Gå til innhold

Hjelp, det er fullt av smeltet snø fra bilen på garasjegulvet!


eriksvatn

Anbefalte innlegg

Bor i et hus med en dobbeltgarasje i deler av 1. etasje over  en kjellerleilighet. Det er et malt betonggulv i garasjen, men dessverre svært lite fall. I tillegg har porten en gummilist nederst som jo holder vannet inne når gulvet er helt flatt. Dette fører til at vann som smelter fra bilen (grunnet smeltende snø/slaps/is) sprer seg utover resten av garasjegulvet som brukes til verksted, 2*zwift-stasjon etc. Har de siste to årene brukt en tetningslist (https://www.clasohlson.com/no/Tetningslist,-P-profil-hvit,-3–5-mm/p/34-235) for å avgrense vannet til akkurat der bilen står, kombinert med hyppig svabring av gulvet. Denne tetningslisten har begynt å lekke grunnet mekanisk slitasje..

 68044154339358.jpg

 

Ønsker en så tørr garasje og gulv som mulig, men helst ikke veldig energikrevende løsning (tørking ved hjelp av oppvarming eller lignende). Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Alternativer jeg har tenkt på er

  1. å frese ned den delen av gulvet bilen står på slik at det blir et fall der. Usikker på hvor tykk betongplata er, hvor mye jeg må frese ned for å få tilstrekkelig fall, og har ikke uendelig mye høydeforskjell å gå på på utsiden av garasjen...
  2. å støpe noe på toppen av eksisterende gulv for å skape det samme fallet, med en sidelist som gjør at vannet ikke renner av feil vei. Usikker på hvor mye ekstra vekt det er trygt å legge på gulvet med hensyn til etasjen under, og hvor mye som, evnt trengs..
  3. finne en eller annen form for "brett" eller lignende som hele bilen kan stå på, som kan svabres/tømmes når bilen ikke står der.. Noe a la Ikea sitt skobrett, bare for bil 😄
    baggmuck-skomatte-inne-ute-gra__1240682_ph186134_s5.jpg?f=xl
    (bruker forresten slike skobrett for å samle opp avrenning fra pendlersyklene som henger på den ene veggen 😊)
  4. lime på en t-list eller lignende rundt der bilen står, som er av bedre kvalitet enn dagens... (eks https://www.biltema.no/bygg/vvs/dusj/dusjtilbehor/t-list-2000020937)
    87-972_xl_1.jpg

Bruker bilen så lite som mulig, men vanskelig å få det helt ned til null, så må finne en løsning!

Hva ville dere valgt eller har dere en bedre løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen umiddelbar løsning, men har akkurat samme utfordring med dårlig fall. Drev akkurat og letet etter en midlertidig løsning med å "liste inn" bilene, for å unngå at det trekker mot veggene.. Så skal få tak i noen tetningslister fra Clas eller Biltema! Takk.

Fikk også inn en luftavfukter som hjalp en del. Den står og surrer 24/7 og suger til seg mange liter!

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nesten samme utfordring. Det er nok fall til at mesteparten av vannet renner mot porten, og gulvet har en liten kurvatur ved porten slik at det i teorien kan renne ut. Men det som skjer i praksis er at det fryser til is i åpningen og så blir det tett. Pga litt feil fall et sted rant vannet inn der vi lagrer strøsand, ikke så gunstig. Jeg prøvde først å legge en silikonstripe for å holde vannet ute, men det hjalp lite. Så festet jeg en trykkimpregnert lekt i gulvet med silikon, den har holdt tett i flere år. Du kan vurdere det på de sidene av bilen du ikke må kjøre over i alle fall. Kanskje også der du kjører over om du har en tynn lekt og lager skrå kanter på den.

Det går an å legge en slukrist i gulvet som fanger opp vannet, den må da kobles til et avløp. Hvis betonggulvet ditt er tykt nok kan du kanskje lage en slisse som er dyp nok til dette (snakk med fagfolk).

Vi ble anbefalt å borre hull gjennom betonggulvet og underliggende isolasjon og la vannet drenere ned i underliggende drenerende masser. Det er neppe en god løsning for trådstarter :classic_laugh:

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har limt 6meter med 20x20mm Alu L profil med Tec7 og deretter fuget med silikon for å skape et vanntett skille mellom parkeringsareal og bod i min garasje. Funker som gull.

