Gå til innhold

Karbonstyre er karbonstyre?


Anbefalte innlegg

Hola, forumfolk

 

Ser meg om på finn etter et karbonstyre til stisykkel. Det ligger noen brukte der ute, men pris er svært så fluktuerende. 

Jeg tror i utgangspunktet at å lage et terrengstyre i karbon er en ganske universell greie. Altså er det ikke så stor forskjell på et litt ukjent merke sitt styre vs Race Face Next SL i samme dimensjon, men i betydelig høyere prissjikt.

Er det riktig å tenke at et karbonstyre er et karbonstyre, og så velge det billigste, eller er det DESIGNFORSKJELLER mellom styrene som en bør merke seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange typer karbon  med stor forskjell i pris , ofte er dyrere bedre.(sterkere / lettere)

Du vil heller ikke ha de absolutt letteste variantene på en stisykkel , da det rett og slett blir for spinkelt.

Det er også sånn an noen styrer har innebygd mer flex for å ta opp vibrasjoner.

Kjente merker har antagelig litt mer omfattende tester da de har et merkenavn å forsvare .

jeg ville aldri gått for et no name "Kina" styre , eller ennå verre , en kopi av kjent merkevare 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har no-brand carbonstyre på alle syklene mine.

Et av styrene jeg bestilte var en feilbestilling, så jeg bestemte meg for å finne ut av hva det tålte. det var en seig jævel å få knekt

Det du betaler for når du kjøper merkevare er "branding" dvs logoen, reklame, avanse i tre-fire ledd og dokumentasjon på testing. Hvis du kjøper no-brand betaler du ikke for noe av dette, men delene kan være like bra eller bedre enn merkevare - og til en tredel av prisen.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (55 minutter siden):

Jeg har no-brand carbonstyre på alle syklene mine.

Et av styrene jeg bestilte var en feilbestilling, så jeg bestemte meg for å finne ut av hva det tålte. det var en seig jævel å få knekt

Det du betaler for når du kjøper merkevare er "branding" dvs logoen, reklame, avanse i tre-fire ledd og dokumentasjon på testing. Hvis du kjøper no-brand betaler du ikke for noe av dette, men delene kan være like bra eller bedre enn merkevare - og til en tredel av prisen.

 

Bedre ?  Det er lite trolig , kan være like bra , men kan også være potensielt livsfarlig . 
Litt som å sykle uten hjelm , det har lett for å gå bra , men en dag kan det smelle. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anekdote fra landeveien:
Jeg har sett brekkasje på noname helintgrert karbonstyre under Gylne Gutuer da rittet var NorgesCup. Faenskapet brøt rett av inne ved styrerøret utfor på den famøse Truls Korsæth-sektoren. Rytteren måtte få en ganske heftig ansiktsjobb etterpå. Han dro med seg andre i krasjen også så det var en travel søndag på Hamar legevakt, men styret var nå både aero og lett da.

Endret av Valentino

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarhet er sikkert innafor frå alle dei store produsentane, komfort varierer veldig. Frå dønn stivt (t.d Renthal Fatbar) til styrer som er laga for å gje komfort (t.d Oneup). Henda fekk mykje meir juling med Renthal enn eg no får med Oneup. Fleire faktorar som kan spele inn men overgangen frå Ibis alu styre til Oneup på samme oppsett var og tydeleg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og følelse, det er betydelig forskjell på hvordan styrer føles og oppleves. Noen hater dem, andre elsker dem. Noen hater Renthal, jeg digger dem, andre elsker OneUp fordi mykere, andre synes de er flimsy... smak og behag.

Jeg hadde IKKE kjøpt aliexpress karbonstyre.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdem skrev (10 timer siden):

Holdbarhet er sikkert innafor frå alle dei store produsentane, komfort varierer veldig. Frå dønn stivt (t.d Renthal Fatbar) til styrer som er laga for å gje komfort (t.d Oneup). Henda fekk mykje meir juling med Renthal enn eg no får med Oneup. Fleire faktorar som kan spele inn men overgangen frå Ibis alu styre til Oneup på samme oppsett var og tydeleg. 

takk, det var slike innspill jeg funderte på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbon har den fordelen at egenskaper kan "tunes" med hvilken retning fibrene legges, hvor mange lag det legges hvor og selve formen. Egenskaper kan være stivhet, vekt og styrke.

