Gå til innhold

Føremeldinger for stier i Oslo og omegn vinteren 2023-2024


Arve

Anbefalte innlegg

Kort update fra gårsdagens avbrutte forsøk på området rundt Sognsvann: på de aller aller mest tråkkede stiene i skogen mellom parkeringsplassen og Svartkulp var det akseptabelt, men det holdt maks ca 200 meter før det ble så spredt og smalsporet at en gikk gjennom. Ikke i nærheten av å bære nok i skispor, og altfor lite turaktivitet til at det monnet. Ble gitt opp etter 30 minutter med like deler sykling og dytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forhold i Truls-land på tirsdag kveld. Den lille frosten som hadde vært natten før gjorde dette til en rask opplevelse. Kom meg opp indrefileten uten fotisett (eller "Nedoverlek i Truls-land" som det heter i motsatt retning. Relativt sett lite is, været tatt i betraktning som har vært. 

Det som var dårlig var selve gruspartiet, fremdeles noen som insisterer på å gå på ski der, så det genererer en del slush. Med litt god speiding finner man et spor som bærer, enten der det er ploget ned til isen, i midten eller på kantene, eneste jeg måtte skyve var opp grusbakken. 

Tok noen "vågale" valg ift. snø, "Steinete singletrack", dvs. den som går fra "hovedtruls" og ned til enden av "Pissoir" var preget av vårløsning, så bare sånn passe suksess, først og fremst fordi jeg ikke hadde lyst til å vaske sykkelen etter tur. 

Tvers-overen fra enden av "Solbergvann Digg", dvs. stien som starter 100 meter nærmere korketrekkeren og som går knytter seg til Bukkeberget var i smaleste laget, men det gikk akkurat - det var balansetrening, tok den for å unngå skiløypa etter erfaring fra gruspartiet. 

Nedre delen av Bukkeberget var også en del balansetrening, men den gikk helt greit for meg. 

Det ble i alt nesten 20 km på 1,5 time på flotte stier som hadde akkurat tilstrekkelig med frost i sålen, men det skal nok ikke så mye til før det går fra lykke til dårlig, og nattens regnvær har nok ikke bidratt positivt. 

IMG_8772.jpg

IMG_8771.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Skullerudåsen i går, der var det føre som varierte fra

  • "umulig" 5 %,
  • "mulig, men litt for løst" 20 %,
  • "ok føre, men veeeldig smalt og løst i kantene" 50 %, 
  • "dette er jo ganske bra for å være vinter" 20 %
  • "is er et fantastisk underlag" 4 %
  • "shit - her er det jo rett ned til elven/myren" - 1 %
  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fatbike vært et godt verktøy i føret som er nå?

Har aldri prøvd, men skulle tro at kram og løs snø som tidvis bærer dårlig hadde vært artig. Særlig når traseene for ski er dårlige både for syklister og skigåere. Vurderer sykkel (n+1) og lurer på om hardtail eller fatbike kunne vært artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (På 28.2.2024 den 12.03):

Ville fatbike vært et godt verktøy i føret som er nå?

Har aldri prøvd, men skulle tro at kram og løs snø som tidvis bærer dårlig hadde vært artig. Særlig når traseene for ski er dårlige både for syklister og skigåere. Vurderer sykkel (n+1) og lurer på om hardtail eller fatbike kunne vært artig.

Du kan låne en fatbike her 😉 Har ikke vært ute med den i slushen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, EirikPeirik said:

Hvervenbukta: 90%+ snøfri i øvre (bilde) og nedre sti fra Mastemyrås. Midtre var en del snø (bilde).

 

 

Screenshot_20240303_152716_Chrome.jpg

20240303_110723.jpg

20240303_112411.jpg

rått! her kan man altså kjøre uten pigg eller? ljanskollen er nogenlunde snøfri også? dette er vel det første stedet i oslo som gir slipp på snøen og har nogenlunde gode stier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også et av de mest populære turområdene i hele Oslo for våre venner turgåerne.

Håper vi alle kan være flinkere i år enn vi var i fjor mtp å vise hensyn til de andre brukerne, spesielt når det fortsatt er så vått som nå. 
 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRD skrev (1 time siden):

Dette er også et av de mest populære turområdene i hele Oslo for våre venner turgåerne.

