Gå til innhold

Det er valg, hvilke partier er mest sykkelvennlige hos deg?


York

Anbefalte innlegg

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

Svært lite imponert over analysen din, vi har skjønt at du ikke er fan, og vi har sett hvordan du vrir og vrenger på saker for å få det til å passe deg og så presentere det som fakta.

Det jeg skriver og har argumentert med mot deg tidligere har vært begrunnet i rapporter fra TØI og lignende. At du ikke liker at fakta ikke passer din sak betyr ikke at jeg "vrir og vrenger" på fakta. Om noe er det jo du som velger å se bort ifra rapporter og tall jeg legger frem som ikke passer ditt syn...

Og vi har skjønt "du er fan". Skal jeg derfor avfeie alle dine argumenter på samme måte som du avfeier mine? Rar argumentasjonsform, i så fall.

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

Reis som du snakker om kanskje bortfaller er etter initativ fra fylkesrådet i Akershus, så plasser skylda der den hører hjemme og det er ikke hos Byrådet. 

Hmm, mon tro hvem som bestemmer der? Hint: samme parti som i Oslo. Det er forøvrig mulighet for å ha det lokalt for Sone1.

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

- De ønsker å redusere månedskortprisen med 150 kr / måneden fra september og videre ned til 499 i løpet av valgperioden

Bra, men bare lovnader over et år frem i tid. De kan få kudos for det når det faktisk er gjennomført. Det jeg derimot er redd for når reis ryker  er at det blir for dyrt med enkeltbilletter for de som reiser sporadisk kontra månedskort, slik at mange som stort sett går/sykler men trenger enkeltbilletter noen ganger ender opp med å kjøpe månedskort og belaste kollektivtrafikken enda mer siden de da likegreit kan ta bussen hver dag. Eller at bilister som tar kollektiv en gang i blant mener det blir for dyrt med enkeltbilletter og derfor velger å alltid kjøre selv når de vanligvis ikke ville gjort det.

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

har det jo ligget i kortene i flere år nå at de avgiftene dessverre må kraftig opp, og byrådets forslag følger den planen som er lagt, verken mer eller mindre. 

Jepp, akkurat som alle sa på forhånd, altså. At det var et valgløfte de ikke ville kunne klare å holde. Lurer på hvor mange som derimot gikk på "skal ikke øke kommunale avgifter" lovnaden, som de så brøt allerede i første budsjett. Det er det jeg påpeker her: økningen er fornuftig og alle andre partier ville gjort det samme, men valgløftet var løgn fra dag 1.

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

Listen over dårligere løsninger fra avgått byråd eksisterer den også, men igjen passer den ikke i narrativet ditt

Stråmann, jeg har ikke skrevet noe om at avgått byråd var bedre. Jeg påpeker bare de rare prioriteringene fra nytt byråd rett fra startgropa, og min skepsis til at de klarer å holde løftene sine om at det nå skal bli bedre og sammenhengende sykkelveier. Selv i forrige periode har V / H gang på gang gått ut og forsøkt stoppe sykkelprosjekter så fort det kommer noe motbør. Tviler på de vil gjøre noe annet nå, og at det igjen bare vare tomme valgløfter.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Legger til her framfor å lage ny tråd:
"Byrådet foreslår å fjerne makstaket på antall elsparkesykler i ytre by og vil vurdere å gjenåpne syklene på nattetid."

betalingsmur: https://www.aftenposten.no/oslo/i/73lnOw/myker-opp-elsparkesykkel-reglene-aapner-for-flere-sykler-og-vurderer-nattekjoering

 

Etter sinnsyke mengder skader og advarsler fra akkuttleger må jeg si at dette virker ganske idiotisk.

Endret av Ndreas
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (11 minutter siden):

Legger til her framfor å lage ny tråd:
"Byrådet foreslår å fjerne makstaket på antall elsparkesykler i ytre by og vil vurdere å gjenåpne syklene på nattetid."

betalingsmur: https://www.aftenposten.no/oslo/i/73lnOw/myker-opp-elsparkesykkel-reglene-aapner-for-flere-sykler-og-vurderer-nattekjoering

 

Etter sinnsyke mengder skader og advarsler fra akkuttleger må jeg si at dette virker ganske idiotisk.

