Gå til innhold

nesten kollisjon, hvem har skylden?


Emtb

Anbefalte innlegg

fikk nesten er sint syklist i ansiktet på vei opp på gus vei ved songsvann. Jeg syklet på venstre side da jeg hadd tidligere pasert noen som gikk og det var en barnevogn + familie på venstre siden 50m lengre fremme, lengre fremme kommer en XC type i fullfart og må sladde cirka 30 meter for å ikke treffe meg. Han kjefter på meg og sier jeg sykler på feil side i det han sykler vidre. Ja jeg var riktig nok ikke på typisk riktig side for å klarte men grusveien ved songsvann er veldig beferdet så det gir meing at jeg syklet der jeg gjorde for å sykle forbi vandrende, og uansett så syklet han i aaaaaltfor høy hastighet til at jeg kunne reagere eller for et sted men så mange gående. 

Hvem er idioten, meg eller han? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si uten å ha sett hendelsen. Kanskje litt begge to? Han burde nok kjørt saktere, og du kunne jo ligget til høyre. 🙂  Vet ikke hva klokka var eller hvor trafikkert  det var der akkurat da, men ikke bra å dundre for fort nedover der hvor folk ferdes, helt klart. Hvorfor så dere ikke hverandre før? Var det i sving? Hvor fort syklet du oppover, ettersom jeg antar du var på elsykkel kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første burde folk lære seg å gå på venstre side, da hadde han kjeftet på fotgjengerne i stedet for deg.

Uansett. Skal kunne stoppe for enhver hindring, så høres ut som mest hans feil. Han innser det kanskje selv, men ble flau, da er det vanlig å reagere med sinne og kjefte på andre.

Basert på fremstillingen høres det ut som mest hans feil, men ville kanskje blitt skylddeling likevel. Skal mye til for at det ikke blir skylddeling.

Kjipt å møte på en «jævla syklist» som dundrer frem. Minner oss på hvordan vi selv kan oppføre oss når vi blir stressa.. 🫢

  • Like 3

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

For det første burde folk lære seg å gå på venstre side, da hadde han kjeftet på fotgjengerne i stedet for deg.

 

Jeg er faktisk uenig. Jeg syns det gir mye bedre flyt at fotgjengere går på høyere side av veien i trafikkretning. Jeg sykler Lysaker - Oslo og ser at 8-10 allerede gjør dette. 2 av 10 fotgjengere går på venstre side og det irriterer meg grønn. På deler av strekningen er det tilogmed malt piler i asfalten (nei, de gjelder ikke bare for syklister). 

Min oppfatning skyldes kanskje trafikkmengden, at folk flest skal i retning Oslo på morgenen slik at de fleste reiser samme vei.

Til TS, så høres det ut som du har skylden. Jeg tenker spesielt da på vikepliktsregelen for bilister der den som har hindringen på sin side skal stoppe. Og det heter Sognsvann 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (49 minutter siden):

Hovedregelen er vel at man skal gå på venstre side? Men folk har litt ulike oppfatninger - ingenting er bedre enn en «blanding».. 😁

"Hovedregelen" gjelder kun på bilveier. På stier, fortau, gang- og sykkelsti, rulletrapp - you name it er ikke regulert. 

Folk går jo som regel på høyre side på nevnte steder. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (8 timer siden):

fikk nesten er sint syklist i ansiktet på vei opp på gus vei ved songsvann. Jeg syklet på venstre side da jeg hadd tidligere pasert noen som gikk og det var en barnevogn + familie på venstre siden 50m lengre fremme, lengre fremme kommer en XC type i fullfart og må sladde cirka 30 meter for å ikke treffe meg. Han kjefter på meg og sier jeg sykler på feil side i det han sykler vidre. Ja jeg var riktig nok ikke på typisk riktig side for å klarte men grusveien ved songsvann er veldig beferdet så det gir meing at jeg syklet der jeg gjorde for å sykle forbi vandrende, og uansett så syklet han i aaaaaltfor høy hastighet til at jeg kunne reagere eller for et sted men så mange gående. 

Hvem er idioten, meg eller han? 

Forstår jeg det rett at 50 foran deg, på din venstre side, kommer det en familie med barnevogn og bak dem kommer det en syklist i full fart på din venstre side? Og du også ligger på venstre side av veien. Altså alle tre på samme side?

