Gå til innhold

Intervals.icu


Anbefalte innlegg

For dere som bruker mye data i treningsstyring, er det få verktøy som kan måle seg med Intervals.icu - ikke minst fordi det er gratis (og donasjonsbasert).

Jeg ble tipset om dette av en bruker på gamleforumet som helt sikker er på vei hit når han er ferdigsyklet på sin nåværende tur. 

Hvem andre her bruker Intervals?

  • Like 2
  • Thanks 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 6.7.2023 den 10.04):

Jeg ble tipset om dette av en bruker på gamleforumet som helt sikker er på vei hit når han er ferdigsyklet på sin nåværende tur. 

Er vel fort meg det 😊

Absolutt genialt opplegg. Donerer fordi jeg syns det er verdt å støtte opp om. 

Gjør det mulig å følge utvikling av kondisjon og ytelse over tid på en veldig bra måte 👌

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det siden i vår. Kom fra Trainingpeaks, og syns faktisk intervals.icu er bedre for mitt bruk. Raskere å redigere og opprette intervalløkter blant annet. Genialt at man kan bygge opp økter med koding. 5 min med å lese manual, så litt tilvenning for å bli kjent med syntaks, men så ble det bare dødsenkelt. Mulig det også er mulig å gjøre i TP, men jeg brukte alltid den byggeren og det kunne ta litt tid.. Syns også kalenderen er mer oversiktlig, men det er jo subjektivt. I hvert fall en dritbra tjeneste til at det kan være gratis å bruke!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har brukt intervals i noen måneder nå.. Syns nok fortsatt TrainingPeaks er hakket bedre til treningsplanlegging - kalenderen er for meg litt mer oversiktlig grafisk og enklere/praktisk i bruk (spesielt copy/paste og recurring workouts) og er dermed litt mer fleksibel for meg som endrer planene like mye som jeg lager dem.. Mye av det samme gjelder intervall-byggeren og..
Men til analyse er intervals helt fantastisk! Eneste som er litt kjedelig er at «compare»-siden fort blir veldig treig i innlastningen om man legger inn mange grafer (som man jo blir fort fristet til), samt at beregning av enkelte prestasjonstall (TTE, vo2max etc) virker helt ute og kjøre sammenliknet med andre liknende verktøy som f.eks wko5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Joaaso Vil du anbefale WKO5 eller gjør intervals jobben greit nok?

Diskrepansen mellom prestasjonstall kan vel kanskje skyldes at de baserer seg på ulike ting? Det samme gjelder jo for eksempel Garmin og intervals. Sistnevnte ser for eksempel ikke ut til å estimere VO2maks ut i fra submaksimale prestasjoner.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@baroudeur Jeg bruker nok ikke wko5 veldig aktivt lengre etter at jeg begynte med intervals og hadde nok vært veldig tvilende til å kjøpe wko5 nå (men er glad jeg har det som et supplement). Wko5 er jo også primært et analyseverktøy og intervals dekker opp mye av det grunnleggende og er mye enklere å sette opp egne analyser/grafer i. Men wko5 beregner flere nøkkeltall og tilhørende grafer og den beregner de for alle idretter - der intervals er noe mer begrenset. Så du kan nok dykke en del dypere i wko5 om du vil, både per økt og for lengre perioder. Samtidig har intervals noen nyttige tall som ingen andre har, som f.eks. watt justert for høyde over havet, så det går litt begge veier..

TTE og vo2max i intervals har jeg ikke helt skjønt hvor den får fra. Noe vo2max ser jeg at den har henta fra garmin-klokka (som jeg heller ikke helt stoler på), men den henter ikke verdiene fra alle øktene, så jeg skjønner det ikke helt. TTE på 10min og sånn skjønner jeg ikke hvordan den har beregnet seg til…. Men eFTP og tilhørende power curve synes jeg intervals gjør en bra nok jobb på sammenliknet med mFTP/PD-curve i wko5, og det er nok det viktigste. Men jeg stoler nok hakket mer på beregningene til wko5.. De skiller bla. også på anaerob og aerob power curve og når man ser de grafene, skjønner man jo bedre hvor tallene kommer fra. eFTP beregnes nok etter en litt enklere modell, der korte maksdrag ser ut til å påvirke modellen langt mer

Endret av Joaaso
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (12 timer siden):

Har brukt intervals i noen måneder nå.. Syns nok fortsatt TrainingPeaks er hakket bedre til treningsplanlegging - kalenderen er for meg litt mer oversiktlig grafisk og enklere/praktisk i bruk (spesielt copy/paste og recurring workouts) og er dermed litt mer fleksibel for meg som endrer planene like mye som jeg lager dem.. Mye av det samme gjelder intervall-byggeren og..

