Gå til innhold

Føremeldinger for stier i Oslo og omegn vinteren 2023-2024


Arve

Anbefalte innlegg

Førerapport fra Østmarka (igjen) i dag søndag 28. januar:

- is med litt overvann på veiene inn fra Østensjøvannet over Rustad til Rustadsaga. Greit syklbare veier inn mot Kattisa. Ingen tegn til verken fottrafikk eller sykling i starten av Pioneren, stien som går parallelt inn mot Fjellstadbakken var akkurat for løs og akkurat for smal til at det egentlig var syklbart (uten el. eller fatbike, eller begge).

Tok veien langs "skøytebanen" som er måkt over Nøklevann, det var slushy men gikk greit i medvinden. Korketrekkeren gav greit feste opp mot Ulsrudvann, og stiene fra parkeringsplassen og inn i Truls-land var de beste i dag. De aller mest gåtte stiene var OK (men litt kjedelige), standard nedre Truls-runden tilbake fra Skøyenputten var også i smaleste og løseste laget. 

Vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn at jeg håper turgåerne snart stiller litt mer mannssterke opp. 

Noen som har vært vestpå i det siste? Noe farbart inn fra Sognsvann/E6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare å smøre seg med litt tålmodighet å studere Yrs nye 21 dagers-varsel. Væromslag en uka unna 👍 

Da rekker jeg å sette på piggene og ordne litt annet praktisk før snøstisesongen endelig kan starte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i Truls-land tirsdag kveld. Det var ganske greie forhold, snøen som hadde kommet gjorde ikke særlig mye ut av seg, og jeg hadde det jeg vil klassifisere som en av årets beste turer så langt på sti, trolig den beste. 

Klarte f.eks å komme opp stigningen opp til toppen av indrefileten fra grusveien uten fotisett. Det var hardt og fint under snøen, mindre huller, men de er der i rikt monn. Ble så inspirert at jeg tok hele Solbergvann Digg, første delen av bra, nedfarten mot Korketrekkeren var veldig lite trafikkert, så den var ikke så morsom. Burde også knekt av på tverrforbindelsen midt på Bukkeberget, men tok hele, der hadde det også vært veldig lite trafikk. Ble mye teknikk-trening, men fikk det anstendig til med litt elektrisk hjelp og brede Piikisika dekk. 

Jeg vil si at fatbike og elektriske sykler har det fint slik det er akkurat nå, med smale dekk og kjøttmotor er det nok krevende. Nå er det meldt mildvær igjen, så gleden tar nok fort slutt. 

Det ble 16 km totalt. 

IMG_8697.jpeg

IMG_8696.jpeg

Endret av Lars-Erik
La til bilde
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte forhold i Østmarka i dag!🙂

Nå er det nært sagt perfekte piggdekk-forhold; hardt pakket snø eller is. 
 

Tok en runde  Bølerskogen, tallberget og litt i nedre Truls.


Virkelig NULL behov for hverken fatbike eller motor  😛

Bare å komme seg ut for med den kulda som kommer nå blir det mange flott dager fremover 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde om gode forhold også fra Vannverket-Rundvann-Skullerudtoppen og tilbake ned Gamle Utforpris. Smale spor, så det krever litt finesse, men godt grep og relativt god flyt hele veien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (21 timer siden):

Kan melde om gode forhold også fra Vannverket-Rundvann-Skullerudtoppen og tilbake ned Gamle Utforpris. Smale spor, så det krever litt finesse, men godt grep og relativt god flyt hele veien.

Kunne du tegnet noen streker på et kart? Interessert i ruter via vannverket 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en tur ute tirsdag kveld med start fra Skullerud og litt elektrisk hjelp. 
 

Ble en fin tur kombinert med litt aktiv bruk av saga. Fjernet trær, både ved inngangen til Raumyr og midt i Trolldalen, sistnevnte er nå veldig smooth hele veien, og uten trær i veien kan man ha det hylende morsomt. 
 

Det ble Dalsåsen-Raumyr-Rundvann-Trolldalen-Fjeldstad og ned til vannverket igjen - sånn ca 13-14 km

IMG_8730.jpeg

IMG_8732.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (5 timer siden):

Det ble Dalsåsen-Raumyr-Rundvann-Trolldalen-Fjeldstad og ned til vannverket igjen - sånn ca 13-14 km

Er det lov å spørre om spor eller Strava-lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars-Erik Takk for at du ryddet treet i Trolldalen!  Nå blir det ut å prøve å gønne på litt.  Sist var det både trær og elg (!) på stien 🙂 

 

Ellers henger jeg meg på andre her - føret på enkelte stier i Skullerud-området er supert om dagen. 

Rødløypa (scooterkjørt) fra Rundvann ned til Vannverket er helt digg både opp og ned. Trolldalen det samme.
Jeg satt PR på blåsti fra Skullerudåsen topp til Rundvann, selv om det var en balanseøvelse på smal beintråkket spor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var magisk fint føre i Østmarka på lørdag, håper mange var ute i helgen før snøfallet som er på gang. 

34 km ren skjær glede med både Dalsåsen, Skullerudåsen, Truls-land før markas beste gjærbakst på Rustadsaga før vi avsluttet over Fjeldstadbakken og «gammel utforpris». 
 

Det er til tider smalt, men det er god teknikktrening. Føret som sådan var raskt. 

IMG_8747.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lusannsynlig ut. Det snødde mye i går kveld. Regn i dag. Frost i natt. Da blir det enten skareforhold eller gjennomslagsføre. Lørdagen er forbeholdt entusiaster. Jeg sikter på å bruke sola med ski under beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk denne på ski i går. Scootersporet fra vannverket og opp til rundvann blir nok fort klart for sykling igjen. Det var generelt lite sporsatt, og ofte plass til å kunne sykle på siden. Rundvann til ned Trolldalen derimot var det litt mer snø og litt mer spor på toppen, men i bakken så hadde de (vi) som ploger laget en helt ypperlig løype, så kanskje vært sykle etterhvert. Det var en fatbike som  hadde syklet der tidligere på dagen så det ut som. Eller lite spor i skogen av sykkel.

Spent på hvordan ukas vær vil slå ut.

image.png.4b86ab9a988e5853d7fa1dad7f377e27.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løst ved Vannverket. Snudde etter 1-200 meter.

Syklet til Sørli gård, og tok inn på sti på Nøklevann-siden der. Best inni skogen. Tok av på ski/scootertrasé mot Ulsrudsvann. Gikk såvidt. Men ble konge på den gulede blåstien sør for Ulsrudvann (mtbmap). Is.

Stallerudåsen var også fast og fin. Og ved markerte X stod jeg plutselig ansikt til ansikt med elgku, og kalven på andre siden av meg. De var folkevant og hyggelige, så det gikk fint. Ønsket dem en mild vår.

Screenshot_20240225_194953_Strava.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...