Gå til innhold

Nå må vi ta oss sammen.


Hen9ng

Anbefalte innlegg

Det må være lov å bruke hodet litt: 

https://www.terrengsykkel.no/fatbike/sykling-i-skiloype

Etter det siste snøfallet trenger løypene mye tid på å sette seg. Dette skaper misnøye hos mange og gjør samarbeidsklimaet dårligere. Når man innser at forholdene ikke er særlig egnet for sykling er det lov å snu, ta økta på Zwift istedenfor. Synd at noen driter i arbeidet Skiforeningen og mange andre idrettslag gjør på dugnad. Jeg er den første til å ønske fatbike-syklister velkommen når det ikke setter denne type spor.. 

Endret av Hen9ng
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror, som vanlig, at det neppe hjelper å poste om slikt i et entusiastforum. Får ikke lest hele artikkelen, men dette er kanskje litt å sparke inn åpne dører? Akkurat samme type artikkel rettet mot turgåere, hundeluftere og barn med akebrett i lokalavisa her få timer etter at lysløypa ble preppet. Muligens blåkopi fra forrige sesong.

Vi har halvtråkket noe sti for å lufte (den bittelille) bikkja, og på 2 steder må lysløypa krysses 90 grader. Det tar maks 10 sekunder. Kona var ute og lufta dyret en formiddag, og akkurat i det hun fullførte en kryssing kommer det en kar på ski og gir henne huden full. Bannskap og skikkelig ufin. Garantert fyrt opp av akkurat slike artikler med påfølgende clickbait-deling på Face. Hun ble totalt satt ut.

Selv var vi ute og gikk langrenn i denne løypa lørdag og søndag. Første gang på mange år vi har hatt nok snø her. Postkort-vær, dog litt kaldt - mao perfekt skivær. Til sammen traff vi hele 5 andre skiløpere ila til sammen 4 timer i "rushtiden". Løypa er drøyt 5km. Her er alt av lysløype preppet til ski, og nøyaktig 0 meter labbeløyper eller alternative traseer finnes.

Sorry, ble en liten anti-rant. Skulle ønske det kom noen artikler og innlegg med litt mer joviale anbefalinger/retningslinjer/skikk og bruk fremfor de klassiske sinte og polariserende. 😄

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kun i denne svingen, da personen kom inn i spesielt myk snø. Det er lett å se at før det så fløt han fint oppå. Generelt kan man fritt benytte seg av retten til å ferdes fritt i naturen. Det gjelder også skiløyper. Samtidig er det å hisse seg så jævlig opp helt unødvendig. Ingen har noe igjen for å skape fronter. Tvert i mot synes jeg det er synd at fatbike ikke er "allemannseie" i skiløypene. Diverse foreninger har klart å skremme vekk folk. De er de virkelige rasshølene. Det var jo slike aksjoner mot snowboard på slutten av 80-tallet, men heldigvis lyktes snowboard å få innpass, selv om disse faktisk kunne bli nektet med loven i hånden. 
 

Endret av Ace
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok litt rask ved å kikke på bildene der ja og er enig @Acei at det ser ut som det flyter greit videre. Jeg håper jo at man fra alle sider kan vise forståelse for hverandres perspektiver det være seg gående, skiløpere og syklister. Det gjøres mye godt tilretteleggingsarbeid rundt om ved å kjøre opp egne scooterspor for syklister og gangtraseer ved siden av skiløypa. Det er jo ikke mange dagene det har ramlet ned 20-30 cm med snø og da håper jeg løypene kan få anledning til å sette seg tilstrekkelig for at alle kan bruke marka sammen. Spesielt her inne vil jeg tro vi er opptatt av å få flest mulig ut i marka. 

Forøvrig @Knutspeedhørtes dine erfaringer håpløst ut da det ikke bør være veldig vanskelig å se hvor dere kommer fra og skal til. Selv om det ikke virket slik i første innlegg er jeg en av de som forsøker å opprettholde hilsekulturen i marka og på fjellet uavhengig av det er skiløpere, fotgjengere eller syklister! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pokker om jeg sykler i skiløyper når det setter spor som går utover skøyting eller klassisk. Det skjer når det er hardt nok til avtrykket er minimalt. Dermed blir det stort sett fra mars og utover, april kan være helt vidunderlig.

