Gå til innhold

Slutte med rødt kjøtt


Anbefalte innlegg

Jeg prøver slutte med eller hvert fall kraftig redusere bruken av rødt kjøtt. Mest av hensyn til dyrevelferd. Jeg burde kuttet hvitt kjøtt også, men det blir enda vanskeligere. 

Saken er at jeg ikke får det til. På jobb er det masse rødt kjøtt tilgjengelig i lunsjen. Og jeg sklir ut og lar meg friste, til tross for gode intensjoner. Føler dette er litt som å slutte å røyke. Hva gjør jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copy paste fra et tilfeldig nettsted om endring av vaner:

Før du går i gang med å gjøre større endringer, bør du alltid spørre deg selv om målet du har satt deg faktisk er viktig for deg selv, og ikke bare for alle andre rundt deg. Du må vite hvorfor du ønsker endringen, og kjenne at du har eierskap til prosessen og målet.

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vegetarianer i 40 år vil jeg først bare gi kudos til valget/ønsket om å bli vegetarianer. Hvordan man best klarer det aner jeg ikke. Jeg sluttet brått med kjøtt som 16-åring og har aldri snudd meg tilbake. Tok ikke mange mange måneder å bli kvitt lysten på kjøtt og etter noen år ble kjøtt ikke-mat. Kjøtt er som huntonitt. Det er ikke ekkelt å se på, men det er ikke mat.

På spørsmålet hvem du skal gjøre det for så er det selvfølgelig slik at alle gode grunner i bunn er egoistiske, siden vi lever subjektive liv. Men om den egoismen er bra for dyrevelferden og for planeten så er det jo flott.

Jeg klarer bare å se ett argument for å spise kjøtt og det er hvis man synes det er godt. Og det er slik jeg ser det et råttent argument for å fortsette med noe man har skjønt at har en negativ effekt på egen helse og andres liv (her under dyrevelferd og klimaendringer).

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en viss mistanke om akkurat dette, og  hvor denne tråden ville ta veien.
Medier skriver om de positive aspektene i å reduserte kjøttforbruket mens andre går mer drastisk til verks som sitert: "Kjøtt er som huntonitt."
Det er som å få Jehovas på døra med spørsmålet "Har du sett lyset" og den rette vei? Ingen nyanser, bare egen overbevisning og som tilsynelatende skal prakkes på andre.
Nå bør det riktignok bemerkes at ytterkanter, i alle sine varianter, har jeg liten sans for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Furuog @Dan: Ja, det er nok motivasjonen det står på. Jeg vet hva som er riktig å gjøre, men er ikke så motivert til å gjøre det. Det er mye lettere når du er 16 år selvsagt. Hjemme er det ikke noe problem, der spiser vi ikke rødt kjøtt, så da går det av seg selv.

@san Jeg driter litt i hva du mener om saken, egentlig. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (2 minutter siden):

Hadde en viss mistanke om akkurat dette, og  hvor denne tråden ville ta veien.
Medier skriver om de positive aspektene i å reduserte kjøttforbruket mens andre går mer drastisk til verks som sitert: "Kjøtt er som huntonitt."
Det er som å få Jehovas på døra med spørsmålet "Har du sett lyset" og den rette vei? Ingen nyanser, bare egen overbevisning og som tilsynelatende skal prakkes på andre.
Nå bør det riktignok bemerkes at ytterkanter, i alle sine varianter, har jeg liten sans for. 

Jeg så ikke @Dan sitt innlegg så kategorisk som du tolker han. Huntonitt-analogien er autrert ja, men påpeker at dette er hans subjektive mening. Mitt subjektive valg er å redusere kjøttforbruket, men sliter litt med målet da det er veldig godt:-)

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv veldig glad i kjøtt, men ser ønsket om å redusere forbruket. Ikke så mye på grunn av dyrevelferd, men mest på grunn av at det kjøtt er noe av det mest belastende og forurensende man kan ha i seg av føde. Jeg spiser rødt kjøtt kanskje en gang i uka på jobb og kanskje en gang i mnd hjemme (i tillegg til bacon til pannekakene på søndag). Alle har sine personlige grunner til å redusere kjøttforbruk, men det trenger ikke være predikant for det.

Med så mange gode vegetarianske alternativer til kjøtt som finnes lett tilgjengelig i butikkene nå og priser som er humane, er det mye lettere å ha et lav kjøttforbruk enn det det var for bare 10 år siden.

Ang. mat på jobb, ville jeg forhørt meg med flere på bygget om det er ønske om mer vegetarianske alternativer og et skifte mot mer hvitt kjøtt. I vår kantine er det kun rødt kjøtt en gang i uka og stor salatbar, samt mye alternativer, men det er nok utenfor/over standarden for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (5 minutter siden):

Jeg så ikke @Dan sitt innlegg så kategorisk som du tolker han. Huntonitt-analogien er autrert ja, men påpeker at dette er hans subjektive mening. Mitt subjektive valg er å redusere kjøttforbruket, men sliter litt med målet da det er veldig godt:-)

Det er mitt også, og er på vei. Men igjen, dette med ytterkanter. Elgsteika vil fortsatt finne sin vei til ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megatryn skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke helt hva San babler om, for hen er tydligvis på bærtur ifht resten av tråden.