Håper vi alle kan være flinkere i år enn vi var i fjor mtp å vise hensyn til de andre brukerne, spesielt når det fortsatt er så vått som nå. 
 

Enig. Masse turgåere på Ljanskollen, som har natur som er oppført som truet og rødlista. Her bør man holde seg unna.

Mastemyråsen er derimot ikke samme naturtype, selv om det er noe natur av høyere verdi der. Det er heller ingen turgåere der. Jeg møtte ikke en sjel hvertfall.

image.png.fb5da78dbd8ee7906ee14f727e5e7132.png

 

@Emtb

  • Like 6
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (På 4.3.2024 den 9.14):

Enig. Masse turgåere på Ljanskollen, som har natur som er oppført som truet og rødlista. Her bør man holde seg unna.

Mastemyråsen er derimot ikke samme naturtype, selv om det er noe natur av høyere verdi der. Det er heller ingen turgåere der. Jeg møtte ikke en sjel hvertfall.

image.png.fb5da78dbd8ee7906ee14f727e5e7132.png

 

@Emtb

Vil si at på Mastemyråsen så er det omtrent kun meg som går fotturer der og en eller annen sjel som er på geocatching-tur. Bare pass på å ikke låse bakhjulet da det er tynn jordsmonn der. Og oppfør dere når dere sykler ned til stranda. Jeg har kjeftet en del på ett viss enduro-gruppe som trener midt i rushen og er ikke flinke til å ta hensyn for småbarn, barnevogner og bikkjer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kruttsalve skrev (15 timer siden):

Hardt og fint rundt Sognsvann nå, bare å komme seg ut. Ser ut som det kan være noen gode dager til helgen. 

Kan du være litt mer spesifikk på hva som funker 😄 E6? Bunghole? Gule? Hobo? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Arve skrev (2 timer siden):

Kan du være litt mer spesifikk på hva som funker 😄 E6? Bunghole? Gule? Hobo? 

Muligens det meste der det tråkkes. Jeg var en liten tur rundt nedre Vettakollen (Seniorløypa/Vettabarnålflyt mm).  Er meldt noen dager med minusgrader der fremover. Prøver meg på E6 opp og Bunghole ned til helgen, tror ikke øvre Hobo og Gule tråkkes som mye.

Endret av kruttsalve
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte faste forhold i trulsen i formiddag. Fortsatt tørt og fint etter nattens kuldegrader og flotte forhold for piggdekk. 
 

Barmark, stålis og råtten snø. Klassisk vårlig blandingsføre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur fra vannverket, Østmarka. Kjempegreit føre, men noen stopp der vannet har jobbet. Syklet ut i 10-tiden.

Alt var egentlig veldig greit, men særlig disse stedene leverte. Det var derimot lite egnet øverst mot Skullerud-siden.

Screenshot_20240309_164704_Chrome.jpg

Screenshot_20240309_164340_Chrome.jpg

20240309_111552.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt og isete føre i Truls-området på tirsdag kvel. Underlaget på stiene har transformert svært merkbart over mot mer ren is mange steder. Det betyr at det er generelt sett veldig raske forhold. 

Det titter fram litt barmark her og der, samt at det også er noen steder hvor det er "huller" i isdekket, gjerne fylt med vann og gjørme. Med litt aktsomhet er det ikke noe problem å ta en fin tur uten noe som helst behov for vask. 

Alt i alt 20 km tirsdag kveld, med 99% super flyt. Av en eller annen merkelig grunn var det preparert dagen før i lysløypa som går via Rundtjern til Lutdalen, og med merkelig så mener jeg fordi deler av den er klink is. Jeg sneiet så vidt innom den får å ta stipassasjen fra Hellerud til start parti nr. 2 i Trulsen. 

Fikk med meg store deler av det som er farbart i løpet av kvelden. Anbefaler gode piggdekk som innbyr til tillit når det er glatt, dvs. Wratchild eller lignende på fatbike eller ISP / Piikisika / Wratchild på tynnere hjul. Med Piikisika 2.6 for min del var det null stress både oppover, bortover og nedover. 

Med mildvær og regn i vente så blir det nok enda mer is framover før det kollapser og blir barmark. 

Truls.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...