Gå til innhold

Hvilket IT-triks vil du dele?


Anbefalte innlegg

jaknudsen skrev (10 minutter siden):

Det zoomer ut i nettlesere og gjør ingenting i andre applikasjoner.

I worden min lager ctrl og minus en tankestrek.  Bruker minusen ved det numeriske tastaturet, altså den heeelt øverst i høyre hjørne (på mitt tastatur iallefall) 😉 

Kan også bruke Alt+0150, då funker det i andre programmer også, som foreksempel Chrome.

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (4 minutter siden):

I worden min lager ctrl og minus en tankestrek.

Office autokorrigerer, så der er jeg dekket.

suverin skrev (5 minutter siden):

Bruker minusen ved det numeriske tastaturet, altså den heeelt øverst i høyre hjørne (på mitt tastatur iallefall) 😉 

Kan også bruke Alt+0150, då funker det i andre programmer også, som foreksempel Chrome.

Må man virkelig ha numerisk tastatur for å lage en tankestrek?

I macOS er får man tankestrek med alt og bindestrek (den ved siden av punktum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (58 minutter siden):

Må man virkelig ha numerisk tastatur for å lage en tankestrek?

Ja, det er ein av grunnane til at eg bruker Mac. Da eg hadde Windows på jobb, gjekk eg rundt og hugsa ein heil haug med kodar for spesialteikn.

La meg slå eit slag for hardt mellomrom! Veldig greitt når ein ikkje ønskjer linjeskift, f.eks. i store tal eller når ein skriv tal og måleeining.

Windows: [ctrl] + [shift] + [mellomrom]; Mac: [option] + [mellomrom]

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (10 timer siden):

Er ikke tankestrek den tasten rett til venstre for høyre shift-tast? Den jeg nettopp skrev "-" med?

 

Nei og nei! På norsk bruker vi en dash (–) som tankestrek. Ein del andre språk bruker også em dash (—) – med andre konvensjonar for bruk av mellomrom.

Mac: [option] + bindestrek

Windows: [alt] + 0150

Endret av VemodZachariassen
praktisk tips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste IT-tips, selvopplevd i dag, er å sjekke om /var/tmp går full under kompilering av kjernemoduler mens du do-release-upgrader Ubuntu. Må sjekkes mens kompileringa skjer, for hvis /var/tmp er på en liten partisjon, så blir den brukte plassen frigjort når kompileringa feiler og feilmeldinga gir da tilsynelatende ikke mening. Skjer dette bør du håpe du bruker lvm og har ledig plass i volumgruppa, for da kan du bare utvide partisjonen som /var/tmp ligger på og gjøre en "apt upgrade" for å fikse grub og initram. Da redder du inn en feilet oppgradering og en potensiell total reinstallasjon av os-et.

Samtidig kan du da sende en frustert midtre finger til din forgjenger som valgte å sette opp servere med knøttsmå systempartisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (41 minutter siden):

Mitt beste IT-tips, selvopplevd i dag, er å sjekke om /var/tmp går full under kompilering av kjernemoduler mens du do-release-upgrader Ubuntu. Må sjekkes mens kompileringa skjer, for hvis /var/tmp er på en liten partisjon, så blir den brukte plassen frigjort når kompileringa feiler og feilmeldinga gir da tilsynelatende ikke mening. Skjer dette bør du håpe du bruker lvm og har ledig plass i volumgruppa, for da kan du bare utvide partisjonen som /var/tmp ligger på og gjøre en "apt upgrade" for å fikse grub og initram. Da redder du inn en feilet oppgradering og en potensiell total reinstallasjon av os-et.

Samtidig kan du da sende en frustert midtre finger til din forgjenger som valgte å sette opp servere med knøttsmå systempartisjoner.

Et tips i samme sfære er å sjekke at du faktisk står i /tmp og ikke / når du trenger mer tmp-plass, su'er til root og kjører rm -rf *

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

st3inar skrev (På 19.10.2023 den 18.58):

Alt+D

Aldri klikk i adressefeltet for å kopiere eller skrive inn noe. Kan gjerne kombineres med Ctrl+C, Alt+tab og til slutt Ctrl+V for å lime inn adresse i e-post eller chat.

