Gå til innhold

Føremeldinger for stier i Oslo og omegn vinteren 2023-2024


Arve

Anbefalte innlegg

Emtb skrev (1 time siden):

alt i grønt var 95% snø/isfritt

rødt var fult av is og snø
 

Screenshot 2024-03-13 132341.png

Grunnen er at Kruttmølleåsen er ikke så mye besøkt sommer som vinter. Mens Mastemyråsen har faktisk blitt måkt denne vinteren av gjengen til Letth. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har piggdekk på terrengsykkelen bør kjenne sin besøkelsestid nå. I hvert fall hvis du bor i Oslo. Bedre forhold over Vettakollen enn det var i dag blir det i hvert fall ikke. 
Dessverre skal det snø i kveld og bli mildt senere, men dagens tre runder opp og ned Vettakollen er verdt en hel vinter med piggdekk. 
https://www.strava.com/activities/10993132875

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forhold i Truls-land på tirsdag kveld med lett snø/sludd i lufta. Det har kommet mye påfyll, så vi snakker nok flere uker før vi er over på barmarksforhold. 

Uværet på lørdag har tatt med seg en del trær, alt fra tørre svære beist, til høyst levende og frodige som gjør at det må ryddes med sag på mange mange steder. Noe er såpass stort at en må ha motorsag.

Ble i alt drøye 20 km med god fart, om enn ikke rekordforhold. Ble bla. Putt-trulsen, Steinurkneika, Forretten,  Cowboy-stien, Flukten fra Trasop, Benkestien, Trollstien, Indre Truls i flere løp, Solbergvann Digg og Bukkeberget. Fin bæring i underlaget, veldig lite is, snøen ga litt motstand. 

De to første bildene er fra "unnarennet" ned fra Skøyenputten, hvor det ligger et par store trær på tvers av stien, bildene er bare hver sin retning. 

Siste bilde er fra Gressvik-marka tatt på mandag ettermiddag ved gravrøysa på Valhall, bare for å sette ting i perspektiv, der er det barmark for alle penga. 

IMG_8908.jpg

IMG_8909.jpg

IMG_8910.jpg

IMG_8903.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/20/2024 at 9:11 AM, Lars-Erik said:

Fine forhold i Truls-land på tirsdag kveld med lett snø/sludd i lufta. Det har kommet mye påfyll, så vi snakker nok flere uker før vi er over på barmarksforhold. 

Uværet på lørdag har tatt med seg en del trær, alt fra tørre svære beist, til høyst levende og frodige som gjør at det må ryddes med sag på mange mange steder. Noe er såpass stort at en må ha motorsag.

Ble i alt drøye 20 km med god fart, om enn ikke rekordforhold. Ble bla. Putt-trulsen, Steinurkneika, Forretten,  Cowboy-stien, Flukten fra Trasop, Benkestien, Trollstien, Indre Truls i flere løp, Solbergvann Digg og Bukkeberget. Fin bæring i underlaget, veldig lite is, snøen ga litt motstand. 

De to første bildene er fra "unnarennet" ned fra Skøyenputten, hvor det ligger et par store trær på tvers av stien, bildene er bare hver sin retning. 

Siste bilde er fra Gressvik-marka tatt på mandag ettermiddag ved gravrøysa på Valhall, bare for å sette ting i perspektiv, der er det barmark for alle penga. 

IMG_8908.jpg

IMG_8909.jpg

IMG_8910.jpg

IMG_8903.jpg

tenker jeg tar turen til fredrikstad i løped av påsken.
hvilket sted har mest svaberg og flow? 1 eller 2? evt et annet sted?

Screenshot 2024-03-21 185551.png

Endret av Emtb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid likt Gressvik-siden. Bra mix av underlag, en hel del svaberg å ta av.

Stiene rundt sprinkelet og sør-vestover mot Slevik er fine, med flere utsiktspunkter på veien.

Anbefaler å starte fra Trondalen barnehage og utforske stiene på denne 20km-ruten.

Endret av Petterthebetter
​ Sjekk gjerne ut trådene om Fredrikstad og omegn 😉  ​
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (13 timer siden):

tenker jeg tar turen til fredrikstad i løped av påsken.
hvilket sted har mest svaberg og flow? 1 eller 2? evt et annet sted?

Screenshot 2024-03-21 185551.png

Personlig foretrekker jeg område 1, og det er langt større enn det du har markert på kartet mot sør. Det strekker seg hele veien ut til kysten. Det er også mer kupert, noe jeg setter pris på, men flyten er super. Dette er også det området Crux-jam arrangeres i.  Hva som er best er det nok delte meninger om, min preferanse er uten tvil Gressvik-marka av de to, men siden jeg har hytte der så er jeg sikker inhabil også, men jeg mener det helt oppriktig. Området er stort, stiene er bra, en kan også variere mellom både kystnært og inn mot Trondalen og videre mot Skåra-sletta, det er mye svaberg og det kan sykles på nærmest uansett vær i det minste for oss som er kjent. Ikke noe problem å få 30+ km på en tur uten å gjenta seg selv. Synes Fredrikstad-marka, dvs. område 1 (går også under betegnelsen Rolvsøy-marka) er altfor flat og også liten. 

