Gå til innhold

Hva betyr det at noe er reservert?


Anbefalte innlegg

På Finn ser jeg stadig at ting er reservert, men har aldri vært borti noe sånt selv. Noen som kan forklare hvordan det fungerer? Er det vanlig å betale et ikke-refunderbart depositum for å reservere? Er varen solgt når den er reservert? Kan alle reservere alt kostnadsfritt for å holde sin plass i køen og få betenkningstid? Så mange spørsmål.. 😅

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt meningsløs greie som enkelte selgere går med på til tross for at det kun innebærer ulemper for dem og fordeler for kjøper. Jeg opplever at det er mange kjøpere som ber om reservasjon "ut dagen" (noen ganger lengre) og jeg sier alltid nei (på en fin måte). 

  • Like 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har solgt flere ting som reservert. Om en sier hen skal ha varen på lørdag, men kan ikke komme før mandag å hente varen kan det hende jeg setter varen som reservert for å unngå å svare på en haug av idiotiske prute-henvendelser som ligger langt unna prisforlangende. Har selvfølgelig opplevd at folk likevel ikke møter opp, men jeg har valgt å tro det beste om folk og synes jeg lever godt med det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på den ene siden kan det innebære at kjøper ber om «reservasjon» for at varen skal holdes av kostnadsfritt mens potensiell kjøper får tenke seg om? 🙂

Mens det hender også at selgere skriver reservert når varen egentlig er solgt?

Hva er problemet med å inngå en avtale liksom.. 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg føles det litt råttent å reservere noe jeg er usikker på om jeg vil ha, for da hindrer jeg jo andre i å kjøpe (og forsåvidt selge) det. Inngår jeg en avtale så holder jeg den. Men har lurt på om jeg burde begynt å prøve å «reservere» ting, så kan jeg i ro og mak bruke et par dager på å bestemme meg for om jeg vil ha tingen.. 🤔 «Alle andre» gjør jo det. Får bare en følelse av at sånne reservasjoner sitter veldig løst, og dermed er verdiløse for selger. Har sett noen ta depositum, for eksempel 10-20% av salgssum, for å ta mot reservasjoner, så det kan kanskje være et tips for selgere som vil unngå useriøse kjøpere som reserverer men ikke dukker opp ☺️

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (3 timer siden):

Ellers er det veldig vanlig å inngå avtale om kjøp gitt at gjenstand er som forventa.

*Eller som beskrevet kanskje? 😉

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (23 minutter siden):

*Eller som beskrevet kanskje? 😉

Tja, tenker beskrivelse er vanskelig å få komplett og at det kan vere ganske subjektivt slik at forventning hos kjøpar er det avgjerande. Ein god beskrivelse sørgar for at desse er like.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (5 timer siden):

På Finn ser jeg stadig at ting er reservert, men har aldri vært borti noe sånt selv. Noen som kan forklare hvordan det fungerer? Er det vanlig å betale et ikke-refunderbart depositum for å reservere? Er varen solgt når den er reservert? Kan alle reservere alt kostnadsfritt for å holde sin plass i køen og få betenkningstid? Så mange spørsmål.. 😅

Hvis du har reservert en vare for en kunde, så vil det bety at du ikke selger varen til noen andre føre den du har gjort avtale med har utført eller avslått handelen. Det er opp til deg som selger om du vi kreve ett ikke refunderbart depositum.
Når jeg selger noe på Finn eller andre steder så er det oppmøte og rede penger som gjelder. Folk som ønsker å holde av for kanskje og komme og handle for bare beskjed om å ringe opp igjen føre de reiser for å gjøre en handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved noen anledning gjort avtale med selger at jeg kommer, og at jeg kjøper vist varen er i henhold til beskrivelse. I de tilfelle det er langt å reise må det nødvendigvis bli en slik muntlig avtale siden det ikke er mulig å komme med en gang. Da har det noen ganger blitt lagt på Finn som solgt, andre ganger som reservert av selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (9 minutter siden):

Jeg har ved noen anledning gjort avtale med selger at jeg kommer, og at jeg kjøper vist varen er i henhold til beskrivelse. I de tilfelle det er langt å reise må det nødvendigvis bli en slik muntlig avtale siden det ikke er mulig å komme med en gang. Da har det noen ganger blitt lagt på Finn som solgt, andre ganger som reservert av selger. 