Om du ikke forstår da kan jeg ikke hjelpe deg, annet enn å anbefale deg å lese min kommentar igjen. At jeg er på bærtur får du gjerne mene. Men om en har fulgt tidligere debatter om nevnte tema om å redusere forbruket av rødt kjøtt så ville en har erfart at ytterkanter er de mest høylydte, fra den ene ytterkanten som bastant sier at de aldri vil endre sine nåværende kjøttvaner og til den andre ytterkanten som jeg gav et eksempel på.
Det oppfordres til en reduksjon og ikke kutt fra de som har gitt kostholdsråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å spise litt rødt kjøtt ved spesielle anledninger en stund fremover - da fortrinnsvis viltkjøtt. Men merker allerede at etter å ha kuttet rødt kjøtt hjemme så har lysten på å spise for eksempel blodig biff helt forsvunnet. Som er en type mat jeg har pleid å ha cravings på tidligere. 

 

For min del ser jeg fire åpenbare fordeler: 

1.Dyrevelferden i Norge (og resten av verden) er grotesk. Dyr lider i fangenskap, uten at det er noen annen grunn til det enn at vi synes kjøtt smaker godt.  Dette er det viktigste argumentet, sånn prinsipielt.


2. Kjøtt er ikke bærekraftiig i den skalaen vi produserer det i dag. Man kan argumntere for at om Norge skulle vært selvberget så måtte vi ha spist noe sau, geit og fjørkre, men det er ikke et argument for å spise industrielt produsert svin og ku. 

3. Det er sunnere. Rødt kjøtt i små mengder er ikke helseskadelig, kanskje til og med sunt, men det er solid kunnskapsgrunnlag for å slå fast at det forbruket vi har i dag ikke er sunt. 

4. Økonomisk. Et kosthold som i hovedsak består av fisk og vegetarisk er mye billigere. Det blir også mindre svinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (14 timer siden):

Jeg prøver slutte med eller hvert fall kraftig redusere bruken av rødt kjøtt. Mest av hensyn til dyrevelferd. Jeg burde kuttet hvitt kjøtt også, men det blir enda vanskeligere. 

Saken er at jeg ikke får det til. På jobb er det masse rødt kjøtt tilgjengelig i lunsjen. Og jeg sklir ut og lar meg friste, til tross for gode intensjoner. Føler dette er litt som å slutte å røyke. Hva gjør jeg? 

Det er vanskelig å endre vaner uansett, og i sosiale settinger er det enda vanskeligere! 
Om det er vanskelig å kutte det ut helt på jobb, kan du kanskje begynne med å spise mindre porsjoner (rødt kjøtt) på jobb? 1 kjøttkake i stedet for 2? Litt mindre roastbeef på skiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (4 minutter siden):


4. Økonomisk. Et kosthold som i hovedsak består av fisk og vegetarisk er mye billigere. Det blir også mindre svinn. 

Det er vel ikke korrekt. Jeg vokste opp med fiskemiddager 5 ganger i uken. Det fordi det var lett tilgjengelig og kjøtt var søndagsmiddag fordi det var dyrt. Nå er fisk blitt veldig dyrt, industripakket og har ofte vært på en lang transportvei  og innom flere foredlingssteder før den når disken. Og mye av fisken forsvinner underveis da stort sett bare loins er å finne i pakkene. Et ærlig unntak er den årlige skrei-sesongen. Kort, men velkommen.
Grønnsaksutvalget er det så som så med hos de store kjedene og prisen er ikke lav. Derfor besøkes "utenlandske" grønnsakshandlere hvor både utvalg, pris og påfyll skjer oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke korrekt. Jeg vokste opp med fiskemiddager 5 ganger i uken. Det fordi det var lett tilgjengelig og kjøtt var søndagsmiddag fordi det var dyrt. Nå er fisk blitt veldig dyrt, industripakket og har ofte vært på en lang transportvei  og innom flere foredlingssteder før den når disken. Og mye av fisken forsvinner underveis da stort sett bare loins er å finne i pakkene. Et ærlig unntak er den årlige skrei-sesongen. Kort, men velkommen.
Grønnsaksutvalget er det så som så med hos de store kjedene og prisen er ikke lav. Derfor besøkes "utenlandske" grønnsakshandlere hvor både utvalg, pris og påfyll skjer oftere.

