GĂ„ til innhold

Det er valg, hvilke partier er mest sykkelvennlige hos deg?


York

Anbefalte innlegg

Hva slags partier lokalt er det som tar initiativ for og stemmer for saker som opptar syklister? For eksempel infrastruktur som legger til rette for sykling, som sykkelveier.

Eller andre ting?

Nysgjerrig pĂ„ om det er samme trenden nasjonalt 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Syklistforeningen har hatt en undersĂžkelse i en del kommuner: https://syklistforeningen.no/vart-arbeid/lokalvalgundersokelsen-2023/

Den undersĂžker i hovedsak hva partier lover de skal jobbe for, ikke hva de faktisk har gjort eller kommer til Ă„ gjĂžre.

Her er f. eks. den for Oslo:

image.jpeg.b73d718f438eb5011ca965064d0d4cc7.jpeg

SÄ det betyr ikke at HÞyre f. eks. plutselig har blitt et veldig sykkelvennlig parti, de har jo stemt nei for mye sykkelsaker. Men de lover i hvert fall mye tiltak for fremtiden sÄ fÄr litt grÞnne lys her.

  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! NĂ„vĂŠrende prosjekt: FĂ„ Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Lokalt hos meg har det nok like mye effekt Ä stemme blankt som Ä tro pÄ at noen av partiene vil fÄ finger'n ut av bakpartiet nÄr det gjelder god tilrettelegging for sykling. Symbolpolitikk og muligheter for klipping av rÞd snor er en annen sak...

Kall meg gjerne naiv, men jeg er passe lei av alle 3D-animerte luftslott hvor prosjektoppstart er sÄ langt frem i tid at de ikke engang har en dato i arealplanen. I tillegg er planene sÄ luftige at det er behov for Ärevis med prosjektering og et titalls utvalg og komiteer. Det er massevis av smÄ og enkle tiltak som hadde hjulpet mye mer for pendlere hos oss.

Artig nok er 1/3 av teksten under "Sarpsborg" i teksten hos Syklistene om Oslo.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Selv om jeg sykler mye er nok dette en av de minst viktige sakene jeg tar hensyn til nÄr jeg skal stemme. Mange av de spÞrsmÄlene der er lett Ä svare ja pÄ, men i realiteten skjer det aldri da det vil gÄ utover noe annet.

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklĂŠr hos Kalas Norge.

Scott ambassadĂžr.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

I stedenfor at politikerene kommer med generell svada sÄ kunne de kommet med forslag til helt konkrete saker, 
fx Storgata sperres for all biltrafikk og reserveres for syklister i lĂžpet av kommende valgperiode. arbeidet starter senest 1.4.2024 og avsluttes i lĂžpet av samme Ă„r

sÄ kan man jo utfordre politikerene og spÞrre om de har gjort en nytte/kost analyse pÄ noen av kjernesakene sine eller om de har stjÊrt noe pÄ Gardermoen i det siste.

de viktigste sakene for meg er at det skal vÊre trygt Ä gÄ pÄ skolen for elever og ansatte, at vi har en god eldreomsorg  og ett godt helsevesen, at oljeindustrien fortsetter med Ä fylle statskassen med penger.
da er det ikke mange partier igjen Ä stemme pÄ

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Sykkelmafiaen skrev (1 time siden):

Syklistforeningen har hatt en undersĂžkelse i en del kommuner: https://syklistforeningen.no/vart-arbeid/lokalvalgundersokelsen-2023/

Den undersĂžker i hovedsak hva partier lover de skal jobbe for, ikke hva de faktisk har gjort eller kommer til Ă„ gjĂžre.

