Gå til innhold

Føre- og veirapport Nordmarka og andre marker 2023/24


Anbefalte innlegg

Langvann var faktisk ganske åpent til å være så tidlig på våren; 1/3-1/4 var åpent sett fra demningen. Ellers endel slush som så ut som ville ryke snart. Mye mer åpent enn bilde jeg la ut 22 april. Hakkloa hadde is enda siden jeg husker jeg så skisporet, men endel mer blank is enn bilde jeg la ut 22. Jeg tror også Store Sandungen og Bjørnsjøen hadde endel is enda, men åpner seg i kantene, spesielt ved elv/foss/demning.

Likt ved Rottungen, når jeg campet der i helgen. Det smelter ganske bra for tiden, så selv er jeg spent på om Øyungen er åpen snart, siden jeg vil ut i packraften (med endel forhåndsregler og utstyr). Når jeg campet ved Rottungen var det endel åpent når jeg hoppet i hengekøya, og når jeg våknet var det et islag over de åpne områdene. Så at nattefrosten forsvinner hjelper mye på.

Her er bilde fra Bjørnsjøen 21 april. Isen på Hakkloa så dårligere ut enn dette. Blankere, som betyr vel at snølaget som isolerer er borte. Solsteiken tar også skikkelig bra på Bjørnsjøen.

20240421_182719(Large).jpg.93d9afde77df57462fb7eb26e409be3d.jpg

Kanskje oppdaterer Sentinel Hub satelittbildet uten skyer en av de nærmeste dagene. NB: Man må fysisk velge dato, og ikke alle fungerer.

Hvis det er fiskerelatert så så jeg noen få som syklet med fiskestang-bag på ryggen. Så tydligvis er har den sesongen startet et eller annet sted.

  • Thanks 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det fortsatt skulle være noe tvil - Det er gullføre rundt Ring4 nå. Fast og fint, lite støv og lite løs grus. 

Veldig raskt og lettsyklet nå. 

https://www.strava.com/activities/11314553164

  • Thanks 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2024-05-03: Rakk kun sykle halveis opp til Katnosa via Katnosaveien, før det ble mangel på dagslys. Fin vei. Rester av skiløype fra der Nordmarksvegen møter Mantjernsvegen. Enda litt for mye snø til å sykle, om man ikke er veldig ivrig.

2024-05-04: Enda endel snø på Liggerenveien fra Tømtekrysset. Knappaveien som fører sti-shortcuten mellom Ring 4 og 5 har enda endel snø.

Ellers tørre harde flotte forhold. Pass på de fredete huggormene som nyter vårsola på grusveiene. Spesielt de unge/små er vanskelig å se, og de er ikke grusveismarte nok til å holde/komme seg unna hovedtrafikkårene i marka. De godfeite som har blitt noen år er som regel lette å se.

20240504_171243(Large).jpg.f3cf6a76ea007706444ec33b402655f2.jpg

Heftig issmelting på vannene. Fredag kveld var der slush/is på Hakkloa, hvor man enda så skiløypa. På lørdag ettermiddag var kun ørlite isrester. Bjørnsjøen så slik ut lørdag.

20240504_162455(Large).jpg.33891c26b7bc7bd7412f8dde9b6adf9e.jpg

  • Like 2
  • Thanks 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Brunkollen i går. Snøfritt,  men med skogsarbeid som har harvet opp veien noe, men helt kurante forhold. 

I dag rundt Ring 5 - altså opp fra Elveli og rundt Sandungen/Hakloa/Skjærsjøen.  Kutta opp til Skjennungen og videre til Tryvannstua for å få noen ekstra høydemeter og slippe å traversere trafikken/sykkelveien langs Ullevål-Smestad-draget.
 

Overraskende mye snø fra krysset til Skjennungstua og Tryvannstua, men heldigvis ikke verre enn at jeg kunne sykle over alle snøflekkene - omtrent 7-8 partier på 7-15 meter hver. Sneik meg ned stiene fra Midtstuen til Holmendammen for litt ekstra moro. 

https://www.strava.com/activities/11344553431

 

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til @Andreas @SykkelØyvind og alle andre som har videreført føretråden!

Av kjedelige grunner har jeg ikke kunne bidra stort siste året, men håper å komme sterkere tilbake!

20240512_124711.jpg.12ffa8ec6965d799a310ee171794b14b.jpg

Vårsolen steker Nordmarkas strade bianche tørre og harde, og man kan ferdes her på enhver sykkel 😊 Her fra Søndre Heggelivann i Krogskogen rundt 500 meter over havet. Akkurat nå.

Den fine sløyfen Skansebakken-Heggelivann-Sørkedalen landhandel er for det meste sommerlig tørr, men du finner flekker av smeltende is og snø.

