Gå til innhold

Jotunheimen rundt på 3 dager.


Skjervesbu

Anbefalte innlegg

Er fullt klar over at dette sykles på en dag av mentalt forstyrrede individer, men ingen av de jeg har snakket med synes å huske særlig fra Sognefjellet, hvertfall ikke positive tanker. Derfor falt det meg inn å dele opp dette i 3 dager, legge til litt grus, og voila!

En fantastisk tur, og naturen nå har vært helt rå med bekker og elver på volum 11. 

Detaljert rute her: finnes sikkert forbedringsforslag.

Jotunheimen rundt på 3 dager.png

  • Like 10
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet faktisk mesteparten av denne ruten som en del av den årlige sommer-touren til dama og meg. Vi fulgte vel akkurat ramme rute fra Fossbergom til Ryfoss. Veldig fin tur, og fornuftig å dele den over flere dager. Greit hardt opp Sognefjellet, Tindevegen og ikke minst Tusenmeteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sjekk ut Jotunheimen Super Randonnée.

Superfin tur som går motsatt vei av Jotunheimenrundt, og er et permanent brevet,  som en kan sykle når en vil, og få godkjent ( om en har noen interesse eller bruk for det).

Vi gjennomførte denne for et par år siden, i fint vær,  og det var en av de flotteste sykkelturer jeg noen gang har hatt.

600km,  10000hm er minste kravet til en super randonnée.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på JSR noen år. Kanskje sykle den i 24 ? Hvor tidlig på døgnet startet dere Sveinung ? Forstår det som Stalheimskleiva er stegt pga veiarbeid også neste år og må sykle tunellen ? Må jo først finne helg som en setter av og så ha god værmelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur det der! Tror jeg har sykla alle strekningene, men ikke på samme tur.

Noen forslag å tenke på:

1. Jeg ville valgt å sykle fra vestsida av Vangsmjøse rett til start Slettefjell. Hvorfor vil du ned til Ryfoss først?

2 Etter Beitostølen kan du droppe Valdresflya og heller sykle Mjølkevegen til Skåbu. Deretter sykler du til Randsverk og tar eventuelt vestsida av Tesse. Mener å huske at grusen er veldig grov der, men det åpner jo opp for overnatting på Brimi seter som anbefales sterkt! 

3. Etter Lom kan du sykle på vestsida av elva, hyggelig parti med fin grus. 

4. Partiet på grus gjennom Bøverdalen er veldig fint! Bratt mot slutten, men likevel bedre enn standardveien som er seig.

5. Tusenmeteren er rosinen i pølsa, så den må du få med deg. Da er det kanskje best å overnatte i Øvre Årdal eller eventuelt Turtagrø. Førstnevnte har et elendig overnattingstilbud, mens høyfjellshotellet er veldig bra.

6. Etter Tusenmeteren er det en ganske lett tur inn til Eidsbugarden hvor det er flott å overnatte. Dagen etter kan dere ta ta båten til Bygdin, hvis det passer seg inn i ruta.

Hvis dere ønsker å sykle Tusenmeteren, men ønsker en litt kortere tur kan dere starte i Lærdal, så til Solvorn, Turtagrø, Øvre, Filefjell og tilbake til Lærdal. Sykla den i 2021 og det er nok en av de aller fineste turene jeg har gjort i Norge.

https://www.strava.com/activities/5534387047

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en fin rute!

Ettersom dere har tenkt å sykle 1000-meteren er det sikkert fornuftig å sykle runden den veien, hvis ikke ville jeg personlig ha snudd den for å sykle opp tindeveien.

Havner vel i din mentalt-forstyrret kategori med denne turen, men men:

https://www.strava.com/activities/1707266319

Hadde det ganske fint over Sognefjellet, med vafler på hytta, men verre opp til Lemonsjøen... (husker det veldig godt 😁)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (12 timer siden):

Flott tur det der! Tror jeg har sykla alle strekningene, men ikke på samme tur.

Noen forslag å tenke på:

1. Jeg ville valgt å sykle fra vestsida av Vangsmjøse rett til start Slettefjell. Hvorfor vil du ned til Ryfoss først?

2 Etter Beitostølen kan du droppe Valdresflya og heller sykle Mjølkevegen til Skåbu. Deretter sykler du til Randsverk og tar eventuelt vestsida av Tesse. Mener å huske at grusen er veldig grov der, men det åpner jo opp for overnatting på Brimi seter som anbefales sterkt! 

3. Etter Lom kan du sykle på vestsida av elva, hyggelig parti med fin grus. 

4. Partiet på grus gjennom Bøverdalen er veldig fint! Bratt mot slutten, men likevel bedre enn standardveien som er seig.

5. Tusenmeteren er rosinen i pølsa, så den må du få med deg. Da er det kanskje best å overnatte i Øvre Årdal eller eventuelt Turtagrø. Førstnevnte har et elendig overnattingstilbud, mens høyfjellshotellet er veldig bra.

6. Etter Tusenmeteren er det en ganske lett tur inn til Eidsbugarden hvor det er flott å overnatte. Dagen etter kan dere ta ta båten til Bygdin, hvis det passer seg inn i ruta.

