Gå til innhold

Har du korkgulv? |


Anbefalte innlegg

Vi skal snart velg gulv til 2eatsjen vår der vi nå har støpt inn vannbåren varme. Et av alternativene er korkgulv, men ikke den sorten som har kork under, men oppå. Her er et aktuelt eksempel i form av et klikkgulv: https://www.haro.com/dk/find-gulv/kork/540789/

Nå lurte jeg på om noen har erfaring med slik gulv og tips på andre produsenter.

Et alternativ til klikkgulv er å legge slike fliser, men då må de lakkeres/oljes etterpå: https://flottegulve.no/nettbutikk/29-korkgulv/15353-massiv-naturkork---30-x-30-cm/  

540789_haro_corkett_sirio_natur_qv.jpg.f8cd2e547c1c780dac798c6a1379e1e6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnarson skrev (19 timer siden):

Hvordan er holdbarheten og slitestyrken til korkgulv?

Ja det lurer jeg også på. Ut fra slik Haro presenterer dette skal det være sterkt nok til vår bruk i 2etasje, men jeg vil gjerne ha noen hands on erfaringer. Jeg tror at det er like sterkt/svakt som annen lakkert parket i tre. 

En del av holdbarhet er jo det at riper etc. ikke vises så godt og der vil jeg jo tro at "livet" i overflaten skjuler mindre skavanker. 

Man kan også legge ren kork som må lakkeres eller oljes etterpå, jeg skal sjekke ut det. Ser ut til at man da får mer/tykkere kork for pengene. Vi skal legge det på betong så grei skuring å lime fast. https://flottegulve.no/nettbutikk/29-korkgulv/15353-massiv-naturkork---30-x-30-cm/

Her litt om fordeler og ulemper med kork: https://www.thisoldhouse.com/flooring/22834608/cork-flooring

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kork i gulv og brystning på veggene i huset vårt da vi kjøpte det i 2001. Korkgulv er varmt å gå på, mykt og samtidig slitesterkt. Men korkflisene på veggene var ikke det vakreste, og vi tok av alt. 

Jeg savner egentlig gulvet litt, og kan tenke meg å legge det på nytt. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la et grått korkgulv på soverommet for et par-tre år siden. Det er veldig behagelig å gå på. Det føles betydelig varmere å gå på enn billig-klikk som lå der før, og det gir jo mening siden kork er forholdsvis dårlig til å overføre varme. Vi kjøpte vårt fra et fabrikkutsalg i Oslo, og har nå bestilt en ny batch til et annet rom.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (5 minutter siden):

Gulv er jaggu meg smak og behag. Det linoleumsgulvet over der ga meg litt skolerom/resepsjons-vibber 🙂 

Jeg er tydeligvis altfor indoktrinert av big parkett.  

Ja, her kan vi nok ikke ha som mål å lande et universelt elsket gulv 🙂 Vi er jo alle ganske satt i hva vi ser for oss av overflater, det er jeg selv også, men prøver å utfordre meg selv. Noen ganger kommer man hjem til de som har det "lille ekstra" av stil, egne tanker og mot til å gjennomføre det. Jeg var innom en kompis som sammen med sin sambo har dette og ble voldsomt inspirert av hva de fikk til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (20 minutter siden):

 kork er forholdsvis dårlig til å overføre varme. 

Ja det er noe vi må tenke på. For vi skal jo legge det i gulv med vannbåren varme og der gulvvarmen skal være eneste varmekilde i det arealet. Vi har støpt inn gulvvarmen så det skal være et solid varmelager med god overføring, men jeg får se litt på hvordan kork gjør det sammenlignet med alternativene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser riper framheves som ulempe med kork, men er det mer eller mindre utsatt enn konvensjonelt tregulv/parkett?

Når jeg tenker kork, tenker jeg jo fort korktavler der man fort lager riper med litt uvøren neglebruk 🙂

Men ser for meg det er digg å gå på, samt gjør endel med lyd og akustikk i rommet.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å gå innom en dedikert gulvbutikk/gulvlegger og hør om deres mening. De som legger gulv hver eneste dag, og må forholde seg til reklamasjoner/klager, har fin erfaring for hva en bør unngå. Gjerne de som er litt eldre, og har lite filter.

