Gå til innhold

Anbefal meg en sykkel til altfor mye penger


Anbefalte innlegg

Skatten blir altfor høy, og siden jeg gjør alt jeg kan for å få ned årets resultat på bedriften og i tillegg ikke sykler, så tenkte jeg det var kjempe smart å kjøpe en sykkel...

Jobbet med sykkel i ørtenhundreogtrettifire år, men er helt blank nå. I hvert fall ikke 100% oppdatert.

Hva er veien å gå når jeg ser for meg en grense på rundt 70k med "alt". Da tenker jeg gode hjul, et styre som passer (trenger veldig smalt styre), og levering tidlig i 2024. Har sett på en Canyon Ultimate CF SL 8 Aero, og der virker det som om styret kan justeres i bredden... merkelig, men sikkert riktig. Ellers, Shimano? SRAM? Eneste jeg vet er at jeg er et vrak når det gjelder å justere gir, så her skal det være så elektrisk at selv håret mitt står i taket. Gjennom hjelmen.

Har et par forslag på blokka, men hører gjerne fra ekspertene!
Takk på forhånd🙂

https://www.canyon.com/no-no/landeveissykler/racersykler/ultimate/cf-slx/ultimate-cf-slx-8-di2/3559.html?dwvar_3559_pv_rahmenfarbe=R100_P03&dwvar_3559_pv_rahmengroesse=XL

https://www.canyon.com/no-no/landeveissykler/racersykler/ultimate/cf-slx/ultimate-cf-slx-8-force-axs/3560.html?dwvar_3560_pv_rahmenfarbe=R100_P03&dwvar_3560_pv_rahmengroesse=XL

https://www.canyon.com/no-no/landeveissykler/racersykler/ultimate/cf-sl/ultimate-cf-sl-8-aero/3558.html?dwvar_3558_pv_rahmenfarbe=R101_P03

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt CF SLX AXS med 303 FC du skal ha. 

CF SL har en lakkjobb som ser billig og fæl ut. Det vil du ikke ha. Det samme gjelder Di2. SRAM har tatt helt rotta på Shimano med sine patenter, så japanerne kan fortsatt tilby bra giring, men hvem vil ha batteriet inne i ramma i 2024? Du er da ikke elsyklist? 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (4 timer siden):

Det er selvsagt CF SLX AXS med 303 FC du skal ha. 

CF SL har en lakkjobb som ser billig og fæl ut. Det vil du ikke ha. Det samme gjelder Di2. SRAM har tatt helt rotta på Shimano med sine patenter, så japanerne kan fortsatt tilby bra giring, men hvem vil ha batteriet inne i ramma i 2024? Du er da ikke elsyklist? 

Takk for svar 🙂 

Virker veldig fin den sykkelen, og klarer ikke helt å se noen modeller som matcher like bra. Det eneste som virker litt kjipt er fast cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er vel spørsmålet om du må avskrive sykkelen over mange år (siden prisen er over 15000), så du bare får avskrevet en del av prisen i år i selskapet (og ført som kostnad)...og du må vel få levert sykkelen i år for å få den på årets regnskap, eller? Og så må du vel parkere den på "jobb" for at "den ansatte" ikke skal måtte betale fordelsbeskatning / inntektsføring (som mobiltelefoner)? Det siste kan en sikkert komme seg unna pga "hjemmekontor".

Har egentlig ikke greie på dette, men føler det kan være noe der.

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (4 minutter siden):

Så er vel spørsmålet om du må avskrive sykkelen over mange år (siden prisen er over 15000), så du bare får avskrevet en del av prisen i år i selskapet (og ført som kostnad)...og du må vel få levert sykkelen i år for å få den på årets regnskap, eller? Og så må du vel parkere den på "jobb" for at "den ansatte" ikke skal måtte betale fordelsbeskatning / inntektsføring (som mobiltelefoner)? Det siste kan en sikkert komme seg unna pga "hjemmekontor".

Har egentlig ikke greie på dette, men føler det kan være noe der.

Ikke ta dette for seriøst. Det skulle være en humoristisk måte å formulere en unnskyldning for å kjøpe ny sykkel 🙂. Men som åpenbart totale mislyktes, så jeg får ta selvkritikk.

Jeg betaler skatt mye glede!

Dog grade Jeg ikke trengt å skrive av sykkelen over flere år. Det er noen unntak der dersom planen er å siste ut etter et år. Jeg bruker jo sykkel i test-sammenheng...

Har tenkt litt BMC ettersom Birk Sport innimellom kommer med 25% kampanjer gjennom DNB, men jeg ikke helt feelingen for det merke. Canyon virker solid, og veldig kjekt å slippe og måtte bruke ekstra på et smalere styre. Nå må jeg bare bestemme meg om Shimano eller SRAM er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye å velge mellom. Er ganske sikker på at du kan få ganske mye for pengene hvis du sjekker litt rundt. 

 

BMC er flotte sykler. Er nok noe av det jeg ville ha sett på selv. Birk har hatt ganske mye salg i det siste. Tipper du kan få en bra pris også utenom 25% kampanje.

Bianchi hos Bikeshop er noe annet jeg ville sjekket. 

Selv har jeg gått for Scott Foil RC 10, men de er det få som har inne da de knapt har kommet til landet. 

Factor har mye fint.

Specialized, Trek osv osv. Tror du får en fin sykkelen nesten uansett hva man velger når man er i den prisklassen.

 

Når det kommer til girgruppe er det fordeler og ulemper med SRAM vs Shimano. Begge er bra. Rival ville jeg styrt unna, ikke fordi det er dårlig men mest fordi jeg synes det er for tung gruppe på en så dyr sykkel. Særlig kranken ser billig ut.

