Gå til innhold

Norsk toppidrett


Anbefalte innlegg

Når Hovland vinner PGA-touren sammenlagt, Ingebrigtsen forsvarer VM-gullet på 5000 meter og Haaland putter for City på en og samme dag, er det bare rett og rimelig at norsk toppidrett får en egen samletråd.

Hva var det største som skjedde i går? For meg var det Hovlands seier.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det LETT seieren til Hovland. Kult å løpe fort på 5000 meter, men det Hovland driver med er en annen verden for meg. Jeg er ikke spes interessert i golf, men satt oppe til det var slutt i går. Hjelpes så gode de er til å få den lille ballen dit de ønsker.

Hva norske utøvere får til i ikke norske idretter om dagen er ganske sjukt. Blir spennende å se hva dette har å si for idrett i Norge om 10-15 år. Da jeg vokste opp var det stort sett ski man så norske prestasjoner i. Det var ski vi så på og gjorde det bra i. Nå er det løping, golf, tennis, sykkel, fotball hvor vi har utøvere som er i toppen. Ser på 5 åringen her så vet han knapt om en eneste langrennsløper. Er de andre navnene som blir plukket opp i TV ruta og i barnehagen.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersterkt av Hovland, men golf er i min bok en sær og smal idrett. Hallo, Trump spiller jo golf!

Langdistanse løping er noe alle kan drive med og ikke minst er det imponerende hvordan Ingebrigtsen-familien har knekket kondisjonsgåten. Gjert sitt bidrag til forståelse av kropp, kondisjon og trening er noe som vil stå seg over mange år, også i internasjonal sammenheng. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (8 minutter siden):

Supersterkt av Hovland, men golf er i min bok en sær og smal idrett. Hallo, Trump spiller jo golf!

Langdistanse løping er noe alle kan drive med og ikke minst er det imponerende hvordan Ingebrigtsen-familien har knekket kondisjonsgåten. Gjert sitt bidrag til forståelse av kropp, kondisjon og trening er noe som vil stå seg over mange år, også i internasjonal sammenheng. 

Trump kan ikke løpe 5000. Sånn sett er det flere som kan drive med golf 😉

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Där passerade Norge Sverige på medaljlistan - var SVT-kommentatorens utbrudd da Jakob gikk i mål. Inget fokus på det hos NRK, denne gangen.

Men ja, Hovlands prestasjon er stor og for en som knapt har rørt en golfkølle ble også jeg sittende oppe å se på. Imponerende, også pengepremiens størrelse.




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (15 minutter siden):

Trump kan ikke løpe 5000. Sånn sett er det flere som kan drive med golf 😉

😂😂😂

Men hvordan kan det være så jævlig mye penger i golf? 

Det er jo en del golfspillere der ute, men de må legge igjen vanvittig mye per utøver enn f.eks løping og/eller ha et publikum som er særs attraktivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilt med penger, men er vel en av de sportene flest spiller. Og det er mange som spiller det i rike land. Det kombinert med at det er en dyr idrett, mange som ser på og reklame mot folk som har penger gjør vel sitt. Langdistanse løping drar likesom ikke med seg de store summene fra Afrika hvor store deler av de beste kommer fra.

Synes også det er kult når du kan si at: jeg er  verdens beste i golf, formel 1, fotball osv. Friidrett er det mange som kan drive med, men er så sjukt mange grener. Bare løping er jo helt vilt. Selvsagt fett å si at man er verdens raskeste (100 meter). Ikke missforstå, sykt rått det Jakob driver med. Synes bare det Hovland gjør er enda fetere. Tror Golf er den idretten jeg hadde valgt hvis jeg kunne velge hva jeg skulle vært best i verden i. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (2 timer siden):

Når Hovland vinner PGA-touren sammenlagt, Ingebrigtsen forsvarer VM-gullet på 5000 meter og Haaland putter for City på en og samme dag, er det bare rett og rimelig at norsk toppidrett får en egen samletråd.

Hva var det største som skjedde i går? For meg var det Hovlands seier.


Også er det jo litt ironisk at ingen av de du nevner er et produkt av "norsk toppidrett", at de kun har fått egne veier til toppen og er produkt av foreldrene, kanskje mer på tross av "norsk idrett" enn på grunn av.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (5 minutter siden):

Også er det jo litt ironisk at ingen av de du nevner er et produkt av "norsk toppidrett", at de kun har fått egne veier til toppen og er produkt av foreldrene, kanskje mer på tross av "norsk idrett" enn på grunn av.

Hovland har spilt i flere norske klubber og fikk sitt gjennombrudd i NM. Haaland ble i stor grad formet som fotballspiller både i norsk bredde- og toppfotball. Ingebrigtsen-brødrene er produkter av kunnskap som er utviklet av norske utøvere som Marius Bakken og samarbeid med akademikere som Leif Tjelta.

At foreldre spiller en rolle i barns utvikling som idrettsutøvere er ikke noe nytt og gjelder jo også de som aldri slår gjennom. Hvilke kriterier må en toppidrettsutøver innfri for å kunne sies å være et produkt av den norske topp- (og bredde-) idretten? På hvilken måte har norsk idrett "hindret" Hovland, Ingebrigtsen og Haaland å slå gjennom? Er det ikke fasiliteter betalt med norske skattepenger disse har brukt mest gjennom sin utvikling?

