Gå til innhold

Sovepose bikepacking


Anbefalte innlegg

Skal ha ny sovepose til bikepacking. Har denne som øverst kandidat nå: Mountain Equipment Firefly https://www.shutrondheim.no/produkt/mountain-equipment-inua-firefly/

Hovedspørsmålet er om den blir varm nok etter en lang dag på sykkelen? Har fått noen tilbakemelding på at den muligens kan bli kald.

Ligger i telt med ekstra footprint.

Ligger på liggeunderlag Exped SynMat UL LW R-verdi 3.3

Tar gjerne i mot forslag på andre soveposer.

 

 

Endret av johs78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg her også 🙂

Jeg har ikke erfaring med denne posen, men en tilsvarende med 260g / 800fp. Etter en del erfaringer i høyfjellet i underkant av 5 grader er at det fort blir litt kaldt, ja. Dersom du i hovedsak sover i høyere temperatur/lavere hoh. og luftfuktighet enn jeg, kan den nok fungere. Et alternativ (som jeg har kjøpt inn til neste år sommerturer) er denne https://www.prisjakt.no/product.php?p=2631066 Svært tynt ytterstoff, men nesten dobbelt så mye dun. Utrolig god pris også nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Firefly posen var på toppen av min ønskeliste,  men endte på et tilbud på helium 400. Helt fantastisk pose, det er en fryd å krype ned i den.  Litt stort pakk volum,  men der er Firefly bedre på både vekt og volum.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har også endel tips:

Selv har jeg en Rab Mythic 400. 400 gram hydrofobisk dun, 900PF. Veldig fornøyd med den. Den er varm nok i 3 sesonger, litt kald når gradestokken nærmer seg 0 på det kaldeste på natta. Før supplerte jeg med STS sin Reactor Thermoliner når det ble kaldt. Nå bruker jeg ofte bare den vanlige silkelineren til Rab sammen med tynn Icebreaker merinolue og Exped duntøfler. Hode og føtter føler jeg ofte er de "enkleste" kuldetapene å fikse på kroppen. Blir det vel kaldt bruker jeg bare vinterposen min, Rab Alpine Pro 800.

Valg av sovepose har litt med om en sover varmt eller kaldt. Mange tester kanskje ikke soveposene sine i grenseland av komfortsonen. Selv vil jeg tro jeg sover ganske middels temp. Min sovepose kan være litt varm midt på sommeren, men det er lett å åpne den eller bare bruke den som quilt. Om sommeren, og enkelte steder hvor kanskje minste temp om natten 10-15 grader, er det sikkert fint med de superlette 200-250grams soveposene. Men de dekker ikke et bredt område om en kun vil ha en sovepose til 3 sesonger. Dog, med en dunjakke og kanskje duntøfler, drar en opp totalt dunmengde, noe som gjør at 250gramspose nærmer seg en 350gramspose. En lett dunjake ala Rab Kaon(70 gram dun) har god gram/varme-ratio. Rab Microlight(150gram dun) føles overkill som regel, men skal en på hardangervidda en sommer, er den kanskje fin på kvelden. Evnt. om en er frossen av seg.

Skal en se på sovepose er det ofte verdt å se på hvilket liggeunderlag en har. R-verdien vil påvirke hvor varm soveposen er eller føles. Ut over det loves det mye om komforttemp etc., men det er gjerne litt teoretiske øvelser. Ofte er det beste bare å se på dunmengde i gram, og dunkvaliteten/spensten på dunen i PF. Hydrofobisk dun er et must i mine øyne, om man skal være ute flere netter i strekk. Fasongen har endel å si, mange liker ikke de trange mummisoveposene. Dog, det er kanskje mer reelt på vinteren, hvor man gjerne vil kle på seg inni soveposen, noe som ikke er lett i en trang pose. Det @torbjornhb nevner om glidelås er verdt å tenke på. Min har 3/4 zip, og føler ikke det er noe problem. Har prøvd UL poser med 1/8 zip, og det er som å skli inn i en bivy/bivakpose. Hadde da heller valgt en quilt, om gramene var så viktige. Noe som er blitt veldig populært de siste årene.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (3 timer siden):

Jeg har ME Firelite. Meget gode poser!
https://www.xcsports.com/mountain-equipment/157673/firelite--8-c-i-900-plus-fillpower-i-770g-vekt

Mountain Equipment er gode på dun, og digger fullengde glidelås på begge sider.

