kan sykle ned bakken...!"), begge "tok" balansen når de måtte gjennom en søledam... for da gadd ikke jeg bli våt på beina, og de sa "ok" og ville prøve selv.

Overgangen til pedaler gikk på 15-20minutter, brukte ikke støttehjul(de motvirker balanse og ødelegger mer enn de hjelper... men krever mindre av foreldre for framdrift). Jeg tok på joggesko og holdt "tak" i klær midt på ryggen og som Islabikes anbefaler lett under armene for da må barnet likevel balansere riktig, dog uten å falle. Men dette krever jo litt aktivitet fra forelder.
Igjen, ønsket om å sykle gjennom søledam der jeg sa at jeg ikke ville løpe og bli våt var utslag for at de "tok" sykkel med pedaler.

Hos begge mine jenter var start/stopp vanskeligst, der de mister balansen raskest. I fart er enklere, virker det som.
Begge synes det å ikke heeeelt nå ned til bakken var størst overgang til pedaler, der kom god barnesykkel med riktige proporsjoner inn. Korte krankarmer og passe høyt styre(Der feiler Frog på mange modeler forresten).

Tida flyr, men vi kjøpe balansesykkel fra Islabikes for 1300kr i 2008... svindyr! 
Solgt den etter et 5-6 år, to egne barn og lånt bort 2 somre til andre, med fortjeneste. Fortsatt strøken i bruk, alle lager smude.

16" med pedaler neste, også Islabikes, svindyr i innkjøp, 2-300kr totalkost når jeg solgte den.

Merk: Jeg har forståelse for at ikke alle har mulighet å kjøpe kostbart på forhånd.

Har hatt 4 islabikes, visstnok svindyre alle sammen, og har kanksje brukt 1000kr totalt på dem etter at de er solgt.
I tillegg blir det gjenbruk av flere/mange barn, mindre søppel og høyere kvalitet som gir mer bruksglede for barna. Når noe funker, så vil de bruke.
Vet ikke hvor mange venner som har hatt billige sykler, ispedd null vedlikehold, som bare ikke sykler... lett vekt, god ergonomi, godt vedlikehold = sykkelglede.
Jeg framsnakker Islabikes så det holder, bedre byggekvalitet/monteringskvalitet enn voksensykler til 50-60-70k.
Med rett ergonomi på gir og bremsehendler kan selv 2-3åring bruke håndbrems. Mine har aldri hatt behov for fotbrems, ingen bruker fotbrems som voksne heller... men gode hendler til v-brems, gode wire og strømper som faktisk glir, ingen problem for små barnehender. Gripshift fordi det faktisk er lettere enn harde tommel-hendler.

Jeg har da ikke endt opp med superaktive syklister, men har to døtre som bruker sykkel til/fra trening og venner og alt annet, og som gjerne blir med til Trysil eller tilsvarende en dag og generelt bare liker sykkel.

(Så får vi se hvor de ender opp når de blir enda litt større)

Støttehjul og sånn pinne(denne er mer enn nødhjelp så de ikke kræsjer) hjelper ikke barna med balansen, bruk litt energi "hold" dem litt i ryggen eller under armene, da får balansen utvikle seg og de fikser greia raskere, er min(og andres) mening.

 Jaja, det var dagens rant 😄

Endret av Jørgen S.
  • Like 4

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset så var det balansesykkel og en XXL-variant med støttehjul (forruten sparkesykkel og tidligere trehjuls-sykkel). Har vært i skatepark med balansesykkelen en del, så mye erfaring med grei fart(og dertil balanse) på balansesykkelen, så når herremannen sa at han ville ta av støttehjulene på tråsykkelen så gjorde vi det. Det viste seg at han kunne sykle. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotvedt skrev (5 minutter siden):

Her i huset så var det balansesykkel og en XXL-variant med støttehjul (forruten sparkesykkel og tidligere trehjuls-sykkel). Har vært i skatepark med balansesykkelen en del, så mye erfaring med grei fart(og dertil balanse) på balansesykkelen, så når herremannen sa at han ville ta av støttehjulene på tråsykkelen så gjorde vi det. Det viste seg at han kunne sykle. 🙂

Det var dette jeg så for meg å gjøre selv før jeg startet tråden. Balansesykkel → sykkel med støttehjul sykkel uten støttehjul. 

Om ikke annet har tråden vist at det finnes mange måter å gjøre det på. Den er egentlig et godt eksempel på nytteverdien til et sykkelforum (for små og store). 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre brukte først balansesykkel, og lærte å sykle da de var hhv 4 og 3 år. Vi fikk først en billig, tung balansesykkel som eldstemann ikke klarte å bruke. Kjøpte så en Kokua Jumper (balansesykkel) som han fikk til med én gang. Etterhvert kjøpte vi en EarlyRider Belter 16, og brukte den først som balansesykkel (skrudde av pedalene) for at de skulle bli vant til selve sykkelen, og få inn balansen på den. Da gikk det veldig greit når de fikk på pedaler.

Ser flere som først hadde balansesykkel og så sykkel med støttehjul, men de mistet da hele balansefølelsen, og kjørte rundt med støttehjul et par år. Ville absolutt ungått støttehjul om mulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...