Gå til innhold

Føremeldinger for stier i Oslo og omegn vinteren 2023-2024


Arve

Anbefalte innlegg

Det har kommet et bra påfyll i Østmarka. Ute bittelille julaften ettermiddag i Truls-land. Gikk egentlig ganske greit for min del, ble 14 km totalt på tynne hjul, men uten litt elektrisk hjelp hadde det ikke gått. 

Det tråkkes fort opp, så et par dager til så blir det nok bra. 
 

Var bla over forretten, benkestien, solbergvann, deler av Bukkeberget 
 

IMG_8535.jpeg

IMG_8536.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i Truls-land i formiddag. Det har kommet en god del snø, og mer skal komme neste døgn. 
 

Tråkkegjengen har ikke kommet igang, så det er kun fatbike eller elsykkel som fungerer.

Ble en helt grei tur med både forretten, benkestien, putt-trulsen og over Bukkeberget (hvor bildet er tatt). 

IMG_8571.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og gikk tur med bikkja og dattera idag. Tenkte gå pioneren. Var omtrent 30 cm med snø der det har vært spor, og kanskje mer utenfor sporet. Så fikk tråkket kun første delen av pioneren før oppstigningen til Skullerudåsen. Men det er veldig mykt underlag. Trenger en god del dager med tråkking. 

 

Jeg melder meg gjerne som frivillig til å tråkke rundt, men skulle gjerne hatt truger og kanskje ett dekk, så hadde de blitt litt bedre løyper. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full av naivitet og desperasjon (standard kombo) dro jeg ut til gardlaus i dag da dette var eneste dagen uten snøfall på en stund.

Jeg er glad jeg tok turen, men den var nok for spesielt interesserte 😄

Fra Stenskogen gravlund var det stort sett pushbike, så framfor å dytte meg opp til gardlausporten der det fortsatt kunne være dritt, så dytta jeg bare opp siste halvdel av den semi-forbudte stien en handfull ganger og kjørte ned. Det var veldig artig, balanse/seiltur men mye arbeid oppover 😄

Men nå er iaf grunnen beredt, så hvis noen med et bildekk, tjukksykkel eller samme kombinasjon av naivitet og desperasjon vil teste så er dette tia, tror det er lurt å få sykla de nedoverstiene vi ønsker før det blir skikkelig kaldt her i slutten av uka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets siste stitur for min del, og den ble gjennomført i Truls-land. En merker at all snøen gjør det litt løst, men det fikk helt greit for min del med litt elektrisk hjelp, ellers er det fatbike som gjelder. 
 

Værvarselet er ikke bra for stisykling, så nå blir det nok minst en ukes pause for egen del (eller mer) pga mye snø i vente med påfølgende Sibir-kulde. 
 

Bilde er fra «Svabergflyt»

IMG_8575.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (På 29.12.2023 den 19.47):

Var ute og gikk tur med bikkja og dattera idag. Tenkte gå pioneren. Var omtrent 30 cm med snø der det har vært spor, og kanskje mer utenfor sporet. Så fikk tråkket kun første delen av pioneren før oppstigningen til Skullerudåsen. Men det er veldig mykt underlag. Trenger en god del dager med tråkking. 

 

Jeg melder meg gjerne som frivillig til å tråkke rundt, men skulle gjerne hatt truger og kanskje ett dekk, så hadde de blitt litt bedre løyper. 

Pioneren ligger slik til at den har dårlige kår for å kunne være vinteråpen gjennom hele ruta. De årene det har vært store snøfall slik det vi ser i disse dager, har mye stort sett hvert stengt hele vinteren. Segmenter av Pioneren kommer til å bli tråkket/kjørt opp og de vil la seg koble greit sammen med andre stier etter hvert. 

Det sagt så vil det ganske raskt bli vinteråpne stier over både Dalsåsen og Skullerudåsen. Om ikke altfor lenge blir det nok også mulig å sykle hele veien fra Skullerud til Sandbakken, f.eks over Dølerud og tilbake igjen over den blå stien som ender opp i Smørhullet. Med hardtråkket skiløype kan det faktisk bli ganske morsomt over Langvann og derfra videre mot Ødegården hvor en kan ta Trolldalen Enduro opp igjen på Skullerudåsen. (nedover er den ofte et høydepunkt om vinteren) 

Men, med nyttårshelgens vær, samt kulda som er meldt, tenker jeg at vi først får fokusere på å få gjenåpnet Trulsen og Grønliåsen, så får Skullerudåsen og andre herligheter komme om noen uker. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mohansno skrev (11 timer siden):

Noen som har vært ute i Østmarka og sjekket forholdene? Funker det for fatbike? Har hundefolket tråkket masse rundt til tross for kulda? 