  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (1 time siden):

"Hovedregelen" gjelder kun på bilveier. På stier, fortau, gang- og sykkelsti, rulletrapp - you name it er ikke regulert. 

Folk går jo som regel på høyre side på nevnte steder. 

Har du noen kilde på hva som er «rett side» å gå på? Folk er jo åpenbart forvirret, så det kan tyde på dårlig opplæring. Kan likeså godt være de 80% som er idiotene, ikke den 20% 😉Jeg har lært at man skal gå på venstre side og kjøretøy (aka sykler) på høyre, og ser flere fordeler med det. Har sett flere stygge eksempler på forbikjøringer på travel gang og sykkelsti (med heldige og uheldige utfall) som kunne vært unngått om folk hadde gått på venstre side

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (13 minutter siden):

Har du noen kilde på hva som er «rett side» å gå på? Folk er jo åpenbart forvirret, så det kan tyde på dårlig opplæring. Kan likeså godt være de 80% som er idiotene, ikke den 20% 😉Jeg har lært at man skal gå på venstre side og kjøretøy (aka sykler) på høyre, og ser flere fordeler med det. Har sett flere stygge eksempler på forbikjøringer på travel gang og sykkelsti (med heldige og uheldige utfall) som kunne vært unngått om folk hadde gått på venstre side

Dette er regulert i veitrafikkloven paragraf 19 - den gjelder gående i veibanen. Som sagt, annen gåing er ikke regulert. 

Mine andre kilder er kvantitative oppfatninger. Parallelle rulletrapper er lagd slik at du går på den høyre rulletrappen, på fortau går folk på høyre side (du vil oppleve å gå motstrøms hvis du går på venstre side. I skisporet går man på høyre side. Det er altså veldig mange eksempler på at høyre side er foretrukket og at man forbipasserer på venstre side. Du vil jo fremstå som en bra idiot hvis du går i venstre spor i skisporet og få betydelig kjeft av møtende skigåere. På nevnte eksempelsteder er gangretning selvfølgelig ikke regulert noen sted, men det en norm man følger.

Så når det er innlært så mange steder at man går til høyre, så tuller regelen i paragraf 19 det til som gjør at gående blir forvirret om hvilken side som er "rett" å gå på når man går på steder med blandet "trafikk". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med blandet trafikk er det smart at trafikanter i grupper med ulik hastighet møtes ansikt til ansikt. Så i skisporet er det logisk at langrennsløperen eller syklisten holder høyre, mens forgjengeren holder venstre. (Selv om de helst burde vært på egen vei).

Før covid synes jeg det var kaos uansett hvilken side man gikk på fortau, ble slalomkjøring uansett. Så ble man flinkere til å gå på rett side på grunn av masse piler og nærkontaktfobi, men nå er det nesten tilbake til gode gamle dager igjen med kaos.

Vi er tilpasningsdyktige, så det er ikke så vanskelig å endre slik at alle går på samme side. Trenger bare et godt resonnement og så kommunisere dette ut.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er enkel. Enten a: alle går på venstre side, eller b: alle fotgjengere må kjøpe sykkelradar som de fester bak på jakka. Vi må bare bli enige om høyre eller venstre er best først 😜

Alternativt: All annen trafikk enn syklistene holder høyre, mens man må sykle på venstre side .. noe så radikalt!  😁

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen innfallsvinkel - dette er en av Norges mest brukte turveier. Her er det stort sett alltid en salig blanding av unger, pensjonister, joggere - og syklister. Jeg synes det er helt OK å sykle oppover, og gjør det ofte. Å komme dundrende nedover denne grusveien, synes jeg er dårlig stil og uomtenksomt. Det finnes gode alternativer (Ankerveien eller vestsiden av Sognsvann). Skal vi på død og liv sykle nedover her, må vi ta det med ro. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jecro skrev (11 minutter siden):

En annen innfallsvinkel - dette er en av Norges mest brukte turveier. Her er det stort sett alltid en salig blanding av unger, pensjonister, joggere - og syklister. Jeg synes det er helt OK å sykle oppover, og gjør det ofte. Å komme dundrende nedover denne grusveien, synes jeg er dårlig stil og uomtenksomt. Det finnes gode alternativer (Ankerveien eller vestsiden av Sognsvann). Skal vi på død og liv sykle nedover her, må vi ta det med ro. 