Her er f. eks. den for Oslo:

image.jpeg.b73d718f438eb5011ca965064d0d4cc7.jpeg

SÄ det betyr ikke at HÞyre f. eks. plutselig har blitt et veldig sykkelvennlig parti, de har jo stemt nei for mye sykkelsaker. Men de lover i hvert fall mye tiltak for fremtiden sÄ fÄr litt grÞnne lys her.

fett Ă„ se at selv hĂžyre har skiftet mening on sykkel, jeg har dog lav tilitt til at et samarbeid med FRP i oslo vi vĂŠre veldig sykkel vennlig samt har hĂžyre tidligere vĂŠrt litt kjiper i forhold til syklestier osv.

dette er en av de viktiske sakene for meg ettersom at jeg verken har bil eller mÄnedskort kunn sykkel Äret rundt utenom de vÊrste is periodene

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

fÄr meg ogsÄ til Ä lure pÄ om hvilken side av politikken terrengsyklister er generelt, enten er de litt hÞyre orienterte fordi det er en dyr sport eller sÄ er de litt venstre orienterte siden extremsport typer generelt er det? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Emtb skrev (1 time siden):

fett Ă„ se at selv hĂžyre har skiftet mening on sykkel, jeg har dog lav tilitt til at et samarbeid med FRP i oslo vi vĂŠre veldig sykkel vennlig samt har hĂžyre tidligere vĂŠrt litt kjiper i forhold til syklestier osv.

Ja. Forrige valg handlet det om bompenger og bil. I Ă„r er stort sett alle partiene og smisker for syklister. En stor og gledelig forandring 😊

Bortsett fra FrP, hvis fÞrstekandidat sa de skulle stanse all sykkelutbygging om de fikk makta. NÄ ble jo Lars Petter SolÄs kastet ut av frp etter nachspiel brÄket, sÄ lykke til i valget frp med en kandidat pÄ toppen av stemmeseddelen som ikke lenger er i partiet!

Ingen hemmelighet jeg ikke er fan av ham, kanskje, da han i Nettavisen kalte meg fanatiker haha

"– Det er en bitte liten gruppe med fanatikere som lþper rundt med klistremerker og lar seg hisse opp av bilister."

https://www.nettavisen.no/nyheter/kontroversielt-grep-mot-feilparkerte-biler-enkelte-ganger-blir-de-aggressive/s/5-95-881950

  • Like 3

Sykkelaktivist! NĂ„vĂŠrende prosjekt: FĂ„ Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Torvund har forÞvrig gÄtt igjennom alle partiprogrammene (Oslo) og skrevet om hvor sykkelvennlige de ulike er her: https://blogg.torvund.net/2023/08/15/oslovalget-2023-innledning-partiprogrammene-sett-gjennom-sykkelbriller/

  • Thanks 1

Sykkelaktivist! NĂ„vĂŠrende prosjekt: FĂ„ Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

God sykkelpolitikk er noe som alle partier burde kjempe for. Det er Þkonomisk fornuftig for enkeltmennesket, jevner ut sosiale forskjeller, er miljÞvennlig og gjÞr at alle kan komme seg trygt pÄ jobb og unngÄ sykemelding eller invaliditet pga pÄkjÞrsel av bil eller kollisjon med fotgjengere.

ForÞvrig godt poeng fra NAF at det antagelig er mangel pÄ kunnskap, dÄrlig utforming av veinettet (og latskap) som gjÞr at mange bilister tar «lettvinte lÞsninger» som Ä parkere i sykkelfelt m.m. Og som FrP-politikeren som prÞvde Ä hente seg inn igjen med at «alle er jo bÄde bilister, syklsiter og fotgjengere» (de ser vel at sykkel er i vinden)

Politikk handler ogsÄ om prioriteringer, sÄ det kan vÊre partier som sier de er positive kommer til Ä nedprioritere det satt opp mot andre behov. Da er det interessant Ä se hva partiene har stemt for og mot i sykkelsaker som har vÊrt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

York skrev (3 timer siden):

God sykkelpolitikk er noe som alle partier burde kjempe for. Det er Þkonomisk fornuftig for enkeltmennesket, jevner ut sosiale forskjeller, er miljÞvennlig og gjÞr at alle kan komme seg trygt pÄ jobb og unngÄ sykemelding eller invaliditet pga pÄkjÞrsel av bil eller kollisjon med fotgjengere.