I Gressvik-marka fortjener både Valhall-skogen og området over mot Blåsopp, fjellet mellom Djupeklo og Hellekilen og Faratangen besøk, ingen av disse synes på kartet over. Ved Blåsopp har det dessverre blitt anlagt et hyttefelt som ødelegger noe, men for oss lokale finnes det veier som ikke ødelegger for moroa. Fjellet mellom Djupeklo og Hellekilen har en del morsomme bygg og anlegg fra rett før og under krigens dager, herunder noen store huler, veier etc, jeg har tegnet inn stiene der på OpenStreetMap og f.eks Strava Heatmap vil nok vise hvor det er trafikk. 

Av andre områder rundt Fredrikstad så er det Kråkerøy jeg gjerne tar minst en gang i sesongen. For egen del har jeg testet ut alt fra Saltnes i nord, via Fredrikstad-marka, Kråkerøy, Torsnes og Særp. Alle har fine kvaliteter å by på, men for egen del er det "hjemme" som er best.   

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (56 minutter siden):

Personlig foretrekker jeg område 1, og det er langt større enn det du har markert på kartet mot sør. Det strekker seg hele veien ut til kysten.

Ser ut som noen må gjøre jobben med å tagge stier med mtb:scale og class:bicycle:mtb her. Om man kun skal tagge er det bare å registrere seg på openstreetmap.org og tagge i nettleseren. De som er kjent i området kan gjøre dette på noen minutter 😉

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnet sesongen med en tur ved Gressvik / Sprinkelen / Valhall. Deilig å være sykkelen igjen. Var litt vekslende vær og føre, men runden om Valhall bød på både solgløtt og tørre stier. Lenger øst var cdet også fint, men kanskje ikke forhold som inspirerte til 😉

 

Endret av runermm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (På 22.3.2024 den 10.26):

Ser ut som noen må gjøre jobben med å tagge stier med mtb:scale og class:bicycle:mtb her. Om man kun skal tagge er det bare å registrere seg på openstreetmap.org og tagge i nettleseren. De som er kjent i området kan gjøre dette på noen minutter 😉

Jeg er skyldig i manglende slik tagging både i dette området og i Østmarka. Det har sammenheng med at den gang jeg begynte å tegne stier for mange år siden så var det i starten ikke tema. Når det ble et tema og stor diskusjon om klassifiseringen ramla jeg litt av selv om jeg da klassifiserte en del. Etter en lang pause, sånn ca. 10 år fra tegning av stier så har jeg vært fornøyd med å få stiene inn på kartet.

De siste par årene har jeg bare brukt editoren som ligger i OSM, tidligere brukte jeg JOSM, og har ikke gjort noen jobb for å finne ut av hvilket verktøy jeg faktisk vil bruke. Jeg er fullt klar over at den interne editoren fint kan tagge stiene, jeg har bare ikke gjort det. Noe av det skyldes at jeg ikke bruker disse klassifiseringene i kartvisning på GPS'en min, samt nevnte diskusjoner om hva som er riktig tagging.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 24.3.2024 den 10.21):

Jeg er skyldig i manglende slik tagging både i dette området og i Østmarka. Det har sammenheng med at den gang jeg begynte å tegne stier for mange år siden så var det i starten ikke tema. Når det ble et tema og stor diskusjon om klassifiseringen ramla jeg litt av selv om jeg da klassifiserte en del. Etter en lang pause, sånn ca. 10 år fra tegning av stier så har jeg vært fornøyd med å få stiene inn på kartet.

De siste par årene har jeg bare brukt editoren som ligger i OSM, tidligere brukte jeg JOSM, og har ikke gjort noen jobb for å finne ut av hvilket verktøy jeg faktisk vil bruke. Jeg er fullt klar over at den interne editoren fint kan tagge stiene, jeg har bare ikke gjort det. Noe av det skyldes at jeg ikke bruker disse klassifiseringene i kartvisning på GPS'en min, samt nevnte diskusjoner om hva som er riktig tagging.  

Jeg tenker at det ikke er så viktig om man er helt presis med vanskelighetsgraden, og at det ikke er krise at skalaen er brukt litt forskjellig rundt om i landet. Det viktigste for meg når jeg skal sykle et nytt område er at jeg ser at det er tagget, og får noe følelse av vanskelighetsgrad, og om noe er anbefalt/ikke anbefalt osv.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har prøvd seg i Truls i det siste. Ser ok ut på Strava, men veldig vått.

Skullerudåsen / Pionéren høres veldig optimistisk ut, særlig nordsiden (Fjellstadbakken), men det er lov å prøve seg.

Best forhold mest sannsynlig ved nedre Truls og Bukkeberget / Ulsrudvann med Østmarksetra som utgangspunkt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (12 timer siden):

piggfritt i østmarka? mere spesifikt pinoeeren og truls? 

Rekkefølgen på barmark er Grønliåsen (strengt tatt Sørmarka), Trulsen og så Skullerud. I overgangen som nå må en nesten være lokalkjent for å holde seg der det smelter fort og drenerer godt. 

Fra Skullerud  er det Dalsåsen/Smeden som er først ute.  Der vil jeg tro det er bart nå, uten at jeg har vært og sjekket.     

Trulsen er det som skrevet over de nedre delene som blir klare først, utfordringen der er at f.eks Bukkeberget er i overkant vått en del steder. 

God tur og husk stivettreglene!  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knallføre på Grønliåsen, hele runden var 90% snøfritt med unntak av noen av gruveiene, men gikk fint å bare pløye igjennom på turbo. røde delen hadde mest snø men forsatt kjørbart 

433972673_1099215051302221_8774983873373824786_n.jpg

433962684_778936753834264_8484659823086713147_n.jpg

Screenshot 2024-04-02 221315.png

Endret av Emtb
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...