Gå til innhold

Terrengritt Norge/Sverige/Danmark


JoeT

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta opp litt rittsykling igjen neste år. Liker ritt med mye terreng.

Finnes det noen kule etapperitt i Norden, med unntak av Trans Østerdalen (som står på lista mi)?

Noen anbefalinger på endagsritt i Sverige og Danmark? Trenger ikke være veldig teknisk, men foretrekker ritt med overvekt av sti. Silkeborg MTB f.eks, noen som har sykla det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rov Skov Marathon i Danmark er vel et ganske kult terrengritt

Valdresrittet er et av de kuleste rittene, er kanskje noe mer grus enn sti, men skikkelig raske og artige stier på fjellet

Offroad Valdres - absolutt terrengritt, men med navigering. I samme område som Valdresrittet, men mye lenger selv om du her kan velge distanse utifra hvor lenge du vil holde på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (10 timer siden):

Rov Skov Marathon i Danmark er vel et ganske kult terrengritt

Er det Rold Skov du mener?

Det ser kult ut!

Danskene kan dette med ritt:

Vi sørger for pølser og øl/vand efter løbet, samt energidrik, frugt, morgenkaffe og kage, som naturligvis er inkluderet i prisen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (2 timer siden):

Er det Rold Skov du mener?

Det ser kult ut!

Danskene kan dette med ritt:

Vi sørger for pølser og øl/vand efter løbet, samt energidrik, frugt, morgenkaffe og kage, som naturligvis er inkluderet i prisen.

Selvsagt! Gikk litt fort i svingene og tok navnet "på husken". Ikke syklet det selv, men det ble betydelig gjennomgått da gutta i Terrengsykkelpodden syklet dette i våres, så virket som et aktuelt terrengritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet Silkeborg mtb flere ganger, også i år. Kan anbefales på det varmeste. 

Silkeborg har veldig mye hardpakkete stier med mye tekniske/raske svinger, så overgangen for oss fjellaper er vel at vi ikke er vant med slike raske flyt stier, stor fart krever god sving teknikk og legg deg bak en danske og du får kjørt deg, men sykt moro, der selv de svingete motbakkene kan være morsomt, husk bare at du får ikke de pausene en gjerne får i Norge med lange utfor bakker - her går det jevnt fort med lite #hvile". Flaut å si det men har vel aldri hatt så mye kramper som i Silkeborg mtb 😉 

Vi er en gjeng som reiser til Silkeborg/ slettestrand/Rold skov + ++ ett par ganger i året i tilegg til å delta i noen ritt. Kan anbefales på det varmeste å ta "treningsleirer" i Danmark på nevnte steder.

Er passert halveis til hundre, så merker nå at jeg er litt ferdig med ritt jaget og blir mer og mer sti syklist(glad i øl og tur med gutta 🙂 

Så neste år blir det ikke Silkeborg mtb ritt men heller treningsleir, da i rittet er du bare innom noen fine deler av løypene, det gjør de for å spare løypene for slitasje(lurt) men det betyr at det blir litt for mye grusbanking synes jeg.(det samme gjelder Rold skov)

Når vi er på "treningsleir" i mars/april kommer enn gjerne fra snø/slaps og lite sykling i Norge, til strøkne løyper i Danmark og får da to/tre dager med fantastisk trening.

Bare å prøve ut 🙂 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
traa skrev (På 20.9.2023 den 9.44):

Så neste år blir det ikke Silkeborg mtb ritt men heller treningsleir, da i rittet er du bare innom noen fine deler av løypene, det gjør de for å spare løypene for slitasje(lurt) men det betyr at det blir litt for mye grusbanking synes jeg.(det samme gjelder Rold skov)

Hva er sånn ca. grus/sti fordeling her? Er jo mye feite stier i Silkeborg, men gidder ikke dra såpass langt om det er mest grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (På 17.9.2023 den 20.45):

Tenkte å ta opp litt rittsykling igjen neste år. Liker ritt med mye terreng.

Finnes det noen kule etapperitt i Norden, med unntak av Trans Østerdalen (som står på lista mi)?

Noen anbefalinger på endagsritt i Sverige og Danmark? Trenger ikke være veldig teknisk, men foretrekker ritt med overvekt av sti. Silkeborg MTB f.eks, noen som har sykla det?

Offroad Valdres 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spark69 skrev (11 timer siden):

 

Etter det jeg forsto på tilbakemeldinger fra deltagere var det ikke mye flytsti under årets ritt....

Jeg syklet Valdresrittet, som ihvertfall kan anbefales, selv om man mere sjanglet på stiene under årets ritt enn fløt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store mengder kremsti på Offroad Valdres, vesentlig mer flyt enn f. eks UB. 
 

Årsaken til det er at stiene ligger lavere og det er mer jord og mindre stein. Det er samtidig en uoverstigelig ulempe når sommeren er like nedbørsrik som i år.  Gjørmebonanza og myrvading opp og i mente.

Jeg deltar i 24 hvis det er knusktørre forhold og opphold. 11 timer mudfest gjør jeg bare en gang.

For øvrig 👍 til Trans Østerdalen. Masse deilig sti og noen seige motbakker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (5 timer siden):

Etter det jeg forsto på tilbakemeldinger fra deltagere var det ikke mye flytsti under årets ritt....

Jeg syklet Valdresrittet, som ihvertfall kan anbefales, selv om man mere sjanglet på stiene under årets ritt enn fløt..

Er det offroad Valdres du tenker på her?

I så fall er jeg veldig uenig, for stiene er/var superfine. Søkkvåte flytstier er fortsatt flytstier. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (1 time siden):

Er det offroad Valdres du tenker på her?