det er ogsÄ svÊÊÊÊrt godt for folkehelsen og kan redusere sykefravÊr og sykehus kostnader i det lengre lÞp. Mange sitter pÄ rÊva 24/7 bare litt sykkel eller gÄing hjelper enormt

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Emtb skrev (13 minutter siden):

det er ogsÄ svÊÊÊÊrt godt for folkehelsen og kan redusere sykefravÊr og sykehus kostnader i det lengre lÞp

Faktisk sÄpass at det for mange Är siden var et stunt der de delte ut hundrelapper til syklister, fordi en slik sykkeltur blant ellers stillesittende ville i snitt spare 100 kr i fremtidige helsekostnader.

"Den totale helsegevinsten ved at flere velger aktiv transport er beregnet til drÞye 52 kroner per kilometer for gÄende, og 26 kroner per kilometer for syklende. "

https://www.nrk.no/osloogviken/delte-ut-hundrelapper-1.11933602

  • Like 2

Sykkelaktivist! NĂ„vĂŠrende prosjekt: FĂ„ Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hos oss er lokallagslederen i SP bÄde stisyklist og generelt sykkelentusiast, sÄ da mÄ nok min stemme gÄ dit, i alle fall om jeg skal ha pÄ kun sykkelhatten. Ahem, hjelmen... 
 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg bor i Oslo, og kan ikke se at det i praksis er kjempestor forskjell pÄ de ulike politiske partiene, med unntak av Frp nÄr det kommer til tilrettelegging for sykkel. 

Minner om at den sykkelplanen som vi i stor grad ser resultatet av i Oslo i stor grad ble lagt av byrÄdet som bestod av HÞyre, Venstre og Krf. Siden har nÄvÊrende byrÄd i stor grad eksekvert pÄ denne planene og senere utvidet den.  Da den utvidede planen ble framlagt for Bystyret i 2018 stemte alle partier for, med unntak av Frp. Med andre ord virker de pÄ overordnet nivÄ rÞrende enige. 

SÄ kan man sikkert ta enkeltsaker og partiers stÄsteder i det, men overordnet er altsÄ alle som sitter i bystyret i dag enige med unntak av Frp for den overordnede planen. Om man er for eller mot sykling pÄ rÞdt lys sier neppe noe om man er positiv eller negativ til sykling, ei heller om man skal legge til rette for stÞtteordninger for bedrifter - da mÄ man jo se hva det ellers kunne vÊrt brukt til, ref. det som er linket til fra Syklistenes Landsforening. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Lars-Erik skrev (14 minutter siden):

Minner om at den sykkelplanen som vi i stor grad ser resultatet av i Oslo i stor grad ble lagt av byrÄdet som bestod av HÞyre, Venstre og Krf

Minner om at Ä vedta en plan ikke er det samme som Ä eksekvere pÄ den. Det blir i snitt bygget >10x sÄ mye sykkelvei hvert Är nÄ, som da forrige byrÄdet satt ved roret. De liker Ä ta pÄ seg Êren for planen, men de satte aldri av penger til faktisk Ä bygge noe. Venstre og HÞyre har og i flere saker stemt i mot utbygginger i henhold til denne planen nÄr det har kommet i konflikt med noe annet. Hver gang det mÄ prioriteres har sykling blitt prioritert ned av disse partiene. Da hjelper det lite med luftige planer.

  • Like 3

Sykkelaktivist! NĂ„vĂŠrende prosjekt: FĂ„ Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Emtb skrev (14 timer siden):

fÄr meg ogsÄ til Ä lure pÄ om hvilken side av politikken terrengsyklister er generelt

Jeg opplever at terrengsyklister ikke er sÄ veldig for sykkelinfra eller byutvikling. Mange kjÞrer bil i det vanlige, og bil til og fra marka med syklene sine. SÄ mindsetet er i hovedsak bil. Til forskjell fra de som hverdagssykler eller sykler mer pÄ landeveien, som mere fÞler pÄ kroppen hvordan det er Ä sykle i trafikken.

image.png.97e38a74284747f4d0f338019f6e1916.png

Bilde fra da jeg ble sneiet av en bil med sykler bakpÄ i Maridalen. Ikke en veldig solidarisk "syklist".

