Gå til innhold

Bør blandevei og bikepacking skilles ut til to dedikerte underfora?


Bør blandevei og bikepacking skilles ut til to dedikerte underfora?  

25 stemmer

  1. 1. Bør blandevei og bikepacking skilles ut til to dedikerte underfora?

    • Ja
      10
    • Nei
      14
    • Ingen formening
      1


Anbefalte innlegg

Det har kommet et forslag om å skille blandevei og bikepacking i to forskjellige underfora.

En slik endring vil medføre at blandevei forblir i denne kategorien mens bikepacking flyttes til Sykkel generelt.

Tanker om en slik endring eller forslag til alternativer? Dagens løsning kan også beholdes.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker fornuftig å dele opp. Når jeg hører blandevei tenker jeg trening, føler bikepacking hører mer hjemme med tursykling generelt? Det vil nok være en del overlapp og ulike oppfatninger ☺️

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er blandevei og bikepacking to forskjellige ting. Jeg er interessert i gravelsykling/blandeveissykling, som treningsform på en gravelracer. Men overhodet ikke interessert i hvilke sykler som egner seg for overnattingsturer  og har best monteteringsløsning for sovepose og liggeunderlag. 

Mine 5 cents, uten at det er et stort problem om det er som det er nå heller.

 

Endret av circo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (38 minutter siden):

Hører gjerne argumentene for et skille. Selv tror jeg det kan være fint med litt krysspollinering og gjensidig inspirasjon mellom disse to sjangrene.

Enig i dette, det er jo en del overlapp. Og så kan det fort bli rotete og uoversiktlig med for mange underforum også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, isåfall ville jeg sett for meg at bikepacking ble endel av sykkelturer og reiseforslag. Tror ikke diskusjon om vesker og slikt vil ha nok aktivitet til å leve alene.

Kan fort bli litt dødt her inne hvis vi bare skal snakke om sykler og dekk da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (15 minutter siden):

Ja, isåfall ville jeg sett for meg at bikepacking ble endel av sykkelturer og reiseforslag.

Det er ikke ulogisk fordi bikepacking er å være på tur/reise med sykkel. Samtidig er det også en logikk ved å kombinere blandevei og bikepacking ved at sykkeltypene har flere likheter og ofte er de samme og at det på mange måter er en glidende overgang mellom grussykling/gravel, der man gjerne bruker en, to og tre vesker på sykkelen, og bikepacking.

Jeg har ingen sterk formening om hva som er riktig her, men det vil uansett aldri bli helt riktig så lenge vi kombinerer kategorier. Og det må vi for å holde forumet noenlunde oversiktlig.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største bidragsyterne i Blandevei, grus, bikepacking og cross var de som drev med både blandevei og bikepacking, i varierende grad. Noen unntak. Uten en liten engasjert gruppe på 10-20-30 stykker hadde den delen av (terrengsykkel-)forumet død ut hvert år etter "hvilket dekk er raskest i år?". Jeg husker det var ganske dødt i lengre perioder, når det ikke var noen engasjerende tråder.

Selv om mange kanskje bare var interessert i blandevei i starten, fremsto det som at fler ble mer interessert i de forskjellige løsningene bikepackerne brukte. Mange hentet kanskje tips, råd og erfaringer, uten at de bidro til diskusjonene. Tråden Bikepacking - hva anbefales? har 448 svar og 128 526 visninger, er desidert den mest aktive tråden i Blandevei, grus, bikepacking og cross (Order=Desc). Skal sies at den ble opprettet i 2016. For at et underforum skal være fruktbart trengs det brukere som bidrar, det hadde Blandevei, grus, bikepacking og cross. Ved å splitte opp vil det logisk nok være færre erfarne som ikke gidder delta, fordi de sitter allerede på kunnskapen og de får kanskje lite ut av å bidra.

Personlig synes jeg forumet kanskje begynner å få vel mange underforum.

Edit: Jeg er veldig bias, siden jeg driver med begge deler. Det er også begge deler jeg synes er gøy å nerde på, og dele opplevelser om. Derfor tiltrekkes jeg jo av samtaler om temaene, og det ofte de på gravelbike med div. vesker jeg ender opp med å snakke med når jeg sykler. I sommer snakket f.eks. jeg med flere kvinner og venninnepar som utforsket bikepacking. Det var veldig kult, siden jeg har lenge følt bikepacking var veldig mannsdominert. Mange (av begge kjønn) har hentet inspirasjon fra gamleforumet, selv om de ikke har bruker.

Edit: Ser at det er mer aktive tråder, når en endrer på tidsperiode lengre enn "aktive siste året". My mistake.

Endret av Andreas
Edit
  • Like 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

baroudeur skrev (17 minutter siden):

 Samtidig er det også en logikk ved å kombinere blandevei og bikepacking ved at sykkeltypene har flere likheter og ofte er de samme og at det på mange måter er en glidende overgang mellom grussykling/gravel, der man gjerne bruker en, to og tre vesker på sykkelen, og bikepacking.

Jeg kjenner mange som liker å trene med gravelsykkel, og ingen av dem har noen gang blitt observert med bikepacking vesker på sykkelen. Jeg tror det er snakk om to ganske adskilte syklistgrupper, uten så veldig glidende overgang, - slik som jeg har observert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg, som fersking innen aktiv syklist-sjangeren og nyminta grussyklist så ser jeg det slik:

Landevei er alt som skjer på asfalt/med sykler som trives best/kun på asfalt

Blandevei er alt som skjer på sykler som tåler mye forskjellig underlag godt, men som primært er grus/skogsvei og gjerne har innslag av asfalt.

Bikepacking kan jo like godt gjøres i begge former, men er for bred og har ikke aktivitet nok til å ha separate tråder i både landevei og blandevei.

Diskusjoner rundt bikepacking vil jo være rundt div ruter/turerfaringer og utstyrsprat, men vi må også tenke aktivitet (på forumet) og krysspollinering. Jeg tenker at den trives godt under blandevei, da får vi rufsete grævlere hjelp til å fjonge det opp av landeveisfolket og de blir kanskje fristet til å ha mønster på dekka sine og kanskje senke trykket litt. Dette kan selvfølgelig også skje under et eget turforum, men da mister kanskje blandevei-delen mye av utstyrsdiskusjonen pga barouders nevnte overlapp mellom vanlig grustur og bikepacking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

circo skrev (29 minutter siden):

Jeg kjenner mange som liker å trene med gravelsykkel, og ingen av dem har noen gang blitt observert med bikepacking vesker på sykkelen. Jeg tror det er snakk om to ganske adskilte syklistgrupper, uten så veldig glidende overgang, - slik som jeg har observert det.

Bidrar disse på forumet?

Jeg forstår synspunktet. Tror bare to adskilte underforum, vil gi totalt sett mindre aktivitet. Som sagt, det er en veldig begrenset gruppe som bidrar til forumet. Mange leser, få bidrar.

Endret av Andreas
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...