Hvis dere ønsker å sykle Tusenmeteren, men ønsker en litt kortere tur kan dere starte i Lærdal, så til Solvorn, Turtagrø, Øvre, Filefjell og tilbake til Lærdal. Sykla den i 2021 og det er nok en av de aller fineste turene jeg har gjort i Norge.

https://www.strava.com/activities/5534387047

 

Har også syklet en variant av denne, men startet i Øvre Årdal og opp fjellet til Turtagrø. Lustrafjorden og Solvorn er veldig fint. Føler jeg må opplyse om at tunnelen til/fra ferjekaia på Mannheller er forbudt for syklister (står skilta) og at veien inn til Sogndal er sterkt trafikkert med mye tungtrafikk. Jeg og kona endte opp med å ta buss fra Sogndal tilbake til Øvre Årdal da det ble en smule ukomfortabelt på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (20 timer siden):

Har tenkt på JSR noen år. Kanskje sykle den i 24 ? Hvor tidlig på døgnet startet dere Sveinung ? Forstår det som Stalheimskleiva er stegt pga veiarbeid også neste år og må sykle tunellen ? Må jo først finne helg som en setter av og så ha god værmelding. 

Hei, vi startet tidlig om morgenen.  Vi overnattet på startstreken og la i vei så tidlig som mulig for å rekke lengst avgårde på dag 1.  Det var litt forskjellige ønsker om fart og tidsbruk i gruppen, så vi la oss på en fart som en kunne virkelig nyte turen( noe som også kanskje gjorde turen så minneverdig).

Stalheimskleiva er stengt ja, men det er jo strengt tatt bare en alt for bratt kneik som en fikk i trynet alt for tidlig på denne runden😎.

Jeg er sugen på å få tatt denne turen en gang til, og blir gjerne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (6 timer siden):

Har også syklet en variant av denne, men startet i Øvre Årdal og opp fjellet til Turtagrø. Lustrafjorden og Solvorn er veldig fint. Føler jeg må opplyse om at tunnelen til/fra ferjekaia på Mannheller er forbudt for syklister (står skilta) og at veien inn til Sogndal er sterkt trafikkert med mye tungtrafikk. Jeg og kona endte opp med å ta buss fra Sogndal tilbake til Øvre Årdal da det ble en smule ukomfortabelt på sykkel.

Mannheller-tunnelen vil jeg si er uproblematisk å sykle. Ikke så lang, godt opplyst og ikke mye trafikk pga. ferja. Veien inn til Sogndal er fint syklbar i min bok. Det du IKKE kan gjøre er å sykle Fodnes-Lærdal. Vi løste dette ved å kjøre bil fra Lærdal til Fodnes og hentet bilen etter at turen var over. Men da må turen starte ved Fodnes og ende ved Lærdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (2 timer siden):

Mannheller-tunnelen vil jeg si er uproblematisk å sykle. Ikke så lang, godt opplyst og ikke mye trafikk pga. ferja. Veien inn til Sogndal er fint syklbar i min bok. Det du IKKE kan gjøre er å sykle Fodnes-Lærdal. Vi løste dette ved å kjøre bil fra Lærdal til Fodnes og hentet bilen etter at turen var over. Men da må turen starte ved Fodnes og ende ved Lærdal.

Det kan godt hende det er uproblematisk, men jeg prøver iallefall å følge trafikkreglene:

Screenshot_20231002_201900_Maps.jpg.9816a109de1f5daa472d37749d9cb3d1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (2 timer siden):

Mannheller-tunnelen vil jeg si er uproblematisk å sykle. Ikke så lang, godt opplyst og ikke mye trafikk pga. ferja. Veien inn til Sogndal er fint syklbar i min bok. Det du IKKE kan gjøre er å sykle Fodnes-Lærdal. Vi løste dette ved å kjøre bil fra Lærdal til Fodnes og hentet bilen etter at turen var over. Men da må turen starte ved Fodnes og ende ved Lærdal.

Uproblematisk for deg ikkje fullt så uproblematisk for pendlarane, bussane og andre brukarar som må stå over ei ferje eller to kvar gong nokon rotar seg inn i tunnelen. Som syklist og fastbuande i tunnelfylket blir eg litt oppgitt. I sommar har det sikkert vore eit par tre stengingar i veka berre i gamle Sogn og Fjordane....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (12 timer siden):

Det er litt frustrerende når Statens vegvesen forbyr sykling i tunneler som ikke har alternativ rute. Hva er det som gjør denne mer farlig for syklister enn f.eks nordkapptunnelen? 

Einig, både Amlatunellen og Fodnes tunnelen er nok særs utrivelege når fergekøa kjem, mykje ymse køyring der. rekner med et er ein del av risikovurderinga. 

Eg tenker at mange tunnelar ville vert heilt ok å sykle i for dei spesielt interesserte men det er og stor forskjell på kvaliteten på tunnelar på enkeltstrekningar. På Rv 5 mellom Sunnfjord og Sogn er det no tre lange (+ 5 km) tunnelar, to av dei er av god standard og ville ikkje bydd på større problem, den siste (Fjærlandstunnelen) held ein annan standard og ville ført til større risiko. Eg ville ikkje lagt til med sykkel der personleg heller. da er denne strekninga plutseleg ikkje aktuell fordi det ikkje finnest alternative ruter og å åpne dei to andre for sykling ville ikkje tilført nokon meirverdi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
runermm skrev (På 1.10.2023 den 23.10):

Hvorfor vil du ned til Ryfoss først?

Var der bilen var parkert ...

Til info: kjørte fra Oslo om morgenen til Ryfoss og parkerte. Overnattet ved Lom og midt oppe i 1000-meteren (på en avsats som akkurat hadde plass til et 1-mannstelt.

20230819_221353.jpg

Endret av Skjervesbu
Lagt til info, retting.
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...