Har blåst bakdemperen på den sykkelen det ville vært aktuelt å bruke under rådende forhold, så jeg må holde meg i ro med abstinenser. 

Det sagt, har du fatbike så får du det til i Truls-land, selv om et lass med snø som nå, og så mye kulde er ganske dårlige kår for å få strøkne stier raskt. 

Et tips for å sjekke forholdene er å logge seg på Strava og sjekke trafikk på noen av de segmentene syklistene gjerne passerer. I Truls er det ofte Steinurkneika, IMBA-stien og Puttimellom. Har det vært trafikk den dagen en skal ut så står det på "Today".

Siden vi er på nytt år, så kan man jo sjekke den statistikken også, og av disse er det ikke åpen trafikk på førstnevnte, tre på IMBA-stien hvorav to i går (skriver dårlige forhold), og en på Puttimellom. 

Personlig satser jeg på første tur i år over midten av kommende uke når det også er litt mildere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert muligheter også for tynne hjul i  Trulsen, uten at jeg har vært der.  Men sannsynligvis ganske små områder som er tråkket skikkelig opp. Samme tippper jeg gjelder for eksempel Gjelleråsen, Grønliåsen, RIkshospitalet, Brannfjell o.l. steder. 

Var på noen ultra-lokale stier i går og til dels var det særs bra forhold. Men man  kommer ikke spesielt langt inn i skogen, så det blir å kjøre små loops. Hvert fall i nordlige deler av Oslo er det p.t. ikke nødvendig med piggdekk. 

Til helgen kommer det såvidt jeg kan tolke værmeldingen til å bli svært gode forhold: 
 

image.png.0cfdb1420150214373f0b426ef04daaf.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En drøy mil i Truls-land tirsdag kveld på 2.6 sommerdekk som er der bredeste jeg har i stallen (DHF/DHRII)  

Det er mulig å sykle med tynne hjul og helmekanisk på de aller mest brukte stiene, men ganske tunge forhold. Skulle gjerne hatt fatbike eller litt elektrisk hjelp. 

Kulda har gjort at det er mange stier en ville ha forventet er gått opp som ikke er det. F.eks Solbergvann er rimelig håpløst med den sykkelen jeg brukte. 

IMG_8637.jpeg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte dette var dagen for å finne ut hvilken jobb våre kjære venner turgåerne hadde lagt ned på Skullerudåsen i vinterkulden. Jeg må si jeg ble både overrasket og litt skuffet. 

Det var en svært smal sti fra grusveien og inn mot Fjellstadbakken, kantene lunefulle og snøen dyp og løs på utsiden. Opp fjellstad var det bare å dytte. På toppen hadde en ikke klart å samarbeide i det hele tatt og sporet delte seg enda mer opp med dertil løsere forhold. Fjellstad var såvidt farbar nedover. 

Ser Truls er noe bedre, men det virker som om ski er det eneste alternativet det er lagt til rette for. 

Forslag til incentiver for turgåere, fatbikere og folk som sleper dekk mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (31 minutter siden):

Jeg tenkte dette var dagen for å finne ut hvilken jobb våre kjære venner turgåerne hadde lagt ned på Skullerudåsen i vinterkulden. Jeg må si jeg ble både overrasket og litt skuffet. 

Det var en svært smal sti fra grusveien og inn mot Fjellstadbakken, kantene lunefulle og snøen dyp og løs på utsiden. Opp fjellstad var det bare å dytte. På toppen hadde en ikke klart å samarbeide i det hele tatt og sporet delte seg enda mer opp med dertil løsere forhold. Fjellstad var såvidt farbar nedover. 

Ser Truls er noe bedre, men det virker som om ski er det eneste alternativet det er lagt til rette for. 

Forslag til incentiver for turgåere, fatbikere og folk som sleper dekk mottas med takk!

Kombinasjonen mye snø og sprengkulde er ikke optimal sammensetning for å få åpnet opp stinettet, og Skullerudåsen henger alltid etter Truls-land. 