Billigere styrer har nok færre lag med karbon og har fylt på med epoxy for å spare penger. Det er også flere kvaliteter av karbonfiberduk, og det er nok ikke nødvendigvis den høyeste kvaliteten som er puttet i billigprodukter. Det kan også være avkapp, men det er REN SPEKULASJON. Det som koster mest med karbonproduksjon er å legge bitene i en form og sette sammen formen. Det er svært få som har robotisert denne prosessen, og folk koster mye mer penger enn maskiner. Færre komponenter (småark med karbonduk) tar kortere tid. Hastverk er lastverk etc. Derfor er det "umulig" å få billige produkter med høy kvalitet, med mindre det selges med tap. Det koster også en del i utvikling å finne en kombinasjon som gir nok fleks, høy styrke og lav (nok) vekt, f.eks. I tillegg har man påslag for kvalitetssikring, frakt og markedsføring, samt garantiavsetning (så de har penger til overs hvis de får garantikrav).

Jeg har som egen tommelfingerregel at jeg alltid bruker karbonstyrer, men kjøper aldri billigvarer fra ukjente produsenter. Det kan være det er bra, men vi har ingen kvalitetssikring av at det produktet vi kjøper er fra noen som er gode. Noen kinesiske karbonprodusenter har fått godt rykte, men jeg har ikke sett noen av de (jeg kjenner til) komme med styrer (enda). 

Lucky skrev (13 timer siden):

Jeg har no-brand carbonstyre på alle syklene mine.

Et av styrene jeg bestilte var en feilbestilling, så jeg bestemte meg for å finne ut av hva det tålte. det var en seig jævel å få knekt

Det du betaler for når du kjøper merkevare er "branding" dvs logoen, reklame, avanse i tre-fire ledd og dokumentasjon på testing. Hvis du kjøper no-brand betaler du ikke for noe av dette, men delene kan være like bra eller bedre enn merkevare - og til en tredel av prisen.

 

Dette er anekdotisk bevis for at det var ok for deg en gang. Du har ingen kontroll over hva du får. Og med noe som potensielt kan knuse ansiktet ditt hvis det feiler, så er et åpenbart for meg hva jeg prioriterer. 

Har sett skumle eksempler på hvordan billige/kopiprodusenter kan finne på å lage produkter - og det er ikke for å få det bra, men å få en form på billigst mulig vis.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det viktigste for oss som forbrukere er at merkevare produkter må forholde seg til EU direktiver som igjen har noen krav til styrke og utmatning. (Baronen har sikkert de detaljene lett tilgjengelig)

Generelt sett skal vi være usedvanlig forsiktig med å undervurdere kinesisk industri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har diskutert dette flere ganger tidligere i barndomshjemmet, Der skrev jeg dette siste gang:


 

Sitat

Jeg blir litt oppgitt over noen av dere som sier at alle sykler er lagd i kina og dermed indikerer at de er like bra. Samme med de som sier at jeg har syklet på kinasykkel i mange år, og lever enda.

Jeg skrev et oppgitt innlegg på forumet som Alpers (og litt jeg) omarbeidet til en artikkel på landevei om temaet.
Siden dere alle er mine venner deler jeg denne plussartikkelen med dere:

https://www.landevei.no/sykkelutsty...ken=8cee9f78-22cc-4cb8-89b5-525db6158494


Jeg delte "KInakarbon" i seks kategorier hvor piratkopier kommer nederst og merkevarer fra internasjonale merker kommer på toppen. Grunnen til at piratkopier er på bånn av hierarkiet er at de som driver med denslags er anonyme, vet de driver med kriminalitet og er utenfor enhver myndighetskontroll, er ikke avhengig av at merkevaren deres har tillit i markedet. Og trolig rasker sammen rammene av skrot fra bakgården.


[edit]

Quote
trolig rasker sammen rammene av skrot fra bakgården.

burde vært: "Vi har ingen mulighet til å utelukke at de trolig rasker sammen rammene av skrot fra bakgården." Det er nettopp det at vi ikke vet, og ikke kan vite om kvalitetsnivået på ramma som gjør piratkopier så nasty. [/edit]

Tar vi en kikk på den tråden ser vi blant annet Sepedas utmerkede svar. 
Chinarellotråden


Her er linken til Landevei, mulig delingen ikke funker siden jeg ikke abonnerer lengre, men den peker til rett sted i alle fall.
https://www.landevei.no/sykkelutstyr/hva-er-kinakarbon?userToken=8cee9f78-22cc-4cb8-89b5-525db6158494



Kortversjonen av diskusjonen er at unbranded karbon kan være alt fra helt ok til kjempefarlig å bruke. Det vet vi ikke som forbrukere. Det vi vet er at f.eks Race Face ikke tar sjansen på sende dødelige styrer ut på markede, det hensynet er det godt mulig at XCarboBars4445# på Aliexpress ikke setter like høyt. Og at en på internett har syklet på et styre uten at det har gått i stykker gjør ikke at det er like bra som f.eks mitt Newmen styre som er sertifisert til alt under utfor med ubegrensert ryttervekt. 

Ta hensyn til sikkerheten folkens.