  • Like 1

Sykkelaktivist! NĂ„vĂŠrende prosjekt: FĂ„ Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Som beboer pÄ EnsjÞ har jeg fÞrstehÄnds erfaring med at det Ä vedta en plan og det Ä utfÞre den er to helt forskjellige ting. Her sloss de nÊrmest om Ä utsette bygging av tidligere lovte parker.

Om sykkel er viktigere for meg enn en god sosial-politikk, generelt bomiljÞ og et inkluderende samfunn? Nei ikke egentlig, men det viser seg i praksis at veldig mange av de partiene jeg vurderer Ä stemme pÄ ogsÄ er sykkel-vennlige. 

PrÞver sÄ langt som mulig Ä unngÄ Ä sykle i trafikk og tar heller sykkelen pÄ t-banen eller gjÞr lange omveier til gang- og sykkelveier nÄr jeg skal ut i marka. Slenge sykkel bakpÄ bilen er siste utvei og for sykling i Oslo syns jeg det er helt meningslÞst men jeg kan forstÄ at om man har barn med pÄ tur sÄ blir det litt mer fristende. Den beste mÄten Ä starte en stitur pÄ i Maridalen er toget til Snippen, det er en bakketopp jeg fint kan dÞ pÄ. Skulle bare Þnske det gikk oftere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Sykkelmafiaen skrev (1 time siden):

Minner om at Ä vedta en plan ikke er det samme som Ä eksekvere pÄ den. Det blir i snitt bygget >10x sÄ mye sykkelvei hvert Är nÄ, som da forrige byrÄdet satt ved roret. De liker Ä ta pÄ seg Êren for planen, men de satte aldri av penger til faktisk Ä bygge noe. Venstre og HÞyre har og i flere saker stemt i mot utbygginger i henhold til denne planen nÄr det har kommet i konflikt med noe annet. Hver gang det mÄ prioriteres har sykling blitt prioritert ned av disse partiene. Da hjelper det lite med luftige planer.

Det er INGEN av de etablerte partiene som har noen god track-record ift. eksekvering pÄ sykkelplan for Oslo by. Klarer ikke Ä gi dagens byrÄd noe sÊrskilt kreditt for eksekveringen pÄ den planen som ble etablert i 2015, med unntak av Frp stod alle partier bak. Vi snakker brutte lÞfter siden tidlig 70-tall. At det gÄr fortere nÄ skulle bare mangle, nÄr bystyret faktisk har bevilget penger, som for Þvrig byrÄdet ikke klarer Ä bruke opp, og som gjÞr at man ligger bakpÄ ift. plan. 

Enkeltsaker er og blir enkeltsaker, at ting i en plan endres bÄde opp og ned med det omfanget som er pÄ denne, kan jeg vanskelig sier om man er sykkelvennlig eller ikke. Evnen til Ä styre prosjekter i den byrÄdsavdelingen som er ansvarlig for dette og mange andre prosjekter er vel heller ikke akkurat blendende, og da har vi ogsÄ fÄtt med oss eneste partiet som ikke var tilstede pÄ 70-tallet.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Men det nĂ„vĂŠrende bystyret har da beviselig gjort et sinnsykt lĂžft pĂ„ sykkelveier ifht tidligere bystyrer? Å si "ingen har god track record" fĂžles ut som et retorisk grep for Ă„ sidestille parter som absolutt beviselig ikke er likestilte. Et byrĂ„d har realisert sykkelveier i huet og rĂŠva, det har ikke det forrige eller noen andre de siste "hvor-enn-mange-Ă„rene". Hvem som helst kan se pĂ„ antall km sykkelvei bygget for sammenligning.