Jeg ser disse påstandene rundtomkring, men det stemmer ikke. Hvert fall med unntak av svinekoteletter og muligens enklte typer prosessert kjøtt. Men om du sammenlikner for eksempel en frossen seifilet med hva som helst av magert rødt kjøtt så er sistnevnte mye dyrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokker av frossen seifilet har vært et unntak, men ikke lengre. De blokkene kjøpte jeg mye av tidligere. Nå er de redusert fra 600g til 500/400 og kilo-pris har økt.
Krympflasjonen har gjort seg gjeldene der også.
Men hvilke påstander du mener ikke stemmer, det vet jeg ikke. Fiskebutikker er stort sett blitt borte. Det kan vel også vi forbrukere ta på seg skylden for, når en ikke tåler bein i fisken. Lettsaltet uer(sprengt uer som noen kaller det) er blitt svindyr, kveite er blitt oppdrett, som laks. Og av en eller annen grunn finner en skatevinger i noen fiskedisker i stedet for tradisjonell hel fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (12 minutter siden):

I tillegg spiser man gjerne mindre mengder fisk enn kjøtt. 

 

Nettopp. Og det er vel det en bør endre. Mer fisk og mindre kjøtt. Men blokker av seilfilet kan ikke endre det, i alle fall ikke for meg som tidligere nevnt er oppvokst med mange varrianter av fisk. Det er vel ikke mange i dag som kjøper og spiser spekesild som meg. (Det selv om en i oppveksen fikk "kjøttsuppe" med sildebiter i stedet for kjøttbiter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer i noen år og syns det fungerte fint. Og jeg oppdaget at det er mer smak i et vegetarisk kosthold fremfor ett med hovedsaklig kjøtt. Lagde f.eks. vegisterkaker til jul som jeg syns smaker akkurat det samme som medisterkaker. Ost, melkeprodukter og egg er dessuten også del av et vegetarisk kosthold, men ikke et vegansk. Det er mye vegansk som også er veldig god, men det krever en del forberedelser. Etter et samlivsbrudd i 2018, så har jeg dessverre falt litt tilbake i et kosthold som også inneholder kjøtt. Rett og slett grunnet latskap. Spiser verken biff eller svinekoteletter, men det går mye i fisk og kylling.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo også veldig an på hvor man bor i landet og hva man har tilgang til. Driver man med jakt og klarer å ha fryseren(e) full av vilt, er det jo klart lettere, billigere og bedre for miljøet å spise dette. Bor man ved havet (som jeg gjorde i oppveksten) og man setter garn på morgenen og drar det om kvelden slik min far gjorde, er det naturlig å spise fisk ofte. Når det kommer til bærekraft og mat, må man nesten se litt bort fra selv-jakt i regnestykket.

 

Bor man i byen derimot og kjøper alt på butikken, blir imidlertid regnestykket et helt annet. Fisk fra en kvalitetsfiskehandler som får inn fersk fisk hver morgen har også som regel bedre priser og høyere kvalitet enn Prixen på hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (2 timer siden):

mens andre går mer drastisk til verks som sitert: "Kjøtt er som huntonitt."

Hehe. Hvordan man kan tolke mitt uttrykk "kjøtt er som huntonitt" som drastisk skjønner jeg ikke helt. Det pleier jeg å si for å vise at jeg IKKE er ekstrem med mitt valg om å være vegetarianer. Det hadde vært drastisk å si "kjøtt er ekkelt", men huntonitt-utsagnet er altså ment å vise på en fullstendig neutralitet i min vurdering av kjøtt som noe man stapper i munnen. Huntonitt er ikke godt, huntonitt er ikke ekkelt. Det er bare noe jeg ikke stapper i munnen.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjenner jeg heller noen som har smakt eller spist tak- eller veggplater og sammenlignet kjøtt med det. Men smaken er som baken.
I går kveld i Sykkelsommer var det et innslag om det jeg kaller for rødsei. Sei som har ligget i saltlake 9 år og uten å ha vært bløgget i forkant. To svært skeptiske programledere ville ikke i utgangspunktet smake på rødseien. Det gjorde de og innrømmet, tilsynelatende, at det faktisk smakte veldig godt.
Men nok om det, jeg har sagt mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (2 minutter siden):

Ikke kjenner jeg heller noen som har smakt eller spist tak- eller veggplater og sammenlignet kjøtt med det. Men smaken er som baken.

Synes du godteri er godere enn bæsj eller må du smake på bæsj før du kan svare på det spørsmålet? ;D

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (7 minutter siden):

Ikke kjenner jeg heller noen som har smakt eller spist tak- eller veggplater og sammenlignet kjøtt med det. Men smaken er som baken.
I går kveld i Sykkelsommer var det et innslag om det jeg kaller for rødsei. Sei som har ligget i saltlake 9 år og uten å ha vært bløgget i forkant. To svært skeptiske programledere ville ikke i utgangspunktet smake på rødseien. Det gjorde de og innrømmet, tilsynelatende, at det faktisk smakte veldig godt.
Men nok om det, jeg har sagt mitt.

Ja skulle du vere innom Helgeland og bli tilbydd ei bøtte er det berre å slå til..... Saltsei/gammelsei/raudsei med nypotades, kvit saus og kokt gulrot. (og litt saltflesk om det er søndag) Fast kost i barndommen....👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...