Har et ørlite fall ut, med samme problem med en port som stopper vannet på sin vei ut. Fristende å frese noen små spor under den pakningen ja!

Endret av LCU
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor står bilen i garasjen? Cabriolet? Kun tohjulinger som skal inn der veit du 😉

 

Men frå spøk til revolver, fresing av spor i betongen høyres lurt ut, da får du muligens eit lite fordrøyningsbasseng. Kan hende dette i kombinasjon med opphøyd list mot bod og ein form for avløp ut av garasjen gjer susen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, suverin said:

Fikk også inn en luftavfukter som hjalp en del. Den står og surrer 24/7 og suger til seg mange liter!

Fungerer en luftavfukter adekvat i ca 5*C?

1 hour ago, suverin said:

Ja, har sett litt på disse typene myke matter, men ser for meg at det blir ganske mye styr å faktisk få tømt vannet ut av de. Med alle rynkene blir det vel enda vanskeligere for vannet å renne riktig vei, så da må man kjøre ut bilen og løfte ene siden opp etc. Usikker.

1 hour ago, arne_and said:

Vi har nesten samme utfordring. Det er nok fall til at mesteparten av vannet renner mot porten, og gulvet har en liten kurvatur ved porten slik at det i teorien kan renne ut. Men det som skjer i praksis er at det fryser til is i åpningen og så blir det tett. Pga litt feil fall et sted rant vannet inn der vi lagrer strøsand, ikke så gunstig. Jeg prøvde først å legge en silikonstripe for å holde vannet ute, men det hjalp lite. Så festet jeg en trykkimpregnert lekt i gulvet med silikon, den har holdt tett i flere år. Du kan vurdere det på de sidene av bilen du ikke må kjøre over i alle fall. Kanskje også der du kjører over om du har en tynn lekt og lager skrå kanter på den.

Det går an å legge en slukrist i gulvet som fanger opp vannet, den må da kobles til et avløp. Hvis betonggulvet ditt er tykt nok kan du kanskje lage en slisse som er dyp nok til dette (snakk med fagfolk).

Vi ble anbefalt å borre hull gjennom betonggulvet og underliggende isolasjon og la vannet drenere ned i underliggende drenerende masser. Det er neppe en god løsning for trådstarter :classic_laugh:

Ja, kjenner meg igjen i dette at det også fryser rett på utsiden av porten (selv ved svabring), så mulig man egentlig burde hatt et innvendig sluk!

36 minutes ago, kjerts said:

Forumnavnet er forkortelse for SmelteVatn, Erik?

Hold my beer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfukter funker fjell. Disse kan stå og humpe og gå kontinuerlig om du kjøper en litt okay variant. Drenering til sluk så trenger den ikke mye tilsyn. Det koster jo selvsagt litt i strøm men om alternativet er ødelagt hus & hjem så er vel valget enkelt.

Et annet og mer omstendelig alternativ er å få sagd spor i betongen og legge ned varmekabel og dreneringsrist++.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (16 timer siden):

Fungerer en luftavfukter adekvat i ca 5*C?

I 5 grader fungerer den, men den drikker mer (ihvertfall biltema-saken min) om det blir noen grader varmere. Så lenge jeg har plussgrader, så står min på. Stopper den når det blir minus inni der.

Har foreløpig ikke lagt opp avløp til avfukteren, men laget et lite hull i en 20-liters plastkanne og puttet slangen fra avfukter ned i den. Hver gang jeg parkerer bilen, ser jeg hvor mye vann som er i kannen, og om den evt må tømmes. 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får Gulvforhøyningslist i div. høyder. Helst en som ikke koster kr 1000 meteren. De burde være enkle å lage et basseng med. Kanskje epoxy gulvmaling e.l. der det blir vått. Vannet ender vel på laveste punkt, og der kan en vel vaske opp med en mopp eller grovstøvsuger(om man er veldig lat).

Fresing i betongtak/gulv høres litt skummelt ut om man ikke har snakket med en ingeniør eller produsenten. Det er vel ofte ikke ønskelig å kutte/borre i topp/bunn av bjelker, da det svekker konstruksjonen. Dog, sier en ingeniør at det er ok med lite spor i betongen er det en ganske simpel oppgave for div. freser en kan leie, gjerne med god støvsuger beregnet for det superfine støvet. Trenger vel fort ikke være mer enn 5-10mm og bør males med noe som tetter betongen. v-fals ser penest ut, men vet ikke om det finnes freser som lager det. En utfordring er vel om det er et klassisk drittvær, så vil det blir mye snø/vann, som vil renne over, evnt ut under et spor under garasjeporten.