Det sagt, sÄ er det selvfÞlgelig et poeng at dette kunne ha vÊrt gjort bedre, raskere, smartere etc etc etc. Men Ä legge det opp slik du gjorde fÞler jeg er Ä skjule et poeng bak en falsk likestilling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ndreas, jakt opp bevisene, sÄ vi andre kan fÄ svaret servert.

Hadde vÊrt interessant Ä se antall km sykkelvei opp gjennom Ärene, og kanskje legge et Ärs lag pÄ hvem som har skapt kilometeren. Kan fort vÊre noen har skapt mer rabalder per km enn andre. FÞr MDG var sykkelvei ikke akkurrat et stort samtaleemne.

Eneste jeg misliker med sykkelveier er at det fÞles tidvis som ressursslÞsing og at ressursene kan kaste mer nytte av seg pÄ samfunnsviktig tilbud til barn og unge. Jeg har vel 2-3 sykkelveier til sentrum i umiddelbar nÊrhet, i tillegg til en fin rute langs Akerselva.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Andreas skrev (4 minutter siden):

Ndreas, jakt opp bevisene, sÄ vi andre kan fÄ svaret servert.

Jeg skrev jo:

Sykkelmafiaen skrev (4 timer siden):

Det blir i snitt bygget >10x sÄ mye sykkelvei hvert Är nÄ, som da forrige byrÄdet satt ved roret.

Tall hentet fra BYM selv. Feks https://twitter.com/oslosyklistene/status/1663871250513395714 
image.png.f5a9670a6475c5f9a62deed3985f06d9.png

Vi snakker 1-2 km i Äret med tidligere byrÄd, nÄ som regel rundt 20 km.

Andreas skrev (6 minutter siden):

Eneste jeg misliker med sykkelveier er at det fÞles tidvis som ressursslÞsing og at ressursene kan kaste mer nytte av seg pÄ samfunnsviktig tilbud til barn og unge. Jeg har vel 2-3 sykkelveier til sentrum i umiddelbar nÊrhet

Man hÞrer aldri bilister klage pÄ at de har for mye veier. Poenget er jo Ä skape et finmasket sykkelveinett, der det er noen hovedfartsÄrer og sÄ gode stikkveier til disse.
Og som sagt fÞr, er lett Ä lage sykkelveier billig: Bare Ä stenge bilistene ute og si det er sykkelvei. Men nÄr folk ikke godtar det, "koster" nÞdvendigvis det noe Ä tilrettelegge for alle typer trafikanter.

  • Like 4

Sykkelaktivist! NĂ„vĂŠrende prosjekt: FĂ„ Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ndreas skrev (37 minutter siden):

Men det nĂ„vĂŠrende bystyret har da beviselig gjort et sinnsykt lĂžft pĂ„ sykkelveier ifht tidligere bystyrer? Å si "ingen har god track record" fĂžles ut som et retorisk grep for Ă„ sidestille parter som absolutt beviselig ikke er likestilte. Et byrĂ„d har realisert sykkelveier i huet og rĂŠva, det har ikke det forrige eller noen andre de siste "hvor-enn-mange-Ă„rene". Hvem som helst kan se pĂ„ antall km sykkelvei bygget for sammenligning.

Det sagt, sÄ er det selvfÞlgelig et poeng at dette kunne ha vÊrt gjort bedre, raskere, smartere etc etc etc. Men Ä legge det opp slik du gjorde fÞler jeg er Ä skjule et poeng bak en falsk likestilling.

Jeg antar du mener ByrÄd og ikke bystyre, men da snur jeg det. Bevis at ikke de som faktisk la fram planen (HÞyre, Venstre og Krf), ogsÄ minst ville ha eksekvert like godt eller bedre enn de som overtok den? Du forherliger dagens byrÄd uten at du egentlig vet hva alternativet er. Svaret pÄ dette fÄr vi aldri, men nÄ fÄr vi forhÄpentligvis et skifte i byen, sÄ fÄr vi se hva resultatet blir. 

SÄ nei, jeg kjÞper ikke din argumentasjon, ei heller at dette er falsk likestilling. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...