Gå til innhold

Løpeklokke / pulsklokke


Anbefalte innlegg

Jeg er ny i løpeverden. Løper i dag med ei Samsung Galaxy Watch som logger helt greit, men helt umulig å se noe på displayet underveis. Det både pga alderssyn og veldig små tall på Strava-appen.

Finnes det ei klokke som er veldig god på løping med følgende kriterier:

- Stort display hvor jeg kan velge selv hva som highlightes

- E-sim slik at man ikke er avhengig av å ta med mobilen for å ringe, ta imot samtaler, sende sms få alt av nyhetsvarsel osv

- God batteritid

- Anerkjent merke

- Evt annet som erfarne løpeklokkebrukere vil anbefale at ei løpeklokke bør ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esim begrenser vel valget til smartklokke fra Apple eller Samsung. 

Hvis du dropper esim kravet, vil jeg anbefale Garmin sine klokker, spesielt 255 eller 265. 265 har amoled skjerm så den er kanskje bedre pga synet. Garmin har også Venu 3 som er er mer smartklokke rettet enn 265. Jeg har alltid med meg mobilen i et belte og merker lite til den. Personlig veier de andre egenskapene jeg får fra en sportsklokke opp for tapet av esim mot smartklokkene.

Jeg har hatt inntrykk av at Coros, Polar og Suunto alle henger litt bak Garmin på funksjonalitet og kvalitet, men er nok lurt å undersøke hvordan det er nå. 

For grundig beskrivelser av klokkene så anbefaler jeg alltid dcrainmaker, han er gullstandarden på testing av klokker. Det er en norsk aktør som også er aktiv på forumet her, pulssonen.no, men jeg har ikke lest nok av han sine tester. 

Det ei løpeklokke må ha er tilstrekkelig god gps og gjerne/kanskje en god håndleddpulsmåler. Alt annet er i grunn gimiks, så må man jo velge hvor mye man syns det er verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Garmin 965 og den dekker absolutt alle behov for meg. Pulssensoren på håndleddet er også nøyaktig nok for løping. Den har ikke e-sim. Men jeg liker heller ikke å ha telefonen med når jeg løper. Det er MIN tid.

Du må nok kompromisse, for en klokke med bra løpefunksjoner, e-sim og lang batteritid tror jeg du skal slite med å finne - uten at jeg har full oversikt over alt som finnes. Apple, Huawei og Samsung har e-sim - men må vel lades hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Garmin klokker er bra og du får mer for pengene ved å velge en modell som nettopp er erstattet av en ny. Jeg har kjøpt mine to siste brukt på Finn, sist en Fenix 6X Solar. Garmin har også en hysterisk bra returordning om noe går til H... Min har musikk så jeg slipper å ta med mobilen, kanskje et poeng, den har også betaling og tlf / sms / varslings-funksjon samt batteri som langt overgår alt mulig annet. Si ifra de som savner funksjoner, det er dustete mye nyttig og unyttig i en slik liten datamaskin. DC Rainmaker er gud, ja enig. På Garmin kan du velge display og evt redusere antall datafelt helt ned til kun èt om det er aktuelt, ser du ikke noe da finner du ikke veien hjem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo AppleWatch Ultra greit, dersom du redefinerer god batteritid til å være "god nok for en drøy dag" 🙂

Ellers: Garmin Forerunner/Fenix med RUN-pulsbelte gir deg nok løpedata til å få overdose. Mye mer enn du noen gang kommer til å trenge så lenge du ikke løper jevnlig i Diamond League. 

MÅ du ha noe med sim-kort, så kan du jo kjøpe en Nokia 8210 eller lignende. Lett, passer godt i lomma, og har Snake. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ dersom du ønsker en smartklokke med esim er Huawei Watch 4. Denne har ganske så god batteritid, en stor og lettlest skjerm, og fungerer overraskende bra til trening så lenge du bruker en ekstern pulssensor. Ellers er jo nevnte Watch Ultra en råtass dersom du benytter iPhone.

Ser du bort fra esim kategorien så er Garmin Forerunner 255 Music et godt kjøp. Forerunner 265 gir deg en penere AMOLED skjerm og touchskjerm. 

COROS har mye bra, og nye PACE 3 leverer latterlig mye for pengene. 3000 kr. Publiserte nettopp test av denne. 

Jeg ville styrt unna Suunto og Polar sine alternativer om dagen. 

https://pulssonen.no/coros-pace-3-test/

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar 🙂 Jeg er overrasket over at ingen løpeklokker har e-sim. Alternativet kan jo være å ha Samsungklokka på den ene hånda og Garmin løpeklokke på den andre hånda.