Når jeg er selger i slike tilfeller ber jeg om forhåndsbetaling. Og jeg markerer ikke annonsen som solgt eller reservert, det har jo ingen annen funksjon enn å skremme vekk andre potensielle kjøpere - som kan være dumt hvis første person ikke dukker opp likevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen sier at de kan komme og hente tingen i dag/morgen og vi avtaler et tidspunkt så kommer jeg ikke til å selge til noen andre i mellomtiden, men om noen melder at de ikke kan komme før om 3-4 dager så pleier jeg å si at det kan godt hende den blir solgt i mellomtiden men at vi kan avtale et tidspunkt dagen før dersom jeg fortsatt har det som skal selges.

Om folk begynner å krangle på det så takker jeg for interessen og ønsker lykke til videre i jakten.

Som kjøper forholder jeg meg til det selger velger å gjøre etter at jeg har informert om hvor/når jeg har mulighet til å hente men dersom det er en avtale og det plutselig selges til noen andre ville jeg nok blitt litt irritert. Forbanna dersom jeg ikke fikk vite om det før jeg sto på døra.

Erfaringene mine fra Finn så langt er gode både som kjøper og selger men jeg ser også litt ann de meldingene jeg får. Dersom noen fremstår som en dimling unngår jeg uansett å handle med dem 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også utviklet omtrent samme strategi. Spesielt om folk er sånn "må vente til lønning" eller noe. Da er det fort mye styr og flakiness.

Det jeg også har sluttet med er å si feks "jeg kan når som helst på lørdag, når passer det for deg?". Tanken er jo at jeg feks bare skal sykle en tur eller på trening eller noe, og er fleksibel på når de kommer, så lenge jeg vet det på forhånd. Men i stedet får man svar ala "fint, jeg kommer en gang på ettermiddagen". Eller at de ikke en gang svarer men sender melding i det de er på vei, og så får man plutselig ikke gjort noe som helst den dagen.

Så nå sender jeg kun forslag på konkrete tidspunkt. "Passer det å hente kl. 12 på lørdag?" Og kanskje "om ikke, foreslå et tidspunkt".

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det folk som framstår som ryddige, og sier et gitt tidspunkt de kan hente som er kort fram i tid, skriver jeg av og til reservert på ting jeg ikke anser som aktuelle for en spinnvill budkrig. Så slipper jeg å håndtere mange andre henvendelser i mellomtiden. Jeg synes det er ryddig å vente med betaling til kjøper har inspisert og vi begge er enige om tilstand på ting, så for meg er det mest et verktøy for å unngå å måtte sende mange "har alt en kjøper men takk for interessen"-type meldinger.

Selvsagt kan det jo slå litt tilbake på meg den dagen en kjøper trekker seg, og jeg heller burde solgt til nestemann på lista som kanskje da alt har kjøpt annet steds fra, men så langt har det ikke vært noe problem i praksis. 

Er det virkelig dyre ting der jeg legger ut med en minstepris jeg anser kan øke på, ville det neppe være aktuelt.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (4 minutter siden):

Er det folk som framstår som ryddige, og sier et gitt tidspunkt de kan hente som er kort fram i tid, skriver jeg ofte reservert på ting jeg ikke anser som aktuelle for en spinnvill budkrig. Så slipper jeg å håndtere mange andre henvendelser i mellomtiden.