Korkgulv minner meg om veggplater fra 70tallet som jeg har revet under husrenovering av gammelt hus, men smaken er som baken. Med rett interiør kan det meste se veldig bra.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (5 minutter siden):

Ser riper framheves som ulempe med kork, men er det mer eller mindre utsatt enn konvensjonelt tregulv/parkett?

Ja, det er jo utvilsomt et skjørt material sammenlignet med hardt trevirke. Jeg forstår det slik at noen bruker voks og det virker som en veldig krevende overflate å vedlikeholde. Jeg antar at mye er oppe til styrken på lakken som brukes, men det at kork er mykere må jo gjøre den svakere selv om den er har en god lakk. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (37 minutter siden):

Ja, det er jo utvilsomt et skjørt material sammenlignet med hardt trevirke. Jeg forstår det slik at noen bruker voks og det virker som en veldig krevende overflate å vedlikeholde. Jeg antar at mye er oppe til styrken på lakken som brukes, men det at kork er mykere må jo gjøre den svakere selv om den er har en god lakk. 

 

Som notorisk lat gjør det meg hvertfall skeptisk til å dra inn ting som krever mer vedlikehold. Å møtte tømme stua for jevnlig relakkering høres ikke så moro ut. Jeg ser det finnes korkvarianter der kun kjernen er kork, mens overflaten er av hardere tre. Det virker på meg som en litt mer fristende løsning enn oppslagstavle på gulvet, som vil kreve mer vedlikehold.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (26 minutter siden):

Som notorisk lat gjør det meg hvertfall skeptisk til å dra inn ting som krever mer vedlikehold. Å møtte tømme stua for jevnlig relakkering høres ikke så moro ut. Jeg ser det finnes korkvarianter der kun kjernen er kork, mens overflaten er av hardere tre. Det virker på meg som en litt mer fristende løsning enn oppslagstavle på gulvet, som vil kreve mer vedlikehold.

Jeg har ikke hørt noe om at man må regne med jevnlig omlakkering av korkgulv, mer enn det man må regne med på noe annet lakket gulv. Jeg ser at noen viser til mye vedlikehold av vokset korkgulv, men det er noe annet. 

Kork inni gulvet kan nok være fint for demping, men det vil jo ikke gi den samme fotfølelsen som en myk og/eller strukturert overflate mot huden. I forrige leilighet hadde vi børstet oljet eik og det var fantastisk godt å gå på. Dessverre koster tilsvarende kvalitet i dag nord for 2000 kr per kvadrat...  

Jeg skjønner godt at mange ikke synes kork er fint. Jeg synes det er fint, men litt betenkt på holdbarheten. Det ser for øvrig ut til at kork er mye mer brukt i andre land enn Norge, så en del av skepsisen kommer nok av at vi ikke har sett så mye i detta pottitt landet. Hehe. Bare tulla. 

 

Endret av erikskon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til en anbefaling for de som liker å se litt etter "nytt" på overflater. Jeg var innom arktitekt/proff ustillinga til Bergersen i Trondheim og der var det mye spennende å se på. Det er ganske tankevekkende å se arkitekt/proff avdelingen vegg-i-vegg med forbruker avdelingen. Herregud hvor kjedelige vi vanlige folk er... https://www.flisekompaniet.no/butikk/trondheim-lade/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (27 minutter siden):

Med innstøpt vannbåren varme, kan man ikke se bort i fra argumentet med kalde gulv? Klikklaminat med gulvvarme er vel både varmt og slitesterkt. 

Grunnen til at vi vurderer kork er at det er mykt (tror vi) og at vi liker utseendet. Vi vil gjerne ha et varmt og mykt gulv. En helt glatt og hard overflate kan føles overaskende "kald" selv om den er varm 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at arkitekter hovedsakelig jobber med andres lommebok og kanskje er mer interessert i form enn holdbarhet. Kjenner et par artiktekter, og de varierer litt i hvordan de rangerer form, funksjon og holdbarhet. I tillegg påvirkes de av kundens ønske.

