Gå til innhold

Hvilket IT-triks vil du dele?


Anbefalte innlegg

Jomar Henriksen skrev (På 3.11.2023 den 10.50):

Noen edbresere som har et tips til å konvertere en tekst på nettside/nettartikkel til en pdf som er printbart, ryddig format? Føler ofte det blir så mye styr om jeg skal lime inn tekst i word (blir et sant hællvette)

Min erfaring er at ingen web-utviklere tar hensyn til at web-sider skal kunne printes. Ikke alt innhold kommer med (hovedsakling pga reklame) og formatet blir helt rævva. Noen nettsteder (f. eks. matoppskrivter) har et eget ikon for utskrift. Da kommer siden i pent, utskriftbart format.

Det jeg har gjort de gangene jeg har hatt behov for å pdf-isere eller skrive ut nettsider er å klippe og lime inn i en tekstbehandler og redigere det slik at det blir bra nok og så skrive ut. 

Web-sider er rett og slett ikke egnet for utskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (På 3.11.2023 den 10.50):

Noen edbresere som har et tips til å konvertere en tekst på nettside/nettartikkel til en pdf som er printbart, ryddig format? Føler ofte det blir så mye styr om jeg skal lime inn tekst i word (blir et sant hællvette)

Skriv ut - velg "Microsoft print to PDF" som skriver. Hvis det fortsatt ser dårlig ut kan du velge å bare skrive ut merket område, å skalere ned til å passe siden eller i verste fall horisontal papirretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (12 timer siden):

Kanskje ikke noe triks, men oppdaget at man får y/split kabler til skjerm og docking/lader. Løste både kabelsalat og utfordring med få stikkontakter her

https://www.multicom.no/lindy-y-power-cable-cee7-7-to/cat-p/c/p9120836

https://www.kjell.com//no/produkter/kabler-og-kontakter/stromledninger/apparatkabler/apparatkabel-2-x-c13-svart-p37645

Har man en nyere laptop som støtter lading og bilde over usb-c, så er det helt fantastisk å ha en skjerm som leverer både bilde og lading igjennom usb-c. Om skjermen i tillegg har en usb-hub hvor du kan plugge inn tastatur/mus så er det fantastisk. Da kobler man bare inn en USB-C kabel inn i laptopen, så er man good to go! Skal du ha med deg laptopen på jobb, så napper du bare ut den ene kabelen, og pakker ned laptopen! Helt fantastisk 😄 

Har man to PCer, så er det ekstra digg med KVM switch på skjermen!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
dtd skrev (På 7.11.2023 den 10.50):

Har man en nyere laptop som støtter lading og bilde over usb-c, så er det helt fantastisk å ha en skjerm som leverer både bilde og lading igjennom usb-c.

Etter noen års erfaring med dette er det ufattelig slitsomt med møterom og free seating som _ikke_ har slike plugger tilgjengelig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hvis det er en på kontoret du ikke liker så kan du bytte ut et semikolon med et gresk spørsmålstegn mens personen tar en dasspause (forutsetter at personen ikke logger seg ut). I gamle dager kunne det ødelegge livet til aktuell person. Litt usikker på om man slipper unna med det i dag (pga mer avanserte IDE'er og AI-retting). 

https://shapecatcher.com/unicode/info/894

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overføre kontaktinfo mellom to iPhone. Hold de mot hverandre og eierens kontaktkort kan overføres rådløst. Forutsetter iOS 17.

Prank med PC, bytt om noen taster på tastaturet til kollegaen, forutsetter jo at hen bruker LFT metoden...
Ekstra tilkoblet trådløs mus kan også være ganske morsomt...

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC-prank: minimer applikasjonene så skrivebordet vises, ta printscreen og lagre bildet, sett dette som bakgrunnsbilde. Så velger du skjul skrivebord e.l. så alle ikonene forsvinner. Siden de er i bakgrunnsbildet ser det ut som før, men ingen ikoner virker. Kan gjerne kombineres med et skjult videokamera.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (6 minutter siden):

PC-prank: minimer applikasjonene så skrivebordet vises, ta printscreen og lagre bildet, sett dette som bakgrunnsbilde. Så velger du skjul skrivebord e.l. så alle ikonene forsvinner. Siden de er i bakgrunnsbildet ser det ut som før, men ingen ikoner virker. Kan gjerne kombineres med et skjult videokamera.

Dette har jeg brukt med hell for å lære slepphendte kolleger at man ikke går fra PC-ene sine ulåst. Det er relativt morsomt 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Noen som vet om man kan installere bare bestemte apper under installering av Microsoft 365 i Windows? Eventuelt fjerne bestemte apper etter installering.

Har  tidligere fått det til, men etter en ny oppkjøring på en pc så må man installere hele pakken og ikke kun Word, Powerpoint og Excel som jeg bruker. Tror jeg lastet ned en stor fil sist gang som ga valg over hvilke apper man ville installere, men denne gangen kun en liten pakke som ordnet alt. Helst vil jeg fjerne Outlook, men også et par andre.

Ifølge internet så er en doomed med full pakke.

Edit: Ser at det jeg tidligere har gjort er å bruke Offline Installer, men ser ut som det nå gir samme resultat, full pakke.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror for en gangs skyld internett har rett.

Men det sagt, så finnes det garantert tredjeparts-software som lar deg fjerne enkeltkomponenter. Spørsmålet er vel mest om noen av de er/blir godkjent av arbeidsgiver.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget ved en tilfeldighet mens jeg prøvde å zoome inn på noen bilder i en annen tråd her på forumet. Dette er i MS EDGE, men mulig det er samme funksjon i f.eks. chrome og firefox. 

For å forstørre bilder mens man scroller og blar, holder man musepeker over bildet og trykker Ctrl to ganger. 

image.png.5c4fa1d4311e22fd572e1069822d3c67.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (På 19.12.2023 den 17.01):

Søkt, lest, undersøkt, men ikke funnet

Fins det en workaround slik at feks win + prnt screen kan direktelagre aom jpeg i angitt mappe?

Lest om,  men ikke sjekka om du kan gjøre dette vha snipping tool. 

Applikasjonen Greenshot gjør slikt, pluss masse annet.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (På 19.12.2023 den 17.01):

Søkt, lest, undersøkt, men ikke funnet

Fins det en workaround slik at feks win + prnt screen kan direktelagre aom jpeg i angitt mappe?

Lest om,  men ikke sjekka om du kan gjøre dette vha snipping tool. 

Win++shift+S skal ha en eller annen setting som lagrer automatisk, men du må fortsatt dra ut et utsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Ndreas skrev (38 minutter siden):

Win++shift+S skal ha en eller annen setting som lagrer automatisk, men du må fortsatt dra ut et utsnitt.

Jepp, og det funker jo stort sett, men minst mulig ekstra når jeg skal screene noe i zwift (inkl overlay).

Jeg KAN konvertere windowsformatet, selvsagt. Men altså…

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greenshot som nevnt over funker utmerket. En hurtigtast for å velge utsnitt som skal fanges, en annen for å fange akkurat samme utsnitt som forrige gang. Kan direktelagre. Fikk det ikke til å virke med lagring rett i OneNote, men det er jo i grunn bare ett tastetrykk til (Ctrl-v) så lenge OneNote er aktiv (den forblir aktiv selv om man screenshot'er). Har brukt det til å snapshot'e under presentasjoner. Oppløsningen blir litt for høy for OneNote, så en workaround er å først paste alt inn i word (tror breddeformat er best) for deretter å kopiere hele sulamitten over til OneNote til slutt, da får de et fint format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...