Gå til innhold

Føre- og veirapport Nordmarka og andre marker 2023/24


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Jeg prøvde å sykle fra Fortjern til Trehjørningen sist lørdag. Det var da laget skispor, men underlaget var hardt og fint... I alle fall de første 4-500 meterne. Deretter ble det for mykt til å sykle på selv med 2,25" Ice Spiker Pro med lite luft. Valgte å snu for å ikke ødelegge for de som går på ski.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Føre-spørsmål Nordmarka: Noen som har vært opp fra Hammern de siste dagene? Har brukt vinteren på ski, men ikveld vil jeg gjerne prøve å å sykle typ Hammern-skjerskjøen og videre. Men jeg har ikke pigg og håper mine 50mm semi-slicks fungerer. Vurderer å sette opp fordekket med pigg, men digg å slippe.

(Og: er det egentlig hardt nok nå i ettermiddag/kveld? Om det bare er sørpe er det ikke noe gøy..)

IMG_3302.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulet over på veien da jeg gikk p ski opp til Ullevålseter fra Hammeren i dag - det virker som om isen er i ferd med å brytes opp til slush, og det er allerede en blanding av bar grus og is/sørpe.

Med været vi har i vente tenkte jeg å sjekke hvor langt jeg kommer med piggfri neste lørdag, tipper Bjørnholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hadde en tur inn til Rottungen igår. Fuktig og delvis sølete grusvei opp til Skjærsjøen. Noe råtten snø. Skjærsjøen til Rottungen, mye speilblank is og råtten snø. Veldig fint med gode piggdekk. Sikkert litt kjipt uten pigger.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Får oppdatere meg selv.

Hammeren Skjærsjøen -  Fuktig grusvei, ikke sølete. Den ene svingen som er helt i skygge er bløtt.

20240403_154939(Large).jpg.f528dac49bc9b8f0a460a702e4a814ba.jpg

Skjærsjøen til avkjøring til Rottungen - varierer mellom fuktig og bløtt vei, og sørpete vei. Noen få steder hvor råtten is/snø dekker hele veien.

20240403_155840(Large).jpg.b4bae4f4b99654146dcb70ddddcada58.jpg

20240403_160317(Large).jpg.0ec9cd1c3fa9870f9d929a1ba509bbd8.jpg

Bakken ved avkjørselen ved Rottungen, opp mot Bjørnholt -  bløtt.

20240403_160821(Large).jpg.0adbe70bde8bb99ad28f0b95624e17d4.jpg

Vil tro det er mulig å sykle til ihvertfall Bjørnholt med skjermer og ikke piggdekk. Sånn om man takler å bli skitten. Dog, skal vel snø imorgen, bløtt vil det bli, når det smelter.

Brekke-Hammeren var ganske himmelsk i det man kan kalle litt optimistisk vårsol. Det er endel grus ved hvitstripen, men ellers har bilene dyttet vekk det meste av grus. Veien var tørr og fin idag. Solen kan bedra litt, mine fingre var fine og frosne når jeg kom hjem.

Vil tro det er like fint helt inn til Skar?

  • Like 5
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 9.4.2024 den 9.21):

Tenker været denne uka lover godt for (litt) tidligere smelt/tørking av grusveier i marka. Noen som har vært eller skal ut?

Prøvde meg opp i lilomarka via Gjelleråsen i går og ble møtt av snø. Tipper det enda er litt tid før det er helt borte.

PXL_20240411_140823700.jpg

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiene hvor det har vært skispor pleier å ligge lenge, spesielt om de ikke ligger i solsteiken. Veier hvor det kjører biler, og kanskje helst tømmerbiler, har en tendens til å brytes opp litt tidligere.

Enn så lenge er det flere steder hvor det ligger endel snø i grøftekanten. Når den smelter, renner vannet enten over veien, eller gjennom veien. Gjørmefest.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tiner opp i marka. Sakte, men sikkert. Enda litt fuktig på veien fra Hammeren - Avkjøring til Rottungen. Det er ikke direkte sølete, men veien er fuktig mange steder. Dermed er det enten skjermer eller vasking av sykkel når en kommer hjem, som gjelder.

Bakken opp mot Bjørnholt, ved Avkjøringen til Rottungen:

20240412_200418(Large).jpg.fbbacda3dd1d401c74120a965507e848.jpg

Ved Liggeren:

20240412_191025(Large).jpg.ff139b713fd0d2b0c594ff66c9a58688.jpg

Ikke vært der, men mistenker at det er snø/is i veien ved Tømte. Det pleier være snø der ganske lenge, så den klassiske "Rottungsrunden" er vel ikke mulig helt enda.

Så et par syklister igår, til og med noen i kort-kort, som kom fra Bjørnholt, så virker som våren i Marka er i gang.

  • Like 1
  • Thanks 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skisporene over ~300 moh er det foreløpig bare å glemme, det er f.eks. fortsatt brukbart skiføre fra Frognerseteren og innover til Nordmarkskapellet. Mens den brøytede grusveien ved siden av er helt bar.

På veier som hverken har vært brøytet eller vært skispor, er det relativt bart opp til ~300 moh nå - f.eks. veien fra Akebakkeskogen til Grefsenkolltoppen var bar forrige helg.

