Gå til innhold

Everesting Trøndelag/Stjørdal


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis planlegger Everesting Trollstigen i starten av september. En forutsetning er at været er noenlunde. I den forbindelse startet vi å snakke om at vi muligens burde hatt en back up bakke hvis f.eks været er dårlig i Trollstigen og fint i Trøndelag. En slik bakke bør ha en viss lengde/stigning ol. i tillegg ønsker vi en bakke som er litt minneverdig, derav Trollstigen.

Spørsmålet er om noen har forslag til slike bakker i Trøndelag? (bor på Stjørdal, men er mobile)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 40 minutters kjøretur unna Trollstigen (midlertidig relokert trønder), og været her er ekstremt lokalt pga alle fjellene. Har en treningsbakke 10 minutter unna huset, og det er ofte knusktørt her ute og pissvått der borte. Ofte er det regn halve bakken også. Lurt med backup 🙂

Jamtkneppet i Frolfjellet kanskje? Lite minneverdige bakker i Trøndelag, men fra Trollstigen er det ikke langt til hverken Geiranger/Dalsnibba eller Gamle Strynefjellsveg opp fra Strynsida som også er fine bakker.

Endret av rosandholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (5 timer siden):

Ta det på grus, Forbordsfjellet 😁

Vett ikke helt hva som er værst der, opp eller ned 🙂
Bor 10-15 min unna på sykkel så sånn sett enkelt, men tror nok jeg foretrekker en litt annen bakke og asfalt til en slik seanse 😁

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (5 timer siden):

Bor 40 minutters kjøretur unna Trollstigen (midlertidig relokert trønder), og været her er ekstremt lokalt pga alle fjellene. Har en treningsbakke 10 minutter unna huset, og det er ofte knusktørt her ute og pissvått der borte. Ofte er det regn halve bakken også. Lurt med backup 🙂

Jamtkneppet i Frolfjellet kanskje? Lite minneverdige bakker i Trøndelag, men fra Trollstigen er det ikke langt til hverken Geiranger/Dalsnibba eller Gamle Strynefjellsveg opp fra Strynsida som også er fine bakker.


Jamtkneppet i Frolfjellet såg ikke så dumt ut. Litt lite høydemeter men, antar at det er enklere å holde motivasjonen oppe når det er færre runder. 14 runder opp Trollstigen går ann å telle ned, 105 som jeg såg en hadde syklet utpå Fosen høres ikke så trivelig ut 🙂
Er det asfalt hele vegen opp til Skallstuggu men ikke videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (7 timer siden):


Jamtkneppet i Frolfjellet såg ikke så dumt ut. Litt lite høydemeter men, antar at det er enklere å holde motivasjonen oppe når det er færre runder. 14 runder opp Trollstigen går ann å telle ned, 105 som jeg såg en hadde syklet utpå Fosen høres ikke så trivelig ut 🙂
Er det asfalt hele vegen opp til Skallstuggu men ikke videre?

Asfalt helt opp etter at Arctic Race hadde målgang der i fjor 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (7 timer siden):


14 runder opp Trollstigen går ann å telle ned, 105 som jeg såg en hadde syklet utpå Fosen høres ikke så trivelig ut 🙂

Du tenker på Skaret i Rissa. Fin bakke. Ellers finnes jo Kopparn på Fosen. Der slipper du unna med ca. 20 runder. Grus, da. 

https://www.fosna-folket.no/sport/i/k3MqPX/tenkt-deg-ut-pa-sykkeltur-jon-syklet-denne-bakken-105-ganger-pa-en-dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (16 timer siden):


Jamtkneppet i Frolfjellet såg ikke så dumt ut. Litt lite høydemeter men, antar at det er enklere å holde motivasjonen oppe når det er færre runder. 14 runder opp Trollstigen går ann å telle ned, 105 som jeg såg en hadde syklet utpå Fosen høres ikke så trivelig ut 🙂
Er det asfalt hele vegen opp til Skallstuggu men ikke videre?