Om jeg havner borti skitraseer med myksnø en stakken stund, så kliner jeg fatbiken helt i kanten, om nødvendig pushbike i kanten med delvis vassing i løssnøen på siden, inntil jeg forlater traseen igjen. Sykkeltraseer i skauen tråkkes/sykles opp sjøl, selv om det er mye strev. Å påberobe meg allemannsretten til å sykle i skitraseer der jeg setter spor og ødelegger for skigåingen kunne ikke falle meg inn. Så sabla langt der i fra.

Endret av supperådet
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for noen år siden også noen nisser som hadde valgt å sykle fatbike ned halfpipen på Tryvann rett etter at den var preppa. De ødela den totalt og fordi det er dyrt å preppe en halfpipe blir det ofte bare gjort et par ganger i uka så det var jo fint.

Men idioter finnes altså over alt, det er bare noen årstider de setter tydeligere spor etter seg enn andre. Enten det er tråkking i løyper om vinteren eller sabotasje av stier om sommeren. Skjønner at media skriver om det fordi det til de grader driver engasjement, kanskje spesielt blant langrennsløpere, men om det gjør noe som helst med adferden til folk er jeg mer usikker på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (7 timer siden):

Var nok litt rask ved å kikke på bildene der ja og er enig @Acei at det ser ut som det flyter greit videre. Jeg håper jo at man fra alle sider kan vise forståelse for hverandres perspektiver det være seg gående, skiløpere og syklister. Det gjøres mye godt tilretteleggingsarbeid rundt om ved å kjøre opp egne scooterspor for syklister og gangtraseer ved siden av skiløypa. Det er jo ikke mange dagene det har ramlet ned 20-30 cm med snø og da håper jeg løypene kan få anledning til å sette seg tilstrekkelig for at alle kan bruke marka sammen. Spesielt her inne vil jeg tro vi er opptatt av å få flest mulig ut i marka. 

Det finnes liten grunn til å ha separerte anlegg. Både fatbike og ski bør fint kunne sameksistere i såkalte skiløyper.

  • Confused 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det kalles skiløyper....skjønn det den som evner.

Utover det, løypekjørere og idrettslag blir ofte oppgitt når de ser at syklister og turgåere har ramponert preparerte skispor umiddelbart etter at løypene er kjørt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Gubben said:

Det er en grunn til at det kalles skiløyper....skjønn det den som evner.

Utover det, løypekjørere og idrettslag blir ofte oppgitt når de ser at syklister og turgåere har ramponert preparerte skispor umiddelbart etter at løypene er kjørt opp. 

Forståelig nok...men som nevnt over: lokalavisa gulper opp et typisk polariserende innlegg, kommentarfeltet på face tar av. I mellomtiden, på F-B gruppa for de som prepper løypa, skjønner de ikke problemet. Dette er tilfellet her hos meg nå. Løypeprepperne er blant de ivrigste på ski, pensjonister som tar flere turer om dagen, og de er knallfornøyde med folks oppførsel.

Helt sikkert ikke slik overalt 🙂

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt alt fra ryttere, fiskere som pilker (borrer hull midt i skiløypa), de som brenner bål, folk med store hundespann, barnevogn, vennegjenger til fots, joggere, elg, rev og syklister i skiløypene. Skal bli flinkere til å spenne på meg Goproen så jeg får dokumentert påstandene. Alle gjemmer seg bak "allemannsretten" og gjør hevd på skiløypene.

De fleste fatbike entusiastene lokalt ser an forholdene og sykler kun når det er optimale forhold, regner med at de ikke gidder å sykle i løssnøen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (10 timer siden):

Generelt kan man fritt benytte seg av retten til å ferdes fritt i naturen. Det gjelder også skiløyper.

Allemannsretten gir ikke bare rettigheter, den definerer også plikter. Miljødirektoratet har skrevet litt om dette:

Sitat

Den som sykler om vinteren må gjøre dette på en måte som ikke ekskluderer annen vinteridrett.