Dette er ganske likt mitt syn på saken. Folk som durer i vei på turveier lider som regel av hovedpersonsyndrom så det holder. Har selv opplevd folk rase i vei på både MTB, elsykler, gravelsykler og downhillsykler på Ladestien i Trondheim midt på formiddagen en søndag med halve Trondheim ute på tur. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (37 minutter siden):

Jeg tenker at med blandet trafikk er det smart at trafikanter i grupper med ulik hastighet møtes ansikt til ansikt.

I trafikken mellom bil og fotgjenger er jeg enig. Husker vi fikk opplæring i dette da vi startet på barneskolen en gang og skulle begynne å gå til skolen. Det er jo også det som er regulert i vegtrafikkloven som nevnt oppi her. 

Men mellom sykkel og fotgjenger er jeg faktisk uenig. Det er mye enklere å annpasse seg og passere fotgjengere om man har samme fartsretning. Om det kommer mye møtende trafikk er det jo bare å ligge i gangfart bak fortgjengerne og cruise til man kan passere trygt. Om man møter fotgjengere ansikt til ansikt må man jo stoppe om ikke veien er klar.

Kommer man bak noen i 15kmt som går i 5kmt tar man dem igjen med 10kmt. Kommer man i møte er møtehastigheten 20kmt. Det gir kortere tid til å anpasse og avvikle møtet trygt. Det legger jo selvfølgelig alt ansvar over på syklisten ettersom fortgjengeren ikke vet at syklisten kommer bak. Da kan man bruke bjelle, og man passerer uansett ikke raskere enn gangfart. 🙂 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (22 minutter siden):

Jeg tenker at med blandet trafikk er det smart at trafikanter i grupper med ulik hastighet møtes ansikt til ansikt.

Etter min erfaring er det ikke er et gyldig argument når det gjelder mellom gående og syklende. Har tidligere nevnt at ved inngangen til gang/sykkelsti øverst i Nydalen og langs Akerselva sto tidligere skilt "Hold til høyre". Av en eller annen grunn ble skiltet borte. På strekningen har det nå blitt en håpløs miks.

På G/S-veier har en som syklist mye større oppmersomhet (min erfaring) enn gående og "planlegger"  sitt handlingsmønster fremover. Gåendes bruk av hodeltelefoner og mobil har medført at syklisters større oppmerksomhet og "planlegging" er blitt enda mer viktig.
Venstre-"regelen" har jeg en tro på at kom til den gang  G/S-veier ikke var et begrep og gående på trafikkerte veier måtte utvise oppmerksomhet og dermed blikk på motgående kjøretøy.
Holder derfor som gående til høyre på fortau og til venstre på bilvei. Venstre også i på grusveier i marka med bomstrengte veier da en likevel risikerer å møte kjøretøy,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lignende opplevelse som Emtb for noen år siden.
Kom nordfra, over Sjersjødemningen  og opp mot Ullevålseterveien for videre  ta av den nedover til venstre. På vei ned fra Ullevålseter kom det en lastebil med henger som dro etter seg en stor sky av sandstøv. Jeg ble derfor stående i krysset da jeg ikke så noen fornuftig grunn til å legge meg bak i sandskyen til lastebilen. Sandskyen måtte legge seg først.
Da kommer det en slik XC-type i god fart nedover veien og svinger inn til venstre ned mot demningen. I forbifarten kjeftet han meg huden full fordi jeg sto i ro i inngangen tll krysset. Jeg ble rett og slett målløs. XC-typen hadde åpenbart et totalt nedstøvet humør etter å ha ligget i skyen etter lastebilen og henger.

Endret av san
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (5 timer siden):

Basert på fremstillingen høres det ut som mest hans feil, men ville kanskje blitt skylddeling likevel. Skal mye til for at det ikke blir skylddeling.

helt klart noe min feil også og min fremstilling er nok anderledens enn det hans ville vært. 

 

 

Espen skrev (4 timer siden):

Til TS, så høres det ut som du har skylden. Jeg tenker spesielt da på vikepliktsregelen for bilister der den som har hindringen på sin side skal stoppe. Og det heter Sognsvann 

jeg stoppet altså nesten opp da han kom dundrene, jeg kjørte oppover et utrolig dovent tempo på ca 10kmt, eneste jeg kunne gjort var å være raskere i refleksen og kastet meg til siden. 

 

 

Juffe skrev (2 timer siden):

Forstår jeg det rett at 50 foran deg, på din venstre side, kommer det en familie med barnevogn og bak dem kommer det en syklist i full fart på din venstre side? Og du også ligger på venstre side av veien. Altså alle tre på samme side?