I så fall er jeg veldig uenig, for stiene er/var superfine. Søkkvåte flytstier er fortsatt flytstier. 

Valdresrittet ja. Om man sammenligner fjorårets ritt og årets vil jeg si at i fjor var det flysti. I år fløt man oppå stien med vann nesten til navet enkelte steder. Litt tryning uti lyngen, sleipe partier og langt fra det jeg forbinder med flysti...

 

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (17 timer siden):

Valdresrittet ja. Om man sammenligner fjorårets ritt og årets vil jeg si at i fjor var det flysti. I år fløt man oppå stien med vann nesten til navet enkelte steder. Litt tryning uti lyngen, sleipe partier og langt fra det jeg forbinder med flysti...

 

Valdresrittet og Offroad Valdres er jo ikke samme ritt, selv om det går i samme område/terreng. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (59 minutter siden):

Valdresrittet og Offroad Valdres er jo ikke samme ritt, selv om det går i samme område/terreng. 

Har aldri sagt det heller. Sa bare min mening om hva jeg definerer som flytsti. Der jeg tenker at det er forskjell på en sti (og hva jeg kaller det)  i flott vær (Valdrsirittet 2022) og i det været som var i år (Valdrsrittet 2023). 

Snakket med en del som hadde syklet Offroad Valdres i år, og hørtes ikke ut som om de syns det var noe spesielt moro.

 

En flytsti er en sti som bølger seg framover i terrenget. Som du kan sykle på, og kjenne flyten du får med underlaget og sykkelen. (Hentet fra Stenhogerrittet).

 

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (25 minutter siden):

Har aldri sagt det heller. Sa bare min mening om hva jeg definerer som flytsti. Der jeg tenker at det er forskjell på en sti (og hva jeg kaller det)  i flott vær (Valdrsirittet 2022) og i det været som var i år (Valdrsrittet 2023). 

Snakket med en del som hadde syklet Offroad Valdres i år, og hørtes ikke ut som om de syns det var noe spesielt moro. (Som jeg vil si er definisjon på flytsti).

Hva er en del? Å definere Offroad Valdres løypa som ikke flytsti når du ikke har syklet det er vel ikke noe poeng. 
Stiene i årets ritt Offroad Valdres var helt innertier. Jeg tipper enkelte som er ekstra glad i sti synes de er for teknisk enkle. Selv synes jeg de var helt knall, men selvsagt, etter den kanskje våteste juli i manns minne så gjør det noe med hvordan slike stier sykles og oppleves. Jeg har uansett null problem med å se hvordan rittet(og løypa) kunne vært med gode og relativt tørre forhold. Jeg sa det etter rittet og står for det enda, jeg ønsker å sykle omtrent samme trasè i pent vær. 
Dette gjelder jo for de fleste ritt, været og forholdene i løypa definerer opplevelsen

Endret av Gew88
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet flytsti er ikke bare litt subjektivt. Terreng + vær, føre, skills, form, dagsform, utstyr, tid på døgnet osv.

Jeg forventer ikke at OV er 10 timer med Gullia. De gangene jeg har vært med, har opplevelsen vært ca som forventet. Unntaket var debuten, hvor de la lista litt høyt - det var flere partier som ikke var mulig å sykle selv for gærva stinisser. De neste to jeg var med på var betraktelig enklere, selv om jeg mener det var mer teknisk og utfordrende enn f.eks UB. Det vanskelige/gøy med OV er ikke kun å sykle sti, det skal være en kamp med seg selv og evt laget man sykler med + opplevelsen. Alltid 10/10 for min del.

For meg kan lokalmarka være alt fra håpløst cruxeh*lvete til superflyt avhengig av nevnte faktorer, men om jeg skulle gi en klisjé-definisjon på flytsti fra eget ståsted vil det være likt 90% av løypene i Slettestrand.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (7 minutter siden):

Konseptet flytsti er ikke bare litt subjektivt. Terreng + vær, føre, skills, form, dagsform, utstyr, tid på døgnet osv.

Jeg forventer ikke at OV er 10 timer med Gullia. De gangene jeg har vært med, har opplevelsen vært ca som forventet. Unntaket var debuten, hvor de la lista litt høyt - det var flere partier som ikke var mulig å sykle selv for gærva stinisser. De neste to jeg var med på var betraktelig enklere, selv om jeg mener det var mer teknisk og utfordrende enn f.eks UB. Det vanskelige/gøy med OV er ikke kun å sykle sti, det skal være en kamp med seg selv og evt laget man sykler med + opplevelsen. Alltid 10/10 for min del.

For meg kan lokalmarka være alt fra håpløst cruxeh*lvete til superflyt avhengig av nevnte faktorer, men om jeg skulle gi en klisjé-definisjon på flytsti fra eget ståsted vil det være likt 90% av løypene i Slettestrand.

Klink enig. Det er jo stor variasjon, spesielt i de lange rittene og hvor løypa endres noe fra år til år. Ritt som Valdresrittet, Terningen osv er jo stort sett ganske like, men endrer og karakter utifra forholdene. 
Terningen i fjor og i år var to vidt forskjellige ritt mtp hvordan håndtere røttene. I fjor trynet jeg tre ganger på glatte røtter, i år på tørre stier dundret jeg på, og trynet en gang fordi jeg ble litt overmodig og tok en sving (og møtte ei rot) for tidlig. 
Selv her jeg bor er det stier jeg er igjennom 20-30 ganger pr år, og hvordan jeg takler de og hvordan jeg mentalt er innstilt på typ vanskelighetsgrad beror stort sett kun på været. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...