Sykling i skiløyper må skje på en måte som ikke ødelegger løypene og skaper konflikter.

Så det er ikke fritt frem. Dessverre er det nok svært ulike tolkninger av hva "ekskluderer annen vinteridrett" og "ødelegger løypene og skaper konflikter" innebærer. Men jeg skulle mene at dype sykkelspor i en skiløype ikke er greit i hht. sitatet over.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (23 minutter siden):

Jeg har møtt alt fra ryttere, fiskere som pilker (borrer hull midt i skiløypa), de som brenner bål, folk med store hundespann, barnevogn, vennegjenger til fots, joggere, elg, rev og syklister i skiløypene.

Favoritten min var en flokk på kanskje 8-10 personer som hadde satt opp en stor grill midt på Gråseterveien en flott lørdag ettermiddag. Nesten umulig å komme forbi med unger som vaset rundt og voksne i godt grillhumør. Ikke alltid det er like enkelt å vise selvbeherskelse.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatbiken er solgt, og sykling i skiløyper synes jeg personlig er dritkjedelig, så jeg unngår personlig det så sant det er mulig, men det er det ikke alltid. Jeg sykler gjennom hele vinteren, men da med smale hjul og på stinettet. 

Og om det er mulig er et vesentlig poeng for meg. "Tilhører" Østmarka i Oslo for egen del, og der det er best vintersykling, dvs. i Truls-området så er det en rekke kombinerte rød og blåmerkede grusveier som om vinteren prepareres for ski. Jeg var selv ute i går kveld i nevnte område og en får i praksis ikke syklet der uten å sneie innom en skiløype fra tid til annen. Det samme gjelder selvsagt for alle de som er ute til fots, det er i praksis svært vanskelig å unngå skiløypene fullt og helt, og merk - disse er altså også blåmerket. 

Så skal det sies at grunneier, dvs. Oslo kommune har bestemt at det er helt ok å ferdes i preparert løype så lenge en ikke ødelegger selve trikkeskinnene. Det er faktisk ønskelig ut fra et folkehelseperspektiv.  På tross av dette er det en haug av selvoppnevnt politi som skal kjefte på de stakkarene som er ute til fots i midten som egentlig har fint lite alternativ, så jeg er litt motsatt, nå må disse skiløperne ta seg sammen. Og bare så det er sagt, det er to trikkeskinner på hver sin side av grusen og midten er ikke beregnet på skøyting, selv om enkelte tror det - det er for smalt. 

Mitt eksempel er fra det som trolig er det største pressområdet i hele Norge, og hvor skiløperne i nevnte område nesten alltid er i mindretall, og det går heldigvis stort sett bra. I praksis blir ikke trikkesporene ødelagt, og det blir et hardtråkket spor i midten. Jeg satte ikke spor med mine tynne hjul i går, men det skal sies at jeg gikk av sykkelen i en bratt oppoverbakke da det var litt løst akkurat der. 

Så gjelder selvsagt allemannsrettens plikter for oss alle, også på preparert løype, og at retten også har noen plikter synes å ha gått svært mange hus forbi. Mange tenker at å ødelegge en skiløype ikke kommer i denne kategorien, siden den smelter til våren, men det gjør det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (1 time siden):

Det er en grunn til at det kalles skiløyper....skjønn det den som evner.

Utover det, løypekjørere og idrettslag blir ofte oppgitt når de ser at syklister og turgåere har ramponert preparerte skispor umiddelbart etter at løypene er kjørt opp. 

Hva det kalles spiller selvsagt ingen rolle. Har du noen gang gått eller syklet på skogsBILveier? FRI FERDSEL er overordnet enn tilfeldige navn på anlegg de har fått lov til å lage et sted allemannsretten gjelder. Skal man nekte rulleskiløpere å bruke bilveier og gangveier om sommeren?

