Gå til innhold

Moderne 12 mm aksling: hvordan få av hjulet på veien?


Anbefalte innlegg

Dette er Cannondale Speed Release aksling, er DT Swiss sine kompatible med denne varianten? (Man mister sikkert speed funksjon, men det spiller ingen rolle).

Fant for øvrig Speed Release med hendel (på noe obskur) nettside, mulig Anton eller andre C-sjapper har disse inne?

Blir miniverktøy inntil videre selv om det går i mot prinsippet om forenkling i hverdagen, det hjalp ikke med batterigir heller forsåvidt, nok en
spesiell lader (og sannelig en sær USB ledning av noe slag). Ja, ja det fins verre problemer enn dette.
 

Endret av loki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (11 timer siden):

(...)

Blir miniverktøy inntil videre selv om det går i mot prinsippet om forenkling i hverdagen, (...)
 

Jeg kan love deg at om sykler uten miniverktøy vil du fort oppleve en komplisert hverdag. 
(med mindre du alltid sykler med bedre forberedte venner)


 

  • Like 3
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjelden gang i blant foretar jeg (så godt det lar seg gjøre) en vedlikeholdssesjon med det verktøyet som jeg alltid har med på tur, for å sjekke at alt fungerer som det skal, og at jeg faktisk klarer å få av hjulet med det begrensa momentet som et multiverktøy gir deg. Det er ikke alltid så gøy men det kan være en grei påminnelse om å huske smøring på de riktige stedene og ikke stramme alt med 50Nm.

 

Jeg har derfor også et multiverktøy som mangler 6mm, da denne knakk under en slik runde.... Lesson learned..

Endret av andersar
  • Haha 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (52 minutter siden):

Hvorfor?

Antageligvis fordi proffene ikke bruker hendler ettersom mekanikeren har drill som de bruker ved hurtig hjulskift langs veien. Har man ikke følgebil gjør en arm på hjulbolten samme nytten siden man da slipper å fomle med verktøy for å få av hjulet 🙂

Den største frykten er kanskje luftmotstand. Men jeg kan vanskelig forstå at det vil være utslagsgivende for oss som ligger på et slikt nivå at vi betaler for syklene selv. 

Endret av Juffe
  • Like 4

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (På 5.9.2023 den 17.23):

Endelig kommet over på 12 mm aksling på landeveissykkel, men demontering krever upraktisk 6 mm umbrako. Hvordan løser man dette på veien?
Digert verktøy under sete virker ikke særlig fristende.

 

Det holder med et vanlig miniverktøy. "Alle" disse har 6 mm også. Ønsker du mer moment på nøkkelen hjelper det å brette ut unbrakonøklene på den andre siden av verktøyet også. Men det er sjelden et problem at disse akslingene sitter for hardt. Forresten så er det en del akslinger som har 5 mm unbrako også. Dobbeltsjekk at du har samme dimensjon foran og bak. 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (7 timer siden):

Noen anbefalinger? Det er et voldsomt utvalg.

Lezyne sine miniverktøy er mine favoritter når det kommer til sett med kjedekutter.  Jeg har også et par Specialized SWAT unbrakosett som er gode i bruk og tar veldig liten plass. 
Canyon har et lite skralle-verktøy som også er fint. Løse bits og integrert patron-adapter og dekkplugg følger med i en minirull. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In fra siden: Husk at enkelte leverandører leverer akslinger med forskjellig størrelse på gjengene. Jobbet som sykkeltilpasser på Velo City en liten periode for noen år siden og det problemet dukket opp da en kar med(det jeg mener å huske var) focus racer kom med grove 1,5mm gjenger som ikke var kompatibelt med det som lå i BG-kofferten der 😓 Skal mindre til enn det for å få meg svett 😱

Endret av Gew88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (7 timer siden):

In fra siden: Husk at enkelte leverandører leverer akslinger med forskjellig størrelse på gjengene. Jobbet som sykkeltilpasser på Velo City en liten periode for noen år siden og det problemet dukket opp da en kar med(det jeg mener å huske var) focus racer kom med grove 1,5mm gjenger som ikke var kompatibelt med det som lå i BG-kofferten der 😓 Skal mindre til enn det for å få meg svett 😱

Feilet på dette ja, C'dale har selvsagt noe fingjenger som DT ikke bruker. C er dyktig på sånt 🙂

Endret av loki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...