20240512_122916.jpg.9972afd36846dd13cc292f188f1645fb.jpg

Særlig i Gråseterveien opp mot Heggelivann, der det har vært skiløype, er det strekk med snø. Kan synes avskrekkende, men lar seg enkelt forsere på hjul eller til fots, og er ikke mer enn 50-100 meter på det lengste. Gjelder bare ikke å gi full gass nedover helt ennå. Du kan møte på de siste overlevende issvollene i de skyggelagte svingene.

20240512_134556.jpg.7c79c171a5ebea8a8e784d26147ef6c0.jpg

Til gjengjeld er nedstigningen mot Sørkedalen langs Nye Heggelivei, der det har vært brøytet gjennom vinteren, hard og rask som i juli.

20240512_153527.jpg.6f31d7664e865fca510f6f60f979f1c7.jpg

I lavlandet er det fuglekvitter og mai du skjønne milde.

Ha en fin søndag på veiene!

  • Like 3
  • Thanks 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 5.5.2024 den 14.09):

2024-05-03: Rakk kun sykle halveis opp til Katnosa via Katnosaveien, før det ble mangel på dagslys. Fin vei. Rester av skiløype fra der Nordmarksvegen møter Mantjernsvegen. Enda litt for mye snø til å sykle, om man ikke er veldig ivrig.

Syklet opp til Katnosa lørdag. Finfin vei. Forsøkte meg også på nevnte skiløype og den har smeltet endel, men ga opp når jeg plutselig så et langt strekke som enda var intakt.

--

Hadde med meg digitalt termometer på lørdagens tur for å undersøke vanntemperaturen. Det var etter en dag med sol, og termometeret måler kun overflatevann og der en kommer til fra land. Mao. det er sikkert kaldere jo lengre ut på vannet en kommer.

Katnosa (Bukta der en kan sykle helt ned til vannet): 12 grader.

Hakkloa (Bukta der en kan sykle helt ned til vannet): 8 grader.

Bjørnsjøen(Bukta ved Bjørnholt der en kan sykle helt ned til vannet): 7grader.

Rottungen(Ved demningen): 14 grader.

Det var varmt nok til at jeg dro frem packraften og testet forholdene på Rottungen søndag. Da målte jeg 15.7 grader i vannet, et godt stykke ut fra land. Var sterk varmende sol, som klart spiller inn på overflatetemp. Rottungen er et ganske lite vann, hvor tilstrømningen ikke er den største. Mao. det får ikke tilført like mye iskaldt smeltevann som endel av de større vannene. Det anbefales som regel tørrdrakt når vanntemperatur er under 12 grader. Packraft er mer stabilt enn en kajakk, spesielt når man har blåst de opp gang nr 2 etter at luften i packraften har komprimert seg pga. kulden fra vannet. Selv om det fremstår som en badeleke, er det er et must å alltid se ann forholdene og egen kompetanse, da det alltid er drukningsfare om en er skjødesløs. En god padlevest er obiligatorisk.

20240512_165259(Large).jpg.a22e3f0ab403a9f52184b79e1b9dc261.jpg

Møtte faktisk et par stk som hadde gjennomført Nordmarka Classic. De fleste vann var isfrie, utenom det jeg forstod som Skarvvatnet. Når vanntemperatur er godt under 12 grader hadde jeg selv ikke gjennomført den enda. Risikoen er kanskje ganske liten, men i slike temperaturer tar det ikke lang tid før en får nedkjøling/hypotermi og ikke er kapabel til å svømme i land. Som regel er man en god del lengre fra land enn man innbiller seg, så "padle rett ved land"-sikringen som mange bruker er ofte en falsk trygghet. Vil anta at varmen den kommende uken vil bidra til å øke vanntemperaturen.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20240518_121753.jpg.ede13ff7e5b9f18b41ebeccae6976497.jpg

Om du vil utvide dalhopping Maridalen-Sørkedalen med Sørkedalen-Lommedalen, er den nye autostradaen langs Dammyrdalsveien opp til rundt 500 meter over havet, nå sommerlig tørr, hard og rask. Fortsatt ikke helt intuitivt skiltet - ruten er her.

20240518_114111.jpg.6c93213c5e989ab5c14a66053052fba9.jpg

Kun i et skyggefylt parti rett over 400 høydemeter langs elva på Sørkedalssiden, treffer du på et kort strekk med sesongens siste snø.

20240518_132141.jpg.c7138b32557043c9e4c11d68973ec574.jpg

Denne ruten sykler du i ensom majestet mens fuglekvitter og elveskvulp er det eneste som bryter stillheten. Ikke en sjel å se, i motsetning til folkerike Ring 4 Maridalen-Sørkedalen 😊

  • Like 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...