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (32 minutter siden):


Også er det jo litt ironisk at ingen av de du nevner er et produkt av "norsk toppidrett", at de kun har fått egne veier til toppen og er produkt av foreldrene, kanskje mer på tross av "norsk idrett" enn på grunn av.

På tross av er vel ganske upresist. På tross av høres ut som at de har fått til det de har fått til samtidig som om de nærmest er motarbeidet og mot alle odds klarte det. Hovland var en del av et norsk golfmiljø, gikk vel wang golf(her kan jeg ta feil?) og var ihvertfall en del rundt som ung golfspiller sammen med de andre gode juniorene på den tiden. 
Skal man bli en ener, som Hovland, Ingebrigtsen, Haaland, Ødegaard eller Ruud må man gå sine egne veier og ha noe spesielt i skallen. Martin Ødegaard har hatt en arbeidsmoral fra veldig ung alder som er helt hinsides. Systematisk og målrettet og brukt ekstremt mye tid på å bli god, og det samme har nok de andre. Han har likevel spilt seg igjennom barnefotballen, spilt med sin aldersgruppe, med de eldre, og gikk fra Spa/Bra til Strømsgodset. 
Her, og helt sikkert i Bryne har det vært gode fasiliteter og gode idrettsmiljøer de har trivdes i. Det er for meg suksess for norsk idrett selv om det ikke nødvendigvis er utøvere som har gått utviklingstrappen til langrennslandslaget. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (3 minutter siden):

gikk vel wang golf

Både Hovland og Ruud gikk på Wang. Nok et godt eksempel på hvordan Norge tilrettelegger for utvikling fra ung alder. Så må vi også huske på at en inkluderende breddeidrett sannsynligvis er en viktig grunn til hvorfor lille Norge produserer så mange gode utøvere. Vi har ikke samme utvalgsstørrelse som Russland, Kina, USA osv og må favne bredt for å få frem de beste. Og det gjøres jo.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (2 timer siden):

Her, og helt sikkert i Bryne har det vært gode fasiliteter og gode idrettsmiljøer de har trivdes i. Det er for meg suksess for norsk idrett selv om det ikke nødvendigvis er utøvere som har gått utviklingstrappen til langrennslandslaget. 

Flere fra den gjengen på Bryne som ble gode og spilt litt her og der. Var en jente også i den gruppen, og husker jeg riktig så spiller hun på landslaget. 

 

Så enig med deg. Det som kjennertegner alle disse er at de har orket å ofre mye tid, for å ikke si all tid, til å trene, og de har i tillegg godt hele skoleringen til breddeidretten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 28.8.2023 den 12.44):

Både Hovland og Ruud gikk på Wang. Nok et godt eksempel på hvordan Norge tilrettelegger for utvikling fra ung alder. Så må vi også huske på at en inkluderende breddeidrett sannsynligvis er en viktig grunn til hvorfor lille Norge produserer så mange gode utøvere. Vi har ikke samme utvalgsstørrelse som Russland, Kina, USA osv og må favne bredt for å få frem de beste. Og det gjøres jo.

Tilrettelegger "Norge" for toppidrett ved at noen driver en privatskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (1 time siden):

Nå skal det også sies at den nåværende regjering har satt ned foten for etablering av nye private idrettsskoler som Wang i den såkalte Privatskole-loven. Gamle skoler får fortsette, men ingen nye i denne perioden i hvert fall.

Oi det var nytt for meg, hva begrunner de det med?
I DK er det en annen modell, her gå toppidrettsutøverne på vanlig videregående med forlenger denne med et år. Dette dekkes av Olympiatoppen (som heter Team Danmark dernede)
Da slipper man å ha "egne" idrettsskoler. Skal ikke si hva som er best.

Finnes noen skoler også som er rene idrettskoler hvor man bor på skolene, men det koster.
90% velger den gratis skolen med et ekstra år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (3 minutter siden):

I DK er det en annen modell, her gå toppidrettsutøverne på vanlig videregående med forlenger denne med et år. Dette dekkes av Olympiatoppen (som heter Team Danmark dernede)

Vi har noe lignende i Norge: https://web.trondelagfylke.no/strinda-videregaende-skole/utdanningsprogrammer/studieforberedende-utdanningsprogram/idrettsfag/

"Studiespesialisering med toppidrett" heter det vel.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige tilbyr idrett på videregående i Norge også, f. eks alpint, men ikke på ungdomskolen som Wang Ung. For øvrig meget betydelige bidrag fra foreldrene som må til i tillegg. Det koster å starte skoleåret med 6 uker på en fjelltopp i NZ.

Ap er imot privatskoler av flere grunner, både prinsipielle og fordi partiet mener det fører til ulikhet og tapping av det offentlige skoletilbudet. Det finnes nok også eksempler på privatskoleaktører som er mer opptatt av profitt enn pedagogikk, hvilket undergraver hele sektoren dessverre. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...