 

  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (3 minutter siden):

Her er det mye å velge mellom. Er ganske sikker på at du kan få ganske mye for pengene hvis du sjekker litt rundt. 

 

BMC er flotte sykler. Er nok noe av det jeg ville ha sett på selv. Birk har hatt ganske mye salg i det siste. Tipper du kan få en bra pris også utenom 25% kampanje.

Bianchi hos Bikeshop er noe annet jeg ville sjekket. 

Selv har jeg gått for Scott Foil RC 10, men de er det få som har inne da de knapt har kommet til landet. 

Factor har mye fint.

Specialized, Trek osv osv. Tror du får en fin sykkelen nesten uansett hva man velger når man er i den prisklassen.

 

Når det kommer til girgruppe er det fordeler og ulemper med SRAM vs Shimano. Begge er bra. Rival ville jeg styrt unna, ikke fordi det er dårlig men mest fordi jeg synes det er for tung gruppe på en så dyr sykkel. Særlig kranken ser billig ut.

 

Takk takk!
Trek jobbet jeg med i mange år, også på innsiden...Vet hva de står for, og har et hjerte for merket. Det samme for Specialized. Bianchi er det en helt egen aura med, og jeg hadde helt glemt de. Verdt å sjekke.

Scott er så klart flotte, så har jeg vurdert Merida tidligere. De har jo fått en voldsom boost.

Det er vel litt som med det meste i dag. I denne prisklassen får du bra produkter uansett hva du velger. Det gjelder bare å finne riktig produkt til sitt bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med canyon er at det sjelden/aldri er alle disse villedende kampanjene, 25%, cashback, kjøp før klokka 10, osv osv.

det hender de slenger på frakt, og 10%. Samt avslag på utgående modeller. Easy peasy! 
 

og god pris utenfor kampanje er vel omskriving av: vi tar egentlig altfor mye for syklene, så om du har snakketøy i orden får du prosenter.

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (8 minutter siden):

Det beste med canyon er at det sjelden/aldri er alle disse villedende kampanjene, 25%, cashback, kjøp før klokka 10, osv osv.

det hender de slenger på frakt, og 10%. Samt avslag på utgående modeller. Easy peasy! 
 

og god pris utenfor kampanje er vel omskriving av: vi tar egentlig altfor mye for syklene, så om du har snakketøy i orden får du prosenter.

Akkurat nå er nok god pris utenom kampanje også litt av "shit nå har vi ikke penger til å betale regningene nå, selg den sykkelen hvis du har mulighet".

 

Canyon er flotte sykler, men synes ikke prisene er så spesielle som de var. Et merke som har bra priser, men som sjelden blir nevnt (Torbjørn har nevnt det) er Merida. Reacto 8000 til 61000 veil pris er mye sykkel for pengene.

På landevei er det så sjukt mye fine sykler om dagen så er vel mest følelser for et merke som betyr mest. 🙂

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (3 minutter siden):

Akkurat nå er nok god pris utenom kampanje også litt av "shit nå har vi ikke penger til å betale regningene nå, selg den sykkelen hvis du har mulighet".

 

Canyon er flotte sykler, men synes ikke prisene er så spesielle som de var. Et merke som har bra priser, men som sjelden blir nevnt (Torbjørn har nevnt det) er Merida. Reacto 8000 til 61000 veil pris er mye sykkel for pengene.

På landevei er det så sjukt mye fine sykler om dagen så er vel mest følelser for et merke som betyr mest. 🙂

Ja Merida imponerer faktisk...
Har kikket på Scultura 8000, men ikke Reacto. Her er det god Shimano, men det funker vel det også. Veldig gode priser, selv om hjulene kanskje ikke er killer.

Jeg har en splitter ny sykkel i garasjen som jeg utrolig nok ikke får solgt. Men før eller siden... Uansett avhenger ikke nytt kjøp av landeveissykkel at jeg får solgt grusraceren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (11 minutter siden):

Ja Merida imponerer faktisk...
Har kikket på Scultura 8000, men ikke Reacto. Her er det god Shimano, men det funker vel det også. Veldig gode priser, selv om hjulene kanskje ikke er killer.

Jeg har en splitter ny sykkel i garasjen som jeg utrolig nok ikke får solgt. Men før eller siden... Uansett avhenger ikke nytt kjøp av landeveissykkel at jeg får solgt grusraceren.

Fargen på den Sculturaen er fet (synes jeg). Tror vel egentlig de hjulene er noe dårligere enn andre hjul i den prisklassen. Akkurat hjul er vel den store fordelen på Canyon. De er jevnt over ett knepp opp på hjul.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (6 minutter siden):

Fargen på den Sculturaen er fet (synes jeg). Tror vel egentlig de hjulene er noe dårligere enn andre hjul i den prisklassen. Akkurat hjul er vel den store fordelen på Canyon. De er jevnt over ett knepp opp på hjul.

Fargen på Reacto? I så fall 100% enig! Litt samme farge på Canyon CF SLX. Veldig spesiell🌟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (6 minutter siden):

Di2 har kun kabel mellom batteriet, framgir og bakgir nå. I tillegg trenger man ikke ha med ekstra batteri siden man kun lader 3-5 ganger i året 

Neida, men er man uheldig og går tom for strøm, så er man tom. AXS har to batterier, og de går sjelden tom samtidig. Da kan man smidig bytte batteri mellom fram-og bakgir slik at man kommer seg greit hjem. 
…og ingen ledninger er jo bedre enn noen ledninger, synes jeg da.

Ikke det at å gå tom for strøm er et problem, men det KAN skje - og da vil det skje enkelte, en gang eller to. 

Endret av Howard
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...