Takk for link, ser nå at de har øket fyllet og dermed er den nye utgaven varmere (og litt tyngre)

  • EN/ISO23537
    • Comfort: -2 C
    • Comfort Limit: -8 C
    • Extrreme: -26 C

Når du skriver glidelås begge sider, regner jeg med du mener glidelås som kan åpnes fra begge ender?

Enig i at glidelås i full lengde er ett kriterie.

Edit: Ser nå at jeg var litt rask. Du har, og har linket til Firelite 😀 Dataen ovenfor er for Firelite, men den er noe tyngre enn Firefly.

Endret av johs78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister man ikke litt varme/isolering om en har glidelås på begge sider? Kuldebroer er en utfordringer med glidelåser. Litt ekstra vekt også.

Jeg har glidlås på venstre side, og teltåpningen på høyre side. Litt irriterende, men man tilpasser seg raskt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (23 minutter siden):

Takk for link, ser nå at de har øket fyllet og dermed er den nye utgaven varmere (og litt tyngre)

  • EN/ISO23537
    • Comfort: -2 C
    • Comfort Limit: -8 C
    • Extrreme: -26 C

Når du skriver glidelås begge sider, regner jeg med du mener glidelås som kan åpnes fra begge ender?

Enig i at glidelås i full lengde er ett kriterie.

Sorry! Her roter jeg. Glidelås kun på den ene siden, og ikke helt ned til foten en, men så godt som (140 cm).

Jeg hadde tenkt å bestille Rab Mythic Ultra 360, men den har kun glidelås i halv lengde. Soveposen jeg bruker nå er fra Big Agnes. Torchlight et eller annet. Kan sjekke når jeg kommer inn fra kulden 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor varm soveposen er handler vel så mye om om du er sliten, dehydrert, kald, sulten osv enn akkurat temeraturratingen. Jeg personlig ville kjøpt en varmere pose til mine sommerturer. Jeg er litt kald når jeg sover og vil gjerne ha en sovepose som har comfortrating på fem grader kaldere enn det jeg kommer til å oppleve. Kvalitet på søvnen er mye viktigere enn at det er behagelig på dagen. 

 

Jeg kryper ned i en Western Mountaineering Lynx GWS i kveld.  Og jeg tror det blir men en ekstra quilt på toppen da det er på grensa til posen. 

Endret av Chalshus
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite som er verre enn å være ganske utkjørt fysisk og mentalt, og så bli ligggende å hutre gjennom natta. Det har jeg gjort litt for mye, dog ikke i form av bikepacking. Tror jeg vil slite med å motivere meg for å pakke pose som jeg mistenker blir for kald. Komfort-temp som posene måles etter syns jeg ofte er veldig optimistiske - det tas da utgangspunkt i at man har et base lag på kroppen og føles komfortabelt.
Nå som EN/ISO ratings er harmonert (2017) så burde kvaliteten/varmen i posene i hvertfall være nokså direkte sammenlignbare. Jeg tror alle mine poser er eldre enn dette 🙂

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (3 timer siden):

Jeg kryper ned i en Western Mountaineering Lynx GWS i kveld.  Og jeg tror det blir men en ekstra quilt på toppen da det er på grensa til posen. 

I'm impressed.

"Hot tent" m/ovn eller vanlig telt?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 5.1.2024 den 13.09):

Mister man ikke litt varme/isolering om en har glidelås på begge sider? Kuldebroer er en utfordringer med glidelåser. Litt ekstra vekt også.