LarsB

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (49 minutter siden):

Det som er det viktigste for oss som forbrukere er at merkevare produkter må forholde seg til EU direktiver som igjen har noen krav til styrke og utmatning. (Baronen har sikkert de detaljene lett tilgjengelig)

Generelt sett skal vi være usedvanlig forsiktig med å undervurdere kinesisk industri

Det er veldig mye bra fra kina, det er bare det at noen som bare legger ut noe til en lav pris uten særlig referanser kan være alt fra seriøse med dårlige kommunikasjonsevner til kjeltringer og alt derimellom. Og det vet ikke vi noe om før vi kanskje sitter der med knekt nese, tannløse med et utseende kun en mor ville likt.

"EU-direktiver" eller internasjonale standarder som vi andre kaller det, f.eks. ISO (har ikke tilgang til disse, da de koster flesk) sier noe om krav til testing både på ren styrke og utmattelse. Det er ikke nødvendigvis alle som tester ekstrnt, men mange sender f.eks. til EFBE, som har en triple torture test som overgår disse standardene. Og det er bra. For da kan jeg kjøpe et styrefremspring som veier 69 gram, men som er sertifisert til kategori 5 og over av EFBE sin triple torturtest. Og sånt koster også penger.

Så kjøp av no-name uten noen form for dokumentasjon er risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er testkriteriene:

https://www.youtube.com/watch?v=0stL5Q9b_oo

ISO 4210
https://www.iso.org/standard/59908.html
100.000 lastsykler med 280N, omtrent 28kg
100.000 lastsykler med 400N, omtrent 40kg

Jeg er litt usikker på hvorfor de kjører med så mange lastsykler og hvorfor de har valgt nevnte laster. Antall sykler er vel bare for å sette en grense for utmatningen. Rent personlig ville jeg vel hatt en serie med høyere last som kan simulere maks belastning under spurter fx.

Så er det jo ett spørsmål om hvor stor last ett styre blir utsatt for og det er veldig individuelt, forsiktig sagt. Jeg vil tro at maks last på ett sykkelstyre langt overskrider 40kg når en voksen mann står og tråkker det han kan mens han holder seg fast i styret

Endret av Gubben
https://www.iso.org/standard/59908.html
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et Syntace Vector karbonstyre til endurosykkelen i 2015. Det kostet 1129 kr. Jeg bruker det enda. (mulig jeg kjøper noe nytt når garantien går ut i 2025, men sannsynligvis ikke.).

Dersom du vet hva du skal ha så kjøp noe du kan stole på. Forskjellen i pris utgjør forsvinnende lite over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (4 timer siden):

takk, det var slike innspill jeg funderte på. 

Jeg kjører Renthal carbon og OneUp på to forskjellige sykler og merker egentlig ingenting på komforten, men liker begge to. Og begge ER kvalitetsstyrer.
Sånn for å veie det litt opp.

I tillegg er det betydelig forskjeller i "geometrien" på styrer, noe som også kan spille inn mer enn karbon vs karbon.
SqLab på ytterste gren for eksempel.

Har gått fra lockonholker til ren gummiholke fra ProGrip og det har betydelig større innvirkning på komfort hos meg.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (3 timer siden):

Dette er testkriteriene:

https://www.youtube.com/watch?v=0stL5Q9b_oo

ISO 4210
https://www.iso.org/standard/59908.html
100.000 lastsykler med 280N, omtrent 28kg
100.000 lastsykler med 400N, omtrent 40kg

Jeg er litt usikker på hvorfor de kjører med så mange lastsykler og hvorfor de har valgt nevnte laster. Antall sykler er vel bare for å sette en grense for utmatningen. Rent personlig ville jeg vel hatt en serie med høyere last som kan simulere maks belastning under spurter fx.

Så er det jo ett spørsmål om hvor stor last ett styre blir utsatt for og det er veldig individuelt, forsiktig sagt. Jeg vil tro at maks last på ett sykkelstyre langt overskrider 40kg når en voksen mann står og tråkker det han kan mens han holder seg fast i styret

image.png.7f25e24225a97729daf3b82c73506d3d.png

Jeg velger å tro at dette betyr at det ikke gjelder for terrengsykling. 

For oss er det nok ASTM F2043-13 / EN 17406 som er gjeldende, og som bl.a. EFBE bruker som testkriterier på sine tester.

https://www.efbe.de/tri-test-en.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett inni mange styrer og setepinner fra aliexpress. Noen har jevn godstykkelse og glatte overflater, andre har så mye variasjon at det er komisk. Det er så uforutsigbart at jeg ikke stoler en mm på disse. Trynet mitt er verdt mer enn å ta sjansen  
 

Jeg har sluttet helt med noname-styrer og stem, men bruker fremdeles noname setepinnene jeg har. Mulig jeg undervurderer risikoen. Jeg unngår å kjøpe dem lenger. 
 

Ingenting varer evig, men Syntace er ganske nære. 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...