Det er lite ramponering. Dette brukes som argument til å legge beslag på disse områdene. De gående går ofte ikke langt, og selv de ødelegger lite, tross ryktet. Overdrivelse gagner ingen. Til tross for dette "skrekkbildet" i artikkel, så ser man knapt at fatbike har vært tilstede, kun et lett mønster. Blir det for mange skiløpere og organisasjoner som mener de ikke klarer å sameksistere så bør man heller måke ned disse gangveiene og skogsbilveiene som blir brukt til skiløyper, og heller la folk få gå og sykle der. Da får skiløpere finne andre steder. Faktisk er det slik at det er de som driver med skøyteski som ødelegger klassisksporene mest, og den største grunnen til at skiløyper må kjøres opp på nytt.

Endret av Ace
  • Like 3
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (7 minutter siden):

Så skal det sies at grunneier, dvs. Oslo kommune har bestemt at det er helt ok å ferdes i preparert løype så lenge en ikke ødelegger selve trikkeskinnene. Det er faktisk ønskelig ut fra et folkehelseperspektiv. 

Oslo kommune har kun kommet med en presissering. Det betyr at man også kan gå der om man går igjennom sålen, dvs. midt mellom sporene. Begrensingen til vanlig for å benytte seg av skiløyper er at man ikke ødelegger. Det betyr i praksis at man ikke benytter seg av (selve) sporene, og at man ikke går gjennom sålen (sannsynligvis gjelder dette over en lengre strekning, men er ikke testet i retten). At man ser spor i seg selv betyr ikke at man har ødelagt anlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig rart at idet snøen faller og den grusveien man har gått, jogget og syklet blir til skiløype at man da er automatisk uvelkommen i "sin egen skog". Det virker jo ikke som et stort problem, og at det er god forståelse fra både de på ski og de uten, hva som er greit og ikke. Men samtidig synes jeg at grusveiene kunne vært preparert med et slags sidespor for gående og syklende. Men tror ikke jeg får gjennomslag for den ideen med det første.

  • Like 3
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går en del på ski - primært skøyting - og er grinete når folk går i løypa og ødelegger spor. Tips til folk er å følge med på skisporet.no og sjekke om det er lenge siden det er kjørt opp. Om det ikke er kjørt opp på to-tre dager er det ofte greit å sykle. 

Vær mer forsiktig med å sykle om det er kjørt opp samme dag. Et skispor har høyest verdi når det er nyoppkjørt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er jo veldig rart at idet snøen faller og den grusveien man har gått, jogget og syklet blir til skiløype at man da er automatisk uvelkommen i "sin egen skog"."

Hvorfor er du uvelkommem? Du tar på sko når du jogger, setter deg på sykkelen når du sykler. Hva med å ta på deg ski når det blir skiløyper? For meg handler dette om skikultur. Har man litt av det, så er det å sykle eller gå i preparerte skiløyper helt utenkelig. Innser at mange mangler denne kulturen og jeg har møtt flere av dem i skiløypa. En gang fire stk. på fatbike i en motbakke. Jeg stoppet og påpekte at dette var en skiløype. Fikk da høre at jeg sikkert gikk på rulleski på veier de syklet, så da kunne de også sykle i skiløypa. Gadd naturligvis ikke argumentere mer og dro videre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berget skrev (4 minutter siden):

Hva med å ta på deg ski når det blir skiløyper?

Kan det tenkes at mange ikke liker å gå på ski og/eller ikke har ski? Eller strekker ikke forestillingsevnene dine så langt. Heldigvis er det ikke behovsprøving for bruk av naturen. Motivasjonen for sine valg har selvsagt ingen med så lenge man ikke bryter loven. 

Å henvise til en konform kultur blir selvsagt håpløst. Igjen kan jeg henvise til da snowboard kom på slutten av 80-tallet (jeg drev med dette fra 70-tallet, men den kom inn i slalombakken fra midten av 80-tallet. Det var de samme argumentetene: egoisme, dere ødelegger, osv. osv. Det finnes ingen grunn til å henvise til kultur. Kulturen er summen av de som er der, også de som sykler og går. Det er loven som hersker, og ut over det har du ingenting med hva folk driver med, selv om du må forholde deg til dem. Tåler du ikke andre mennesker så er kanskje ikke Oslo for deg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (1 time siden):

Allemannsretten gir ikke bare rettigheter, den definerer også plikter. Miljødirektoratet har skrevet litt om dette:

Så det er ikke fritt frem. Dessverre er det nok svært ulike tolkninger av hva "ekskluderer annen vinteridrett" og "ødelegger løypene og skaper konflikter" innebærer. Men jeg skulle mene at dype sykkelspor i en skiløype ikke er greit i hht. sitatet over.