Glemte å nevne Ctrl+K for å sette inn link i e-post, utføres selvsagt før Ctrl+V. Kanskje mest aktuelt for de som jobber på en intern filserver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten keyboard-nøtt før jeg gir opp Apple Magic-tastaturet mitt.

Bruker iMac hvor jeg kjører Windows 10 gjennom Bootcamp. Det byr på endel tastaturkluss, som jeg har klart å leve med takket være skjermtastatur(for å jakte opp tastaturkomboen som får  frem tastaturkarakteren) og PowerToys:Keyboard Manager:Remap keys-funksjonen. Ikke optimalt, men liker tastaturet godt og endel av de rare komboene ligger jo litt i musclememory nå.

Utfordringen er nå at tastaturet/skjermtastaturet ikke har Pipe/Vertical Bar, som jeg bruker endel i koding. Det går heller ikke ann å bruke Remap keys funksjonen siden tegnet bokstavlig talt ikke er i tastaturet. Under Innstillinger:Språk:Tastatur er det markert for Norsk (Bokmål) - Norwegian (Apple). Endrer jeg til Norsk (Bokmål) - Norsk fungerer det som et vanlig tastatur, men da passer det klart ikke med Apple Magic Keyboard layouten..😔

Er det en måte å legge til Pipe/Vertical bar som en shortkey i Windows, når det ikke eksisterer i tastaturspråket fra før?

Sidespørsmål: De som har prøvd Logitech MX Keys S, er dere fornøyd? Begynner å innse at selv om jeg liker Magic tastaturet, så er det ganske kronglete og hemmer produktiveten ved at jeg stadig må på jakt etter kombinasjonene. Kan leve med at @ ikke er en key så lenge tastaturet føles ganske likt.

pipe.png

Edit: Kapitulerte og bestilte MX Keys S. Førsteerfaring er at det litt uvant siden det er litt høyere enn Magic Keyboard. Fargen Lys Grå/Pale Grey matchet ikke Apples gråfarge. Uansett, ganske deilig å slippe postit-lappene med tastekombinasjoner.

20231101_115139Kopi.jpg.36f80ba1a60c3085e140299dca3fc8ad.jpg

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (22 timer siden):

Mitt beste IT-tips i *NIX-verdenen er å lære seg regulære uttrykk, grep, sed, find og awk. Det nest beste er å lære seg hvordan man henter frem og endrer kommandoer fra historien.

Mitt beste IT-tips i Windows er å installere WSL :classic_biggrin:

Ctrl-r er uvurderlig. Og bivånere blir fryktelig imponert om de ikke kjenner til det fra før. 🙂 Ellers så stiller jeg meg 100% bak anbefalingen om regexp og verktøyene du nevner. cut, sort og uniq bør også med på den lista. Sikkert mange fler også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (20 minutter siden):

Er det noen stor forskjell på ctrl+r og F5?

 

Nei. 

Men ctrl +f5 kan være nyttig. Det vil laste siden på nytt, uten å bruke hva enn som er midlertidig lagret på din maskin. Da det feks ble sluppet et begrenset antall produkter i en webshop nylig, måtte denne brukes. Folk satt og trykket f5 da tiden var inne, men mange nettlesere ble da ikke oppdatert riktig med det nye produktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (1 time siden):

Noen edbresere som har et tips til å konvertere en tekst på nettside/nettartikkel til en pdf som er printbart, ryddig format? Føler ofte det blir så mye styr om jeg skal lime inn tekst i word (blir et sant hællvette)

Du kan velge print rett i nettleseren og derfra "Printe" eller lagre rett til PDF derfra. Det kan være verdt å undersøke om nettleseren har en form for "Reader mode" eller slikt som gjør det enda mer ryddigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joje skrev (På 19.10.2023 den 14.19):

Windows 11 har såvidt jeg vet ikke muligheten til å unngå gruppering på taskbar foreløpig. Eller finnes det en annen løsning?

En eller annen oppdatering har gjort dette mulig å slippe grupperingen nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...