Kan forøvrig legge til her at hvis man liker å lagre treningsplanene sine i et bibliotek, så er jo det noe intervals kan, men TP ikke. Og etter at en plan er aktivert i intervals, kan man gjøre hverdagsjusteringer for all del, som å dytte en økt til en annen dag. Det er mer hvis man skal gjøre litt mer grunnleggende endringer og redistribuere disse at det blir litt tungvint, da må man litt tilbake til start og endre grunnplanen evt. lage en duplikat av planen og distribuere på nytt. I TP kan man mye enklere gjøre dette med kun de øktene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som er noviser på Intervals - hva er det man bør/må sette seg inn i for å bruke det aktivt/utnytte det? Jeg registrerte meg i dag, og det gir jo en del artige grafer og sånt. Men forståelsen min for hvordan dette kan utnyttes videre må oppgraderes!

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (12 timer siden):

For oss som er noviser på Intervals - hva er det man bør/må sette seg inn i for å bruke det aktivt/utnytte det? Jeg registrerte meg i dag, og det gir jo en del artige grafer og sånt. Men forståelsen min for hvordan dette kan utnyttes videre må oppgraderes!

Det spørs jo litt på hva du vil ha ut av det?

Generelt vil jeg vil si at intervals er for de som er ganske (veldig) glad i data og å analysere sin egen trening, og som irriterer seg over at trainingpeaks/connect/strava ikke gir de analysemulighetene som man ønsker.

Generelt er det første å koble opp relevante kilder for økter. Både fremover i tid og lang nok historikk bakover. Passe på å sette riktige innstillinger og soner for de ulike sportene. 
Deretter, litt avhengig av hva som er interessant:

  • Konfigurere visning og grafer av data på enkeltøkter - enormt mye man kan bruke som hjelp i analyse av økter etc
  • Konfigurere og lære seg kalendervisningen (Activities)
  • Konfigurere visning og grader for "fitness"/ formutvikling over tid - enormt mye man kan bruke her også
  • Bygge opp bibliotek av økter for enkel planlegging av økter og belastning fremover i tid
  • Evnt samle økter i en definert "plan" for fremtidig gjenbruk 
  •  

Generelt er forumet på intervals bra, har kommet over mye ukjent funksjonalitet der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Et godt tips her: https://forum.intervals.icu/t/custom-activity-streams-with-javascript/46416/15 

Ved å legge inn dette scriptet som en custom activity stream så fikk jeg giring inn på aktivitetene mine også! Det har jeg savnet og syns jeg er veldig nyttig for å se f.eks. akkurat når jeg brukte hvilket gir på en tur eller et ritt. Da ser man også tråkkfrekvens man hadde på det tidspunktet og kan bedre vurdere om man skulle hatt annen giring. 

Jeg bruker E-tap AXS og wahoo for å lagre enheten. Var nødt å sørge for at giring er satt opp riktig på Wahoo'en for at det skal komme riktige antall tenner på drev og kassett i grafene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (6 minutter siden):

Hva bruker du dette til? Kan det lastes over på en dings eller app som kan styre rulla? 

Ja, laster økta inn på garmin (er bare å knytte opp intervals mot Garmin, så lastes dagens økt inn når man synkroniserer telefonen mot sykkelkomputeren). Har ikke zwiftet noe særlig etter at jeg byttet fra Trainingpeaks til Intervals, siden det har vært utesesong, men på Trainingpeaks var det mulig å koble direkte opp not Zwift slik at økta kom opp under workouts. Tipper det finnes noe tilsvarende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygget meg opp et lite bibliotek med typiske økter som jeg kjører ved jevne mellomrom. Hadde det samme på Trainingpeaks. Alle økter man lager i kalenderen kan man lagre i biblioteket for senere bruk, så er det bare å klikke og dra det inn i kalenderen så bygger man neste månedsplan på 10-15 minutt.

 

image.png.dc8da3878c35de94d43bf373572d821b.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også satt opp noen intervalløkter og slikt på intervals.icu. 

Har laget et lite bibliotek med økter som jeg bruker hyppig, økt for jobbsyklinga, osv sånn at jeg kan bygge opp i kalenderen endel uker framover i tid. 

Øktene jeg lager der havner også automagisk over på ei "workouts" mappe jeg har på dropbox, fordi jeg har satt opp synkronisering til dropbox.