Det er ikke opp til enhver å tolke. Man skaper ikke konflikter med tilstedeværelse. Det er de som begynner å bråke som skaper konflikter. Ødelegging er om man går gjennom sålen (sannsynligvis over lengre avstand, men ikke testet i retten). Husk også at skiløpere ødelegger løypa, ved for eksempel å falle. Hvis løypa er myk så kan de skape stort hull. Man kan selvsagt ikke straffes for det. Og skulle løypa skifte plutselig karakter for fatbikeren, ved at den blir plutselig mykere, så er neppe det straffbart. Fatbikedekk er lagd til å flyte på snøen, og så lenge man holder seg på sålen så bryter man ikke noen lov. 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (12 timer siden):

Det er nok kun i denne svingen, da personen kom inn i spesielt myk snø. Det er lett å se at før det så fløt han fint oppå. Generelt kan man fritt benytte seg av retten til å ferdes fritt i naturen. Det gjelder også skiløyper. Samtidig er det å hisse seg så jævlig opp helt unødvendig. Ingen har noe igjen for å skape fronter. Tvert i mot synes jeg det er synd at fatbike ikke er "allemannseie" i skiløypene. Diverse foreninger har klart å skremme vekk folk. De er de virkelige rasshølene. Det var jo slike aksjoner mot snowboard på slutten av 80-tallet, men heldigvis lyktes snowboard å få innpass, selv om disse faktisk kunne bli nektet med loven i hånden. 
 

Feil @Ace  @Hen9ng 
Det var lange strekker rundt en hel runde. Så ut som det var en dritings person som hadde syklet. Hadde det kun vært sport ett sted hadde jeg ikke reagert, men når det er på hele runden uten antydning til å snu eller gå av sykkel og rusle helt i kanten av løypa merker jeg at jeg blir irritert.

Har ingen ting i mot sykling i skiløyper da jeg gjør det selv, men når det er så mykt som det var og det blir sånne spor snur jeg og dropper turen. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå for enkelte...
Nypreppa løype etter stort snøfall er som regel dårlig nytt for sykkel i skiløyper. Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det og jeg forstår heller ikke hvorfor medsyklister syntes dette er helt greit å gjøre. Vi ødelegger bare for oss selv til syvende og sist.

Det handler bare om å bruke huet litt innimellom og ikke vifte med allemannsrettkortet hver eneste gang og dure på.

Nots kan legge inn ny regel:
"Når sykkelsporene du setter etter deg i skiløypa ser ut som man har vært dritings så avbryter man turen. Da er det for bløtt eller så er du faktisk dritings."

  • Like 7
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Berget said:

For meg handler dette om skikultur. Har man litt av det, så er det å sykle eller gå i preparerte skiløyper helt utenkelig.

Hehe, prøv lysløypa her. Den er veldig kupert, smal, og har noen drøye bakker hvor jeg selv med innbitt ploging lett bikker 40, og granleggene står tett i yttersving. Det er nok noe av grunnen til at relativt få faktisk går ski der. Løypa er dårlig egnet til folk som ikke er gode på ski. Pga de siste årenes manglende snø har det blitt kjørt opp spor på innsjøene. Nå er det for en gangs skyld kjørt opp masse flotte løyper i marka, og bærmen etterlyser spor på nevnte sjøer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Fjeldheim said:

Nots kan legge inn ny regel:
"Når sykkelsporene du setter etter deg i skiløypa ser ut som man har vært dritings så avbryter man turen. Da er det for bløtt eller så er du faktisk dritings."

Lol, den er helt konge! Tror mange hadde klart å relatere til en slik regel!

Helt enig med det du skriver. Gjør det samme selv - sykler i løypa hvis forholdene ligger til rette for det, gjerne på tampen av sesongen.
Jeg skjønner heller ikke fascinasjonen med å sykle i løypa når det kjennes som å kjøre i finkornet, dyp sand. Det er jo værre enn motvind og øspøs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...