Vil Garminklokka logge alt riktig når man løper på mølle også?

Mobilen blir ikke med på løpetur. Alt for stor og tung til det. Jeg trener en del i skog og mark og ikke alltid på sti så greit å kunne varsle om noe skjer og at de hjemme kan ta kontakt med meg om det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de som tester pulsklokker på YouTube virker fornøyd med Apple Watch Ultra. Det negative med den er vel batteritiden og prisen. På de få jeg kjenner som har Apple Watch virker det som de finner en grei rytme med lading etter hvert. Typ lade når de setter seg foran pcen om morningen. Noen lader om natten, som sikkert er det enkleste, om en ikke bryr seg om søvndata.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (12 timer siden):

Vil Garminklokka logge alt riktig når man løper på mølle også?

 

Så godt som, men ikke helt perfekt. Møller er aldri helt korrekt, og klokka vil heller ikke være helt perfekt når du slår av GPS. Men du kan kalibrere klokka mot mølla om du vil. Løper du mye ut så blir klokka stadig bedre på å estimere hvordan du løper uten GPS (altså inne). 

Kort forklart - det fungerer veldig bra. Gjør det slik selv med en Garmin 955.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (10 timer siden):

Flere av de som tester pulsklokker på YouTube virker fornøyd med Apple Watch Ultra. Det negative med den er vel batteritiden og prisen. På de få jeg kjenner som har Apple Watch virker det som de finner en grei rytme med lading etter hvert. Typ lade når de setter seg foran pcen om morningen. Noen lader om natten, som sikkert er det enkleste, om en ikke bryr seg om søvndata.

Gårdagens oppdatering gjorde meg hvertfall fortsatt litt lysten på en Apple Watch Ultra, men det er det med batteritid ift min geriatriske Fenix 2 som holder meg igjen.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid en eller annen Garmin klokke på venstre hånd, og ofte Apple Watch opp høyre (hvis hånden er ledig). Funker topp med to klokker.

Spent på å teste nye AWU, selv om det var en litt skuffende det som ble presentert i går. Men det er umulig å si før man tar testet den.  og uanset, jeg må nesten kjøpe deDe siden jeg skal skeivt test av den. Prisen har jo økt 1000 kr også.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

perbl skrev (22 minutter siden):

Gårdagens oppdatering gjorde meg hvertfall fortsatt litt lysten på en Apple Watch Ultra, men det er det med batteritid ift min geriatriske Fenix 2 som holder meg igjen.

 

Var batteritid som var utslagsgivende den gang jeg landa på en Fenix 4s på tilbud jeg også. Jeg er kronisk sløv på lading, og har helst lyst til å kunne bruke den gjennom helgen når vi drar bort et sted. Så lenge det ikke er snakk om lange sykkelturer eller toppturer på vinteren, så bruker det å funke fint.

Jeg ser for så vidt hvorfor eSim er forlokkende, men for min del hadde jeg tatt garmin-klokken sin batteritid og et løpebelte med telefonen i 10/10 ganger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker selv lang batteritid, men er lite valg når det kommer til eSim. Har sett at de klarer leve fint med Apple Watch, og det er ikke de typiske gadgetnerdene. Powerbank ordner opp om en glemmer å lade, eller på langturer.

For tiden forsøker jeg å unngå musikk/podcaster når jeg sykler/løper/forvandrer(som garmin kaller det) for å være mer i et med økten. Ikke distrahere seg for å løpe/sykle langt eller hardt, men mentalt jobbe for å gjennomføre økten riktig. Høres veldig hippie ut, men overraskende digg. Ikke alltid mulig.

Angående lading av Garmin klokker, følte jeg det ble lettere når jeg fikk en bordlader som alltid var tilkoblet pcen. Før utsatte jeg til det var 1-4% igjen, nå lader jeg den bare jeg føler å ha litt klokkefritt håndledd. Amazon-link til bordlader. Kjøpte min fra AliExpress til prisen av 1/4 Americano.

spacer.png

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det. Nærmeste er vel Forerunner 945 LTE. Såvidt jeg har forstått er funksjonen ganske begrenset.

Ikke skjønt hvorfor de ikke har lansert en modell med det. Garmin dog har litt samme markedsposisjon som DJI. De kan da vente til konkurrenter hinter om å lansere funksjoner, før de selv trenger å rulle ut funksjonen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...