50 meter forand meg på min høyre side er det barnevogn og to voksne, jeg ligger på venstre side ettersom jeg kommer til å pasere dem om ca 15 - 20 sekunder, ikke så langt bak meg er det også flere gående som er i begge sider av grusveien, generelt oppover hele strekningen går folk i hele veien på forskjellige sider. 

 

 

Jecro skrev (1 time siden):

En annen innfallsvinkel - dette er en av Norges mest brukte turveier. Her er det stort sett alltid en salig blanding av unger, pensjonister, joggere - og syklister. Jeg synes det er helt OK å sykle oppover, og gjør det ofte. Å komme dundrende nedover denne grusveien, synes jeg er dårlig stil og uomtenksomt. Det finnes gode alternativer (Ankerveien eller vestsiden av Sognsvann). Skal vi på død og liv sykle nedover her, må vi ta det med ro. 

nettop det jeg tenkte også, denne veien er stappa med folk, fra 80åringer til 3 åringer og da dundre ned i 50kmt er sykt farlig 

 

 

rosandholm skrev (57 minutter siden):

Dette er ganske likt mitt syn på saken. Folk som durer i vei på turveier lider som regel av hovedpersonsyndrom så det holder. Har selv opplevd folk rase i vei på både MTB, elsykler, gravelsykler og downhillsykler på Ladestien i Trondheim midt på formiddagen en søndag med halve Trondheim ute på tur. 

nettop, klart jeg lå i feil side men gitt at hele veibanen blir brukt av gående i alle retninger så lå jeg på venstre side, ikke min feil at han kommer så fort at han ikke klarer å bremse
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spandex-fantomet er klart mest dust ja bare så det er sagt. Man skal kunne trygt stoppe for plutselige hindringer, uansett. Det kunne jo ha vært et uoppmerksomt barn som vimset i veien f.eks.

Siste gang jeg syklet den veien nedover fra Ullevålseter tellet jeg over 550 pers mellom Ullevålseter og parkeringen sognsvann. Har ikke syklet der siden for å si det sånn. Tar alltid baksiden ned nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (12 timer siden):

fikk nesten er sint syklist i ansiktet på vei opp på gus vei ved songsvann. Jeg syklet på venstre side da jeg hadd tidligere pasert noen som gikk og det var en barnevogn + familie på venstre siden 50m lengre fremme, lengre fremme kommer en XC type i fullfart og må sladde cirka 30 meter for å ikke treffe meg. Han kjefter på meg og sier jeg sykler på feil side i det han sykler vidre. Ja jeg var riktig nok ikke på typisk riktig side for å klarte men grusveien ved songsvann er veldig beferdet så det gir meing at jeg syklet der jeg gjorde for å sykle forbi vandrende, og uansett så syklet han i aaaaaltfor høy hastighet til at jeg kunne reagere eller for et sted men så mange gående. 

Hvem er idioten, meg eller han? 

Du syklet på feil side, men det gjør deg ikke til en idiot.

Din subjektive opplevelse av hans fart kunne kanskje tilsi at han syklet for fort, men vedkommende klarte jo å stoppe for å fortelle deg at du syklet på feil side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår grusveien Sognsvann-Ullevålseter på sykkel, så godt det kan gjøres. De fleste syklister jeg kjenner gjør det samme. De gangene jeg har syklet på stiene i det området tar jeg det piano, og prøver å være en god sykkelambassadør ved å smile og hilse.

Det at noen bruker det som temporute på sykkel viser at personen burde ta frem et kart og se etter andre ruter. Som kidsa sier: Sykle Sognsvann-Ullevålseter-Sognsvann er skikkelig n00b.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikklovens paragraf 19:

1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.


Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.

2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.

Dette er en interessant oppklaring for de som står fast på at man skal gå på venstre side feks i Marka.

Hovedregelen er altså at om det er en vei (der denne loven gjelder), så skal man gå på skulderen. Ikke i kjørebanen. Og hvis det ikke er mulig, skal man gå ytterst til venstre. I praksis vil det si at loven sier at man som gående på vei ikke skal gå ved siden av hverandre. Så da kommer jo spørsmålet: Mener man at denne paragrafen skal følges i Marka?

(Tok med punkt 2 også, som viser hvor lite folk bryr seg om denne loven..)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...