Jeg har glidlås på venstre side, og teltåpningen på høyre side. Litt irriterende, men man tilpasser seg raskt.

På en av mine poser har jeg fullengde toveis glidelås på begge sider og det syns jeg er ordentlig digg på mange måter. Jeg har telt hvor liggeretning og teltåpning ikke har betydning så da spiller det ingen rolle hvor glidelåsen er plassert. På siste lette anskaffelse (Big Agnes) gjør konstruksjonen av teltet at foretrukket liggeretning er gitt og da er det for en gammel kar mye lettere om glidelås og teltåpningen samsvarer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere måling på hvor kaldt det ble? Jeg har kjørt "winter trials" av Keron 4 GT i hagen de siste dagene, og var litt fristet av å prøve. Men så ble det -27C og halsen ruskete så da skjøv jeg det fra meg.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gode råd her og på fjellforum + mer evaluering tror jeg at jeg kommer til å gå for Firelite i steden for Firefly. Da vil jeg mest sannsynlig få mer komfortable netter og kan utvide bruksområdet/sesongen endel. Liker best å kunne ligge i sovepose mest mulig tilsvarende hjemme også heller ta på superundertøy etc ved behov når det er litt ekstra kaldt. Hvis en velger ett sovesystem som "krever' at en må ligge med ekstra tøy som default har en ikke så mye ekstra å tilføre hvis en er ekstra kald en natt. Erfaringsmessig blir jeg lettere kald på type bikepacking turer, sannsynlig pga jevnt over hardere belastningen, enn typisk jakt/fjellturer. Om jeg tar med silkelineren eller ikke får praktisk bruk vise.

Firelite:

EN/ISO23537

Comfort: -2 C

Comfort Limit: -8 C

Extreme: -26 C

https://www.xcsports.com/mountain-equipment/157675/firelite-long-ombre-blue

Firefly:

EN/ISO23537

Comfort: 4 C

Comfort Limit: -2 C

Extreme: -18 C

https://www.xcsports.com/mountain-equipment/157670/firefly--2-c-i-900-plus-fillpower-i-550g-vekt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget av pose støttes @johs78 og det blir aldri feil med varm nok pose for å sikre en god natts søvn. Jeg kan tåle mye dritt på dagen vist jeg har hatt ei god natt. Som jeg vel nevnte i tråden på Fjellforum (rayun) har jeg med eget ullsovetøy som primært skal være tørt og brukes i posen om nødvendig.

I Norge er det ikke til å komme fra at med varierende vær og lite plass på sykkelen bør ting ha mer enn en funksjon, så mitt sovetøy blir tatt i bruk på dagtid også om det er nødvendig. Litt avhengig av tid og sted for turen har jeg også med en svært lett, pakkvennlig dunjakke. Jakka kan brukes i camp på litt kjølige kvelder/morgener, eller som under / ytterplagg ved sykling.

Er jeg kald (våt) på beina ved dagens slutt er det selvfølgelig deilig å få på tørre ullsokker før jeg kryper i posen. Fortsatt kald på beina? Da vrenges armene på dunjakka inn og glidelåsen trekkes igjen. Stikker de kalde beina inn i jakka og så ned i posen. Når beina er varme nok kan jeg bruke jakka som ekstra dyne lagt løst over overkroppen, altså ikke på meg og ikke nedi posen, men ovenpå posen. 

Og siden ikke soveposene genererer varme må vi skape den sjøl, helst før sengetid så jeg prøver å ikke være, sulten, tissetrengt eller kald før jeg legger meg. Så litt fysisk aktivitet før jeg kryper i posen pleier å betale seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (4 timer siden):

Hadde dere måling på hvor kaldt det ble? Jeg har kjørt "winter trials" av Keron 4 GT i hagen de siste dagene, og var litt fristet av å prøve. Men så ble det -27C og halsen ruskete så da skjøv jeg det fra meg.

Med den holdningen er det bare å kjøpe seg lavvo med titanovn!

Skjermbilde2023-11-01104204_1066x.png?v=

  • Like 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...