Gå til innhold

Føremeldinger for stier i Oslo og omegn vinteren 2023-2024


Arve

Anbefalte innlegg

Jeg syklet på klissedekk fra Skullerud i går kveld i ganske tett snøvær. 

Relativt lang tur over Dalsåsen, Sølvdobla Xpress, Spinneren Enduro ned til Sandbakken’ish og retur over Gjersrud og Langbråten før avslutning over Teknisk flyt i retur. Fungerte helt fint selv om det ble litt tråere føre underveis. Det er en utfordring at isen ikke synes når en tar førstespor, men ved å være observant så går det (stort sett) bra. Jeg har derfor lagt til albuebeskyttelse for egen del utover knebeskyttere som jeg alltid har. 
 

 

IMG_8443.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute torsdag kveld, denne gang på piggdekk for første gang denne sesongen fra Skullerud. 
 

Det er ikke mye snø, men såpass at en ikke vrenger av piggene, så jeg satt pris på den ekstra marginen det nå gir. Men, bare pigg foran eller helt uten går det også, sistnevte er litt risikabelt ift is under snøen. Der er ikke mye is, kanskje bare 2%, men det er jo nok…

IMG_8446.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte antagelig i @Lars-Erik sine spor på Skullerudåsen i dag, også jeg på pigger. Hadde det gått på piggfrie dekk? Kanskje, jeg aner ikke. Men da går du glipp av moroa det er å akselerere bortover frosne bekker og myrer. Ca 10 cm snø unna ideelle forhold, men fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sognsvann - Ullevålseter i dag. Bunghole opp og Hobo ned. Omtrent samme føre som Østmarka nå, ikke helt nok snø til at du unngår stein, og ganske mye stein der det er røyser eller tilsvarende. Der vannet har rent er det klink hard og tykk is, så det er gøy, men en kjører fortsatt med litt risiko for å kjøre av pigger på steiner. Nå kommer det litt mer snø onsdag og torsdag, blir nok ingen større forandringer før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (10 timer siden):

Er vel ikke sjans for at noe i Østmarka er mulig å sykle med vanlig sykkel imorgen søndag? 

Det kan jeg ikke tenke meg nei, men har man litt elektrisk hjelp til rådighet tenker jeg det kan la seg gjøre, men selv da blir det for spesielt interesserte. Siden jeg faller i den kategorien, så blir det tur på meg i dag. Fatbike er nok riktig våpen under rådende forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To timers tur i Truls-land på 2.6 piggdekk.  Drøye 6 km/t i snittfart i følge Strava. God balansetrening, synes det var best der det hadde ferdes få eller ingen. Gruspartiet var akkurat det GRUSomt. Der blir det nok satt spor til uken. 
 

Sånn ca tur: Pynten, Hemmelige Linje, Forretten, Flykten fra Trasop, Solbergvann Digg og deler av Bukkeberget 

IMG_8511.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (28 minutter siden):

Gikk på ski i Østmarka i går, så ingen sykkelspor som gikk opp eller ned nordsiden av Skullerudåsen. Noen få fatbike-spor på veien og over Nøklevann.

Hvordan var føret for langrenn, da 🙂 Er det nok snø til at en kan gå uten å få grus i skiene? Er de begynt å preparere ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort tur opp til Skullerudåsen i kveld. Pioneren/Salamanderen var ikke oppkjørt nok, så her gjelder det å følge stiene turgåerne har tråkket opp for oss. De var til gjengjeld upåklagelige, 40 cm brede og fine og harde overalt unntatt Fjellstadbakken der det renner vann/slaps/is. 

Litt varierende forhold, noen steder på toppene og der trærne står tett er det nesten snøfritt på bakken, andre steder er det rikelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...