Hvis kjøper er ryddig og ønsker å avtale tidspunkt for henting kan de jo bare betale for varen og du avslutte annonsen. Det du beskriver som å slippe å håndtere henvendelser ved å merke annonsen som "reservert" er i realiteten å vende bort potensielle kjøpere.

Mellomløsningen dersom kjøper ikke vil betale før avhenting er da å avtale at de selvfølgelig får komme og kjøpe varen dersom den fortsatt er tilgjengelig når de kommer. Det er da kjøper som tar risikoen ved at de potensielt ikke kan få varen og samtidig har de full kontroll over denne risikoen  da de alltids kan forhåndsbetale. Dette er imo det ryddigste for begge parter.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (39 minutter siden):

Mellomløsningen dersom kjøper ikke vil betale før avhenting er da å avtale at de selvfølgelig får komme og kjøpe varen dersom den fortsatt er tilgjengelig når de kommer. Det er da kjøper som tar risikoen ved at de potensielt ikke kan få varen og samtidig har de full kontroll over denne risikoen  da de alltids kan forhåndsbetale. Dette er imo det ryddigste for begge parter.

Tja, da får jeg jo masse jobb med å varsle folk om at tingen de egentlig skulle hente i morgen ble henta i dag. Så jeg ser ikke helt med på at det er så veldig besparende. Jeg gidder hvertfall ikke ha 4-5 stykker som skal ringe på for å komme på bomturbesøk hvis varen ble solgt til person nr 5 som tok kontakt som kunne hente i kveld hvis første person sa fra at det passa å komme og se på ting i morgen kveld.

Det desidert ryddigste jeg foretrekker er å gjennomføre brukthandler der begge parter ser gjennom tilstand og evt mangler, og har en god felles forståelse for tilstand og pris før penger overføres. Så slipper man det verste jeg vet med brukthandler, nemlig å være uenig om tilstand og pris.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (14 minutter siden):

Tja, da får jeg jo masse jobb med å varsle folk om at tingen de egentlig skulle hente i morgen ble henta i dag.

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Du selger en vare til den første som kommer og kjøper den. Når varen er solgt markerer du annonsen som solgt. Ferdig. Dette er langt mindre arbeid enn å reservere for én kjøper og deretter holde øvrige potensielle kjøpere varme inntil vedkommende som har reservert enten kjøper - eller ikke.

Det er definitivt mindre jobb å basere seg på førstemann til mølla-prinsippet enn å reservere uten garanti for kjøp. Hele poenget med dette er jo at da slipper å ha løpende dialoger med interessenter. 

Edit: Jeg mener også da at man ikke avtaler hentetidspunkt flere dager frem i tid med noe som ikke har betalt. Og om du mot formodning skulle gjøre det kan du jo bare informere om at det fortsatt er førstemann til mølla som gjelder. Så får kjøper følge med på annonsen selv. Finn gir også varsel når noen man har lagt til favoritter blir solgt.

Som kjøper er det jo fint med selgere som deg. Jeg ber aldri om reservasjon uten betaling fordi jeg synes det er urimelig, men det er jo veldig positivt for de kjøperne som ber om og får det. Så jeg kritiserer ikke selgere som gjør det, jeg bare understreker at det kun innebærer ulemper for dem. Om du synes det er mer praktisk å gjøre det slik som selger og at det er verdt risikoen for å ikke få solgt til angitt pris eller bruke lengre tid på å selge, forstår jeg at det i praksis kan være en fordel for deg som selger også. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med reservasjon er ikke noe kjøper har bedd om når jeg har gjort det. Men når jeg selger ting på Finn, er det nå ofte en stund fra jeg legger ut en vare, til noen responderer. Når noen da sender meg en melding ala "Jeg tar den, kan jeg komme og hente i morgen klokka xx" synes jeg faktisk ikke det er så veldig plagsomt for meg å vente på det før vi tar betalinga. Det er liksom ikke snakk om lange tidsrom her, dette er jo helt uaktuelt å gjøre feks en uke fram i tid. Opplever jeg da at det i mellomtiden kommer flere andre henvendelser, svarer jeg typisk med at jeg har notert interessen og gir melding om den opprinnelige kjøperen skulle trekke seg, og det er da det hender jeg slenger på en reservert-tittel hvis det skulle komme flere.