Har selv eik heltregulv noen steder. Fint og flott. Den dagen jeg får en hund på 30kg igjen, som liker strekke seg, vil dagens småskrammer bli ubetydelige kontra det som vil skrapes inn. Hadde ikke valgt heltregulv igjen. Kjenner flere som har fått anbefalt laminat av den grunn, av gulvleggere de er i slekt med. Folk som egentlig vil ha Kahrs enstavsparkett i eik. Etter et halvår med laminat tenker de ikke over det.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (4 minutter siden):

Husk at arkitekter hovedsakelig jobber med andres lommebok og kanskje er mer interessert i form enn holdbarhet. Kjenner et par artiktekter, og de varierer litt i hvordan de rangerer form, funksjon og holdbarhet. I tillegg påvirkes de av kundens ønske.

Har selv eik heltregulv noen steder. Fint og flott. Den dagen jeg får en hund på 30kg igjen, som liker strekke seg, vil dagens småskrammer bli ubetydelige kontra det som vil skrapes inn. Hadde ikke valgt heltregulv igjen. Kjenner flere som har fått anbefalt laminat av den grunn, av gulvleggere de er i slekt med. Folk som egentlig vil ha Kahrs enstavsparkett i eik. Etter et halvår med laminat tenker de ikke over det.

Vi hadde en hund på 27 kg på eik, men valgte derfor børstet og oljet eik med mye liv slik at ripene "forsvant" i strukturen og så var det lett å olje det en gang i året og få nesten nytt gulv igjen. Jeg hadde ikke nølt med å velge det igjen fodri at det var et godt gulv å leve på. Det er jo mye følerier her og laminat er jo på mange vis en nobrainer, men vi er nå skrudd slik at vi ikke klarer overflater som gir seg ut for å være noe annet enn det det er. Så ser det ut som tre skal det være tre osv. Jeg kan godt ha et vinyl gulv, men da skal det se ut som vinyl. Vi er også slik at vi heller vil leve med litt slitasje og et gulv som er godt mot huden enn en overflate som føles veldig kald/hard/klinisk. Det handler vel om å finne balansen mellom det foten føler mot gulvet og det fornuften føler rundt holdbarhet og utseende 🙂 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (6 minutter siden):

Ta på dæ sokkan, gut!

Jeg har jo passert 40, så jeg burde kanskje ha tøfler. Men på barnerommene er det mer enn gåing. Laminat er kalde gulv for legobygging. Det bør dog være en aldersgrense for å få teppeflis på rommet sitt. Han på 5 tror jeg klarer å komme seg på badet om han skal spy. Under 3 bare kaster opp ut av det blå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke sokker om en har gulvvarme. Det er skikkelig behagelig, bare koster endel. Nesten flaut å si det, men jeg husker enda første gang jeg gikk på et stuegulv med vannbåren varme. Lekkert merbau heltregulv, perfekt temperert. Dagdrømte om å ha slikt selv, inntil de sa kostnaden. Da ble det uaktuelt.

Husk dette er avtageren til forumet hvor brukere spør om Park Tool TW-1.2 Momentnøkkel er god nok til sykkelbruk, og de ender med å kjøpe NASA approved Momentnøkkel beregnet på F35 med 10 års serviceplan hos Fosen Tools.

spacer.png

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne tråden med stor interesse. Kjøpte leilighet i fjor med laminatgulv, og klarer ikke å fri meg fra tanken om at det må byttes ut med noe lunere. Finnes det noen sjapper i Oslo-området hvor man kan se på korkgulv?

erikskon skrev (46 minutter siden):

Det er jo mye følerier her og laminat er jo på mange vis en nobrainer, men vi er nå skrudd slik at vi ikke klarer overflater som gir seg ut for å være noe annet enn det det er. Så ser det ut som tre skal det være tre osv. Jeg kan godt ha et vinyl gulv, men da skal det se ut som vinyl. Vi er også slik at vi heller vil leve med litt slitasje og et gulv som er godt mot huden enn en overflate som føles veldig kald/hard/klinisk

Helt enig i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...