Ja, det er asfalt helt til Skallstuggu, og så er du også på toppen, bare "bortover" etter det.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (På 23.8.2023 den 10.08):

Bor 40 minutters kjøretur unna Trollstigen (midlertidig relokert trønder), og været her er ekstremt lokalt pga alle fjellene. Har en treningsbakke 10 minutter unna huset, og det er ofte knusktørt her ute og pissvått der borte. Ofte er det regn halve bakken også. Lurt med backup 🙂

Jamtkneppet i Frolfjellet kanskje? Lite minneverdige bakker i Trøndelag, men fra Trollstigen er det ikke langt til hverken Geiranger/Dalsnibba eller Gamle Strynefjellsveg opp fra Strynsida som også er fine bakker.

Gamle Strynefjellsvegen har ikke så mange høydemeter fra den tar av fra RV15 nedafor Videsæter og inn til høyeste punkt. 
Selvsagt får du mange høydemeter på RV15 om du starter fra Folven, men RV15 vet jeg ikke om jeg ville satsa på til dette, mye tungtrafikk i de bakkene. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tanker om cavoteckneika til slikt. 
jevn stigning, ikke bratt og ikke lang.  gangfelt opp vei ned. Plass til bil med forsyninger på parkplass. 
det må være bedre å ha korte og maaange reps kontra lange få (ref forbordsfjell, som jo også er idiotisk ned), og 20% tærer på kropp

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (1 time siden):

Gamle Strynefjellsvegen har ikke så mange høydemeter fra den tar av fra RV15 nedafor Videsæter og inn til høyeste punkt. 
Selvsagt får du mange høydemeter på RV15 om du starter fra Folven, men RV15 vet jeg ikke om jeg ville satsa på til dette, mye tungtrafikk i de bakkene. 

Videseter til sommerskisenteret er nesten 600 høydemeter... Til sammenligning er Trollstigen fra den vanlige snuplassen 425 høydemeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (40 minutter siden):

Videseter til sommerskisenteret er nesten 600 høydemeter... Til sammenligning er Trollstigen fra den vanlige snuplassen 425 høydemeter.

Jøss, da er det dobbelt opp med høydemeter ift det jeg trodde det er der. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sjekke bakken mot https://everesting.cc/app/lap-calculator/ , gjelder vel hovedsakelig dersom det er en stigning som har partier med nedoverbakke.

Jeg synes Grefsenkollen var fin da jeg tok det for en del år siden, fint med kort, slak og jevn bakke, ble egentlig aldri ordentlig utslitt. Gjorde ikke noe at det var supert vær og arrangement med langing av mat og drikke heller.

Start i samme intensitet du forventer å fullføre i. Har aldri vært med på en så komisk treg start som da vi var 100 stk i Grefsenkollen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble Trollstigen og var veldig ok vær. Selve gjennomføringen gikk nokså greit, men begynte å merke det fra ca 7000 høydemeter og inn. Ordentlig kvalm siste 2 turene 🥴 Etter jeg var ferdig og hadde dusjet/spist kom den generelle formen seg overraskende fort. Lærte ganske mye og det frister å prøve en gang til. Er nok en stor fordel å gjennomføre det mer midt på sommeren, tungt å sykle siste turene i mørket også blir en veldig varm opp og kald ned. Kjørte rolig, da fokus var på å gjennomføre. Alt i alt en topp erfaring 🙂

Screenshot_20230911-185235_Strava.jpg

  • Like 7
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (13 timer siden):

Vet ikke om jeg ville gjort det i sommermånedene, det er en smule mer populært å kjøre der med buss, bobil og campingvogner da...

Trollstigen midt på sommeren er nok ikke ideelt. Har vært der å syklet i september de to siste årene og det mener jeg er "perfekt". Greit vær/temp og passelig med trafikk.
Når det gjelder tidspunkt for everesting var mer tanken at dagene er lengre og temperaturen jevnere på sommeren, da ikke nødvendigvis spesifikt for Trollstigen og lignende steder. Blir ekstra tungt å sykle siste timene i stupmørket også er temperaturen nå gjerne slik at det blir varmt opp bakkene og kaldt på toppen og dermed kaldt ned igjen. Neste gang blir forhåpentligvis i kort/kort og hele gjennomføringen i dagslys 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...