Jeg var ute i Truls-land sent torsdag kveld, og det fungerte fint for min del, tilbakela ca. 17 km på min runde. Merkbart raskere føre enn da jeg var ute på tirsdag - det lille mildværet som hadde vært tidligere på dagen bidro positivt til det, da jeg var ute var det ca. -6 grader. 

Det er langt færre stier enn vanlig som er åpne for ferdsel, og de som finnes er ofte veldig smale. Tråkker man utenfor kan det være langt ned ift. sålen som en sykler på. En må være konsentrert hele tiden, og for de som sliter litt med teknikken kan nok dette bli vel krevende. 

Jeg startet ved Østmarksetra og var innom Forretten, Benkestien, Flukten fra Trasop, blåstien fra Hellerudtoppen, begge løpene fra indrefileten som kommer ned til gruspartiet på Trulsen og deler av Bukkeberget for å nevne det vesentligste. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (47 minutter siden):

Forslag til incentiver for turgåere, fatbikere og folk som sleper dekk mottas med takk!


Ikke at jeg kan garantere det blir noe av men jeg har en løs plan om å labbe inn til Fjellstadbakken på truger. For en som ikke er super-kjent i området... hvor starter denne stien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (1 time siden):


Ikke at jeg kan garantere det blir noe av men jeg har en løs plan om å labbe inn til Fjellstadbakken på truger. For en som ikke er super-kjent i området... hvor starter denne stien?

Det ville vært veldig sympatisk av deg. 

Starter du fra Rustadsaga og går på grusveien går det en smal sti inn mot høyre etter ca 100 m (og en litt bedre tråkket evt etter ca 300 m). Største jobben vil nok være å få selve Fjellstadbakken farbar opp, og stiene videre er så vidt tråkket opp men helt ufarbare på sykkel. Alle bidrag mottas med takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur med utgangspunkt i området ved østmarksetra i dag. 
 

Bølerskogen fint og hard.

Tallberget smalt, ganske løst, men tror det blir bra med frost til uka.

Trulsen var det mye bra litt løst her tog der. Hovedstien fra parkeringsplassen, bort til steinura og over flytpartiet var det noen som hadde greid å gjøre sporete til og med på flata, haha. Litt overaskende at noen hadde greid å slædde lange strekk bortover i flatt terreng.  Har jeg aldri sett før.

Hardtail med 2.8 wratchild funket fint i dag :)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyklade Planetveien-Vettakollen-Frønsvålltrokka t/r igår. Väldigt fina förhållanden på hårt packad stig. Fantastisk flyt nedöver igen!

Skal testa cykla ned östra sidan från fuglemyra nästa tur då den också såg ut att vara upptrampad.

IMG_2008.jpeg

IMG_2007.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligere forhold i Truls-land i dag søndag enn det var på torsdag kveld, det har blitt løsere enn det var. Snøfallet som nå pågår gjør nok at forholdene blir ganske dårlige de første par dagene. Fikk i alt 27 km i dag, som inkluderer en runde på isen på Nøklevann.  

IMG_8646.jpeg

IMG_8648.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 14.1.2024 den 16.55):

Dårligere forhold i Truls-land i dag søndag enn det var på torsdag kveld, det har blitt løsere enn det var. Snøfallet som nå pågår gjør nok at forholdene blir ganske dårlige de første par dagene. Fikk i alt 27 km i dag, som inkluderer en runde på isen på Nøklevann.  

IMG_8646.jpeg

IMG_8648.jpeg

Syklet selv på søndag. Var ganske tungt til tider. Og noen få partier hvor du fikk god flyt. Litt skuffet at det ikke var bedre ned til wallriden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var ute i går, dvs. torsdag kveld med start fra Østmarksetra.

Frosten hadde bitt på underlaget, så det var hardt og fint der det var tråkket. Men, mange hadde vært ute til fots mens det var som mildest og løsest så det var mange huller i underlaget etter fotspor. Da var det godt med litt elektrisk hjelp for å holde farten oppe. 

Mellompartiet i Trulsen var det dårligste på denne turen, dvs. fra krysset hvor en også kan dra ned mot Solbergvann fram til Wallride. Den siste resten tok jeg ikke, krysset heller over mot "Puttimellom". 

Prøvde meg også på "Solbergvann Digg", den første delen gikk fint med doningen min, men jeg brakk av der en trestamme står i bue. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...