Jeg har dreneringsrenner foran garasjen, for at vann ikke skal renne inn i garasjen eller bli liggende foran. Hele innkjørselen heller ned mot garasjen. Blitt fortalt at noen har varmekabel frest inn der garasjeporten møter gulvet og et par dreneringsspor under garasjeporten. Dreneringsrenne på utsiden. Virker som en etterkant fiks, for de som ikke planla inn en innvendig dreneringsrist med en form for oljeutskiller. Aldri undersøkt det selv, men hvis en først skal ha innvendig sluk i en garasje, er det vel fort ikke lov å la det renne rett ut i bakken/grunnen/dreneringen pga. olje/forurensede masse. Om dette kontrolleres av noen, er kanskje tvilsomt, men ikke bra å la forurensede masser renne ut i grunnen.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, BjornS said:

Jeg bruker en grovstøvsuger uten pose inni, suger opp det meste vannet. Resten kan evt tas med avfukter

Hmm, kanskje ikke så dumt! da slipper man jo også styret med at det fryser på utsiden av porten 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BjornS skrev (15 timer siden):

Jeg bruker en grovstøvsuger uten pose inni, suger opp det meste vannet. Resten kan evt tas med avfukter

https://www.kaercher.com/no/home-garden-rengjoeringsutstyr/grovstoevsugere/wd-6-p-s-v-30-8-35-t-16283810.html

 

Bjørn

Dette er jo litt mer jobb enn avfukter, men resultatet er nok både bedre og mindre energikrevende. Og så kan den jo brukes til generelt renhold av gruff og grus i huset forøvrig. Jeg bruker min grovstøvsuger til alt oppussingsarbeid, vann og gruff ved vasking av takterasse, avtrekk på sag/pussing mm. Det er nok blant elektroverktøyene mine som har flest driftstimer gjennom året.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to grovstøvsugere. En dyr blåBosch som behandles som en prinsesse(lever innendørs i kjelleren, under en trapp, vaskes etter bruk), og en Nilfisk(lever der den blir plassert, ute, i garasjen). Den stakkars Nilfisken min er lånt ut til bekjente og fått kallenavn R2D2. Den lever et hardt liv. Den har tømt alt fra regntønner til gjørmesøl fra grøfter/gravehull. I tillegg til alle mulige støvsugerjobber i garasjen. Aldri har den klaget. Boschen måtte på service fordi den fint støv hadde tettet noe.

Det er egentlig gull å ha en støvsuger som kan suge vann, det blir en eller annen gang veldig aktuelt for de fleste. På en hytte en kamerat renoverte, klarte han å velte en 10liters bøtte ut over det kjøkkenet med nylagt parkett og høye dørterskler. Fint basseng. Den lille Biltema grovstøvsugeren vi hadde kjøpt dagen før, reddet gulvet ved at vi fikk sugd opp alt vannet med en gang. De tar ikke alt vannet, men nok til at et pensjonert håndkle kan tørke opp resten.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, BjornS said:

Jeg bruker en grovstøvsuger uten pose inni, suger opp det meste vannet.

Problemet mitt har midlertidig blitt noe redusert ved at det er minusgrader i garasjen, men måtte likevel teste dette nå med en gammel biltema våtstøvsuger (WD 1000/10). Og selv om det var et litt krevende islag på toppen av vannet, så fungerte dette strålende. Takk for et godt forslag, veldig fint med løsninger man allerede har, men bare ikke er klar over:-)

37ead44c4c3b68640034344f5f8864b8.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BjornS skrev (På 5.1.2024 den 20.53):

Jeg bruker en grovstøvsuger uten pose inni, suger opp det meste vannet. Resten kan evt tas med avfukter

https://www.kaercher.com/no/home-garden-rengjoeringsutstyr/grovstoevsugere/wd-6-p-s-v-30-8-35-t-16283810.html

Er tilbud på Nilfisk hos megaflis.no, så ble en slik! Da skal det suges!

https://www.megaflis.no/verktoy/stovsugere/nilfisk-multi-ii-30-t-inox-vsc-eu-torr--og

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...