Mappa ligger jo også på pc'en jeg har zwift, så da kan jeg loade økta rett i zwift som en workout. 

Alternativt kan jeg loade den på Wahoo Bolten min om jeg skal kjøre ute, men det har jeg ikke brukt å gjøre. 

 

En annen ting jeg testet denne "økt-byggeren" til intervals.icu til er å planlegge time trials. Følger selvsagt ikke planen helt til punkt å prikke, men jeg har hvertfall et bilde av hvilken watt jeg skal legge meg ut på, og hvor mye jeg skal øke til i bakkene. Det som er genialt med denne er at man ser W'bal /W-prime , tegnet inn som en graf. Så da vet man når man har tappa ut det anaerobe batteriet helt, og syra begynner å ta deg...   

image.png.8cbb47070057043c45249da1dba17adc.png

Og så får man opp i økta etterpå hvordan man 'traff'...  Da har jeg noen ganger justere inn tiden foran så den stemmer med start på selve morroa, så ser man litt som dette, som er økta som tilhører den over. På power chart ser man den lyseblå linja som er planen som jeg la opp på forhånd. Ser at jeg ikke traff helt med lengden på bakkene, men traff fint på watten igrunn. Og snittwatt for hele TT'en ble veldig nært planlagt og W'bal ligner veldig godt på den planlagte. (Jeg vet av erfaring at jeg klarer å dra denne litt ned på minussiden på slike korte økter med litt friske bein. Så mulig W'J skulle vært satt høyere i mine settings) 

image.png.46cec669d5ea4716a11b0ecca4d00fa8.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (På 30.7.2023 den 12.12):

TTE og vo2max i intervals har jeg ikke helt skjønt hvor den får fra.

Har nå funnet ut hva årsaken til dette er, etter litt graving i intervals-forumet;
Vo2max hentes fra Garmin klokke og kun målinger fra én idrett overføres - og den idretten er primært løping. Hvis man kun sykler, vil tallene fra sykling overføres, men i det øyeblikket man har løpt bare en økt, vil kun løpe-vo2max overføres fra da av.....🙄
TTE på intervals er kun faktisk målt, ikke modellert (som i wko5). Så når man har fått en ny eFTP fra et 10min drag, blir da TTE satt til 10min.. Tallet har altså bare en verdi hvis man faktisk har kjørt på FTP til utmattelse..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (16 minutter siden):

Har nå funnet ut hva årsaken til dette er, etter litt graving i intervals-forumet;
Vo2max hentes fra Garmin klokke og kun målinger fra én idrett overføres - og den idretten er primært løping. Hvis man kun sykler, vil tallene fra sykling overføres, men i det øyeblikket man har løpt bare en økt, vil kun løpe-vo2max overføres fra da av.....🙄
TTE på intervals er kun faktisk målt, ikke modellert (som i wko5). Så når man har fått en ny eFTP fra et 10min drag, blir da TTE satt til 10min.. Tallet har altså bare en verdi hvis man faktisk har kjørt på FTP til utmattelse..

VO2max som presentert i "Wellness"-dataene kommer fra Garmin, og det du skriver deretter stemmer. Men VO2 maks i power-profile etc er beregnet selvstendig: 

 

 image.png.f8e86bc84198edb77666f451ebffb8c6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere på TTE og Vo2max inne på power siden? den nede på tabellen med watt? 

Når man klikker på Vo2max kommer det jo info om at dette er beregnet fra 5 minutt peak power , og bruker denne publikasjonen for å beregnet Vo2max. (som nå eriksvatn også limte inn mens jeg skrev dette) 

For TTE står det også denne kommentaren. (Ser ut for meg som at det er den lengste tiden du har holdt 1/0.95 (=~105%) av ftpen som du har satt) 

Sitat

Time to exhaustion (TTE) as used here, is the maximum duration that FTP or critical power (CP) can be maintained. This is only valuable if you have actually tried to see how long you can ride at your FTP or CP - The-TTE-Metric

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (19 minutter siden):

VO2max som presentert i "Wellness"-dataene kommer fra Garmin, og det du skriver deretter stemmer. Men VO2 maks i power-profile etc er beregnet selvstendig: 

 

 image.png.f8e86bc84198edb77666f451ebffb8c6.png

aha, det har jeg ikke fanget opp - i mitt tilfelle er det såpass likt, at jeg ikke har tenkt på at det under power siden ikke har samme kilde som wellness-dataene.. Men kan man få tallene fra power-siden ut i grafer andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...