Ser at frislippet av maksantallet skal gjelde utenfor Ring 3. Er det mye mobilitetshjelp da? Da må gjerne tanken være at en hopper over til annet transportmiddel når en kommer frem til ringen? Og så skal elsparkesykkelen bare slutte å virke når en kommer til Ring 3? Noe geofence-greier? En har heldigvis fortsatt 0,2 promillegrensen. Tipper politiet får det travelt, om de gidder. Største problemet er vel at folk tryner over fortauskanter osv. Kanskje de først skulle utbedret veier/stier og kjørt på. Kanskje de i tillegg skulle hatt krav til sete, bremser og brede dekk, så folk ikke kiler dekket fast nedi trikkeskinner. Men er jo ikke lett å endre regler på kjøretøy....EU og greier...

Ring 3.jpg

EVsssss.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (2 minutter siden):

Og så skal elsparkesykkelen bare slutte å virke når en kommer til Ring 3?

Fungerer jo akkurat sånn i dag med soner der man ikke kan kjøre eller parkere feks. 

Får varsel og så dør den, de fleste kjører vel da heller til nærmeste buss eller tbane stopp istedenfor. 

Eneste som er innihelvetes irriterende er på elsyklene som triller godt, og den stopper i toppen av bakken ned mot Alna så man triller lenge før man merker at sykkelen er død. Så må man trille den tilbake for ikke åfå saftig gebyr.

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (27 minutter siden):

Og må bøter eller noe til ved feilparkering, skapes sjukt mye farlige situasjoner av idiotparkerte sparkesykler

Ja, bøter ville nok hjulpet. Dersom kommunen skal tillate mer sparkesykler burde de og laget sparkesykkel-parkeringsplasser. Særlig ved vanlige avstignings-/påstignings-plasser, som ved randen av Ring 3 / bussholdeplasser osv.

Hadde vært 10 ganger bedre om de i stedet tillot vanlige elsykler hvor en ikke behøvde å trø, sånn at folk fikk store hjul, sete, 5 punkter mot sykkelen og skikkelige bremser, og vekt til å holde mot styret når de bremser.

På en måned med elsparkesykler var det altså 421 stykk på legevakten etter elsparkesykkel-ulykker... (på det verste)...og da tar en selvfølgelig ikke med de som bare tok taxi hjem med skrubbsår og andre skader som ikke krevde legevakt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke uenig, men skulle ønske samme tankesett ble brukt om biler i byen vår 😅

det er nå en gang tryggere å kjøre bil enn elektrisk sparkesykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste må være å få så mange som mulig over på miljøvennlige alternativer til bil. At all unødvendig bruk av bil reduseres til et minimum. Etter store startproblemer ved el-sparkesykkelens inntog i bymiljøet, vil forhåpentligvis både trygg ferdsel med doningene, samt et reglement i stadig utvikling for bruk/parkering, gå seg til. Dette tar mest sannsynlig bare litt tid å implementere, men vi nordmenn er nå engang gode i folkesporten klaging på alt som er nytt. 
 

 Vet ikke hvem jeg stemmer på lenger, men miljø står høyt. 

Endret av zwift
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zwift skrev (2 timer siden):

Det viktigste må være å få så mange som mulig over på miljøvennlige alternativer til bil. At all unødvendig bruk av bil reduseres til et minimum. Etter store startproblemer ved el-sparkesykkelens inntog i bymiljøet, vil forhåpentligvis både trygg ferdsel med doningene, samt et reglement i stadig utvikling for bruk/parkering, gå seg til. Dette tar mest sannsynlig bare litt tid å implementere, men vi nordmenn er nå engang gode i folkesporten klaging på alt som er nytt. 
 

 Vet ikke hvem jeg stemmer på lenger, men miljø står høyt. 

Det Oslo trenger er "The Throttle Guy", som sørger for at byen fylles opp av denne sykkelen, som har gasspedal hvor den late ungdommen slipper og trø 😉, men likefullt har tilgang på skivebrems, bagasjebrett, gir, store hjul...alt en kløne trenger for å la være å tryne nedi brosteinen.

Best FOLDING Electric Bike with Pedal-Assist & a Throttle (highcountryebikes.com)

Det er lov med sykler hvor en slipper å trø i Florida. Make it happen in Oslo.

E-Bikes Without Pedals: Are They Legal in the US? (himiwaybike.com)

 

 

Throttle.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...