For meg har evt ulemper kun vært hypotetiske så langt, men jeg er jo helt med på at det selvsagt kan tenkes å medføre ulemper hvis jeg kommer borti en uryddig kjøper. For meg handler det mest om at jeg tenker litt utfra kjøperperspektiv og at jeg personlig feks aldri hadde kjøpt en sykkel lokalt uten å brukt muligheten til å gå over den før jeg hadde betalt. Så er det ting jeg gjerne vil bli kvitt, synes jeg det har en viss gevinst for meg og med å være litt på servicesida.

Selvsagt kan jeg jo svare at førstemann til mølla gjelder hvis vi ikke overfører penger, men så langt har jeg ikke vært så plaget av useriøse kjøpere at jeg har tenkt at dette er noe jeg må endre i praksisen min.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det reservert på en annonse jeg er interessert i tolker jeg det som at den er solgt, og blar videre. (Kunne like gjerne vært merket som solgt)

Har sjelden vært borti at jeg må betale før jeg henter (men hvis varen sendes betaler eller tar jeg alltid betalt på forskudd). Skjønner poenget til baroudeur, men tror mange kjøpere ville blitt brydd? (Antagelig fordi det er lite vanlig?)

Førstemann til mølla har jeg vært borti før, grøss og gru, kom 30 sekund etter førstemann. Gidder ikke kjøpe hvis jeg ikke kan få en avtale om hentetidspunkt 😐 (Har takket nei pga det)

 

Må forresten legge til at Finn fiks ferdig er veldig nice, slipper potensielt mye vinglete kommunikasjon da. Eneste ulempen er gebyret til Finn 😄

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette så vanskelig da, jeg har flere ganger skrevet "reservert" i påvente av at en eller annen skal komme innom å kjøpe/hente brukt sykkel, rulle, ski, jakke, møbler, bil osv. Det har hendt at vedkommende ikke har dukket opp og en gang kom det en kar som plutselig trodde at prisen vi var blitt enig om bare var veiledende. Jeg har ikke bedt om forhåndsbetaling. Flere ganger har jeg blitt kontaktet om en greie som er reservert og sagt, jeg kommer tilbake til deg om det ikke blir en handel. Et par ganger har det løst seg med "kjøper nr 2".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivende stund ligger det rundt 5000 annonser merket som "reservert" på Finn-torget. Mange av disse kunne allerede vært solgt til en annen enn den som har gjort reservasjonen og mange kommer ikke til å bli solgt til prisantydning og aldri til vedkommende som har reservert. 

Konseptet "reservert" er ikke vanskelig, bare meningsløst for selgers del. Jeg erkjenner at det finnes unntak, ref. diskusjonen over her, men jeg er fortsatt prinsipiell motstander. 

Imo. 

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis er det litt vanskelig når ulike folk legger forskjellig mening i det 🙂

Emil skrev (6 minutter siden):

Det har hendt at vedkommende ikke har dukket opp og en gang kom det en kar som plutselig trodde at prisen vi var blitt enig om bare var veiledende. 

Det er også irriterende. Skal man prute setter jeg pris på at det gjøres på forhånd. Unntaket kan kanskje være hvis varen er i vesentlig dårligere stand enn annonsen skulle gitt inntrykk av. Men uansett setter jeg pris på om kjøper kommer med diverse spørsmål og bekymringer før jeg setter av lørdag formiddag og hen setter seg i bilen og kjører x antall km. 🙄

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: markeres annonsen som solgt legger det «press» på kjøperen om å gjennomføre kjøpet som avtalt 😙

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...