Gå til innhold

Hvilket IT-triks vil du dele?


Anbefalte innlegg

Som sikkert mange andre sitter jeg mye foran en skjerm. Av og til får man halvrevolusjonerende IT-tips fra andre, som er litt halvflaue at man ikke har tenkt på tidligere. Hva er ditt beste IT-tips/triks som kan hjelpe/effektivisere hverdagen til andre?

Selv sitter ofte med et par analyseprogram foran meg, og av gammel vane har jeg bare fininnstilt vinduene slik at de delte 27"-skjermen 50/50. Fungerte greit, men alltid litt knot. Spesielt om jeg måtte sjonglere på vinduer. Her om dagen ble jeg fortalt at Windows Snap funksjonen gjør dette for meg. Det er bare å dra vinduet forbi skjermkanten og jeg får magisk 50/50-skjerm. Med Microsoft Powertoys sin Fancyzones kan man ta det enda litt lengre.

Hilsen påbegynnende IT-fossil

happy-senior-man-giving-thumb-up.webp?s=

 

  • Like 1
  • Haha 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite og godt tips (for de som ofte skriver rapporter og mailer og skal ha skjermutklipp som figurer/forklaring):

Windowsknapp + shift + s = ta bilde av ønsket skjermområde. Etter dette har man utklippet klart til å limes inn i ønsket sted med den velkjente ctrl + v. Sparer en god del sekunder i forhold til å åpne utklippsverktøy på andre måter.

  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et til skjermbildetips: Installer gratis-programmet Greenshot. Da setter en det opp med at hver gang en trykker PrtScn-knappen så åpnes programmet ved at du kan velge en firkant/seksjon å ta bilde av skjermen. Du kan og ta mange og lime inn i samme bilde...og lett lage tekstblokker, snakkebobler osv...og ikke minst highlight med gult, uten at det blir bølgete.......finnes andre programmer som kan være bedre / like gode, men dette er GRATIS!

 

Greenshot.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg et screenshot-verktøy der jeg kan definere et område av skjermen jeg vil screenshotte, og deretter bruker den det området hver gang jeg screenshotter, og enten lagrer alle screenshots jeg tar i programmet så jeg lett kan få de over i f.eks. OneNote etterpå, eller enda bedre putter de rett inn i OneNote etterhvert som jeg screenshotter (gjerne med en valgbar størrelse i OneNote så jeg slipper å resize dem etterpå). Det ser ut som Greenshot kunne løst det, men jeg får ikke OneNote-integrasjonen til å virke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (58 minutter siden):

Jeg kunne tenkt meg et screenshot-verktøy der jeg kan definere et område av skjermen jeg vil screenshotte, og deretter bruker den det området hver gang jeg screenshotter, og enten lagrer alle screenshots jeg tar i programmet så jeg lett kan få de over i f.eks. OneNote etterpå, eller enda bedre putter de rett inn i OneNote etterhvert som jeg screenshotter (gjerne med en valgbar størrelse i OneNote så jeg slipper å resize dem etterpå). Det ser ut som Greenshot kunne løst det, men jeg får ikke OneNote-integrasjonen til å virke.

Bruker ofte Copy-knappen...hvis ikke kan en bruke Save As, og velge jpg eller png. Dersom en har lyst å ha muligheten til å redigere på skjermbildet ved en senere anledning (hvis en f.eks. jobber med en manual, og ikke kan gjøre siden ferdig der og da), så kan en lagre det som en .greenshot fil....da kan du fortsette arbeidet senere. Ser at antall pixler står nederst til venstre. Tror muligens det er mulighet for fast størrelse, men husker bare helt vagt, så kan være det ikke finnes.

Bruker ikke OneNote selv, så vet bare at en kan lime inne bildet der.

Har tidligere brukt Snagit (screenshot tool). Det er nok litt mer profesjonelt. Der vises alle klippene rundt margen på programmet, så lettere å kopiere. Husker det var litt trist å måtte slutte å bruke det (pga endring på jobb).

Yololo.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker å bruke copy-paste, men det hadde vært mye enklere om jeg bare kunne kjøre Shift-PrntScrn og så havnet det direkte i OneNote, uten å måtte skifte vindu. Bruken er når noen presenterer så kan jeg screenshotte slides og evt ta notater under noen slides. Hadde vært magisk om ett tastetrykk puttet ny screenshot under forrige. Jeg testet mot word, dessverre åpner den ny word hver gang jeg screenshotter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (8 minutter siden):

OneNote har forresten muligheten for Insert Screen Clipping i aktivt notat, men ikke med automatisk valgt utsnitt. Greenshot kan ta akkurat samme utsnitt som forrige gang.

Ser hva du mener, ja. Ser det er laget noen beskrivelser, men løser vel ikke det du tenker på. Men den andre linken sier noe om ShareX.... ?

3 Ways to Take Screenshots with OneNote - wikiHow

 

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (1 time siden):

Jeg har primært brukt Mac OS i ca 30 år, men må stadig oftere forholde meg til Windows. Et stort savn er å kunne ta en omstart uten å lukke noenting slik at når PC-en er restartet er ALLE vinduer åpne akkurat der man slapp. Er det mulig å få til dette på Winows?

Aldri forsøkt det selv, men en PCworld Guide om det her.  Virker ikke som det er like bra.

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (4 timer siden):

Ellers er ALT+F4 en evig schläger.

Takk så jævla mye. Der ble mitt ene Firefox-vindu stengt, det med 20 åpne faner, mens det med bare fem åpne faner selvfølgelig ble liggende og dermed gjør at funksjonen for gjenoppretting av forrige økt ikke funker.

  • Haha 6
  • Sad 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (14 minutter siden):

Takk så jævla mye. Der ble mitt ene Firefox-vindu stengt, det med 20 åpne faner, mens det med bare fem åpne faner selvfølgelig ble liggende og dermed gjør at funksjonen for gjenoppretting av forrige økt ikke funker.

Ctrl + shift + T? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (5 timer siden):

Men den andre linken sier noe om ShareX.... ?

Jeg installerte og tok en kjapp titt, fant ingen OneNote-integrasjon.

 

Dan skrev (46 minutter siden):

Takk så jævla mye. Der ble mitt ene Firefox-vindu stengt, det med 20 åpne faner, mens det med bare fem åpne faner selvfølgelig ble liggende og dermed gjør at funksjonen for gjenoppretting av forrige økt ikke funker.

Prøv Ctrl-shift-T. Det gjør om siste lukking av faner. Hvis du har stengt faner siden da, men ikke har stengt ned hele firefox så kan du gjenta kommandoen til du får tilbake vinduet.

EDIT: nå ser jeg at det allerede er tipset om ctrl-shift-T, men jeg kom med litt mer info så jeg lar det stå.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (14 timer siden):

Takk så jævla mye. Der ble mitt ene Firefox-vindu stengt, det med 20 åpne faner, mens det med bare fem åpne faner selvfølgelig ble liggende og dermed gjør at funksjonen for gjenoppretting av forrige økt ikke funker.

Høres ut som om jeg gjorde hurtigminnet i maskina di en tjeneste 😁

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...