Gå til innhold

Impregnering av Norrøna et al


Anbefalte innlegg

saktetur skrev (17 minutter siden):

Jeg rir min kjepphest så ofte jeg kan, og da er det White Spirit og Silikon du skal bruke. Med riktig blandingsforhold blir selv Buff´en tilnærmet vanntett.

Hvorfor fungerer dette, og gjør det noe med holdbarheten til tekstilet? 

Og kjør en liten abc da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (15 timer siden):

Jeg rir min kjepphest så ofte jeg kan, og da er det White Spirit og Silikon du skal bruke. Med riktig blandingsforhold blir selv Buff´en tilnærmet vanntett.

Da blir plagget 100% tett, og puster heller ikke. Like greit å kjøpe regntøy, Gore Tex blir bare unødig dyrt.

  • Like 1
  • Thanks 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir tettere, men de såkalte pusteegenskaper til skallplagg er av mer teoretisk interresse, enn praktisk betydning. Har skallplagg med litt forskjellige membran og opplever ikke at noen av de "puster" i vesentlig grad og personlig opplever jeg ikke stor forskjell i pusteegenskapene etter impregnering. 

Det du imidlertid oppnår er at skallplagget blir vanntett og at vannet bare preller av😉

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (12 timer siden):

Ja det blir tettere, men de såkalte pusteegenskaper til skallplagg er av mer teoretisk interresse, enn praktisk betydning. Har skallplagg med litt forskjellige membran og opplever ikke at noen av de "puster" i vesentlig grad og personlig opplever jeg ikke stor forskjell i pusteegenskapene etter impregnering. 

 

Det er jo litt på siden av tema, men her er jeg enig. Mange produsenter som skryter av membranjakker som puster, noe som i beste fall villedende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåten til Nikwax er iallefall: vask med vaskemiddelet deres, vask så med i impregneringsmiddelet, før en kort runde i trommelen. Ikke merket noe som ligger igjen i maskina. 
 

kjørte full runde på jakka og testa i går, absolutt bedre men vannskrekk alá ny jakke får den ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en har jakker som ikke tar til seg Nikwax-impregneringen vil det bli hvite flak på plagget. Prøvde å få en gammel teknisk Helly Hansen regnjakke til å bli vanntett igjen, men den tok ikke til se stoffet. Inni meshen lå det mange hvite løse flak.

Det er mange meninger om impregneringsmiddel. Flere på Reddit skriver f.eks. at Arcteryx ikke anbefaler Nikwax, men virker heller som de bare anbefaler andre merker, slik som her.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring her med Nikawax - det funker langt fra godt nok. Er heller ikke veldig imponert av å betale for DWR, da det mister effekten alt for fort. Ihvertfall for de plaggene jeg har handlet. Desverre det samme med spray (XXL), det er ikke godt nok. Til stisykling blir det dermed å finne tøy som har 100% vanntetthet der det er viktigst. Eksempelvis baken på baggyshorts. Hjelper ikke med DWR eller spray når man knar gjørma mellom sete og shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...