Her fra skiløype mellom Nordmarkskapellet og Tryvansstua i går:

 

Screenshot_20240414_085810_Photos.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forhold idag. Det tørker fort opp på veiene, endring dag til dag. Her veien utenfor Kikutstua.

20240414_161023(Large).jpg.0f24f252c20e17eed94dc1bd1d5a0559.jpg

Tok en svipptur langs Hakkloa, opp til Store Sandungen, for en matbit. Fin vei. Litt fuktig noen få steder, ikke problematisk. Syklet litt forbi demningen for å se ann forholdene og de var fine. Kanskje Ring5 (Sandungen Classic)  eller den fine grusveien fra Hakadal langs Måsjøene til Hakkloa og Store Sandungen også er klare for sykling?

Veien opp til Helgeren fra Dødaren har enda et snølag.

Veien fra Rottungen til Tømte er fin. Som nevnt tidligere, skispor derfra, så godt med snø etter det.

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært frost hver natt siden søndag, og snøvær midt på dagen i dag, så grusveiene er veldig våte, sugne og sølete. Litt følelse av å være på felttog til østfronten i Nordmarka i dag 😬
 

Til sammenligning: Søndagens vs dagens skotrekk.

 

IMG_7182.jpeg

IMG_7196.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren har noen små krampetak på veien fra Movatn til Ørfiske. Mye skygge der, en slags fryseboks:

Motrfiske(Large).jpg.2b63488a99a1d920e447fda5892552cc.jpg

Ørfiske:

rfiske(Large).jpg.05886929f22ce2e782af8e93431c76db.jpg

Langvann:

Langvann(Large).jpg.b47718ff8890421705241c577babc5b1.jpg

Hakkloa:

Hakkloa(Large).jpg.212db526ae4be75fb3db0ee88e4b1afb.jpg

Syklet Movatn-Ørfiske-Langvann-Trehjørningen-Måsjøene-Hakkloa-Kikut-Hammeren igår. Mer fuktig igår enn det var forrige uke, noe som sikkert har med smelting å gjøre. Mellom Movatn-Langvann var det flere steder hvor veien var snødekt utenom bilsporene. Gikk helt fint å sykle, selv om sporene var fuktige. Endel steder var det bløt og kanskje litt gjørmete, men med skjermer gikk det helt fint.

Det mest gjørmete partiet var vel den siste etappen fra krysset inn til Kikut.

  • Like 5

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lengre øst.

Tror grøftesmeltingen er det som påvirker ring 4 og 5 for tiden, siden det er der endel av smeltevannet ender. Ofte vil grøftevannet mette veien og gjøre den litt fuktig bløt. Ikke syklet de vestlige delene av ring 4 og 5, men vil anta de har varierende bløthetsgrad begge to. 5ern ligger kanskje i litt mer direkte solsteik, uten at jeg har analysert det veldig.

Som nevnt er et lite parti østover fra Kikutstua ganske gjørmete, så en må gjerne gjennom noen sånne partier uansett. Kjører en ring 5 for å unngå partiet ved Kikutstua så er det litt tørrere, men uten skjermer tror jeg man blir litt sølete uansett.

Yr melder strålende og delvis sol, ved Bjørnsjøen på lørdag, så bør jo være gode vårlige forhold.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring 4 var for det aller meste helt tørr og fin. Noen våte partier, så glad jeg hadde en liten ass-saver på setestagene, men var ikke krise for kompisen min som ikke hadde noe skjermaktig heller.
YMMV de neste par dagene dog 😄

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært oppom Brunkollen nylig? Eller syklet Strømsæter - Wyller-segmentet?  Det er vel bart i hvert fall?

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første Burgerrunde*. Så og si tørt over alt. Sokkene mine var rene og pene når jeg kom hjem. Var vel ørlite fuktig på toppen av Dødaren, om man skal være pirkete. Beina var grusomme, både i kapasitet og bleikhet.

Været idag var knall. Blanding av altfor varmt med tynn jakke, og at jakke var greit i områdene hvor sola aldri skinner. Masse fornøyde syklister, joggere og turgåere i Marka idag.

Kanskje veldig optimistisk enda, men når tror folket at Gjøvik-Oslo er mulig?

* Sykkelveien langs Ring3 og RV4 til Hakadal-Burgerstopp YX 7/11-Langvann-Trehjørningen-Måsjøene-Hakkloa-Hammeren. 75km hvis en tar utgangspunkt i Ullevål Stadion.

  • Thanks 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nok kilometer eller høydemeter, kan man alltid legge på litt ekstra ved å ta til høyre i Nordmarksvegen, bort til Karidalskrysset og opp Karidalsvegen til Snøploghøgda, så ned Katnosveien helt ned til Sandungen/Sandungsvegen.

Vil anta Katnosveien er ganske kjørbar for tiden nå, siden den ligger godt i sola. Karidalsvegen ligger på feil side av kollen, så kanskje litt snø der enda.

Hvorfor heter den Snøploghøgda?

SnplogKopi.jpg.e00ad1e1d85dbfbcdd15dc027

Edit 2024-05-05: Syklet Nordmarksvegen 3. Mai og kom ikke helt bort til Karidalsvegen. Det var snø(rester av skiløype?) fra der Nordmarksvegen møter Mantjernsvegen.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...