Gå til innhold

Føre- og veirapport Nordmarka og andre marker 2023/24


Anbefalte innlegg

Starter tradisjonen tidligere enn vanlig siden regnet setter spor.

Nordmarksveien er stengt ved Skillingsvegen. Stengt med skilt og gjerde. Mulig å sykle opp Karidalsvegen, fra Karidalskrysset, opp til Snøploghøgda, hvor en møter Katnosveien. Det har vært vedlikehold på Katnosveien, med ganske grov grus/pukk. Det går greit med 40mm graveldekk om en tar det rolig. Veldig rolig om man kjører GP 5000 32mm.

Broen ved Snippen har mistet sitt brodekke. Mulig å passere på stålbjelkene enn så lenge.

Bro Snippen – Kopi.jpg

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fra Østmarka:

Veien opp til Hauåsen har fått hard medfart. Jeg har ikke sykla dit selv, så bildet er fra en bekjent. Han sa at man må av sykkelen og bære to partier.

Det andre bildet er fra veien opp til Bjønnebete fra Mønevann bak Losby gods. Ca. 2,5 km inn. Her måtte jeg rett og slett snu. Det var ganske dypt vann, så jeg tok ikke sjangsen på å ballansere meg over steinene med sykkel i hånden og karbontøfler på beina. Det er nok fullt mulig for noen som er mer vågale enn meg. Jeg gir det 40% sjanse for at jeg hadde falt i vannet og blitt våt, kald og sur.

vei2.jpg

vei1.jpg

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Er det noen som har vært rundt i Marka de siste dagene? Ligger det noe snø igjen på Ring4/Ring5? Hva med Brunkollen? Skjennungen?

Hvis det ikke er snø - er det tæle i bakken, eller full smeltesøle på veiene? 
Er det på tide å sette godsykkelen til lagring og ta vintersleden i bruk? Piggdekk? 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Onsdag kveld var det -5 grader med vekselvis tele og smeltesøle på Ring5. Litt snø, men ikke piggdekk ennå. Selv ville jeg fortsatt på godsykkelen (med skjermer) med forholdene som var.

At jeg valgte nikkers på den turen er en bommert jeg selv må eie og stå for.

David

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Andreas klistret denne emne

Aha, det forklarer hvorfor forumet spiste svaret mitt, tråden fantes sikkert ikke lenger i det jeg trykket "Send inn svar" 😂

Uansett, Røverkollen i går var ikke frost men overraskende tørt mange steder. Røtter må behandles som om de var landminer. Tror alle er tjent med en tur ut i helgen for hvis Yr har rett om neste uke er de forholdene vi har nå muligens de beste vi får på en stund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint føre opp langs Wyller og ut til Midtstuen rundt Tryvann i går ettermiddag. Litt sølete inntil selve Wyller nær toppen. Ellers tørt, med noe frost. Noen snøfnugg på bakken. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å svare meg selv; veldig varierende. Lett, tiltakende snødekke fra Sandermosen til Movatn, og så over i relativt dyp snø og dype spor opp mot Finntjern og over Tømte. Plutselig bart mer eller mindre så fort man bikker over toppen og ned til veiene som ligger mer i sola, hele veien ned til Maridalen.

Syklet på piggfri og det gikk greit, mye hardpakket snø fra biler. Kun noen noen få partier med litt guffent isdekke med løssnø oppå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Veien Hammeren-Kikut er ikke brøytet enda. En må sykle i myk snø og bilspor. Tungt føre, men går om man vil. Brøytes forhåpentligvis en av de kommende dagene.

Friskt føre idag. Minus 15 på høyeste punkt ifølge Garmin Tempe. Flott vær.

20231226_150802Kopi.jpg.d0d838feb0a5013cca163989692b31ac.jpg

Ser på kartet over at det brøytes fra Fortjern til Helgeren, og videre. Det stemmer ikke helt med informasjonen på Skiforeningen: delebekken-kikutstua. Har ikke hatt anledningen til å sykle der enda, men skal sjekke ut når minusgradene kan nærme seg litt nærmere 0.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har oppdatert info om hvordan det ser ut langs brøytekartet 23/24? Har vel ikke vært nedbør å snakke om den senere tiden, så teoretisk sett skulle jo forholdene langs det brøytede skogsveinettverket være ideelle nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forhold. Hardt, raskt og flott.

20240112_160744.jpg.ce797a4a8717ca894ce2405cfa467ae9.jpg

20240112_163420.jpg.986b8626da3cfee97f5b337d4e1f282c.jpg

Andreas skrev (På 26.12.2023 den 18.18):

Ser på kartet over at det brøytes fra Fortjern til Helgeren, og videre. Det stemmer ikke helt med informasjonen på Skiforeningen: delebekken-kikutstua. Har ikke hatt anledningen til å sykle der enda, men skal sjekke ut når minusgradene kan nærme seg litt nærmere 0.

Syklet Fortjern-Gørjahytta idag, brøytet. Alt jeg rakk idag. Møtte et par stykker på sykkel som kom fra Nord. Vil anta det er brøytet slik Brøytekartet viser. Da bør en vel få til en ganske fin runde om man tar Movatn-Ørfiske-Langvann og så velger ønsket vei til skolebollebeløningen på Kikut.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...