pharynx Posted September 22, 2023 Share Posted September 22, 2023 De få gangene jeg impregnerer min GoreTex fra Norrøna så blir jeg vel litt underveldet av resultatet. Gjør jeg noe galt? Jeg bruker pakka fra Nikwax som XXL selger, men hadde jeg vært better off med Norrøna sin spray? Hva gjør forumet med GoreTexen sin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted September 22, 2023 Share Posted September 22, 2023 Kjører du plagget i tørketrommel etterpå? Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pharynx Posted September 22, 2023 Author Share Posted September 22, 2023 DesmoSkier skrev (45 minutter siden): Kjører du plagget i tørketrommel etterpå? Jepp, typ 20-25 minutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted September 22, 2023 Share Posted September 22, 2023 Enig, selv etter vask og impregnering med Nikwax, så får jeg ikke den "prellende" effekten nå jeg er ute i regnet. Quote "I never understood wind"- Donald Trump Link to comment Share on other sites More sharing options...
pharynx Posted September 22, 2023 Author Share Posted September 22, 2023 Jeg vil at jakka skal få skikkelig vannskrekk slik den var da den var ny, men det får jeg ikke av Nikwax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted September 22, 2023 Share Posted September 22, 2023 Jeg rir min kjepphest så ofte jeg kan, og da er det White Spirit og Silikon du skal bruke. Med riktig blandingsforhold blir selv Buff´en tilnærmet vanntett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gew88 Posted September 22, 2023 Share Posted September 22, 2023 saktetur skrev (17 minutter siden): Jeg rir min kjepphest så ofte jeg kan, og da er det White Spirit og Silikon du skal bruke. Med riktig blandingsforhold blir selv Buff´en tilnærmet vanntett. Hvorfor fungerer dette, og gjør det noe med holdbarheten til tekstilet? Og kjør en liten abc da :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted September 22, 2023 Share Posted September 22, 2023 Gew88 skrev (5 minutter siden): Hvorfor fungerer dette, og gjør det noe med holdbarheten til tekstilet? Og kjør en liten abc da 🙂 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gew88 Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 Absolutt interessant. Kanskje ikke noe jeg ville gjort med de fineste jakkene jeg har pr nå, men har absolutt noen eldre turbukser, votter, hansker og slikt det kunne vært prøvd ut på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 saktetur skrev (15 timer siden): Jeg rir min kjepphest så ofte jeg kan, og da er det White Spirit og Silikon du skal bruke. Med riktig blandingsforhold blir selv Buff´en tilnærmet vanntett. Da blir plagget 100% tett, og puster heller ikke. Like greit å kjøpe regntøy, Gore Tex blir bare unødig dyrt. 1 1 Quote "I never understood wind"- Donald Trump Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 Ja det blir tettere, men de såkalte pusteegenskaper til skallplagg er av mer teoretisk interresse, enn praktisk betydning. Har skallplagg med litt forskjellige membran og opplever ikke at noen av de "puster" i vesentlig grad og personlig opplever jeg ikke stor forskjell i pusteegenskapene etter impregnering. Det du imidlertid oppnår er at skallplagget blir vanntett og at vannet bare preller av😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gew88 Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 saktetur skrev (12 timer siden): Ja det blir tettere, men de såkalte pusteegenskaper til skallplagg er av mer teoretisk interresse, enn praktisk betydning. Har skallplagg med litt forskjellige membran og opplever ikke at noen av de "puster" i vesentlig grad og personlig opplever jeg ikke stor forskjell i pusteegenskapene etter impregnering. Det er jo litt på siden av tema, men her er jeg enig. Mange produsenter som skryter av membranjakker som puster, noe som i beste fall villedende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristoffer Posted September 24, 2023 Share Posted September 24, 2023 pharynx skrev (På 22.9.2023 den 15.33): Jepp, typ 20-25 minutt Åssen funker det, egentlig? Jeg har en flaske med Norrønas reimpregneringsspray liggende, men jeg har ikke brukt den ennå fordi jeg ser for meg en tørketrommel klint inn med reimpregnerings-gugge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pharynx Posted September 25, 2023 Author Share Posted September 25, 2023 Fremgangsmåten til Nikwax er iallefall: vask med vaskemiddelet deres, vask så med i impregneringsmiddelet, før en kort runde i trommelen. Ikke merket noe som ligger igjen i maskina. kjørte full runde på jakka og testa i går, absolutt bedre men vannskrekk alá ny jakke får den ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted September 25, 2023 Share Posted September 25, 2023 Hvis en har jakker som ikke tar til seg Nikwax-impregneringen vil det bli hvite flak på plagget. Prøvde å få en gammel teknisk Helly Hansen regnjakke til å bli vanntett igjen, men den tok ikke til se stoffet. Inni meshen lå det mange hvite løse flak. Det er mange meninger om impregneringsmiddel. Flere på Reddit skriver f.eks. at Arcteryx ikke anbefaler Nikwax, men virker heller som de bare anbefaler andre merker, slik som her. Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted September 26, 2023 Share Posted September 26, 2023 Jeg har lest fra flere klesprodusenter at de heller anbefaler spray enn innvasket impregnering. Skjønner dem jo, da membranen er på innsiden og det er på utsiden du vil ha vannprellende egenskaper. Noen mener såvidt jeg kan huske at du mister pusteeffekten litt ved å vaske inn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutspeed Posted September 26, 2023 Share Posted September 26, 2023 Har samme erfaring her med Nikawax - det funker langt fra godt nok. Er heller ikke veldig imponert av å betale for DWR, da det mister effekten alt for fort. Ihvertfall for de plaggene jeg har handlet. Desverre det samme med spray (XXL), det er ikke godt nok. Til stisykling blir det dermed å finne tøy som har 100% vanntetthet der det er viktigst. Eksempelvis baken på baggyshorts. Hjelper ikke med DWR eller spray når man knar gjørma mellom sete og shorts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts